Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:26

Het smoort hier van de Polen en andere oost europezen. Ze zitten hier in te koop staande huizen in het dorp. Ze werken vooral in de bouw al hier en in de eemshaven. In de buurt hier zit ook zo'n hotel. Maar hier in het dorp zitten ze dus in de huizen. Het is rond 5 uur in de plaatselijke AH, echt spitsuur wat betreft oost europezen. Busjes vol. Persoonlijk heb ik geen last van deze mensen, ze wonen in de buurt met een groep mannen bij elkaar. Wel zijn er een aantal polen opgepakt voor het jatten van fietsen en voor het villen van de buurtkatten. Verder schijnen ze op andere plekken complete vijvers leeg te vissen voor consumptie, tja het is niet altijd lekker volk.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:27

Tigra_ schreef:
Die mensen moeten ook ergens zitten. Nu word er toch vaak misbruik van ze gemaakt als ik hoor wat sommige wekelijks betalen op de camping of dat ze per persoon moeten betalen om in een huis met heel veel andere te zitten.
Wij halen ze naar NL dus moeten we ook gewoon zorgen voor goede leefomstandigheden.

Mwah, wij halen ze? Ze komen zelf in bosjes hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:28

Kanelly schreef:
Prima toch?

Zou niet weten wat ik er van moet vinden (ook al woon ik er vlakbij) zolang het er nog niet is en er nog geen daadwerkelijke ervaring mee is.
(Ver)oordelen heeft zo weinig zin.

Enige waar ik bang voor ben en wat al gaande is natuurlijk, is dat de 'Oostblokjes' de nieuwe Marokkanen worden.
(qua stigmatisering, discriminatie, negativiteit etc.)

Zolang ze zich zelf niet in een kwaad daglicht zetten, maar de bulgaarse fraude heeft de oost-europese mensen in Holland geen goed gedaan.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:37

Ik denk dat wij het zelfde polenhotel bedoelen, in Uithuizermeeden bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:44

Oreo schreef:
Maar ok, ook in geval van overlast ed. is het dus gemakkelijker als ze gebruik maken van zo'n hotel? Via de beheerder/eigenaar kunnen er gemakkelijker afspraken en regels ( én eventuele consequenties) worden opgesteld als wanneer ze her en der verspreid op campings verblijven lijkt mij?

Het zijn gewoon vrije mensen hoor, die gaan en staan kunnen waar ze willen en gewoon met eigen vervoer. Aan zo'n hotel hoeven ze geen verantwoording af te leggen, het zijn geen illegalen.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:46

Ik bedoel die, wanneer je Uithuizermeeden uit rijdt richting Uithuizen.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:52

Doen we toch ook?

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:03

Zeg ik dat jij zegt van niet dan? ;)

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:09

Hier veroorzaken ze ook geen overlast verder. En hier zitten behoorlijk veel polen en andere oost europese mensen, allemaal witte nummerborden hier.
Ik neem aan dat ze zelf of het bedrijf waar ze voor werken de huur betaald?

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:50

Wie heeft de polen ingeschreven dan?

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:55

Polen werden in de scheepvaart ook veel via uitzendbureaus aangenomen. Waarom, ze waren goedkoop, het is niet voor niets dat men het liefst met buitenlandse matrozen vaart. Alleen de Polen wilden hetzelfde verdienen als de nederlandse matroos en ze hebben daarin ook hun gelijk gekregen. Alleen zit er nu bijna geen Pool meer aan boord, ze werden te duur. Nu heb je filipijnse matrozen. Ze hebben zichzelf de markt uit gewerkt.
ook zie je enorm veel poolse bouwvakkers, omdat de nederlanders het niet willen doen? Jawel hoor, maar die vind men te duur, evenals de vrachtwagenchauffeurs die hun werk tegenwoordig voor een groot deel door buitenlandse chauffeurs ziet doen.
Je kunt het ook anders zien, ze doen ook voor een deel aan broodroof door een flink eind onder de kostprijs van het nederlandse cao te gaan zitten. Ze concurreren je de markt af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:13

Tigra_ schreef:
Mindim schreef:
Wie heeft de polen ingeschreven dan?


De Nederlandse uitzendbureaus hebben ze hier gehaald.
En verder hebben "we" dat allemaal zelf gedaan. Natuurlijk zaten ze onder de prijs van de Nederlandse werknemers maar dat is niet de enige reden. In boomkwekerijen is het gewoon zo dat vele zich daar te goed voor voelen. Ze hebben geleerd en willen hun handen niet vuil maken dan kom je daar mensen te kort die bedrijven hebben mensen nodig. Mensen die willen werken en in het seizoen ook lange dagen maken dat is wat vele Nederlanders niet willen. En nu krijg je ook polen die ander werk gaan doen dat is wat je van te voren al aan kunt zien komen natuurlijk.
Hier zie je heel veel polen in de kwekerijen en diegene die werken zijn het probleem niet.

Denk je dat ze de Polen met kop en oren er naar toe hebben moeten slepen? Je ziet ook dat polen zichzelf inschrijven bij een speciaal uitzendbureau in het buitenland, welke contact heeft met buitenlandse bedrijven en dat via dat soort buitenlandse uitzendbureaus de mensen naar nederland komen.
In de scheepvaart staat het uitzendbureau bijvoorbeeld op cyprus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:25

Tigra_ schreef:
Mindim schreef:
Denk je dat ze de Polen met kop en oren er naar toe hebben moeten slepen? Je ziet ook dat polen zichzelf inschrijven bij een speciaal uitzendbureau in het buitenland, welke contact heeft met buitenlandse bedrijven en dat via dat soort buitenlandse uitzendbureaus de mensen naar nederland komen.
In de scheepvaart staat het uitzendbureau bijvoorbeeld op cyprus.


Nee natuurlijk niet. Hun zijn blij dat ze werk hebben waarmee ze meer verdienen dan in hun eigen land. Maar neemt niet weg dat wij ze hier wel naar toe gehaald hebben en dan kan je op je handen wel uittellen dat het niet eeuwig zo blijft zo als het oorspronkelijk was. En dat hun ook meer willen en meer kunnen. En ook werk gaan zoeken dat in hun ogen ook beter of leuker is of meer verdiend. Waardoor Nederlanders dan weer hun baan zouden kunnen verliezen. Dat is nu eenmaal waar je aan begint. Nu zijn het de Polen(en Roemenen) vroeger waren het volgens mij de Marokkanen. En straks weer de Bulgaren. En straks weer een ander land.

Je kan het de Polen niet kwalijk nemen dat ze willen werken waarmee ze voor hun doen veel geld mee kunnen verdienen.


Ik neem de Polen niets kwalijk, onze regering echter wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:27

Ceriadwen schreef:
Zolang als wij niet bereid zijn om meer te betalen voor een product zal de producent van dat product de kostprijs moeten drukken om niet ondersteboven te gaan. Als Polen bereid zijn om voor minder hun bed uit te komen en harder te werken zonder alleen maar te vinden dat ze rechten hebben, dan ons verwende Nederlanders dan kan ik het me wel voorstellen dat werkgevers kiezen voor de Pool.


Het is niet alleen dat wij het niet willen betalen hoor, het is vaak dat de bedrijven er een betere winst aan over willen houden.
De consument betaald het volle pond wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:28

Ceriadwen schreef:
Kwanyin schreef:
Precies. Het is echt niet zo zwart wit als dat wij ons te goed voelen voor zulk werk te doen. Maar het is toch niet meer dan normaal dat je op zijn minst voldoende wilt verdienen om rond te komen? Er is niemand die gaat werken voor een loontje waarmee je niet eens je basiskosten kunt betalen, dat is van de zotte. En een Pool of andere Oost-Europeaan heeft nu eenmaal een veel lagere loonkost voor de werkgever. Dan is de keuze voor een bedrijf dat alleen maar zoveel mogelijk geld in eigen zak wil houden snel gemaakt. Heb genoeg bedrijven gezien die enkel en alleen voor die reden dus niet met mensen van hier werken. Maar als de loonkost van de Pool even hoog zou worden als die van de gewone Belg/Nederlander, is het snel afgelopen hoor.

Dat bedoel ik. Wij komen niet ons bed uit voor dat salaris, wij zullen NOOIT inleveren ook al betekend dat een baan en salaris, stel je voor zeg!

Omdat je dan de rekeningen niet kunt betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:34

Tigra_ schreef:
little_king schreef:
Tigra er zijn geen polen hier heen gehaald, men heeft de gelegenheid met 2 handen aangepakt dat deze mensen uit te buiten zijn. Die Polen vinden het geen uitbuiten en de bedrijven worden niet goed gecontroleerd op hun doen en laten.
De Nederlanders daarmee op straat. Nederlanders die gewoon werk willend waren en dat al 10-20-30 jaar deden.


Dat is maar hoe je het bekijkt ik vind wel dat we ze hier heen gehaald hebben. Ik denk niet dat ze uitgebuit worden. Het gebeurt zeker wel dat ze meer als slaaf behandel worden dan als mens in sommige bedrijven. Maar ik denk dat er in Nederland veel te veel regels zijn waar werkgevers rekening mee moeten houden tegen over hun werknemers daardoor zijn die gewoon minder interessant om aan te nemen.
Polen werken wel hebben niet teveel eisen. En willen gewoon afgesproken geld en daarvoor werken ze.


Polen staan in de rij om hier te werken hoor, aan boord verdienden ze 1500 bruto en hoefden geen belasting af te dragen bijvoorbeeld.
Misschien dat in sommige bedrijfstakken ze uitgebuit worden, maar ook in een heel gros van de banen niet. Ik zie hier geen uitgebuite Polen, wel Poelen die met een groep in een huis wonen, samen hun eten halen bij de AH en graag voetbal kijken in hun vrijstaande huis. Ook zie ik Polen bij de buren als klusbedrijf fungeren. Om de twee maanden gaan ze 2 maanden naar huis en komen dan graag weer. Ze hebben een luxueuze auto en staan op eigen benen. Dus het is allemaal niet zo zwart/ wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:37

Ceriadwen schreef:
Hoe bedoel je de kosten niet? ze hoeven niet te wonen, vervoeren en te eten? Hebben geen gezin in het thuisland waar ze ook nog de vaste lasten voor moeten dragen? Deze mensen hebben hogere kosten dat wij met enkel een woning en vaste lasten.

Neem daarbij de reiskosten als ze eens naar huis gaan.

Ze betalen geen belasting en het leven daar is een stuk goedkoper. Denk je nu echt dat die mensen hier gaan werken als ze in eigen land beter af zijn? Welnee. Vaak reizen ze met een groep in een busje, dan zijn de reiskosten niet zo hoog hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:40

Ceriadwen schreef:
Daarom gaan er zo ontzettend veel bedrijven failliet? Gewoon omdat het zo ontzettend makkelijk is om winst te draaien vandaag de dag.

Ik denk dat het naief is om te denken dat er enkel gebruik wordt gemaakt van Polen, omdat wij als consument niet meer willen betalen. Ik zeg dat bedrijven willen bezuinigen op arbeidskosten en waarom, omdat klant niet meer wil betalen, nee, omdat men er zelf meer aan over wil houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:48

Laten we het zo zeggen, dat een hoop arbeidsmigranten zich niet stoort aan de nederlandse regeltjes
en zodoende zeer goedkoop uit zijn.

Werkgevers betalen misschien de belasting, maar de poolse werknemer hier ook? Ze horen gemeentebelasting te betalen in de gemeente waar ze wonen, maar dat gebeurt meestal niet. Inkomensbelasting dient bij mijn weten in land van herkomst te worden betaald. Ik vraag me af of ze daar dezelfde belastingtarieven hanteren als hier.

Nu ja, ik zie de mensen ook niet bij de aldi, maar in de Appie en daar kiezen ze zelf voor hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-13 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:50

quera schreef:
Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

Ik neem aan dat ze daar zeer zeker toe bereid zal zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:49

Ceriadwen schreef:
Ben ik het niet mee eens als ik zie hoeveel werkgevers echt het water aan de lippen hebben staan en eigenlijk niks meer over hebben om geen kopje onder te gaan. Ik denk dat je het idee heb dat werkgevers allemaal Sgrooge's zijn. Ik kan je vertellen dat zeker familiebedrijven amper het hoofd boven water kunnen houden en hun grootste kostenpost (personeel) met veel pijn en moeite moeten snijden.

En die kleine familiebedrijven hebben allemaal polen in dienst? Moet je eens hier in de Eemshaven gaan kijken, voor wie de Polen werken, dat zijn grote bedrijven hoor. Geen kleine familiebedrijfjes die het water tot de lippen staat. Ze bouwen hier de energiecentrales oa.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:58

Hier wonen ze trouwens in vrijstaand huizen met 3000m2 tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:52

caroline_max schreef:
Sinds dit jaar hebben we de karren gemerkt en kunnen we dus exact zien wie/welke groep hoeveel plukt. De polen bij ons plukken gemiddeld 1,5 keer meer dan de groep Nederlanders in de zelfde tijd uiteraard. Dat dat bij jullie niet zo is is heel fijn voor jullie :D. Per persoon registreren is onmogelijk in onze situatie, dus dat valt al af.

De Nederlanders zijn een 'overblijfsel' van de vorige eigenaar. En kunnen dus niet zomaar ontslagen worden helaas, anders hadden we dat al lang gedaan. Vandaar dat we nu alles bijhouden (inclusief zomaar eerder vertrekken), en hopen dat we dan op korte termijn van ze af kunnen.

Dus die flauwekul mag je voor jezelf bewaren, het bedrijf van je vriend is niet ons bedrijf en wij hebben ook geen tuinbouw Lijkt me een totaal andere situatie dus. Plus dat jullie andere polen dan wij hebben (duidelijk) want die van ons werken graag, hard en veel.

Dus kun je misschien jouw bedrijf ook niet als algemene leidraad nemen.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:04

Wat ik niet zo snap dat de polen hier een beetje als sneue figuren worden neergezet, die wij nederlanders bij het nekvel naar nederland hebben getrokken om het vuile werk te doen, voor een hongerloontje. Hoe durven we...
Maar laten we nou wel wezen, die polen zijn hier omdat ze dat zelf willen hoor en nu ook kunnen met het openstellen van de grenzen. Ik heb totaal geen medelijden met die mensen, zij hebben er voor gekozen om in het buitenland te werken, niemand verplicht ze dat.
De polen hier zien er ook niet 'uitgebuit' uit. Ze komen met hordes in de Appie, koken met zijn allen, houden feestjes en kijken naar de voetbal op hun plasmascherm :D Zelfs vrouw en kinderen komen wel eens.

In de bouw kapen ze echter heel wat banen weg en ook op de weg, dat heeft er niets mee te maken dat er mensen thuis zitten met een uitkering. Dat er genoeg mensen zijn die hun neus ophalen voor werk wat onder hun opleidingsniveau ligt en liever de hand ophouden dan aan het werk gaan, heb ik ook geen goed woord over.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloesem21, fohadie, journee, Laj1, sterregoud, Tinkermuts en 4 bezoekers