Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:45

Waarom mag ik niet zeggen dat ik Bokker XY een gigantisch k*twijf vind, maar mag een ander wel zeggen dat Moslims geitenn*ukers zijn?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:46

Mag een ander dat zeggen dan?

Het lijkt me geen van beide een voorbeeld van goede omgangsvormen...

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:50

mag ik vragen waar je dit topic op doelt? graag een uitleg ;)

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:51

ow jee , heb je een OW gehad ?

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:54

Eeh??? Ik heb geen OW of wat dan ook, maar aangezien vrijheid van meningsuiting de laatste tijd nogal eens gebruikt wordt als excuus/goedpraten voor/van bepaalde uitspraken, vraag ik me af waar die grens dan precies ligt voor jullie?

Prrr, ik vind dat generaliseren sowieso niet mag, maar dat lijkt op veel plaatsen toch wel steeds meer geaccepteerd te worden. Kijk alleen al naar de regels op Bokt. Je mag best generaliseren, maar zodra je een specifiek iemand kwetst, is het not done. Daar zie doorgaans ook veel meer afkeurende reacties op komen dan op een generalisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:56

Wat mmij betreft reiken de grenzen van vrijheid van meningsuiting tot aan die van het fatsoen en goede manieren. Als je de grens van fatsoen overgaat, en je gaat mensen kwetsen en beledigen, is dat ook over de grens van vrijheid van meningsuiting.
Imo mag je je mening geven, maar je mag niet mensen kwetsen en beledigen. De koranverbranding is wat mij betreft vér over de grens, en de speech van Geert Wilders trouwens ook.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:56

Ik snap wel wat je bedoelt ja, dat is wel iets waar ik me ook een beetje aan stoor (en ik stoor me niet zo gauw ergens aan ;)). Iedere loser mag alles zeggen in het kader van de vrijheid van meningsuiting, en er komen werkelijk de meest vreselijke dingen voorbij. Maar op moment dat jij daar dan in niet mis te verstane bewoordingen een weerwoord op geeft, ben jij de gebeten hond...

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:57

Yamcha schreef:
Als je de grens van fatsoen overgaat, en je gaat mensen kwetsen en beledigen, is dat ook over de grens van vrijheid van meningsuiting.

Maar wat voor de één een belediging is, is dat voor de ander niet. Hoe kan je daar dan mee omgaan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:04

Je mag niet zeggen dat ze geitenn**kers zijn, wel dat je het geitenn**kers vindt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:04

Ik kan bv zeggen dat ik Geert Wilders een onsympathieke man vind, daarmee geef ik dan alleen een persoonlijke voorkeur aan. Maar als je roept dat alle Marrokkanen geitenneukers zijn, dan wéét je dat je mensen beledigt en kwetst. Dat is voor mij over de grens.
Het is ruim binnen de grenzen van fatsoen en beleefdheid om te zeggen dat je iemand niet mag, omdat je het niet eens ben t met zijn denkwijze. Dan ben je niet aan het schelden, en het is misschien een niet zo leuke boodschap, dat kan zijn, maar het doel is niet om iemand ermee te beledigen, het doel is slechts je mening geven over een persoon.

maar als ik zeg over die zelfde persoon dat het een kl** en een weet ik wat al meer is, dan heeft dat neit meer alleen als doel je mening geven. Dan zeg je dat met de bedoeling om die persoon te kwetsen, en dát vind ik heel onfatsoenlijk. Dus voor mij is de intentie waarmee dingen gezegd worden bepalend. Al is een zekere mate van tact ook niet verkeerd ;)

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:05

Betreft het vrijheids van meningsuiting in het algemeen (dus maatschappelijk gezien)? Of puur hier op bokt zelf? Waar je vragen/twijfels etc. over hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:06

Heel simpel: als jij zegt dat je bokker X een gigantisch k*twijf vindt, speel je 't op de man en persoonlijk aanvallen mag niet van Bokt. Bij een dergelijke uitspraak over moslims niet.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:07

Citaat:
maar het doel is niet om iemand ermee te beledigen, het doel is slechts je mening geven over een persoon.

En wat is dan het doel van het geven van je mening over die persoon, anders dan om die te kwetsen?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:08

Vrijheids van meningsuiting houdt op bij het opzettelijk kwetsen van mensen of het je mening zo formuleren dat de kans dat het kwetsend opgevat gaat worden heel groot is.

Dus zeggen dat bokster X een b*itch is kan niet, zeggen dat je bokster X niet aardig vind kan wel.

Zeggen dat je moslims geitenn*eukers vind kan niet, zeggen dat je weinig hebt met de islam kan wel.

Opzich kun je een boel zeggen, zolang kwetsen niet je doel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:08

Ik moest gelijk hier aan denken....
Afbeelding

QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:09

Ik vind dat vrijheid van meningsuiting getolereerd moet worden tot op een bepaalde hoogte. Bewust kleineren of kwetsen van iemand ligt buiten de grens.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:09

Ayasha: maar vind jij dan ook dat je andere Bokkers uit mag schelden, mag denigreren en kleineren?

Leonoor: in het algemeen, maar ook op Bokt heb je vind ik prachtige voorbeelden van hoe dubbel dit onderwerp is. Roept iemand dat Moslims niet te vertrouwen zijn, is er een handjevol Bokkers dat protesteert. Roep je dat Bokker XY de boel bij elkaar liegt valt 3/4 van het topic erover :)

Nouks: maar als iemand zegt dat Moslims niet te vertrouwen zijn speel je het toch ook op de man? Alleen zitten die mensen die onder het begrip Moslim vallen niet op Bokt. En even los van wat van Bokt wel of niet mag, is het juist dat generaliseren (en daarmee dus honderden individuen) blijkbaar meer geaccepteerd wordt dan het spelen op één individu, juist?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:10

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
maar het doel is niet om iemand ermee te beledigen, het doel is slechts je mening geven over een persoon.

En wat is dan het doel van het geven van je mening over die persoon, anders dan om die te kwetsen?

duidelijk maken dat je die persoon liever niet in de buurt hebt zodat jullie afstand kunnen bewaren?

Heino: Ik vind dat je bokt niet te serieus mag nemen. ;) Het zal jou toch een zorg wezen of ik je een k*twijf vind of niet? (ik vind dat overigens niet voor iemand me hier verkeerd begrijpt. :') ) Je bent hier met volkomen vreemden bezig die allemaal veilig achter et pc'tje zit, 50% zal het IRL ook zeggen, de overige 50% is IRL een muisje dat je niet eens opvalt hoewel ze hier een grote bek hebben. Doe je niks aan. :) De mensen die je niet aan staan negeer je, de mensen waar je wel mee kan discussiëren ga je mee in discussie zodat het plezierig blijft, je zit hier toch voor je lol? Toch niet op je op te jagen? :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-09-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:10

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
maar het doel is niet om iemand ermee te beledigen, het doel is slechts je mening geven over een persoon.

En wat is dan het doel van het geven van je mening over die persoon, anders dan om die te kwetsen?

Gewoon zeggen wat je van die persoon vindt?

Whahaha Kanelly, die is sterk :')

Vjestagirl: eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:13

Ayasha schreef:
Heino: Ik vind dat je bokt niet te serieus mag nemen. ;) Het zal jou toch een zorg wezen of ik je een k*twijf vind of niet? (ik vind dat overigens niet voor iemand me hier verkeerd begrijpt. :') )


_-:( _-:(

Oh, sorry, had je verkeerd begrepen :')

Geintje hoor.

Maar wat je zegt is wel wat ik bedoelde ja. Je kan ook zeggen wat je vindt zonder te willen kwetsen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:15

Yamcha schreef:
Ayasha schreef:
Heino: Ik vind dat je bokt niet te serieus mag nemen. ;) Het zal jou toch een zorg wezen of ik je een k*twijf vind of niet? (ik vind dat overigens niet voor iemand me hier verkeerd begrijpt. :') )


_-:( _-:(

Oh, sorry, had je verkeerd begrepen :')

Geintje hoor.

Maar wat je zegt is wel wat ik bedoelde ja. Je kan ook zeggen wat je vindt zonder te willen kwetsen.

Tsk Yamcha ik vind jou nu wel een domme doos die niet kan lezen! >;) O:)

;)

En jep, dat kan... En dat er een handjevol bokkers is die die vaardigheid niet onder controle schijnen te hebben zegt niets over de rest van bokt.nl :) We zitten met heel veel gebruikers en door die hoeveelheid zullen ter een 2000 tal rondlopen die niet normaal kunnen doen... En als die alle 20.000 even fel aanwezig zijn dan zal "men" inderdaad de neiging hebben te gaan denken dat de maatschappij naar de kl*te is. Terwijl de overige 124 766 wel normaal doen. Als je vaak in topics over dezelfde onderwerpen komt, kom je ook steeds dezelfde bokkers tegen en dan wordt dat beeld van "waar gaat het heen" ook enkel versterkt...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-09-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:17

Ayasha schreef:
Heino: Ik vind dat je bokt niet te serieus mag nemen. ;) Het zal jou toch een zorg wezen of ik je een k*twijf vind of niet? (ik vind dat overigens niet voor iemand me hier verkeerd begrijpt. :') ) Je bent hier met volkomen vreemden bezig die allemaal veilig achter et pc'tje zit, 50% zal het IRL ook zeggen, de overige 50% is IRL een muisje dat je niet eens opvalt hoewel ze hier een grote bek hebben. Doe je niks aan. :) De mensen die je niet aan staan negeer je, de mensen waar je wel mee kan discussiëren ga je mee in discussie zodat het plezierig blijft, je zit hier toch voor je lol? Toch niet op je op te jagen? :)

Ik neem Bokt zodanig serieus dat het deels een afspiegeling van de maatschappij is. Al geloof ik ook wel dat 90% die hier zo'n grote mond heeft, irl die dingen echt niet zal zeggen. Maar vanachter een relatief onbekende nickname op de pc wél. Maar het gedachtegoed is er blijkbaar wel, al zal men het in de ene situatie wél zeggen en in de andere níet.

Het interesseert me idd ook niet of iemand mij een k*twijf vindt of niet, dat leg ik idd zo naast me neer en ben ik na vijf seconden weer vergeten. Waar het mij om gaat is dat het zo dubbel is. Groepen generaliseren is geaccepteerd (ook door de boktregels), individuen openlijk vertellen wat je van ze vindt (negatief) mag niet (ook van de boktregels). Dat klopt toch niet? Je doet die groep misschien nog wel meer pijn dan het individu, juist omdat het bij dat individu gebaseerd is op gedrag van het individu zelf, en bij de groep op het gedrag van andere individuen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:18

Ik denk, dat als je bokt.nl als afspiegeling van de werkelijkheid ziet, dat je beeld van de samenleving niet geheel realistisch is. :) Paardenvolk is een ras apart en twee keer raden wat er op bokt het meeste zit.... :)
De maatschappij staat uit veel meer verschillende groepen die gemengd samen leven. Bokt.nl is daarin veel beperkter en zal dus nooit, maar dan ook echt nooit, een realistische afspiegeling van de maatschappij kúnnen vormen.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:19

Daarom ook "deels" :) Maar feit blijft dat er mensen zijn die zo denken, of ze het irl nu uiten of niet, en of het nu paardenvolk is of kattenvolk (bij wijze van spreken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:23

Ayasha schreef:
En dat er een handjevol bokkers is die die vaardigheid niet onder controle schijnen te hebben zegt niets over de rest van bokt.nl We zitten met heel veel gebruikers en door die hoeveelheid zullen ter een 2000 tal rondlopen die niet normaal kunnen doen... En als die alle 20.000 even fel aanwezig zijn dan zal "men" inderdaad de neiging hebben te gaan denken dat de maatschappij naar de kl*te is. Terwijl de overige 124 766 wel normaal doen.
Juist, maar die vallen minder op.

En ik geloof dat je toch heel vaak dan ook de neiging hebt om alleen die negatieve dingen te zien, dan zie je die andere gebruikers die gewoon leuke, vriendelijke mensen zijn niet meer. Die nuancering is vaak moeilijk, of alles is goed, of alles is slecht, en dat er een deel goed is en een deel slecht en een enorm deel allebei is en geen beide, lijkt dan erg moeilijk om te zien.

Heino: zoals Aysaa altijd zegt: Bokt is geen afspiegeling van de maatschappij..... kijk alleen al naar de geslachten......

Ik denk dat er op Bokt met name een bepaalde doelgroep zit, die zijn paardenvolk en vrouw. Over het algemeen politiek rechts geörienteerd. Maar zou je de Bokkers alleen laten stemmen, dan krijg je een heel andere uitslag als met de landelijke verkiezingen.