Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:34

Raineri schreef:
Jij leest zo selectief dat je zelfs je eigen bericht selectief leest. Verdere discussie lijkt me niet erg verrijkend.

Nou nou, beetje azijn op? :(:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:52

_Mar3 schreef:
IMANDRA schreef:

Duuuus… wat je zegt he.. is dat onze maatschappij al ongelijk is ingericht -vooral op de cyclus van de man- en vrouwen dus een inherente achterstand hebben? Over kansenongelijkheid gesproken ;)

Ik zeg dat vrouw en man fysiek van elkaar verschillen. Dat is logisch en dat moet je vooral niet weg willen maken. In die zin zijn mannen en vrouwen niet gelijk. Gelukkig maar.
En ja, mannen richten hun week in naar hun ritme. Het staat vrouwen vrij om hetzelfde te doen.

Zou je kunnen accepteren dat kansen voor mensen nooit 100% gelijk worden? Je kunt nou eenmaal niet iedereen dezelfde opvoeding geven, dezelfde vaardigheden, dezelfde talenten, dezelfde lichaamskenmerken enz. Hoe hard je je best ook doet, bijvoorbeeld met behulp van de overheid. Ik denk ook echt dat we het niet moeten willen, dat het onderaan de streep niet gezond is. En ik denk dat het veel helpender is om mensen weerbaarder te maken, zodat we omgaan met de oneerlijkheid van het leven.

Dat man en vrouw verschillen is het ding niet.
Je zegt dat ons huidige systeem dus is ingericht op de man. Want het huidige 9-5 systeem past beter op de 24u van de man, zeg jij. Dus het systeem is per definitie al niet gelijkwaardig, en de vrouw is gelijk al achtergesteld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:49

_Mar3 schreef:
Zou je kunnen accepteren dat kansen voor mensen nooit 100% gelijk worden? Je kunt nou eenmaal niet iedereen dezelfde opvoeding geven, dezelfde vaardigheden, dezelfde talenten, dezelfde lichaamskenmerken enz. Hoe hard je je best ook doet, bijvoorbeeld met behulp van de overheid. Ik denk ook echt dat we het niet moeten willen, dat het onderaan de streep niet gezond is. En ik denk dat het veel helpender is om mensen weerbaarder te maken, zodat we omgaan met de oneerlijkheid van het leven.

Maar streven zo een zoveel mogelijk gelijkmatige verdeling lijkt mij wel een goed uitgangspunt.

Niet meteen de handdoek in de ring gooien en denken dat de teleurstelling erbij hoort.
Dan worden de verschillen alleen maar groter.

Weerbaar maken klinkt leuk maar als jij door de oneerlijkheid 4 of 10 keer zo hard moet werken dan een ander is dat zuur en mag je dat ook zeggen en hoop je dat voor anderen te voorkomen.

Het is ook een vorm van naar een ander omkijken.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:01

IMANDRA schreef:
_Mar3 schreef:

Ik zeg dat vrouw en man fysiek van elkaar verschillen. Dat is logisch en dat moet je vooral niet weg willen maken. In die zin zijn mannen en vrouwen niet gelijk. Gelukkig maar.
En ja, mannen richten hun week in naar hun ritme. Het staat vrouwen vrij om hetzelfde te doen.

Dat man en vrouw verschillen is het ding niet.
Je zegt dat ons huidige systeem dus is ingericht op de man. Want het huidige 9-5 systeem past beter op de 24u van de man, zeg jij. Dus het systeem is per definitie al niet gelijkwaardig, en de vrouw is gelijk al achtergesteld.

Er is ongelijkheid in het leven, dat had ik ook al aangegeven. :j
Waar bij mij de schoen wringt, is dat er zo gedaan wordt alsof alleen de vrouw er slachtoffer van is, en de man de dader. Terwijl de man óók ongelijkheid ervaart, maar op andere vlakken. Mannen krijgen bijvoorbeeld minder betaald bij modellenwerk. En hoe komt het dat mannen veel vaker slachtoffer zijn van zelfmoord dan vrouwen?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:04

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Maar streven zo een zoveel mogelijk gelijkmatige verdeling lijkt mij wel een goed uitgangspunt.

Niet meteen de handdoek in de ring gooien en denken dat de teleurstelling erbij hoort.
Dan worden de verschillen alleen maar groter.

Weerbaar maken klinkt leuk maar als jij door de oneerlijkheid 4 of 10 keer zo hard moet werken dan een ander is dat zuur en mag je dat ook zeggen en hoop je dat voor anderen te voorkomen.

Het is ook een vorm van naar een ander omkijken.

Maar zeggen dat een ander moet veranderen werkt niet. Dat is wel wat ik veel proef in de maatschappij. En zo blijf je je afhankelijk opstellen van de ander, of van het systeem. Want dát moet veranderen. Terwijl ik denk dat het juist heel gezond is om van je eigen kracht uit te gaan. Ik heb geen positieve discriminatie nodig. Ik ga uit van mijn kwaliteiten enz.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:06

_Mar3 schreef:
Er is ongelijkheid in het leven, dat had ik ook al aangegeven. :j
Waar bij mij de schoen wringt, is dat er zo gedaan wordt alsof alleen de vrouw er slachtoffer van is, en de man de dader. Terwijl de man óók ongelijkheid ervaart, maar op andere vlakken. Mannen krijgen bijvoorbeeld minder betaald bij modellenwerk. En hoe komt het dat mannen veel vaker slachtoffer zijn van zelfmoord dan vrouwen?

Dat wordt niet gedaan al ervaren vrouwen, in Nederland, wel meer ongelijkheid dan de blanke man.

Ongelijkheid is er op vele gronden.

Zie jij een verband tussen ongelijke behandeling en zelfmoord bij mannen?
Kun je dat misschien wat meer toelichten? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:08

_Mar3 schreef:
En hoe komt het dat mannen veel vaker slachtoffer zijn van zelfmoord dan vrouwen?

Dat komt omdat mannen er beter in zijn.. vrouwen doen vaker een poging vergeleken met mannen (hebben ook vaker suïcide gedachten), maar bij mannen is het vaker "succesvol".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:09

_Mar3 schreef:
Maar zeggen dat een ander moet veranderen werkt niet. Dat is wel wat ik veel proef in de maatschappij. En zo blijf je je afhankelijk opstellen van de ander, of van het systeem. Want dát moet veranderen. Terwijl ik denk dat het juist heel gezond is om van je eigen kracht uit te gaan. Ik heb geen positieve discriminatie nodig. Ik ga uit van mijn kwaliteiten enz.

Een zetje in de rug kan wel degelijk helpen.
Daarbij helpt bewustwording ook, en dat krijg je niet als dingen niet worden uitgesproken.
Iemand die het niet ervaart zal er simpelweg ook niet snel bij stil staan.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:10

Brainless schreef:
_Mar3 schreef:
En hoe komt het dat mannen veel vaker slachtoffer zijn van zelfmoord dan vrouwen?

Dat komt omdat mannen er beter in zijn.. vrouwen doen vaker een poging vergeleken met mannen (hebben ook vaker suïcide gedachten), maar bij mannen is het vaker "succesvol".

Daar had ik nog niet aan gedacht. Verdrietig wel. :(

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:12

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Een zetje in de rug kan wel degelijk helpen.
Daarbij helpt bewustwording ook, en dat krijg je niet als dingen niet worden uitgesproken.
Iemand die het niet ervaart zal er simpelweg ook niet snel bij stil staan.

Je kunt prima een ik-boodschap geven en zeggen waar je tegenaan loopt.
Maar zoals aangegeven lijkt positieve discriminatie me niet de oplossing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:28

_Mar3 schreef:

Soms is zo een maatregel nodig als zetje om een patroon te doorbreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:38

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:51

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Soms is zo een maatregel nodig als zetje om een patroon te doorbreken.

Agree to disagree :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:19

:)

Over naar een ander onderwerp!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:27

fransje23 schreef:
Het treurige relaas van NSC

https://nos.nl/artikel/2589635-nieuw-sociaal-contract-in-twee-jaar-van-nul-naar-twintig-zetels-en-weer-terug

Te snel, te groot en te hoge verwachtingen en nu verdwenen.
Hoop dat ze terug komen in de toekomst en vanuit de oppositie kunnen groeien.

Doodvonnis was ook wel getekend toen ze met pvv in zee gingen. Hun unieke punt was ook wel dat we een betrouwbaar bestuurscultuur zouden krijgen. Nou ja, pvv is daar het tegenovergestelde van. Dus volkomen terecht dat ze daar gestraft voor zijn. Wel jammer want had echt een grote sprong / winst gevonden als hier werk van werd gemaakt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:29

_Mar3 schreef:
Brainless schreef:
[...]

Maar mannen lijden wel degelijk ook onder het patriarchaat. Denk bv aan macho cultuur en verwachtingen aan mannen dat ze de verdiener moeten zijn etc. Mannen leren vaak minder zich met hun emoties bezig te houden en daarmee om te gaan. In sommige landen waar de work ethic anders is dan hier, bv Japan/Zuid-Korea bezwijken mannen onder de druk van de carriereladder. En denk aan de 'male loneliness epidemic' en het feit dat nu dat vrouwen steeds meer zelfstandig zijn, (jonge) mannen niet meer weten hoe ze echt iets kunnen toevoegen in een relatie als dat niet is door carriere te maken. Dus het is wel zo dat niet alleen vrouwen maar ook mannen 'slachtoffer' (ja vervelend woord. 'mensen die negatieve consequenties ondervinden van het systeem' rolt niet zo lekker van de tong) van het patriarchaat zijn. :)

Dat vond ik nog een interessant punt. Maar we kunnen over op een ander onderwerp wat mij betreft :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:31

Raineri schreef:
fransje23 schreef:

https://nos.nl/artikel/2589635-nieuw-sociaal-contract-in-twee-jaar-van-nul-naar-twintig-zetels-en-weer-terug

Doodvonnis was ook wel getekend toen ze met pvv in zee gingen. Hun unieke punt was ook wel dat we een betrouwbaar bestuurscultuur zouden krijgen. Nou ja, pvv is daar het tegenovergestelde van. Dus volkomen terecht dat ze daar gestraft voor zijn. Wel jammer want had echt een grote sprong / winst gevonden als hier werk van werd gemaakt.

Mee eens. Ze hadden een rechtse partij met respect voor de rechtsstaat kunnen zijn, iets wat lastig te vinden is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:12

fransje23 schreef:

De partij had zijn succes te danken aan het vertrouwen in Pieter Omtzigt, het feit dat de partij naar 0 zetels gezakt is, zegt naar mijn mening al genoeg over de mate van vertrouwen nu. De kans dat de partij terugkomt acht ik persoonlijk nihil.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:28

juliedo24 schreef:
_Mar3 schreef:

Maar mannen lijden wel degelijk ook onder het patriarchaat. Denk bv aan macho cultuur en verwachtingen aan mannen dat ze de verdiener moeten zijn etc. Mannen leren vaak minder zich met hun emoties bezig te houden en daarmee om te gaan. In sommige landen waar de work ethic anders is dan hier, bv Japan/Zuid-Korea bezwijken mannen onder de druk van de carriereladder. En denk aan de 'male loneliness epidemic' en het feit dat nu dat vrouwen steeds meer zelfstandig zijn, (jonge) mannen niet meer weten hoe ze echt iets kunnen toevoegen in een relatie als dat niet is door carriere te maken. Dus het is wel zo dat niet alleen vrouwen maar ook mannen 'slachtoffer' (ja vervelend woord. 'mensen die negatieve consequenties ondervinden van het systeem' rolt niet zo lekker van de tong) van het patriarchaat zijn. :)

Dat vond ik nog een interessant punt. Maar we kunnen over op een ander onderwerp wat mij betreft :)

Mooie toevoeging!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:37

journee schreef:
De partij had zijn succes te danken aan het vertrouwen in Pieter Omtzigt, het feit dat de partij naar 0 zetels gezakt is, zegt naar mijn mening al genoeg over de mate van vertrouwen nu. De kans dat de partij terugkomt acht ik persoonlijk nihil.

Ik verwacht ook niet dat ze terug komen maar hun idealen en standpunten vormende wel een waardevolle aanvulling

Omtzigt was niet de aangewezen persoon om het te dragen.
Niet iedereen kan met die druk omgaan.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:56

NSC zou wel willen gaan meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ik betwijfel of dat van de grond gaat komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:59

Omtzigt is net zo als Kaag en Timmermans ook echt heel systematisch afgebrand, al vanaf het begin toen anonieme 'bronnen' lekker roddels mochten verspreiden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:21

Shadow0 schreef:
Omtzigt is net zo als Kaag en Timmermans ook echt heel systematisch afgebrand, al vanaf het begin toen anonieme 'bronnen' lekker roddels mochten verspreiden.

want er wordt wel vriendelijk gepraat over vd Plas of Yesilguz, of eigenlijk iedereen in de politiek ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:30

Ik vind het intrigerend hoe de meer rechtse politici de zeer kritische noten en afbranden vóór zich laten werken.
Linkse,en misschien in mindere maten meer centrum, politici hebben er echt onder de lijden en zelfs hun eigen achterban haakt af.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:36

fransje23 schreef:
Ik vind het intrigerend hoe de meer rechtse politici de zeer kritische noten en afbranden vóór zich laten werken.
Linkse,en misschien in mindere maten meer centrum, politici hebben er echt onder de lijden en zelfs hun eigen achterban haakt af.

Oefening baart kunst? :D