fransje23 schreef:Probleem ligt gewoon bij de sector en niet zo zeer bij de NVWA.
Die biggen worden willens en wetens bij dat transport gevoegd.
Bij een grote navelbreuk mag een dier niet eens getransporteerd.
Het zijn geen levende wezens met maar producten en daardoor geld.
Zo een reactie zegt genoeg:
Nieuwsuur heeft de beelden van de biggentransporten voorgelegd aan de voorzitter van de producentenorganisatie van varkenshouders, de POV. Die liet schriftelijk weten niets schokkends op de beelden te zien. De varkensboeren, slachterijen en vervoerders die zijn benaderd, wilden niet reageren. De NVWA onderzoekt nog wat er exact is misgegaan bij de gefilmde transporten.
Het is echt wel belangrijk dat dit soort dingen onder de aandacht blijft.
Ik werd even op het verkeerde been gezet door de benaming 'rest biggen' in het eerste linkje. In Nederland afgekeurde biggen blijken ook in Nederland geslacht te worden, alleen apart van de rest. De 'restbiggen' waarover gesproken wordt die niet geschikt zijn voor Nederlandse fokkerij, zijn dan toch gewoon vleesvarkens die niet in Nederland, maar in het buitenland geslacht gaan worden? De NVWA geeft ook aan dat zij niet voldoende capaciteit hebben om toezicht te houden. Dus alle dieren zouden voor transport gecontroleerd moeten worden, maar blijkbaar lukt dat vaak niet goed? Misschien kan daar wat meer in geïnvesteerd worden?