"Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

"Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:11

https://www.facebook.com/RedHetKonijn?fref=ts

Ik weet nou eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

Wel brengt het de ware aard van de mens naar boven. De pagina staat vol met commentaar op de stichter van de pagina. "Dit doe je toch niet!?" "Laat dat arme beest gewoon leven!"
Maar hè, hij heeft wel een punt. Waarom dit konijntje niet en alle andere 350 000 konijnen in de vleesindustrie wel? Zijn die niet zielig? Die hebben geen Facebookpagina om ze te redden, dus die eten we gewoon op. Ik geloof voor geen moment dat alle mensen die ertegen zijn allemaal vegetariër zijn.

Aan de ene kant: wat maakt dat ene konijntje nou uit op zoveel? Aan de andere kant: elk konijntje dat blijft leven is er één.

Het steekt me in elk geval wel. Over een week telt Nederland 350 000 konijnen minder en liggen die in het riool, dan zijn ze alweer uitgepoept.

Maar ik weet dus echt niet wat ik van deze actie moet vinden.

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:14

misschien zit er wel een bedoeling achter? om de mensen te laten nadenken over het feit dat we vlees eten?

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:16

Heel bijzonder inderdaad. En ja, veel mensen vinden het dan zielig, maar dat is inderdaad gewoon omdat het nu 'persoonlijk' wordt gemaakt. Als er zo'n pagina voor Klara de koe wordt gemaakt willen mensen ook dat ze niet geslacht wordt omdat het zielig is, maar gehakt eten ze dan weer wel.. Vind het ergens wel grappig denk ik, zet mensen een beetje aan het denken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:18

Waarom mag je geen konijn eten en wel koeien, kippen, varkens en nog veel meer?
Ons kerstkonijn/kalkoen heeft doorgaans een beter leven gehad dan de gemiddelde plofkip die het hele jaar door gegeten wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:19

Helpt toch geen reet. Zodra de beesten namen hebben wil niemand ze meer eten, maar al die naamloze dieren gaan de pan in.....

Ik denk ook dat het bedoeld is om mensen bewust te maken. Ik denk alleen ook dat het niet werkt, dit is natuurlijk vreselijk zielig, en ze liken de pagina terwijl ze onverdoofd gecastreerd biggenvlees eten...... want die hebben geen naam, die kun je niet zien, en wat je niet kunt zien, is er niet..... toch?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:24

verootjoo schreef:
Waarom mag je geen konijn eten en wel koeien, kippen, varkens en nog veel meer?
Ons kerstkonijn/kalkoen heeft doorgaans een beter leven gehad dan de gemiddelde plofkip die het hele jaar door gegeten wordt...


Gegeten door jullie? (Neem aan van niet als je het zo zegt trouwens hoor ;) )
Daar heb ik ook absoluut niks op tegen. Ik ben wel eens bij een boer geweest die twee varkens hield op een mooi stukje land, ik denk toch een goeie 200m2. Met twee jaar slachtten ze er een voor de kerst en dan kwam er een nieuwe bij. Was een leuk stukje grond, met bosjes, modderpoel, een warm stalletje om in te slapen etc.
Als dan ook het slachten netjes en snel gebeurt en het varken niet lang onderweg is kan ik daar absoluut niet mee zitten inderdaad :)

Ik ben overigens vegetariër, dit soort acties laat maar weer eens zien waarom...

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:26

Ik vind 't wel een goede actie :j Mensen wat meer bewust maken dat 't vlees op hun bord niet aan de bomen groeit. Al ben ik ook, net als Yamcha, een beetje 'bang' dat mensen als ze hun boodschappen gaan doen, dit alweer vergeten zijn.
Maar goed wie weet. Iedere persoon die hierdoor na gaat denken over waar z'n vlees vandaan komt, is er 1!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:27

_Tara_ schreef:
Ik vind 't wel een goede actie :j Mensen wat meer bewust maken dat 't vlees op hun bord niet aan de bomen groeit. Al ben ik ook, net als Yamcha, een beetje 'bang' dat mensen als ze hun boodschappen gaan doen, dit alweer vergeten zijn.
Maar goed wie weet. Iedere persoon die hierdoor na gaat denken over waar z'n vlees vandaan komt, is er 1!


_O- Ik ben echt een te erge plaatjesdenker om dat niet grappig te vinden, hahahaha.
Zou wel ideaal zijn trouwens, vleesboompje in je tuin... Denk dat m'n vriend daar erg gelukkig van wordt :P

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:29

zolang dieren anoniem zijn doet het mensen niets,zodra dieren een naam krijgen of een "gezicht" krijgen ,komt bij de mens een reddingsgevoel naar boven..

mensen zijn daarin nogal hypocriet...

ik ben overigens niet tegen slachten van dieren en eet zelf vlees,zo ook mijn honden......

er zullen alleen al om 2,2 miljoen honden en 3,8 miljoen katten dagelijks te eten te geven ,andere dieren gedood moeten worden...

nou laten we dan de beste stukken vlees maar zelf opeten :D

ook konijnen,tja wat maakt een konijn anders als een gans/kip/varken enz...beestje wordt helemaal opgegeten,en van zijn velletje een jas gemaakt,beter kan je een dier toch niet gebruiken als je het dan toch dood..

overigens worden er dagelijks honderden konijnen in het wild opgegeten door roofdieren,het ís nu eenmaal een 'prooidier' ..daar heeft over het algemeen dan weer niemand moeite mee..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:33

ik heb over het algemeen zowiezo een heken aan dat overmatige (vlees) gevreet met kerst.
Nergens voor nodig al die overdaad.Doe normaal.Eet 2x per week vlees of vis en dat is al een stuk beter voor het millieu en voor je portemonnee en voor de dieren...

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:33

Jammer dat het konijn Floortje heet en geen Flappie :=

Ik snap al die heisa ook niet hoor, vlees word het hele jaar rond door gegeten. En nu is opeens een konijn zielig met kerst?

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:34

Ik vind het wel een mooie actie. :')

Kan me er ook niet heel druk om maken, je weet ten minste wat je dan eet :P

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:36

Flauwekul aktie gebaseerd op manipulatie... 10 tegen 1 dat die persoon wèl een kat heeft loslopen bijvoorbeeld. :')
Of een hond lekker laat loslopen in natuurgebieden.
Kun je 100x veganist zijn, ben je nóg verantwoordelijk voor al die onnodig doodgemaakte dieren.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:36

mijn honden vinden konijn heerlijk,haal nog weleens een heel konijn voor ze...ook zielug dan zeker??

of het beest nu opgegeten wordt door mijn honden of door mijzelf..zie daar dan weer weinig verschil in...

liever opgegeten als weggegooit....dát vind ik pas zonde, vlees wat weggegooit wordt.....dan zijn die dieren voor niets gedood..

( zoals heel veel ganzen bij schiphol vergast worden en weggegooit,zonde toch?? kunnen een mooi kerstdiner zijn voor menig mens)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:45

Het verschil met een hond die een konijn grijpt of een kat die een muis pakt is dat deze hun leven vrolijk en vrij hebben kunnen leven in de natuur. Tamme konijnenbout is vetgemest in een klein hokje.

Nee, dan stuur ik liever mijn hond het bos in om zijn eigen beestje te gaan vangen :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:51

Ik ga door dit soort zaken niet minder vlees eten.
Sterker nog, binnenkort hebben we konijnen voor dit doeleinde.

Tuurlijk zijn ze ook wel leuk, en staan straks leuk bij de kippen (die ook gewoon de pan in gaan) maar ze zijn ook gewoon lekker.

Eigen vlees vind ik sowieso lekkerder dan dat wat uit de supermarkt komt.

En het is niet dat we niet van dieren houden, want we hebben ook nog 5 honden, 2 katten, een papegaai en 2 paarden.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:52

Er is net door een ongeluk in de wei een kip van ons overleden, er was iets bovenop haar hoofd gevallen. Ik heb staan te huilen als een klein kind, omdat ik het echt erg vond zoals het gebeurde, maar er ligt nu wel kipfilet in de keuken te ontdooien omdat we dat vanavond gaan eten..

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:53

Ik vind dit soort acties walgelijk. Hou niet van dit soort dreig acties opgezet op deze manier.

Mensen gaan hierdoor niet minder vlees eten.
Mensen zijn tegen vlees eten of niet. daar doet dit filmpje niks aan af als ze dadelijk in het restaurant zitten of achter de gourmet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:04

Mij lijkt het een flauwe grap.
Om mensen bewuster te maken, zijn er wel andere manieren, denk ik.
Ik heb niks tegen vlees eten, wel tegen de manier waarop veel beesten worden behandeld, voor ze geslacht worden. Op de profielfoto ziet het er niet uit alsof dit konijn nou zo'n enorme ruimte heeft om te bewegen, om maar eens wat te noemen.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:09

Waarom moeten vegetariers altijd hun ideeen opdringen aan iedereen?
Ik ben gek op vlees en zal hierdoor niet stoppen met vlees eten. iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en ik vind het zo vervelend dat het zo opgedrongen wordt.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:10

Lekker de pan in, weet je hoe lekker Konijn is :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:34

palousa_boy schreef:
Ik ga door dit soort zaken niet minder vlees eten.
Sterker nog, binnenkort hebben we konijnen voor dit doeleinde.

Tuurlijk zijn ze ook wel leuk, en staan straks leuk bij de kippen (die ook gewoon de pan in gaan) maar ze zijn ook gewoon lekker.

Eigen vlees vind ik sowieso lekkerder dan dat wat uit de supermarkt komt.

En het is niet dat we niet van dieren houden, want we hebben ook nog 5 honden, 2 katten, een papegaai en 2 paarden.


Ik vind het statement 'wij houden van dieren want we hebben deze en deze dieren' een beetje raar. Prima trouwens dat je je eigen vlees eet. Ik neem voor het gemak maar even aan dat ze voldoende ruimte hebben enzo?
Dan mag je imo volmondig zeggen dat je van dieren houdt :j Je neemt de moeite om jezelf ervan te verzekeren dat het beestje een goed leven heeft gehad. En ik wil zo van je aannemen dat dat uiteindelijk tot lekkerder vlees leidt :)

Elise_0o schreef:
Er is net door een ongeluk in de wei een kip van ons overleden, er was iets bovenop haar hoofd gevallen. Ik heb staan te huilen als een klein kind, omdat ik het echt erg vond zoals het gebeurde, maar er ligt nu wel kipfilet in de keuken te ontdooien omdat we dat vanavond gaan eten..


Tja sorry, maar dat vind ik dus een beetje hypocriet.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:38

Ik zou graag zelf kippen willen houden en dan de hanen laten slachten. Geldt ook voor schapen. Dan weet ik zeker dat ze een goed leven hebben gehad en dan eet ik nog verantwoord vlees ook.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:39

Ik vraag me meteen af hoe ze dat konijn gaan doden? Als ze het maar snel en humaan doen.. Dan zou ik zeggen eetsmakelijk.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:40

Konijn is trouwens wel erg lekker :j