Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:29

Excusses als het al ergens op bokt staat(kon het niet vinden). Maar toen ik deze berichten las was ik zo verbaast!
Maar vooral werd ik er heel verdrietig van. Zeker omdat ik(zelf dyslect) me goed kan inbeelden hoe deze jongens zich hebben moeten voelen. Ik weet gewoon eigenlijk niet mijn mening te vormen in woorden over deze scholen. 1 ding weet ik wel, en dat is dat ik deze "schoolbesturen" maar beter niet kan tegen komen.

Citaat:
Ouders zeilbroers voor rechter gesleept.

De ouders van de dyslectische broertjes Enrique (15) en Hugo (13) moeten donderdag voor de rechter verschijnen. De jongens zouden vrijdag beginnen aan een maandenlange zeilreis. Ze volgen al minstens een jaar geen onderwijs meer, omdat geen enkele school ze wil aannemen vanwege hun leerhandicap. De Raad voor de Kinderbescherming probeert nu een stokje te steken voor hun expeditie, meldt de advocaat van de ouders woensdag. .

Met hun langdurige expeditie willen de jongens aandacht vragen voor het 'thuiszittersprobleem'. Enrique en Hugo zijn namelijk lang niet de enige. In totaal zijn er in Nederland zo'n 16.000 leerlingen die heel graag naar school willen, maar dat niet mogen omdat ze van school worden verwijderd en nergens anders meer worden toegelaten.

'Veel schoolbesturen vinden zorgleerlingen een belasting, verklaart hun onderwijsadvocaat Katinka Slump. 'Ze kosten extra tijd en aandacht, terwijl het de vraag is of ze goed zullen presteren. Omdat scholen worden beoordeeld op hun leerlingresultaten, weigeren sommige scholen daarom zulke kinderen aan te nemen. Een schoolbestuur heeft eigenlijk niet de vrijheid om zo te discrimineren, maar het ministerie van Onderwijs grijpt niet in.'

Zeiltocht
Vanuit hun woonplaats in Vijfhuizen willen de broertjes vrijdag beginnen aan hun zeiltocht naar onder meer Engeland, België en Spanje. Buiten onze landsgrenzen geldt namelijk de leerplicht niet. De vader van Enrique en Hugo zal in een eigen bootje achter de jongens aan zeilen om een oogje in het zeil te houden.

Ouders voor de rechter
Toch dreigt de geplande zeiltocht van de broers in het water te vallen. De ouders van Enrique en Hugo moeten namelijk donderdag voor de rechter verschijnen. De raad is een spoedprocedure voor ondertoezichtstelling begonnen. Dat zou betekenen dat de jongens een gezinsvoogd toegewezen krijgen en niet kunnen uitvaren. Slump begrijpt het niet. 'Voor de bevoegdheid van de raad is een vermoeden van kinderverwaarlozing nodig. Wij hebben de raad daarom gevraagd wat de ouders niet goed doen, maar die kon niets noemen.' De moeder moest in maart al voor de strafrechter verschijnen omdat haar zoons niet naar school gingen. Die legde toen geen straf op, omdat het 'thuiszitten' niet aan de ouders maar aan de weigerende scholen lag.

Meldpunt
Vanaf gisteren heeft de Kinderombudsman een meldpunt geopend voor kinderen die niet naar school gaan. Op het online meldpunt kunnen zij - en ook leerkrachten, onderwijsconsulenten en andere onderwijsprofessionals - hun ervaringen delen. Het meldpunt is een onderdeel van het onderzoek van de Kinderombudsman naar kinderen die wel leerplichtig zijn maar niet naar school kunnen of willen.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... medium=RSS



Citaat:
Dyslectische broers toch op zeilreis

De dyslectische broers Enrique (15) en Hugo (13) Claassen uit Vijfhuizen mogen morgen gewoon beginnen met hun zeiltocht. De Kinderbescherming had met spoed gevraagd om een ondertoezichtstelling maar de rechtbank van Haarlem vindt die haast niet nodig. De zaak is nu uitgesteld tot december.

'Zeilen voor onderwijs'
De broertjes willen met hun reis, onder het mom 'Zeilen voor onderwijs', aandacht vragen voor het feit dat ze al meer dan een jaar geen onderwijs volgen, omdat geen enkele school hen wilt hebben vanwege hun leerhandicap.

De Kinderbescherming is er echter van overtuigd dat de jongens wel degelijk ergens terecht kunnen. Met een gezinsvoogd willen zij de macht van de ouders inperken en zorgen dat de broers alsnog gewoon naar school kunnen.

Blij
Het gezin zelf is "ontzettend blij" met het resultaat. "We hebben hier echt staan joelen en gillen van blijheid," aldus moeder Annelies Schillemans. Om half 9 zetten de jongens vanuit hun woonplaats Vijfhuizen koers richting Zeeland. Daarna willen ze ook nog naar België, Engeland en Spanje.

Overigens vaart hun vader in een eigen bootje achter ze aan om een oogje in het zeil te houden. Op de boot zullen de jongens voor het eerst in lange tijd weer onderwijs volgen, namelijk via lespakketten van de Wereldschool.

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... p-zeilreis

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:34

Dat krijg je dus van die tunnelvisie van het Min. v. Onderwijs; die kijken alleen naar de cito score's en beoordelen (lees: straffen) scholen zo af die zorgleerlingen binnen houden/ aan nemen en deze vervolgens deel moeten laten nemen aan de citotoets (gelukkig is er een voorleesversie tegenwoordig voor leerlingen met dyslectie).
Het is schandalig dat scholen tot dit soort maatregelen gedwongen worden, daar zijn zulke kinderen dus de dupe van en dan wil de raad van kinderbescherming een gezinsvoogd aanstellen..? kromme wereld leven we in...

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:38

Dit is super raar en het zou niet mogen. Iedereen heeft recht op onderwijs ook de leerlingen die misschien niet zo hoog zullen scoren. Ik heb ook wel eens gelezen dat zwakke leerlingen geen cito hoeven te doen in groep 8 omdat ze anders het gemiddelde naar beneden halen.. Te erg voor woorden!!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:47

Maar zeker het zinnetje "Ze kosten extra tijd en aandacht, terwijl het de vraag is of ze goed zullen presteren". Schiet mij bijvoorbeeld echt in het verkeerde keelgat! Ja we hebben wat meer tijd nodig en hier en daar extra hulp. Maar dat betekend echt niet dat we dom zijn! Met hulp, zweet, tranen en een hoop doorzettingsvermogen en drang om me te bewijzen(tja op school vonden ze mij ook "dom") heb ik wel mijn vwo diploma gehaald.

Er zijn genoeg mogelijkheden, de 1 is goed ik wiskunde en de andere kan beter dingen met zijn handen.
En dat je dan niet een foutloze brief/tekst etc. kan schrijven, daar zijn andere mensen weer heel goed in.

Maar echt, ik draag deze jongens echt een warm hart toe!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:23

Maar goed stemmen mensen, want het is daar van bovenuit zo geregeld. Scholen worden gestraft als de cito scores omlaag gaan, leerkrachten worden hierdoor ontslagen of over geplaatst, onder toezicht gesteld etc. etc.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:26

Toch is wat deze ouders zeggen ook weer niet helemaal volledig.
Er zijn wel degelijk scholen waar deze kinderen heen kunnen, maar die zijn een stuk verder weg dan de scholen waar de ouders hun zinnen op gezet hebben.
En dat stuk verder weg of de school met een (in hun ogen) minder goede naam is dan waar geen genoegen mee genomen wordt, nee deze mensen willen perse dat hun kinderen naar die ene school moeten kunnen, en die ene school heeft simpelweg de middelen niet voor de extra aandacht en onderwijs die hier nodig is.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:28

Nickeltje schreef:
Toch is wat deze ouders zeggen ook weer niet helemaal volledig.
Er zijn wel degelijk scholen waar deze kinderen heen kunnen, maar die zijn een stuk verder weg dan de scholen waar de ouders hun zinnen op gezet hebben.
En dat stuk verder weg of de school met een (in hun ogen) minder goede naam is dan waar geen genoegen mee genomen wordt, nee deze mensen willen perse dat hun kinderen naar die ene school moeten kunnen, en die ene school heeft simpelweg de middelen niet voor de extra aandacht en onderwijs die hier nodig is.

ik denk ook dat het eenzijdige berichtgeving is

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:29

Ah; er zat nog een addertje onder het gras zie ik ...

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:30

miss_lizje schreef:
Maar zeker het zinnetje "Ze kosten extra tijd en aandacht, terwijl het de vraag is of ze goed zullen presteren". !


En dat is het schofterige nou net. Docenten en scholen zelf realiseren zoch dit heus wel, zeker docenten willen met alle liefde tijd en moeite in dyslecten steken, maar de druk van bovenaf op scholen is zo groot.
Van scholen wordt verwacht dat ze goed presteren, dat ze hoog scoren, dat het slagingspercentage hoog is en daar zit de fout!
Wat Lante zegt klopt idd helemaal.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:31

Niets is helemaal zwart-wit, maar zoals het nu in de media komt is het wel heel erg eenzijdig.
Alles is de schuld van de scholen in de directe omgeving die deze jongens weigeren, alles is de schuld van de overheid en omdat deze jongens nu zo zielig zijn en niet naar school kunnen gaan ze ook maar zeilen...
Sorry hoor, misschien ben ik nu heel zwart-wit maar ik vind dit hele verhaal helemaal niet zo zielig.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:42

Ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is dan dat het media bericht doet voorkomen.

'geen enkele school'; zou het een stunt vinden als er een school komt met "bij ons zijn ze welkom hoor!"

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:43

MacavityL schreef:
Ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is dan dat het media bericht doet voorkomen.

'geen enkele school'; zou het een stunt vinden als er een school komt met "bij ons zijn ze welkom hoor!"

Inderdaad, kan het me niet voorstellen dat geen enkele school ze weigert

zullen wel lastige ouders zijn ook. Denk dat er eerder vanwege hen wordt geweigerd :')

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:55

MacavityL schreef:
Ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is dan dat het media bericht doet voorkomen.

De moeder gaf gisteren in het journaal zelf aan dat ze de mogelijke scholen waar de jongens terechtkunnen niet goed genoeg vindt. Voor mij is het hele probleem een non-issue wat de leerlingen die het harder nodig hebben in een negatief daglicht stelt.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:21

Ik denk ook dat de berichtgeving wel erg gekleurd is, tjemig, als docent deed ik alles standaard op groot lettertype etc. etc. omdat er zoveel dyslecten in de klassen zaten!
De leerlingen die echt van school afmoesten hadden het ook wel zo verschrikkelijk bont gemaakt, na vele schorsingen en reintegratietrajecten komt er ooit een einde aan de goodwill van een school. En dan nog gingen ze in eerste instantie naar andere scholen die ook weer probeerden om de kinderen op de rails te krijgen/houden. Dus dan heb je het niet over dyslexie maar over grote gedragsproblemen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:18

Als geen school ze wil hebben dan is er wel meer aan de hand dan alleen dyslexie.

Al moet ik wel zeggen dat veel scholen erg slecht kunnen inspelen op de persoonlijke behoeftes van van kinderen. Maar goed..ik denk dat dat voor deze jongens niet van toepassing is.

Als ik de moeder van deze twee was gingen ze overigens niet zeilen maar naar net zo lang naar het lusac colleges totdat ze netjes een HAVO diplomaatje op zak zouden hebben.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:19

NatasjavE schreef:
Als geen school ze wil hebben dan is er wel meer aan de hand dan alleen dyslexie.


Mij staat bij dat ze ook hoogbegaafd zijn. Lastige combi.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:21

Moet je ook maar net kunnen betalen Natasja...

K vind dat de raad van kinderbescherming in had moeten springen toen geen enkele school ze aannam, niet nu de ouders besloten hebben dat de kinderen dan wat anders gaan doen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:22

WendyBZ schreef:
NatasjavE schreef:
Als geen school ze wil hebben dan is er wel meer aan de hand dan alleen dyslexie.


Mij staat bij dat ze ook hoogbegaafd zijn. Lastige combi.


Ja dat is lastig. Maar juist dan op school niet onoverkomelijk. Je moet passend onderwijs bieden.
(Ik heb er zelf een die hoogbegaafd is)

Maar als geen school ze wil hebben zijn ze niet alleen dyslectisch en HB maar ook gewoonweg spuugvervelend.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:23

Het nergens aangenomen worden, is een dekmantel/excuus voor de zeilreis ;-)

Scholen worden afgerekend op nietszeggende cijfertjes, met volle klassen van 32 leerlingen en steeds minder tijd, is het ONMOGELIJK om leerlingen persoonlijke aandacht te geven.

Maar goed, wij hebben met z'n allen gestemd voor dit kabinet en de kabinetten ervoor, die tactisch het onderwijs steeds verder hebben uitgekleed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:24

Vjestagirl schreef:
Moet je ook maar net kunnen betalen Natasja...

K vind dat de raad van kinderbescherming in had moeten springen toen geen enkele school ze aannam, niet nu de ouders besloten hebben dat de kinderen dan wat anders gaan doen.


Als je ze een jaar kan laten zeilen kan je ze ook naar het lusac sturen.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 02:41

"Vanuit hun woonplaats in Vijfhuizen willen de broertjes vrijdag beginnen aan hun zeiltocht naar onder meer Engeland, België en Spanje. Buiten onze landsgrenzen geldt namelijk de leerplicht niet."
Dit klopt niet hoor. Wij hebben in België wel degelijk leerplicht! Wij hebben alleen geen schoolplicht. Dat is een groot verschil.

Overigens heb ik ooit een documentaire gezien van een Nederlands gezin waarvan de zoon erg veel problemen had om mee te kunnen in de gewone Nederlandse scholen (mss wel vanwege dyslectie, weet niet meer). De moeder wilde toen thuisles voor haar kind omdat dat beter ging maar Nederland bleef zijn poot stijf houden en kind moest en zou gewoon op school. Dit gezin is toen naar BE verhuisd omdat dit hier wel mag.

terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 02:56

Bedoelen ze niet dat de leerplicht voor Nederlandse kinderen niet geldt in het buitenland?

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 03:38

Ik ben ook één van die 16.000 leerlingen... Of nouja, leerling ben ik niet, want ik zit niet op school.

Het is goed dat ze er aandacht voor vragen.. Want in Nederland is het gewoon klote wat betreft school, als je net even wat meer problemen hebt met naar school gaan. Aan alle kanten word er gedreigd met straffen en boete's, maar hulp? Neehoor... Je zoekt het maar uit.
Wij hebben ook contact gehad met de wereldschool, of ik niet via hun kon gaan leren. Nee, alleen als ik in het buitenland zat. Alsof dat zomaar kan..

Ik hoop voor de jongens dat ze snel weg mogen en kunnen beginnen met school. Bijna 18 zijn en al zeker 3 jaar geen normaal school meer gehad te hebben en dus geen diploma, is echt niet grappig...

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:58

NatasjavE schreef:
Ja dat is lastig. Maar juist dan op school niet onoverkomelijk. Je moet passend onderwijs bieden.
(Ik heb er zelf een die hoogbegaafd is)

Maar als geen school ze wil hebben zijn ze niet alleen dyslectisch en HB maar ook gewoonweg spuugvervelend.


Met je laatste opmerking ga je wel heel erg ver NatasjavE...niet alle kinderen die HB zijn en dyslectisch of een andere stoornis hoeven spuugvervelend te zijn om geweigerd te worden op school! Helaas is er voor sommige kinderen in Nederland gewoon geen onderwijs en geen school die ze hebben wil. En neem maar van mij aan dat het ook een kind kan betreffen die NIET spuugvervelend is en geen enkele last in de klas veroorzaakt.
Het is voor mij misselijkmakend als jij zo makkelijk een oordeel velt over andermans kinderen alleen maar omdat jezelf een HB kind hebt die ( nog ) wel binnen dit onderwijssysteem een plekje heeft. Weet wel dat het binnen het VO soms nog moeilijker is voor HB- ers en ' anderszijnden' dan op de basisschool.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:03

Daphne__ schreef:
Ik ben ook één van die 16.000 leerlingen... Of nouja, leerling ben ik niet, want ik zit niet op school.

Het is goed dat ze er aandacht voor vragen.. Want in Nederland is het gewoon klote wat betreft school, als je net even wat meer problemen hebt met naar school gaan. Aan alle kanten word er gedreigd met straffen en boete's, maar hulp? Neehoor... Je zoekt het maar uit.
Wij hebben ook contact gehad met de wereldschool, of ik niet via hun kon gaan leren. Nee, alleen als ik in het buitenland zat. Alsof dat zomaar kan..

Ik hoop voor de jongens dat ze snel weg mogen en kunnen beginnen met school. Bijna 18 zijn en al zeker 3 jaar geen normaal school meer gehad te hebben en dus geen diploma, is echt niet grappig...


Klopt Daphne, studeren aan de Wereldschool in Nederland is wel mogelijk, maar wordt niet vergoed. En Is voor de gemiddelde ouder onbetaalbaar. Voor iedere leerling is veel geld uitgetrokken om naar school te gaan, maar voor thuiszitters is niets, geen euro krijg je vergoedt! De Wereldschool is een Nederlands instituut, maar kan, tot hun grote ergernis, weinig doen voor thuiszitters in Nederland.....te zot voor woorden, maar helaas de realiteit!