Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:56

http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... n5yfSUo8b0

Adhd is volgens dit artikel en de destreffende psychiater een verzonnen ziekte om de farmaceutische industrie te spekken.
Wat vind men hier van?

Ik persoonlijk zie al jaren allerlei verzonnen ziektebeelden voorbij komen, waarin weer dure medicijnen (al dan niet verslavende medicijnen) voorgeschreven moeten worden waar de farmaceutische industrie weer rijk van wordt.
Tegenwoordig wordt er steeds sneller op iemand een (psychische) stempel gedrukt van een of andere geestelijke afwijking. Adhd'er, austisten en meer schieten als paddestoelen uit de grond. (Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten, ik heb zelfs overigens een psychisch zwaar zieke broer).
Tevens gaan steeds meer mensen "gebruik" maken van deze ziekte en doen er alles aan om een stempel te mogen krijgen zodat er een excuus is voor hun (meestal slechte) gedrag.
Niet alleen binnen de psychiatrie gebeurt het, maar binnen alle andere afdelingen ook. Zoveel ziektes zijn zelf gecreërd of verzonnen, puur voor de portomonnee.
Wat vinden de bokkers hier van?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:58

AD(H)D is geen verzonnen ziekte, het is namelijk gewoon wetenschappelijk onderzocht dat de hersenen anders werken. Het gaat o.a. niet goed met de aanmaak van dopamine.

Edit: hier loopt trouwens net een topic over.

Edit edit: ja, er worden inderdaad mensen gediagnostiseerd die het niet hebben, maar er zijn ook zat mensen die het wel echt hebben. De mensen die het echt hebben zullen zich juist niet snel achter hun afwijking verbergen of er 'misbruik' van maken. Ik vind zelf ook dat men niet meteen naar de medicijnen moet grijpen, maar soms kan het gewoon niet anders. Het is soms echt zwaar om te leven wanneer je gek wordt van jezelf, van de drukte in je hoofd, dan kunnen medicijnen echt een verlichting zijn.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:08

Ik geloof best dat er veel meer verzonnen is om de medische wereld te spekken maar waar de waarheid ligt durf ik op medisch vlak dus echt niet over te oordelen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:09


StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:10

Thats_Me schreef:
Ik geloof best dat er veel meer verzonnen is om de medische wereld te spekken maar waar de waarheid ligt durf ik op medisch vlak dus echt niet over te oordelen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het bestaat :D

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:11

@ stabledoor, maar door wie zijn die gefinancierd en uitgevoerd? Denk je dat daar niet in gesjoemeld kan worden als er wat corporaties door gespekt worden? De overheid is ook iemand die vaak dingen doorlaat die niet waar zijn, ook in onderzoeken. Maar als mensen lezen dat er uitgebreid onderzoek is gedaan door bekende organisaties en bedrijven, dan gelooft men het meteen omdat ze bekend zouden zijn.
Er wordt meer gesjoemeld dan je denkt. Zeker als er geld mee verdiend kan worden.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:12

Safiera schreef:
[MW] ADHD 'bestaat niet'

Volgens mij is dit al een uitgebreid topic hierover :)

Oh die heb ik over het hoofd gezien, dan kan deze gesloten worden.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:15

Ooit een test gehad? Denk het niet :D
Drie onderzoeken later kan ik je vertellen dat je niet zomaar een 'stickertje' krijgt.
Verdiep je eens wat meer, ik word hier zo boos, verdrietig en gefrustreert van. Ik heb zelf Asperger en wss ADHD...

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:15

Nog zon topic.. :'(

ik word er echt verdrietig van dat er mensen zijn die zeggen dat AD(H)D verzonnen word. Ik vind het jammer, en krijg het gevoel alsof ik hierdoor minder geaccepteerd word. Ja, ik heb ADHD, en het bestaat zeker.

Het is in van alles te merken, misschien niet door de buitenwereld, maar ik merk het zelf zo goed. Wat zoui k graag willen dat de chaos in mijn hersenen eens weg gingn, dat er rust in mijn hoofd kwam, dat ik in drukke ruimtes kan zijn, zonder overprikkelt te raken. Wat zou ik graag andere mensen snappen en niet het idee hebben dat ik tegen de wereld moet vechten,


ik wil me niet achter mijn ADHD verschuilen! echt niet, het liefst wil ik dat niemand last heeft van het feit dat ik ADHD heb. maar leven met ADHD of autisme is soms zo zwaar.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:17

Mooi gezegd Ladybird. Ik knok keihard, wij allemaal, en dan dit weer?
Ik doe mijn best om mee te kunnen draaien in deze maatschappij, en het lukt aardig. Maar mensen die dingen roepen, in het algemeen, maken me zo verdrietig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:21

Citaat:
Als jij, of iemand die je kent, een kind heeft dat gediagnosticeerd is met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), is de kans groot dat het eigenlijk prima gaat met het kind. Dat is wat de “bedenker” van ADHD, Leon Eisenberg, vermoedelijk zou zeggen als hij nog in leven was. Op zijn sterfbed, gaf deze psychiater en autisme pionier toe dat ADHD in feite een “fictieve ziekte” is, wat betekent dat miljoenen jonge kinderen op dit moment onnodig zware, geestverruimende medicijnen voorgeschreven krijgen, die voorbode zijn van een leven vol medicijnverslaving en mislukking.


Tegen wie heeft hij dat op zijn sterfbed gezegd dan?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:22

EskeGirl schreef:
Ooit een test gehad? Denk het niet :D
Drie onderzoeken later kan ik je vertellen dat je niet zomaar een 'stickertje' krijgt.
Verdiep je eens wat meer, ik word hier zo boos, verdrietig en gefrustreert van. Ik heb zelf Asperger en wss ADHD...

Verdiep je er eens wat meer in? Meid ik maak het zelf in mijn dagelijks leven mee met een broer die psychisch zwaar ziek is. (Autistisch, psychotisch en een vorm van schizofreni).
Ik zie in zijn huis vele mensen met een ziektebeeld en juist daardoor zie ik nu grote verschillen ontstaan tussen mensen die echt ziek zijn of mensen die niet echt ziek zijn. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:23

Babeth schreef:
@ stabledoor, maar door wie zijn die gefinancierd en uitgevoerd? Denk je dat daar niet in gesjoemeld kan worden als er wat corporaties door gespekt worden? De overheid is ook iemand die vaak dingen doorlaat die niet waar zijn, ook in onderzoeken. Maar als mensen lezen dat er uitgebreid onderzoek is gedaan door bekende organisaties en bedrijven, dan gelooft men het meteen omdat ze bekend zouden zijn.
Er wordt meer gesjoemeld dan je denkt. Zeker als er geld mee verdiend kan worden.


Nee man, wat denk je wel, dat mensen voor de leuk medicatie nemen en een stempel?? Niemand wil dit voor zichzelf of haar of zijn kind! Bovendien is het een achterhaald stuk; het interview is zo vertaald dat het uit zijn verband gerukt is en de waarheid, wat deze psychiater daadwerkelijk gezegd heeft op een leugenachtige manier verdraaid wordt. Ik zou zeggen: lees het andere topic.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:24

Babeth schreef:
EskeGirl schreef:
Ooit een test gehad? Denk het niet :D
Drie onderzoeken later kan ik je vertellen dat je niet zomaar een 'stickertje' krijgt.
Verdiep je eens wat meer, ik word hier zo boos, verdrietig en gefrustreert van. Ik heb zelf Asperger en wss ADHD...

Verdiep je er eens wat meer in? Meid ik maak het zelf in mijn dagelijks leven mee met een broer die psychisch zwaar ziek is. (Autistisch, psychotisch en een vorm van schizofreni).
Ik zie in zijn huis vele mensen met een ziektebeeld en juist daardoor zie ik nu grote verschillen ontstaan tussen mensen die echt ziek zijn of mensen die niet echt ziek zijn. :)


En ADHD is geen ziekte.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:25

Lante schreef:
Babeth schreef:
@ stabledoor, maar door wie zijn die gefinancierd en uitgevoerd? Denk je dat daar niet in gesjoemeld kan worden als er wat corporaties door gespekt worden? De overheid is ook iemand die vaak dingen doorlaat die niet waar zijn, ook in onderzoeken. Maar als mensen lezen dat er uitgebreid onderzoek is gedaan door bekende organisaties en bedrijven, dan gelooft men het meteen omdat ze bekend zouden zijn.
Er wordt meer gesjoemeld dan je denkt. Zeker als er geld mee verdiend kan worden.


Nee man, wat denk je wel, dat mensen voor de leuk medicatie nemen en een stempel?? Niemand wil dit voor zichzelf of haar of zijn kind! Bovendien is het een achterhaald stuk; het interview is zo vertaald dat het uit zijn verband gerukt is en de waarheid, wat deze psychiater daadwerkelijk gezegd heeft op een leugenachtige manier verdraaid wordt. Ik zou zeggen: lees het andere topic.

Dat zeg ik niet ondanks er echt mensen zijn die het doen!
Ik heb het erover dat er vaak onterecht een stempel wordt gedrukt en men geloofd dat en neemt dan de voorgeschreven medicatie.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:26

@TS
Ok, dat wist ik niet :).
Mensen kunnen zich zeker verschuilen, en daar heb ik een hekel aan. Als iemand met een stoornis zal je ergens moeite mee hebben, maar niet zeggen 'ik kan het niet, want ik heb een stoornis'

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:27

Babeth schreef:
EskeGirl schreef:
Ooit een test gehad? Denk het niet :D
Drie onderzoeken later kan ik je vertellen dat je niet zomaar een 'stickertje' krijgt.
Verdiep je eens wat meer, ik word hier zo boos, verdrietig en gefrustreert van. Ik heb zelf Asperger en wss ADHD...

Verdiep je er eens wat meer in? Meid ik maak het zelf in mijn dagelijks leven mee met een broer die psychisch zwaar ziek is. (Autistisch, psychotisch en een vorm van schizofreni).
Ik zie in zijn huis vele mensen met een ziektebeeld en juist daardoor zie ik nu grote verschillen ontstaan tussen mensen die echt ziek zijn of mensen die niet echt ziek zijn. :)



hoe beoordeel jij mensen die niet echt ziek zijn?
Voor de buitenwereld is het 9 van de 10x niet eens te zien dat ik Autisme heb. ik moest laast bij het zorgteam op school komen voor intake voor het rugzakje. het eerste vraag was waarom ben je hier? nou uhh omdat ik Autisme heb?

dat is aan 1 kant fijn, want je word 'geaccepteerd' in de buitenwereld. het is namelijk niet te zien. Daar in tegen maakt het het ook zwaarder. ik moet, doordat mensen hiet niet zien/willen geloven, nog harder knokken om bij de maatschappij te komen, maar het blijft dat ik zelf veel last heb van mijn autisme.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:27

[quote=Lante]

En ADHD is geen ziekte.[/quote]
Waar wil je het onder scharen dan? Volgens mij staat het nog steeds bekend als psychische stoornis en in de volksmond dus "ziekte".

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Een stempel krijg je niet zomaar; lees even het andere topic. Zeer veel echte ervaringsdeskundigen en alles wat jij zegt is daar al gezegd.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Het is een psychiatrische stoornis, geen ziekte. Lees het andere topic.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:29

ADHD is geen ziekte maar een stoornis. Van een ziekte kan je meestal genezen (of moet chronisch zijn), van ADHD e.d. niet.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:30

Pfff, hoop dat dit gesloten wordt; 1 topic is al erg genoeg...

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:31


Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Psychiater geeft toe dat ADHD een verzonnen "ziekte" is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:52

Beetje jammer weer dit....

zoals al genoemd is is al aangetoond dat adhd geen ziekte is maar een bewezen stoornis.
Je zal er zelf eens dag in dag uit mee moeten lezen TS, je verklaart dat je familie een stoornis heeft dan had ik toch wat meer inlevingsgevoel verwacht

en ja ik leef er mee dag in dag uit. En ik slik GEEN medicatie en nee ik verschuil mij niet achter mijn stempel. Ik ben alleen blij dat ik eindelijk een bevestiging heb gekregen na jaren van problemen en een naar gevoel over mijzelf.

En dit soort topics en uitspraken krijg ik echt de schurft van. En het is jammer dat je het niet krijgt maar ermee geboren wordt anders had ik voor sommige mogen hopen dat ze eens in onze schoenen konden staan. Dat zou de kortzichtigheid van sommige wel opheffen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:54

Babeth schreef:
Dat zeg ik niet ondanks er echt mensen zijn die het doen!
Ik heb het erover dat er vaak onterecht een stempel wordt gedrukt en men geloofd dat en neemt dan de voorgeschreven medicatie.

Tussen mensen die onterecht de stempel "adhd" op zich geplakt krijgen terwijl ze dat eigenlijk niet hebben en medicatie krijgen die ze eigenlijk niet hoeven, of zeggen zoals in de openingspost dat adhd an sich gewoon een compleet verzonnen ziekte is, is toch wel een heel wezenlijk verschil...