Paarden massaal naar slachthuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
drd
Berichten: 176
Geregistreerd: 08-01-10

Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 08:34

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7599280/__Paarden_massaal_naar_slachthuis__.html?p=2,1

Citaat:
Paarden massaal naar slachthuis door Jelmer Geerds
AMSTERDAM - Met pijn in het hart hebben afgelopen jaar duizenden paardenliefhebbers noodgedwongen afscheid moeten nemen van hun geliefde viervoeter. Door de crisis is de handel in hobbypaarden volledig ingestort, waardoor eigenaren slechts één uitweg rest: de slacht.

Het hebben van een paard is voor veel particulieren door de economische crisis onbetaalbaar geworden. Het stallen van een paard, de voeding, de kosten van inentingen en de hoefsmid zorgen voor een kostenplaatje dat varieert van vierhonderd tot meer dan duizend euro per jaar. Verkoopwebsites puilen uit met enkele duizenden aangeboden paarden en pony's, maar de vraag is volledig ingestort. Ten einde raad wenden eigenaren zich tot de paardenslachterij: "Er is het afgelopen jaar sprake van een forse toename van paarden en pony's die worden aangeboden voor de slacht", bevestigt de Nijkerkse paardenslachter Jan van de Veen, die in zijn regio wekelijks ruim twintig slachtingen doet. "En daarnaast worden nog minimaal evenveel paarden naar de veearts gebracht om in te slapen. Feit is dat er momenteel gewoon veel te veel paarden zijn, doordat de handel is ingestort."

De Partij voor de Dieren luidt de noodklok: "Er wordt maar gefokt en gefokt, terwijl de handelsprijzen enorm zijn gekelderd. Daardoor is de aanschaf van een paard of pony niet zo duur meer, maar veel mensen beseffen niet wat het hebben en verzorgen van een paard qua kosten met zich meebrengt", stelt Judit Raa, woordvoerder van de werkgroep Noord-Holland-Noord van de partij.

Woedend is de partij bovendien op een manegehouder uit Assendelft, die besloot een pony te verloten. "Als ouders moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan om de zojuist door je dochter gewonnen pony te weigeren", vreest Raa. Collega-manegehouder Ron Pool: "De Partij voor de Dieren kan zich beter druk maken om de verwaarloosde paarden van Staatsbosbeheer. Deze manegehouder uit Assendelft doet dit al 25 jaar en geeft de nieuwe eigenaar bovendien een jaar begeleiding."
Laatst bijgewerkt door drd op 09-09-10 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

drd
Berichten: 176
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 08:39

Wat vinden jullie hier nu van? Ik kan me niet voorstellen dat er ineens zoveel mensen zijn die hun paard laten slachten vanwege de economische crisis!

NikeTroela

Berichten: 245
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Frederictom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:40

Die manege houder ken ik.. Heb ook op die manege gereden elk jaar verloten ze bingo de pas ingereden pony...

Manege delft heet de manege..

De paarden die bij bosbeheer staan worden niet meer verkocht... Tenminste 3 jaar geleden niet...

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:50

€ 400 tot € 1000 per jaar? Ik zou wel eens willen weten waar je voor dat geld paarden kan stallen want dan verhuis ik er ook accuut naartoe!!!! Ik ben voor twee minimaal € 300,- kwijt (weidegang + hoefsmid etc). Nu is dat niet duur maar voor € 400,- tot € 1000,- per jaar kan ik er nog wel eentje aanschaffen, scheelt er weer één bij de slacht ;).

Anoniem

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:55

Ik wilde net zeggen :')

Ik denk dat het 'paarden gaan massaal naar de slacht' niet overdreven is... :n

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:37

de markt is idd helemaal ingestort! ik hoor prijzen van 1000 euro voor prachtige paarden die eigenlijk meer waard zijn
mensen die ze liever bijna gratis weggeven dan dat ze ze naar de slacht brengen
maar ik geloof ook wel dat sommige mensen geen andere uitweg meer zien als het geld gewoon op is, sneu vind ik het wel dat gezonde dieren moeten lijden onder de grove fouten van de mens!!

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:41

Vorige week was op SBS6 een paardenslager die zei dat hij normaal zo'n 6 paarden per week slachte en nu 12 tot 15 per week.
Ik heb gehoord dat je voor een groot paard bij de slager € 500,00 krijgt.
En als de markt is ingestort, en je kunt je paard niet kwijt en niet meer onderhouden, dat doen sommige mensen dit misschien wel.
Maar laten we eerlijk zijn, het kon ook niet op de laatste jaren.
Iedereen kon lenen wat hij wilde, torenhoge hypotheken kon je afsluiten en andere (overbodige) luxe.
En als je dan ook nog 1 of meerdere paarden wilt houden bij een ander op stal, dan wordt het heel erg moeilijk als er slechtere tijden aan komen. En die tijd is er nu.
De markt ligt op zijn gat, dus verkopen is haast onmogelijk voor wat ze eigenlijk hebben gekost. Dan zien sommigen geen andere uitweg dan de slager. Want je huis verkopen gaat ook niet op het moment en er moet wat veranderen in de uitgaven elke maand.
Helaas voor de paarden maar zo gaat het. Voor goede paarden is natuurlijk altijd markt. Maar de meesten zijn gewone paarden of nog minder.
Maar de tijden zullen wel weer anders worden, als je maar tijd van leven hebt.
Wij hebben het geluk dat we dat paarden aan huis hebben en geen stalgeld hoeven te betalen elke maand. Dat scheelt een hoop geld!!!!

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:22

Ik ben het er wel mee eens om dan wat minder te gaan fokken.
Ik ken hier in friesland toch heel veel mensen, die elk jaar weer een veulentje fokken bij een aantal Friese merries. Elk jaar weer!
En als je er dan een stuk of 10 hebt, tsja....

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:30

Omg. Alweer een topic hierover. Er lopen er op het moment al 3 ofzo?

Ja, paarden worden op het moment geslacht omdat men er niet voor kan zorgen, het is zonde. Maar misschien moeten mensen hun ogen opendoen voor ze de hengst van de buurman weer achter op hun merrie laten springen...

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:32

En waar kan ik die paarden voor die bedragen vinden? Behalve bij een handelaar?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:33

Bij het slachthuis :Y)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:45

Ja veel nieuws laatste week over paarden die naar de slacht gaan.

Tja dat kan je ervan verwachten als men maar raak fokken. En of impulsaankoop doet omdat ie zo goedkoop te kopen is en later zit je met de kosten voor onderhoud en alle bijhorende kosten en dan valt het erg tegen.

zo ook vaak meisjes van 14 die er eentje kopen zonder dat de ouders ermee eens zijn en dan na een tijdje weer weg moet doen omdat ie niet meer zelf voor de kosten kan opdraaien, dit verzin ik niet, het is echt gebeurd hoor tot 2 x toe meisjes van 14 die zomaar een pony en of paard kochten zonder dat de ouders het goed vinden ivm de kosten, alsnog weggedaan voor de slacht omdat ie ziek was en er geen geld was voor de veearts, sneu erg sneu, dat was iets van 3 jaar geleden en 1 jaar geleden, want verkopen gaat niet zo snel.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:54

Eddy_Rocks schreef:
Bij het slachthuis :Y)


Ja, maar ik bedoel.. ik kom ze niet tegen op MP, SH of iets in die trant...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:53

Dan gaan de frikandellenprijs ook omlaag, goedkopere paardenworsten... Mjammmmm

:D :+

Breezke

Berichten: 945
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Valkenburg

Re: Paarden massaal naar slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:56

Ik merk er zelf echt niets van.
Vind het ook echt heel erg dom dat mensen nog steeds massaal blijven doorfokken, met het idee dat het misschien wel een toppaard wordt.Wordt wakker!

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:59

Ja de markt licht op z'n gat

Maar voor een goed kwaliteitsvol paard kun je nog aardig wat vangen

Helaas word er steeds meer vermeerdert dan gefokt mensen die gewoon een ongekeurde hengst op een merrie zetten om een leuk lief veulentje te hebben zonder er bij na te denken wat de gevolgen zijn....
er moet een regeling komen wat fokken betreft maar of het te realiseren is is de volgende vraag helaas

Ik heb zelf op het moment 5 paarden lopen die van mezelf zijn ik onderhoud ze zelf en de rest is van mijn ouders of klanten
mijn moeder werkt 32 uur en onderhoud evengoed 2 pony's en 2 grote paarden waar flink wat voer enz door heen gaat

ze heeft het niet even makkelijk altijd ik ook niet en op het einde van de maand moet ik ook oppassen met wat ik eet enz maar ik heb het er voor over al moet ik op droog brood leven...

Ik denk dat er veel meer oorzaken zijn dan de crisis....

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:51