Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:11

Vergis je niet in de bots/trolls we vanuit het buitenland hebben op de socials. Met name rondom verkiezingen en maatschappelijke debatten. Hun doel is het verspreiden van nepnieuws, het polariseren van discussies en het ondermijnen van vertrouwen in democratische processen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:14

Benzz schreef:
Vergis je niet in de bots/trolls we vanuit het buitenland hebben op de socials. Met name rondom verkiezingen en maatschappelijke debatten. Hun doel is het verspreiden van nepnieuws, het polariseren van discussies en het ondermijnen van vertrouwen in democratische processen

Er schijnen overal Russische “bedrijven” te zijn die dit soort dingen doen om social media te manipuleren.

bron: podcast ik weet je wachtwoord van techjournalist Daniel Verlaan (aanrader ook!)

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:18

Dat wordt regelmatig gemeld, ik denk dat het goed is om dat in de gaten te blijven houden als “we” het bijv hebben over de (vreselijke) reacties op socials ergens op…

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 18:17

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:08

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:51

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:04

Ik zie dat al een geste naar links maken!
:D

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:08

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:09

Maar politici doen zelf ook erg hun best om het vertrouwen in de overheid laag te houden.

Mona Keijzer die zegt dat het COA honderden lege bedden heeft en hun de schuld geeft van het te hoge aantal in Ter Apel.

FVD tweede kamerlid die het land afreist om te spreken op protesten tegen AZC bij gemeentehuizen.
Gezellig samen met Defend Nederland mensen uit het hele land lekker rellen..
Gemeenteraden die niet veilig kunnen vergaderen..

We hebben geen trollen nodig hier..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:20

En natuurlijk de AI plaatjes van Tweede Kamerleden van de PVV..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:47

Ik weet dat de discussie al voorbij was maar kwam net toevallig dit artikel tegen. Dat Cum Laude bij de Universiteit Twente dus bij PHDs niet meer wordt toegewezen (bij bachelors en masters wel nog) vanwege het niet kunnen voorkomen van ongelijkheid:

https://nos.nl/artikel/2589496-geen-eer ... gelijkheid

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:11

fransje23 schreef:
En natuurlijk de AI plaatjes van Tweede Kamerleden van de PVV..

Verre van chique net als onderstaand van Timmermans
Afbeelding
[/img]

Beiden ver over de scheef gegaan!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:14

Die poster is niet gemaakt door Timmermans of PVDA/GL.

Wat is je punt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:20

Door kandidaten op de lijst

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:23

IMANDRA schreef:
Ik weet dat de discussie al voorbij was maar kwam net toevallig dit artikel tegen. Dat Cum Laude bij de Universiteit Twente dus bij PHDs niet meer wordt toegewezen (bij bachelors en masters wel nog) vanwege het niet kunnen voorkomen van ongelijkheid:

Volkomen terecht! Al helemaal als blijkt dat na interveniëren het nog niet lukt.
Zet ook wel te denken. Misschien dat ik het artikel met hr deel. Wij zitten in een soortgelijke situatie tijdens de performance review. Dan worden sommihe vrouwen (mannenbedrijf) ook veelal subjectief beoordeeld op prestatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:27

Bullebeest schreef:

Vindt je er niet een verschil in zitten dat de AI volkomen onzin / misinformatie is en deze poster wél op feiten is gebaseerd?

Ik vind het dus niet 100% hetzelfde.

Raineri schreef:
IMANDRA schreef:

Volkomen terecht! Al helemaal als blijkt dat na interveniëren het nog niet lukt.
Zet ook wel te denken. Misschien dat ik het artikel met hr deel. Wij zitten in een soortgelijke situatie tijdens de performance review. Dan worden sommihe vrouwen (mannenbedrijf) ook veelal subjectief beoordeeld op prestatie.

Dat lijkt me ook zo vervelend, als je het op je werk merkt!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:35

Imandra, waar staat dan bewijzen dat ze daar 100% zeker schuldig aan zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:39

IMANDRA schreef:

Kan je een proefschrift ook anoniem doen of werkt dat niet zo? Is het letterlijk iets op schrift of niet? (Ik heb geen idee :') )
Zo ja dan zou dat een interessante test zijn.. of de namen wisselen ofzo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:45

Bullebeest schreef:

Volgens mij waren dat bejaarden die vroeger actief waren geweest.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:52

MarlindeRooz schreef:
Bullebeest schreef:

Volgens mij waren dat bejaarden die vroeger actief waren geweest.

Ze stonden op de lijst.

Beide kanten waren fout.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:59

Bullebeest schreef:
Ze stonden op de lijst.

Beide kanten waren fout.

“ Voormalige PvdA-politici Hedy d'Ancona en Jan Pronk zijn lijstduwers van GroenLinks-PvdA en zijn aangesloten bij die pro-Palestijnse groep. Wilders constateert dat Timmermans hen ook niet van de lijst haalde.”
Bron: nos

Dus twee lijstduwers zijn AANGESLOTEN bij de groep. Ze hebben de posters niet per se zelf ontworpen.

Dat is wat anders dan kamerleden die persoonlijk AI haat plaatjes met misinformatie verspreiden in een speciaal daarvoor gemaakte Facebook groep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:16

Bullebeest schreef:
Ze stonden op de lijst.

Beide kanten waren fout.

Ze hebben die poster niet zelf gemaakt en waren ook niet politiek actief op moment van publicatie.
De AI beelden zijn gemaakt en geplaatst door zitten kamerleden die ook weer verkiesbaar zijn.

Dat is wel een verschil?

Daarbij staat er onder de genocide poste keurig wie deze gemaakt heeft.
Bij de AI beelden stond niets..
Als het niet was uitgezocht door journalisten had bijna niemand een idee gehad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:18

Bullebeest schreef:
Imandra, waar staat dan bewijzen dat ze daar 100% zeker schuldig aan zijn?

Hun stemgedrag is hetgeen waar dit op gebaseerd is. Dat is zo terug te vinden :). Ze kozen voor maatregelen die Israël en dus indirect genocide ondersteunden.

Ik zou het zelf ook niet doen hoor, zo’n poster, maar er zit voor mij wel echt een verschil tussen dit en de AI beelden.

@Cer: voor zover ik weet moet je die altijd publiekelijk verdedigen dus anoniem zal niet werken denk ik? Uit het artikel maak ik op dat ze wel eea hebben geprobeerd maar dat die maatregelen geen verschil gaven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:21

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Kan je een proefschrift ook anoniem doen of werkt dat niet zo? Is het letterlijk iets op schrift of niet? (Ik heb geen idee :') )
Zo ja dan zou dat een interessante test zijn.. of de namen wisselen ofzo

Als iemand alleen voorletters en achternaam noteert, dan weet toch niemand of iets door een man of vrouw is geschreven? Alleen de eigen docenten kunnen dan geen beoordelingen geven omdat die natuurlijk al weten wie wie is. Zolang de beoordeling dan door onafhankelijke personen wordt gedaan zou dat geen probleem moeten opleveren. En als mensen hun proefschrift verdedigen, dan achter een gordijn met stemvervormer? :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:30

journee schreef:
Als iemand alleen voorletters en achternaam noteert, dan weet toch niemand of iets door een man of vrouw is geschreven? Alleen de eigen docenten kunnen dan geen beoordelingen geven omdat die natuurlijk al weten wie wie is. Zolang de beoordeling dan door onafhankelijke personen wordt gedaan zou dat geen probleem moeten opleveren. En als mensen hun proefschrift verdedigen, dan achter een gordijn met stemvervormer? :D

De groep mensen die voldoende kennis heeft om een PHD over een bepaald onderwerp te kunnen beoordelen is echt heel erg klein vaak. Iedereen kent elkaar wel en ze kennen dus ook vaak de onderzoeker die de PHD geschreven heeft.