Wajongers herkeurd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:15

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een Wajong uitkering ivm psyhose, angststoornis, depressies en agorafobie.
Nu gaat het toch allemaal me een petje te boven.

Een collega van mijn broer had een wajong uitkering maar werkt op de sociale werkplaats
Zijn uitkering is gestopt en valt nu in de bijstand.

Zelf heb ik ook op hetzelfde bedrijf gewerkt S.W.A in Alphen aan den rijn.
Ik krijg nu te vaak naar me hoofd geslingerd dat de wajongers worden herkeurd.. heb je benen en armen moet je gewoon werken.
Psychisch kan ik niet werken ben tot 100% afgekeurd.4 jaar geleden.
Hebben meerdere mensen hier een wajong? En zijn dr mensen m ook al kwijtgeraakt?
Ik ben bang dat ik hem kwijt raak.. en wil hier dus meer informatie over inwinnen!

Ik hoor het graag!

Groetjes Cassandra

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:21

Hier staat het antwoord. De Wajong valt straks onder de Participatiewet

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... integratie

Zie

Hoofdpunten Participatiewet
Over de invulling van de Participatiewet heeft het kabinet nadere afspraken gemaakt in het sociaal akkoord. De nieuwe wet gaat onder meer het volgende inhouden:

Wajong
De Wajong is er vanaf 1 januari 2015 alleen voor mensen die volledig en duurzaam niet kunnen werken.
Iedere 5 jaar komt er een herkeuring.
Mensen die geen recht hebben op een Wajong-uitkering, kunnen naar het Werkbedrijf. Het Werkbedrijf helpt deze mensen op weg naar werk. Zij komen in dienst bij de gemeenten. De gemeente verzorgt zo nodig een uitkering op bijstandsniveau.
Ook mensen die al een Wajong-uitkering hebben worden herkeurd. Iedereen die kan werken (arbeidsvermogen heeft) kan bij de gemeente terecht voor een uitkering op bijstandsniveau en hulp bij re-integratie.

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:27

Ik vraag me dus dan iets af! Op de sociale werkplaats waar k voor eventjes werkte worden heel veel mensen ontslagen omdat der geen werk meer is.
Dat bedrijf maakt producten voor andere bedrijven en die bedrijven gaan dus falliet..
Nu zijn dr zoveel banen geschrapt... hoe gaan ze dat doen?

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:29

CassieUltra schreef:
Ik vraag me dus dan iets af! Op de sociale werkplaats waar k voor eventjes werkte worden heel veel mensen ontslagen omdat der geen werk meer is.
Dat bedrijf maakt producten voor andere bedrijven en die bedrijven gaan dus falliet..
Nu zijn dr zoveel banen geschrapt... hoe gaan ze dat doen?


korten op de wajong-uitkeringen...

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:31

Ik mag het hopen! (niets persoonlijks... maar ken iemand en die kan gewoon alles, geeft letterlijk andere het advies om te verhuizen als je het bij de ene plek niet krijgt... dan gewoon bij de andere proberen, zo kwam hij er namelijk ook aan :S etc.)

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:33

Een Wajonguitkering wordt niet gekort, die zijn wettelijk vastgesteld.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:35

Was dat niet altijd al zo die herkeuringen elke zoveel jaar?
Bij uitzondering hoef je niet terug te komen, maar dat is niet vaak...

Het is jammer dat soort mensen Lianne86.
Ik heb een Wajong en dat is echt niet uit weelde.
Chronische Lyme is echt niet leuk, ik hoop dat ik er ooit af kom, maar of dat lukt is maar de vraag.
Daarbij een vorm van autisme, maar dat zie ik niet als een enorm probleem als ik maar werk heb waar ik in pas.
Ik wil wel heel graag werken trouwens, maar ik kan het gewoonweg niet.
De ene dag kan ik voor mijn gevoel de hele wereld aan, om daarna rustig 1.5 week helemaal niets te zijn en amper puf te hebben om te eten.
Heel suf en niet te bevatten voor een gezond mens die dat niet kent, typisch lyme die gedragingen.
Ik krijg er gelukkig steeds meer grip op, maar het is totaal nog niet constant helaas.
Waar een ander door kan met een griepje, ben ik meteen zwaar uitgeput doordat het dan de druppel is meteen naast de Lyme.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-11-13 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:36

Lijkt mij geen slecht plan om de 5 jaar herkeuren en hulp bij re-integratie :)

genoeg mensen die er wel weer bovenop komen door medicatie of andere hulp,
als je weer kan werken, dan moet je ook gaan werken en niet je hand op blijven houden.

Ankie2011 schreef:
Hier staat het antwoord. De Wajong valt straks onder de Participatiewet

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... integratie

Zie

Hoofdpunten Participatiewet
Over de invulling van de Participatiewet heeft het kabinet nadere afspraken gemaakt in het sociaal akkoord. De nieuwe wet gaat onder meer het volgende inhouden:

Wajong
De Wajong is er vanaf 1 januari 2015 alleen voor mensen die volledig en duurzaam niet kunnen werken.
Iedere 5 jaar komt er een herkeuring.
Mensen die geen recht hebben op een Wajong-uitkering, kunnen naar het Werkbedrijf. Het Werkbedrijf helpt deze mensen op weg naar werk. Zij komen in dienst bij de gemeenten. De gemeente verzorgt zo nodig een uitkering op bijstandsniveau.
Ook mensen die al een Wajong-uitkering hebben worden herkeurd. Iedereen die kan werken (arbeidsvermogen heeft) kan bij de gemeente terecht voor een uitkering op bijstandsniveau en hulp bij re-integratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:36

Ik heb ook een [***]-uitkering en ik vind het logisch dat je elke 5 jaar gekeurd wordt.
Er kan zoveel veranderen in die tijd.
Probleem is denk ik wel dat als je psychisch echt zo ziek bent dat je niet kunt werken, dat dat moeilijker aan te tonen is dan wanneer je daadwerkelijk geen armen en benen hebt.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:37

Ik vind het toch vrij normaal als er na een paar jaar gekeken wordt of je nog in aanmerking kom voor een uitkering.
Ik ga er van uit dat elk mens kan groeien en leren en dus wat je 5 jaar geleden nog niet kon,kan je ondertussen wel.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:38

Mensen die niet kunnen werken, mogen van mij het dubbele krijgen, echt.... Maar zo'n hekel aan die mensen die het zo aanpakken :$ dus ik vind herkeuren op zich wel een goed idee... In de hoop dat die mensen dan wel door de mand vallen. En dat misschien daardoor bespaard kan worden, zodat mensen die wel echt iets hebben, ook meer kunnen krijgen (keer een leuk bedrag vakantiegeld of wat dan ook ;))

Snap dat het voor jou heel vervelend is... Wilde jou ook echt niet aanvallen ofzo! Maar soms hoor je dingen en dan denk je echt *grom*... (Niet dat ik zou willen ruilen, maar zoals die mensen het laten overkomen "betaald worden door niets te doen".. Ik kan er niet tegen :p)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:44

KoudbloedKim, ik kan me er ook weinig bij voorstellen dat je niet kan werken met een psychische aandoening.
En dat terwijl ik wel zwaar depressief geweest ben, maar dat had achteraf een fysieke oorzaak.
Ik snap het echt niet dat mensen zo bang kunnen zijn en zo van het padje kunnen raken.
Maar dat is omdat ik het niet ken, dus ik oordeel er verder niet over.
Ik ben ook pro herkeuringen, maar ik vind ook dat er niet te vroeg begonnen moet worden en dat zou mijn angst weer zijn.
Dat als je weer wat gaat proberen dat ze teveel gaan willen en dat het weer fout gaat.

Naja ik heb nog een lange weg te gaan voor ik daar überhaupt aan kan gaan denken.
Eerst maar eens de boel stabiel krijgen, want ook zonder werken kan ik dat mooi nog niet ondanks dat het beter gaat met stapjes.
Ik neig zelfs naar emigreren naar een plek met meer ruimte en minder drukte als ik beter wordt, om de kans op ooit weer kunnen werken te vergroten.

Lianne86:
Oh ik neem het ook niet zo op hoor, zo lichtgeraakt ben ik niet.
Ik heb daar ook een hekel aan, en heel eerlijk; ik vind het ook echt niet leuk om mijn geld zomaar te krijgen.
Daar heb ik ook echt heel veel moeite mee gehad.
Er is bij mij ingestampt inmiddels dat ik meer dan mijn best doe om beter te worden, en dat ik met me daar druk om maken niet beter wordt.
Ik ben echt heel intensief bezig met project gevolg tekenbeet.

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:54

Het is inderdaad niet niks... de een heeft dit de ander dat.
Ik heb voornamelijk heel veel angsten, vooral bij drukte in winkels of op de s.w, wanneer ik daar zit en iemand kijkt me maar even vreemd aan of het is teveel herrie raak ik in paniek.
Mijn reactie daarop is heel beroerd worden, zweten, huilen duizelig en soms zodanig overgeven..
Waardoor ik dus niet blijf zitten.. maar hem vlucht.
Meestal ren ik weg en ga ik of naar de wc of ik ga heel snel naar huis..
Dan sluit ik me op in me kamer en kom ik r voorlopig niet uit.. ik eet weinig en ben dan super padje af..

De andere dag heb ik het wel goed.. en hebk het idee van nou laat maar komen!
Maar als het dan zover komt dan haak ik af en vlucht ik.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:58

Waarom zoek je niet eens een goede hypnotherapeut?
Er moet toch een oorzaak voor zijn voor dit verhaal, en dat kan een goede therapeut uitzoeken.
Ik heb zelf ook een raar iets gehad 19 jaar lang, en daar lag een ziekenhuis avontuur aan ten grondslag bleek.
Hij had het er zo uit tot mijn verbazing, die mensen weten de weg in het brein..

Heb je trouwens wel eens goed je bijnieren ondersteund? Als die niet goed werken dan kan dat ook dit soort dingen geven.
Kan tot psychoses aan toe leiden, er bestaat bijnierconcentraat voor van Adrenal.
Kant en klaar hormoon wat wij goed op kunnen nemen.
Ik heb een piekerende vader, en zelfs hij die al tig pillen en dingen gehad heeft die volgens heb niet werkten heeft er echt baat bij.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-11-13 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:59

Het herkeuren vind ik geen probleem, het is alleen dat er andere regels zijn.
Wanneer je armen en benen heb ga je gewoon werken.
Kan je een uurtje per dag werken word dat elke maand je "loon" ik noem een zijstraat; 40 € per maand. Verder word dr niks aangevuld.
Val je in de bijstand krijg je 200 € om.je zorg te betalen.. verder zoek je het maar uit.

Dit is wat ik eruit begrepen heb... en wat dus bij mij een last brengt

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:00

CassieUltra schreef:
Het herkeuren vind ik geen probleem, het is alleen dat er andere regels zijn.
Wanneer je armen en benen heb ga je gewoon werken.
Kan je een uurtje per dag werken word dat elke maand je "loon" ik noem een zijstraat; 40 € per maand. Verder word dr niks aangevuld.
Val je in de bijstand krijg je 200 € om.je zorg te betalen.. verder zoek je het maar uit.

Dit is wat ik eruit begrepen heb... en wat dus bij mij een last brengt

Lijkt me heel sterk dit verhaal.

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 01:03

moonfish13 schreef:
Waarom zoek je niet eens een goede hypnotherapeut?
Er moet toch een oorzaak voor zijn voor dit verhaal, en dat kan een goede therapeut uitzoeken.
Ik heb zelf ook een raar iets gehad 19 jaar lang, en daar lag een ziekenhuis avontuur aan ten grondslag bleek.
Hij had het er zo uit tot mijn verbazing, die mensen weten de weg in het brein..

Heb je trouwens wel eens goed je bijnieren ondersteund? Als die niet goed werken dan kan dat ook dit soort dingen geven.
Kan tot psychoses aan toe leiden, er bestaat bijnierconcentraat voor van Adrenal.
Kant en klaar hormoon wat wij goed op kunnen nemen.
Ik heb een piekerende vader, en zelfs hij die al tig pillen en dingen gehad heeft die volgens heb niet werkten heeft er echt baat bij.


Ik heb hier inderdaad een verleden mee, ben stout geweest en ben zwaar verslaafd geweest..
Psychose gehad uit onderzoek door het afkicken.
Ja wat er nog meer duidelijk was... niet veel
Heb 9 maanden lang thuis gezeten met zware paniek als ik de buitenlucht al zag.
Op den duur 13 hulpverleners in de week (ggz)
Toen k 18 werd overgeplaatst naar Kristal in Leiden.
Hiermee gestopt omdat ik alleen maar ja nee en amen kreeg moest vertellen hoe k erbij zat en geen oplossing kwam ten boven..
Nu probeer ik veel dingen zelf aan te pakken maar het vallt me vies tegen :(

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:13

Dat klopt inderdaad niet, ze kunnen echt niet zomaar jou wajong uitkering afpakken hoor zeker niet als je in de oude wajong zit. Je hebt altijd dan nog recht op dat hun werk voor jou zoeken of begeleiden met iets.

Ook kan er nog vanalles gebeuren in de politiek dat die wet weer teruggedraait word ( volgens mij al vaker gebeurt ) ?

Volgens mij geld dit trouwens niet eens voor de oude wajongers (2010) maar voor die erna.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:19

Tja, het vervelende van die 'participatie wet' is dat men zegt dat zoveel mogelijk mensen moeten participeren... daar ben ik ook voorstander van.... maar dat de eisen aan mensen die werken steeds hoger worden.

Volgens sommigen een 'terechte regeling', maar mijn idee is dat steeds meer mensen buiten de boot vallen in de samenleving, waar het 'samen' steeds minder wordt gevoeld en gedeeld.
Dus komt het in veel gevallen neer op een voortzetting van de situatie met minder geld.
Maar goed, ik blijf hopen op positieve ontwikkelingen.
TS, ik hoop voor jou ook.

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 02:12

Vind echt dat Nederland achteruit gaat! :(
Ik ben benieuwd wat de tijd brengt.. hoop op goed nieuws eventueel met goede begeleiding!

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:46

Nederland wordt kapot bezuinigd momenteel, vind ik. Als dit wetsvoorstel er zonder aanpassingen doorheen komt, gaan veel Wajongers tussen wal en schip vallen en in de problemen komen, denk ik.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:14

Nederland heeft gewoon al jaren een probleem, belastinggeld gaat naar de verkeerde doeleinden.
Als asielzoeker heb je meer recht op een uitkering dan wanneer je werkeloos raakt..
Ik vind het in elk geval erg krom.

Vind die herkeuring ook een goede zaak... maar om de 5 jaar?? Dat mag wel wat vlugger m.i.
Ik ken helaas ook diverse mensen die ten onrechte een uitkering vangen, ik snap die mensen ook niet en heb er ook absoluut geen respect voor.
Zij verpesten het voor de echt arbeidsongeschikten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:28

Ik heb ook begrepen dat dit alleen voor de wajongers geldt die in het nieuwe systeem zitten.
Ik vind de overgang naar bijstandsniveau groot, niet zozeer de inkomen want dat verschilt z'n 100,- als ik het goed heb maar de regels voor de bijstand zijn vele malen strenger.
Ik hoop dat ze de wajong niet kapot gaan bezuinigen en dat ze wel goede begeleiding gaan geven.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:45

Wat er nu met de Wajong gaat gebeuren is jaren geleden met de oude WAO gedaan. Kaasschaaf erover.
Alleen de echte gevallen bleven over. Mede omdat toenmalige werkgevers overtollig personeel de WAO inschopten. Het nare is dat er veel oude WAO'ers rondlopen die toch echt konden werken maar door toevalligheden er nog steeds een ontzettend goed inkomen aan overgehouden hebben en dan heb ik het niet over 1500 per maand maar een flink bekkie meer. Nu is de Wajong aan de beurt en je houd m alleen als je echt niets meer kan zowel geestelijk als lichamelijk. En weet je heel veel mensen vallen dan buiten de boot en komen in de Bijstand terecht en dan wordt het ook daar alleen maar als je.... ja laat maar.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:48

Een Wajonger die noodgedwongen thuis woont (nog zoekende naar een baan en te weinig uitkering om zelfstandig te kunnen wonen) raakt zijn/haar Wajong uitkering helemaal kwijt bij deze plannen. Hoe kan degene dan ooit uit die situatie komen? Op zichzelf gaan wonen en een bijstandsuitkering aanvragen? De kans om werk te vinden gaat er alleen maar kleiner op worden.