Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:24

Dat hoorde ik vandaag. Jodenhaat (zoals in WO II, maar ook in de Middeleeuwen) komt door een verkeerde interpretatie van de bijbel. Het gaat hier over het deel dat Jezus de joden uit de tempel stuurt. De rede was omdat ze handel dreven in het huis van God, maar de interpretatie was, dat er geen joden in het huis van God mochten komen. Mensen dachten hierdoor joden slecht en/of minderwaardig waren.

Weet zelf niet helemaal wat ik hier van moet denken. Het lijkt me in ieder geval niet de enige oorzaak, maar het kan best een rol hebben gespeeld. Moet zeggen dat ik er weinig van weet, maar zou graag horen wat jullie er van vinden.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:31

Ken je het spreekwoord: Wie een hond wil slaan vindt licht een stok? (licht betekent hier: gemakkelijk, of snel)

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:31

Ik denk niet dat dat DE oorzaak is geweest, maar misschien dat het wel heeft meegespeeld.
Mensen hebben een pispaal nodig en vaak kiezen ze mensen die anders zijn dan zij. Zo kijken wij als Nederlanders anders tegen moslims, hindoes etc. En omdat er bij bijvoorbeeld moslims nare dingen zijn gebeurt denken we gelijk slecht over de hele moslimbevolking. Iets wat natuurlijk ontzettend overdreven is. Maar zo zal het misschien ook zijn gegaan met de Joden? Ze zijn anders, hebben andere gewoonten en zien er (vaak) anders uit. Rond WOII waren ze van mening dat de Joden 'ons' land inpikten en onze banen en mooie huizen. Vervolgens gaat het merendeel slecht denken over Joden. Er hoeft dan maar 1 gek op te staan (zoals Hitler) die de leiding neemt in een nog diepere haat.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:34

mysa schreef:
Ken je het spreekwoord: Wie een hond wil slaan vindt licht een stok? (licht betekent hier: gemakkelijk, of snel)

Ofwel: als er een probleem is vind men snel een pispaal.

Dat klopt idd wel. Denk zelf ook zeker niet dat het de enige oorzaak is geweest. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Het is dan wel interessant (omdat moslims aangehaald werden) om te kijken of de mensen nu nog steeds in staat zijn om een groep als pispaal te maken en net zo ver te gaan als in WO II.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:37

Ik denk dat deze wiki pagina een redelijk beeld geeft van het antisemitisme: http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

Religieuze vooroordelen (hetzij christelijk, hetzij islamitisch) hebben wel degelijk een rol gespeeld, maar niet alleen, ook sociale en biologische argumenten worden keer op keer van stal gehaald.

En ja, mensen zijn nog steeds in staat om een pispaal aan te wijzen, kijk wat er gebeurt met moslims in Nederland of Chinezen in de rest van Azie.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:39

Ik vind dat het voorbeeld van moslims nog lang niet zo ver gaat als tijdens WO II en de heksenjacht tijdens de middeleeuwen.

Het voorbeeld van Chinezen in de rest van Azië is bij mij minder bekend. Ik dacht juist dat het ander soort Chinezen in China waren die werden gediscrimineerd en als pispaal werden gebruikt.

Heb trouwens even de Nederlandse versie van de wiki erbij gepakt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme

Ga het even op mijn gemak doorlezen.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:42

Ik denk eerlijk gezegt dat wij ook nog eens een flink conflict krijgen met de moslims maar ik heb geen idee wanneer. De laatste tijd is de spanning alweer erg opgelopen (door moskee op ground zero, koranverbranding, terroristische aanslagen). De hele moslimgemeenschap wordt daarop aangekeken.
Net zoals als je het hebt over hangjongeren. Eigenlijk praat men alleen maar over die ku tmarrokaantjes bij de supermarkt.
Maar misschien dat ik nu wel erg offtopic ga ;)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:45

Denk het niet. Je geeft alleen aan dat het verschijnsel zich niet alleen bij de Joden voordoet. Het feit dat de geschiedenis zich kan herhalen zie je niet alleen hier.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:45

Nostradamus heeft een 3e wereld oorlog in november 2010 voorspelt tussen islamieten en europeanen.
Nu ben ik niet zo zweverig om dat te geloven... Maar hij had de 2e wo en 9/11 ook voorspeld.

Zet je wel aan het denken.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:47

Sta zelf nogal twijfelend tegen Nostradamus. Hij beschreef alles redelijk vaag en daardoor kan het al snel kloppen.

Heb jij misschien de test van Nostradamus, waarin dat voorspeld wordt?

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:48

Eigenlijk wordt er al een soort oorlog gevoerd tegen de moslims. Zie de oorlog in Afghanistan, Irak, Pakistan en overal waar Al Qaida huist. Als men het over moslims heeft wordt het eerste daaraan gedacht. Aan het terrorisme.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:58

Dribbel schreef:
Dat hoorde ik vandaag. Jodenhaat (zoals in WO II, maar ook in de Middeleeuwen) komt door een verkeerde interpretatie van de bijbel. Het gaat hier over het deel dat Jezus de joden uit de tempel stuurt. De rede was omdat ze handel dreven in het huis van God, maar de interpretatie was, dat er geen joden in het huis van God mochten komen. Mensen dachten hierdoor joden slecht en/of minderwaardig waren.

Weet zelf niet helemaal wat ik hier van moet denken. Het lijkt me in ieder geval niet de enige oorzaak, maar het kan best een rol hebben gespeeld. Moet zeggen dat ik er weinig van weet, maar zou graag horen wat jullie er van vinden.


Dat lijkt mij sterk, aangezien Jezus zelf ook een Jood was ;). Zelfs iemand met een minimale kennis van de bijbel zoals ik weet dat. Het Jodendom is de basis geweest voor het Christendom ( en ook de Islam ). Ze zijn allen gebaseerd op hetzelfde boek. Maar waar de Joden vast bleven houden aan het Oude Testament, kregen de Christenen het Nieuwe Testament na Jezus erbij.
Toen ik een aantal jaar geleden in het Joods Historisch museum was werd door de gids de reden aangegeven dat de Joden eeuwenlang vervolgd zijn door de Christenen omdat zij verantwoordelijk werden gehouden voor de dood van Jezus Christus. Nou is dit ook al zeker een paar jaar geleden en ik weet ook het fijne er niet meer van, maar daar lag volgens mij de oorsprong. Feit blijft wel dat de Joden eeuwenlang door de mensheid/Christenen zijn uitgespuugd, eeuwenlang als pispaal zijn gebruikt. En de oorsprong ligt 'm volgens mij in het feit dat zij een ander geloof aanhouden. Kijk naar de hele geschiedenis van de Westerse samenleving. Die zit bomvol met het verdringen van andere geloven en pogingen tot het opdringen van je eigen geloof ( kruistochten, kolonisatie etc )
En het grappige is juist dat lange tijd de Islam zich veel toleranter heeft opgesteld tegenover de Joden, die mochten gewoon bij hen leven als een "minder perfecte vorm van het geloof".

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:02

Het christendom heeft zeker een grote rol gespeeld in het antisemitisme, 'de joden' (Judas) hebben Jezus uitgeleverd aan de Romeinen. De natuurlijke drang van mensen om in tijden van tegenspoed (economische crises, mislukte oogst enzovoort) een schuldige aan te wijzen heeft eigenlijk de rest gedaan. Overigens heeft het jodendom van nature ook weinig gedaan om het slecht beeld dat iedereen van hen had te veranderen. In plaats van open te zijn, bleven ze erg bij zichzelf. Dit komt overigens weer door de Bijbel (Oude Testament).
Echter vind ik het niet kunnen om dit boek aan te wijzen als de schuldige, de tekst werd/wordt immers op deze manier geïnterpreteerd door mensen zelf :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:05

Inujojo schreef:
Dribbel schreef:
Dat hoorde ik vandaag. Jodenhaat (zoals in WO II, maar ook in de Middeleeuwen) komt door een verkeerde interpretatie van de bijbel. Het gaat hier over het deel dat Jezus de joden uit de tempel stuurt. De rede was omdat ze handel dreven in het huis van God, maar de interpretatie was, dat er geen joden in het huis van God mochten komen. Mensen dachten hierdoor joden slecht en/of minderwaardig waren.

Weet zelf niet helemaal wat ik hier van moet denken. Het lijkt me in ieder geval niet de enige oorzaak, maar het kan best een rol hebben gespeeld. Moet zeggen dat ik er weinig van weet, maar zou graag horen wat jullie er van vinden.


Dat lijkt mij sterk, aangezien Jezus zelf ook een Jood was ;). Zelfs iemand met een minimale kennis van de bijbel zoals ik weet dat. Het Jodendom is de basis geweest voor het Christendom ( en ook de Islam ). Ze zijn allen gebaseerd op hetzelfde boek. Maar waar de Joden vast bleven houden aan het Oude Testament, kregen de Christenen het Nieuwe Testament na Jezus erbij.
Toen ik een aantal jaar geleden in het Joods Historisch museum was werd door de gids de reden aangegeven dat de Joden eeuwenlang vervolgd zijn door de Christenen omdat zij verantwoordelijk werden gehouden voor de dood van Jezus Christus. Nou is dit ook al zeker een paar jaar geleden en ik weet ook het fijne er niet meer van, maar daar lag volgens mij de oorsprong. Feit blijft wel dat de Joden eeuwenlang door de mensheid/Christenen zijn uitgespuugd, eeuwenlang als pispaal zijn gebruikt. En de oorsprong ligt 'm volgens mij in het feit dat zij een ander geloof aanhouden. Kijk naar de hele geschiedenis van de Westerse samenleving. Die zit bomvol met het verdringen van andere geloven en pogingen tot het opdringen van je eigen geloof ( kruistochten, kolonisatie etc )
En het grappige is juist dat lange tijd de Islam zich veel toleranter heeft opgesteld tegenover de Joden, die mochten gewoon bij hen leven als een "minder perfecte vorm van het geloof".

Ook ik weet dat bij de geboorte/leven van Jezus sommige hem zagen als de Verlosser en hem gingen volgen, waaruit dan weer het Christendom is ontstaan. Alleen kan jij me dan vertellen hoe het verhaal in de tempel dan wel zat?

Ik dacht het volgende: de Joden hadden geen respect meer voor de tempel (pasten hun geloof daar niet meer toe), Jezus vond (als Jood) dat dit wel weer moest. Hij was dus ook Jood, maar wel ´anders´. In de bijbel las men dit verhaal en dacht dat Jezus ze uit de tempel gooide omdat ze het Joodse geloof aan hingen en niet het geloof van Christus. Zijn afkomst was wel Joods, maar zijn geloof niet (dat was het Christendom). Het feit was eigenlijk dat hij ze uit de tempel gooide, omdat ze handel dreven en het dus niet meer als een heilige plaats zagen, maar meer als een overdekte markt.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:12

Maar het Christemdom is pas ontstaan na de dood van Jezus, die leer is opgesteld door een van de apostelen, niet door Jezus zelf. Voor zover ik weet in ieder geval, als ik er gruwelijk naast zit spijt me dat.
Helaas kan ik niet vertellen hoe het dan wel zit met het verhaal van de tempel, simpelweg omdat ik het niet ken. Ik zou het wel op kunnen zoeken ( zou het eigenlijk ook op moeten zoeken vanuit mijn opleiding, maar dat ga ik wel doen als het Christen/Jodendom wat prominenter aanwezig gaat zijn, voor alsnog zit ik tot over m'n oren in de Oudheid :+ ). Maar ik denk dat hier meer de kern zit in het handelen en inderdaad geen respect hebben voor het heilige huis dan om de basis van waar je in geloofd. Maar dan nog denk ik dat het hier om een klein groepje Joden gaat en niet om de hele gemeenschap geen respect had voor het heilige huis. En het gaat hier ook niet om het feit dat het Joden waren, maar dit is een voorbeeld ( zoals bijna alle bijbelverhalen zijn ) dat het huis van god geen plek van handel is.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:13

Het ging idd om het feit dat ze het huis van God niet respecteerde en het gebruikte als marktplaats. Het is alleen verkeerd begrepen.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:57

mayniac_val schreef:
Echter vind ik het niet kunnen om dit boek aan te wijzen als de schuldige, de tekst werd/wordt immers op deze manier geïnterpreteerd door mensen zelf :)


De tekst werd ook opgeschreven door mensen zelf.

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:00

Klopt, maar toch blijft het de mens die haat zaait, niet het boek. Dat is mijn mening ten minste :)

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:04

En daar sluit ik me bij aan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Discussie: jodenhaat tijdens o.a. WO II door de bijbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:37

Het lijkt mij niet dat dit verhaal ook maar een kleine oorzaak is van de jodenhaat. Volgens een aantal histotici is al sprake van jodenhaat voor de opkomst van de Christendom.
Wel is duidelijk dat er na de opkomst van het Christendom een duidelijke relatie bestaat tussen het Christendom en de jodenhaat, maar daarvoor bestond zij ook al.
De verklaring voor deze jodenhaat is ook niet zomaar te geven, een echte oorzaak ook niet. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat dit verhaal daaraan heeft bijgedragen.

Ik ben wel benieuwd waar jij deze verklaring hebt gehoord.