'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:00

Hmmm hier geloof ik toch niet veel van hoor!!! 40% van de koeien uierontsteking kan toch echt niet hoor!!! Dit zou een zware financiele strop zijn voor de boer. Koeien met uierontsteking of koeien die aan de peneciline staan mogen niet meegemolken worden op de tank, die melk wordt namelijk weggegooid. Als je een koe meemelkt met uierontsteking krijg je een hoog cel- en kiemgetal in je melk en mag je je melk niet leveren.
Geloof me maar dat boeren er alles aan doen om uierontsteking en koeien aan de peneciline te voorkomen. Natuurlijk komt het voor, maar die koeien worden apart gemolken en behandelt.

En zeker komen er klauwproblemen voor op een melkveehouderij. Maar het grootste gedeelte van de boeren houdt zijn vee in de gaten en bekapt en verzorgt regelmatig de hoeven. Dus ik denk dat die 70% ook sterk overdreven is. Een koe met flinke klauwproblemen en pijn eet vaak ook minder goed en gaat minder melk geven. Dus voor de boer is het ook financieel gezien belangrijk dat zijn dieren zo gezond mogelijk zijn en niet met pijn rond lopen.

MAAR, ik vind het wel goed dat er aandacht aan wordt besteed. Alleen, wij hebben zelf ook een boerderij, moet er niet vergeten worden dat het geen huisdieren zijn. Ze moeten geld opbrengen.


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:09

Chubby schreef:
Ahja, als je nou niet teveel waarde hecht aan de cijfertjes maar bedenkt dat het principe waar Wakker Dier nu aandacht voor vraagt wel die aandacht verdient, is het toch ook prima?

Mensen moeten eens nadenken over wat we de beesten in de industrie aandoen. Het is om je diep voor te schamen...


Absoluut hoor!!! Alleen kan ik me als boer, net als Annastasia, ook erg storen aan die cijfers waar ik niets van geloof (zie mijn eerdere post waarom). En daarnaast het zijn geen knuffeldieren/huisdieren, maar moeten geld opbrengen. MAAR ik ben het wel met je eens dat het belangrijk is om te kijken naar het welzijn van deze dieren.

Bij melkvee zie ik toch eigenlijk vaak dat er toch goed naar het welzijn van een koe wordt gekeken. Dit is voor de boer ook zeker van financieel belang. Een gezonde tevreden koe geeft gewoon beter melk. Uieronsteking komt zeker voor en dat ik ook niet gek. Even een domme vergelijking, maar hoeveel vrouwen die borstvoeding geven hebben niet al eens een borstontsteking gehad. Soms kun je een uierontsteking als boer niet voorkomen. Als het dan gebeurt baalt de boer er zelf het meeste van hoor! En zo'n koe wordt dan apart van de tank gemolken en krijgt medicijnen.

Er kan in de bioindustrie zeker veel veranderen. Zelf zie ik beesten ook liever buiten rondlopen. Alleen zijn het vaak de consumenten die zo hard staan te schreeuwen dat de bio-industrie verschrikkelijk is, maar vervolgens wel een stukje bio-industrievlees meenemen. Mensen roepen vaak zo hard zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Veel mensen weten niet eens dat er een verschil is tussen scharreleieren en vrije uitloopeieren en noem zo maar op.
En daarbij is het voor veel boeren al moeilijk om het hoofd boven water te houden en kunnen ze niet zo maar simpel overstappen op biologisch.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:41

Chubby schreef:
Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvlees ;) En daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief :9 )


Ik weet ook waar mijn vlees vandaan komt en vind dat een fijne gedachte! Ik betaal ook liever iets meer voor vlees, waarvan het dier een fijner bestaan heeft gehad. En daarnaast proef je het!!! Als je dat vlees gewend bent wil je echt geen supermarktvlees meer.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:56

_Chanel_ schreef:
trouwens ik weet niks van koeien en heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden maar naar mijn idee is dit een goede zorg voor een koe.

Schone loopstal, niet aan de ketting.
Strooisel of matten of de ligplekken.
Voldoende voedsel ( kuil en biks)
Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig
Bekappen regelmatig ( weet niet wanneer regelmatig maar wel als ze kreupel lopen)
Kalfjes in een normale stal en niet in zon hok

Als ik het fout heb zeg het dan maar.


Vind ik ook geen rare eisenlijst, en naar mijn idee voldoen de meeste melkveehouders hier in de buurt aan. De boeren hier in de omgeving hebben een ruime loopstal, die machinaal de mest van de roosters haalt. De koeien gaan overdag naar buiten en in de zomer overnachten ze ook wel eens in de wei. Op de ligplaatsen in de stal ligt hier altijd zaagsel, twee in de omgeving hebben om klauwproblemen te voorkomen speciale matrassen.
Op tijd melken doet vrijwel iedere boer, anders gaat dat tenkoste van je opbrengst en je centjes. DA wordt er bij geroepen indien nodig. Worden regelmatig bekapt.
Alleen de kalfjes worden wel direct van hun moeder gescheiden en staan de eerste dagen apart in een iglo. Stiertjes verlaten binnen 14 dagen het bedrijf en vaarsjes gaan dan naar een ruimere stal waar ze in groepshuisvesting staan.

Natuurlijk kan er altijd iets verbetert worden, maar hier in de omgeving vind ik dat de koeien best een goed leven hebben hoor!


Alleen Chanel, vind ik het jammer dat je eerst zegt dat je vind dat alles wat in het artikel staat klopt. En vervolgens vertel je dat je eigenlijk vrijwel niets van koeien weet. En dat vind ik jammer! Ik denk dat de normale burger een totaal verkeerd beeld heeft van een melkveebedrijf.
Veel mensen weten niet hoe je uierontsteking herkent, hoe je klauwproblemen herkent e.d. Mensen (en daar bedoel ik jou niet mee, maar in het algemeen) roepen vaak maar wat zonder dat ze weten hoe de vork in de steel zit, dan vind ik dat je jezelf er eens goed in moet verdiepen.

Zieke koeien met pijn geven gewoon veel minder melk en daarbij mogen bepaalde groepen niet eens meegemolken worden (mastitus, peneciline). Dit kost een boer geld, dus een boer ziet echt zijn koeien liever gezond en tevreden hoor!

Ik denk dat jij gewoon een erg slecht bedrijf in de buurt heb zitten en dat daardoor jouw idee van een melkveehouderij misschien niet helemaal reeel is. De dingen die jij beschreef, waaronder een koe die dagen ligt dood te gaan e.d. vind ik ronduit schokkend! Ik weet zeker dat mijn buurman (melkveehouder) dit ook zou vinden hoor.
Ik zou je best het bedrijf van onze buren eens willen laten zien! Daar liggen de koeien heerlijk op matrassen en komen ze elke dag buiten. En dit is echt geen heel uitzonderlijk bedrijf.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:03

YankeeBoy schreef:
Ik heb, ik zeg het eerlijk, niet zo'n hoge pet op van boeren, gewoon door degenen die ik ben tegengekomen.
Dit lijkt me echter wel heel overdreven, kan me niet voorstellen dat het er zo aan toe gaat. Prima als er aandacht gevraagd wordt voor dit soort dingen, maar dan wel graag met correcte cijfers


En dat is nu zo jammer! Je scheert zo iedereen over één kam. Natuurlijk zijn er bedrijven die ronduit slecht met hun vee omgaan, maar er zijn ook bedrijven die echt helemaal super met hun vee omgaan. Ik denk zelf dat de middenmoot gewoon netjes hun vee verzorgt. Vergeet niet dat het ook hun inkomsten zijn. Het grootste percentage boeren ziet volgens mij hun vee echt wel het liefste gezond en tevreden rondlopen hoor.

Dus je hebt ook geen hoge pet van 'ons' op, terwijl wij geen vee hebben. Maar we zijn wel boer, akkerbouwers om precies te zijn ;) Het is gewoon jammer dat de rotte appels het voor de andere verpesten. Zo heb je ook mensen die hobbymatig paarden houden maar wel hun paarden mishandelen, houd ik ook niet van. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen hoge pet op heb van mensen die hobbymatig paarden houden.

Andersom hoor je het vaak niet als een bedrijf juist super met zijn dieren omgaat. En daarbij denk ik dat de mensen met de grootste mond hierover (in het algemeen hoor), niet eens een dag op een melkveehouderij hebben doorgebracht. Dan kun je ook geen goede mening hierover geven vind ik.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:09

_Chanel_ schreef:
Klopt. Ik zie (behalve 1 bedrijf die echt super is) niets anders als wat er in het artikel staat. 1 bedrijf moet gewoon per direct stoppen naar mijn mening en de andere bedrijven kunnen alles flink beter doen. klauwen bekappen gebeurt daar wel maar veels te laat, DA komt wel maar veels te laat en dat soort dingen die ook niet aan het welzijn van de koeien bijdraagt.


Hoeveel bedrijven zijn dat dan in het totaal waar je het over hebt? Ben je op elk bedrijf dus echt al eens geweest om te kijken hoe het daar aan toe gaat? Heb je de boer al wel eens gevraagd waarom hij bepaalde beslissingen neemt of juist niet?

Klauwen bekappen gebeurt er te laat zeg je. Om de hoeveel tijd worden ze bekapt?? Een stukje er boven zeg je nog dat je er weinig verstand van hebt en niet weet hoe vaak dat moet gebeuren. Ik wil je niet aanvallen, maar soms spreek je je zelf tegen.

Heb je uberhaubt al eens een dag op een melkveehouderij meegelopen??? Eigenlijk zou je eens op wat andere bedrijven moeten kijken. Ik ben benieuwd of dat je mening een beetje bijsteld. Je hebt natuurlijk recht op je eigen mening. Maar de dingen waar je mee komt (die koe die lag dood te gaan, tot de knieeen in de stront) gebeuren volgens mij echt niet op een gemiddeld bedrijf. Dat zijn dan echt de rotte appels.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:13

_Chanel_ schreef:
oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!


Als je een koeien hebt met ontstekingen e.d. krijg je een hoger cel- en kiemgetal in de melk. Hiervoor is een bepaalde grens gesteld. Zit je daar overheen dan mag je idd geen melk meer leveren en krijg je een boete. In zo'n geval is het een kwestie van de koeien op te sporen en die niet meer mee te melken op de tank.

Op een normaal bedrijf heb je altijd wel eens te maken met een koe met mastitus (uierontsteking). Zo'n koe krijg dan vaak een merkje om (bandje om de poot) om zo herkenbaar te blijven en niet meegemolken te worden met de rest. De koe wordt wel gemolken, maar die melk wordt weggegooid. De koe wordt dan behandelt met bijv. peneciline en mag dan een tijdje niet op de tank gemolken worden.
Soms gebeurt het wel eens dat iemand anders eens (mee)melkt en per ongeluk zo'n koe wel meemelkt en dan kun je dus een probleem hebben met een te hoog cel- en kiemgetal in je melk.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:16

irmaaatje schreef:
Delphi, ben het helemaal met jou eens. Ze zegt zelf dat ze eigenlijk helemaal niets van koeien af weet.. kom op, dan moet je toch beter weten. Dan is je mening dus op helemaal niets gebaseerd


Ik zou zo veel mensen eens willen laten zien hoe het er echt aan toe gaat!!! Wij boeren zijn toch wel vaak de boosdoenders krijg ik het idee :Y). Wat ik helemaal jammer vind is dat de mensen die vaak het hardst gillen, het minst er van af weten. Veel mensen hebben een duidelijke mening over bijv. een melkveebedrijf. Maar wie van die mensen is er al eens daadwerkelijk een dag op een melkveebedrijf geweest???? En heeft de boer eens gevraagd waarom hij bepaalde dingen zo doet en niet anders?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:19

irmaaatje schreef:
_Chanel_ schreef:
oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!



En wat heeft dat volgens jou met de gezondheid van de koeien te maken?


Inderdaad! Stel dat je een keurig bedrijf hebt die dagelijks de voetjes van hun koeien masseren en ze brokjes brengen aan hun ligmatras. Maar toch heb je ondanks de goede verzorging één koe met flinke mastitus. Die koe wordt per ongeluk meegemolken op de tank en die tank lever je af. Dan heb je ook een probleem. Dat hoeft dus inderdaad niets te zeggen over de verzorging van de koeien.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:26

ghisje schreef:
Het is idd jammer dat heel Nederland niet beter weet dan wat wakker dier roept. Wij hebben zelf ook een melkveebedrijf met momenteel 140 koeien op de melk en ong 150 in de opfok. Zeker de koeien die op de melk staan zien we iedere dag 2x omdat we zelf melken, loopt er een moeilijk wordt zij de volgende dag gelijk behandeld en ong 1x per maand komt de bekapper om de andere koeien onder hande te nemen. We hebben zelfs een opstartgroep, koeien die afgekalft hebben verblijven er minimaal 1 week en koeien die niet helemaal lekker zijn. Ze kunnen de hele dag op het stro liggen voor meer comfort ( als je zelf ziek bent wil je ookvertroeteld worden) en kunne we ze beter in de gaten houden.

Ik heb laatst iemand van wakker dier persoonlijk gesproken, die stond op straat onzin te verkopen. Dus die heb ik gevraagd of zij wel eens op een of meerdere bedrijven is geweest om ook te weten wat ze verteld. Ze verkondigde dat wij als niet bio boeren te veel anti biotica enzo gebruiken. Dus heb ik haar met publiek en al verteld hoe het komt dat wij juist minder anti biotica gebruiken ( zitten in diverse studiegroepen met verschillende soorten boeren en gebruiken in vergelijking van alle stallen erg weinig.) Heb haar gelijk uitgenodigd om eens op bezoek te komen, maar helaas tot op heden....

Momenteel is ons bedrijf nog niet helemaal geschikt voor het ontvangen van groepen, moeten nog een heel stuk opnieuw verharden zodat je overal zonder slootje springen kan komen ;-) en de serre bouwen we nog om zodat we daar voorlichting kunnen geven, maar nu hebben we al wel af en toe mensen die komen kijken. We hopen dat straks verder uit te kunnen breiden want laten zien is beter dan horen via de media.


Klinkt als een prachtig bedrijf! Dan zijn onze aardappelen en uien maar saai ;) En dan vraag ik me af of die persoon van wakker dier uit jouw verhaal ooit wel eens een koe van dichtbij gezien heeft? Die mensen baseren hun mening vaak puur op artikelen of op hetgeen wat hun verteld wordt. En dat zijn juist de slechte bedrijven, de rotte appelen. Mensen zijn vaak zo onwetend. Net als dat voorbeeld van de antibiotica. Mensen snappen niet dat als jullie een koe aan de antibiotica zetten, jullie die niet mee mogen melken op de tank. Dus dat is dan ook iets waar je als boer voor waakt en wilt voorkomen... toch?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:08

YankeeBoy schreef:
Ik heb het hier over veeboeren, akkerbouwers hebben hier niets mee te maken.
En ja, misschien generaliseer ik door mijn ervaringen, maar dat neem niet weg dat ik sowieso iets heb tegen bedrijven waar dieren worden uitgebuit voor de mens, daar is mijn mening ongetwijfeld door gekleurd.
Dus ook de boeren die volgens de maatstaven wel goed zijn voor hun dieren & dat heeft dan weer niets te maken met over 1 kam scheren


Snapte ik ook wel ;) alleen je noemt boeren in het algemeen en dat zijn wij ook. Ik wil eigenlijk zeggen dat ik het jammer vind dat door enkele negatieve ervaringen/verhalen alle boeren die negatieve stempel opgedrukt krijgen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:18

_Chanel_ schreef:
ik snap niet waarom ik perse op een ander bedrijf moet kijken terwijl ik weet hoe het wel moet?

BTW: Die koe had echt afgemaakt moeten worden. Beest kon niet meer staan, niet meer eten, niet meer drinken, kon eigenhandig helemaal niet meer bewegen, snot kwam overal uit, beest kreeg geen lucht en lag maar te piepen en heel dik slijm op te hoesten, beest mocht niet de stal in ( besmetting???) maar mocht ook een leegstaande stal niet in al was dat wel te doen met de trekker, beest kreeg zwarte plekken op haar huid ( en nee die zaten er eerst niet). Ik weet echt wel wanneer een dier doodziek is hoor. Andere boeren die daar kwamen en dat beest zagen zeiden ook direct afmaken. Dus denk niet dat ik een idioot ben die echt helemaal niks weet.


Volgens mij noemt niemand hier je een idioot hoor! Ik zeg ook niet dat je niets weet, alleen gaf je zelf aan dat je niet veel verstand van koeien hebt. Natuurlijk zou iedereen gezien hebben dat dat beest doodziek was. Alleen denk ik dat je zo'n situatie bijna nergens tegenkomt. Dat is gewoon een boer die niets om zijn vee geeft. Ik denk dat 99% van de boeren dat beest af had laten maken i.p.v. het onnodig te laten lijden.
Dat is hetzelfde dat je wel eens hoort dat er zo'n ernstig verwaarloosd en mishandelt paard gevonden wordt. Dat zijn gewoon op zich zelf staande schrijnende situaties, waar hard tegen opgetreedt moet worden.

En waarom ik je eens het bedrijf van onze buren wil laten zien? Omdat jij letterlijk zegt dat jij vindt dat alles in het artikel klopt en jij om je heen niets anders ziet. Ik zou je eens met eigen ogen willen laten zien dat het ook anders kan en dus ook gebeurt. Ik vind het jammer dat er zoveel negatieve verhalen over o.a. melkveebedrijven zijn die vaak niet eens kloppen. Mensen oordelen vaak zo snel, zonder dat ze weten wat er daadwerkelijk gebeurt en waarom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, AngeliqueB, bonnielau, Rije, Siebel, Summerfly en 67 bezoekers