Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:31

pien_2010 schreef:
De agro industrie heeft het slim gedaan. Het boerenleven is romantisch voorgesteld. Veel actievoerders waren normale boeren die vochten voor hun hachie, de AGRO industrie bleef volledig buiten schot.
Liep volledig uit de klauwen.
Dankzij de Agro industrie is er nu een BBB met mevr van de Plas.
Mede dankzij de Agro industrie zijn alle overleggen om zaken te veranderen de afgelopen 40 jaar mislukt.
Enige bewondering voor die AGRO industrie heb ik toch wel, en dan ook dat ze veel boeren hebben waar ze deze hebben willen. Nl zeer hartwerkende boeren, die steeds meer moeten produceren, die te weinig betaald krijgen en in de tang zitten bij deze bedrijven.

Je ziet dit thema terugkeren bij Tata Steel, Shell, AGRO industrie die ten koste van teveel over de (gezonde) ruggen van mensen rijk worden.

Met de boeren heb ik altijd veel compassie gevoeld zoals vele groen linkse mensen, maar die industrie vind ik ratten en heb er niets mee. Ze zijn rijk ten koste van heel erg veel. Niet ok.

Voor ik reageer, ik heb het idee dat ik je bericht niet goed begrijp. Welke industrie bedoel je met “die industrie” of alle industrie incl agro industrie?

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:48

Ik vind elke demonstrant die dingen vernielt fout, of het nou boeren, studenten of klimaatactivisten zijn. Dat staat helemaal los van de zaak waar ze voor staan. En ja, er was ook meerdere keren schade aan de A12, demonstranten die zich vast gelijmd hadden aan het asfalt. dat beschadigt het ZOAB en moet hersteld worden (en is een kostbare zaak). Ook de muren van de A12 die elke keer beklad worden met verf (géén onschuldig krijt zoals men ons graag wil laten geloven, maar gewoon verf uit een spuitbus) moeten elke keer weer gereinigd worden. Het kost handenvol geld en de meeste inwoners van Den Haag ergeren zich er groen en geel aan (ook de Haagse kleuren :)) ).

Extremely rare and Beyond Compare

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:55

@rainerie. In die context de Agro industrie. Boven ook de anderen die in feite hetzelfde doen.

Prompter ik begrijp je ergenis. Omdat je in Den Haag woont zijn jullie elke keer de klos.
Wij hier in een dorpje maken amper stakingen mee, laat staan vernielingen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:03

Dank je Pien :). Kijk, demonstraties zijn we hier echt wel gewend, het Malieveld is er nou eenmaal voor dus het is regelmatig heel druk, maar dat geeft niet. Maar als je na afloop ziet wat er allemaal stuk gemaakt is in je stad (ik kom er echt dagelijks langs), is dat echt heel ergerlijk en onnodig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:39

Janneke2 schreef:
@Roodvos:
...we hebben het over een negatief frame.

De milieubeweging praat zich blaren op de tong
(@ Robert: ik spaar vandaag mijn tong)
dat zaken/bedrijven als Aldel, Hoogovens (Tata Steel) ...en Schiphol etc mee moeten in de energietransitie.

Reactie van de kabinetten Rutte:
oorverdovende stilte.

Tja, en dan onderneem je actie,
... heel braaf via de rechter
.... en iets minder braaf: burgerlijke ongehoorzaamheid -
"dan is het de schuld van GroenLinks dat Aldel failliet ging".

... als het niet zo triest was, zou je er om lachen.

PS: mijn zonnepanelen komen uit Duitsland.
Maar ja, bijna twintig jaar geleden haalde Urgenda ze uit China, uit bittere noodzaak.
(Dit ivm 'pot verwijt de ketel'/ hypocrisie frame.)

Over dat negatieve frame zijn we het eens. De industrie wordt onterecht negatief geframed door de milieubeweging.
De EU-ETS is er al vanaf 2005 en binnen de EU is NL het enige land met een aanvullende CO2-heffing.
En er wordt in de sectoren heel hard gewerkt om die energietransitie te maken.
2 grote problemen:
Netcongestie en technieken die nog niet bestaan.
De wil is er, de weg vaak nog niet.
En het is jammer dat er een paar grote spelers zijn die het imago voor de rest (ook) verzieken.

Ik weet niet waar je GroenLinks opmerking op slaat?
Femke Halsema maakte jaren geleden wel de opmerking "we kunnen wel zonder de energie intensieve industrie, we moeten windmolens bouwen". Tja, dan heb je het nog niet gesnapt. Ik vind FH een geweldig mens maar sindsdien is ze bij mij wel af.

Maar goed, ik ben wel zeer verheugd over de aantallen jongeren die ik op de A12 zag. Ik neem aan dat die allemaal een technische opleiding (gaan) doen om niet alleen in woorden maar ook in daden hun bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:50

Ik snap de ergernis echt heel goed. En dingen stuk maken is niet ok in mijn ogen.

En tegelijk is het soms nodig om heel lastig en heel vervelend te worden om aandacht voor de zaak te krijgen. Negatieve aandacht werkt ook.

En liever nu vervelend voor een paar mensen, dan straks vervelend voor een heleboel mensen. En dan zitten we hier nog redelijk goed qua klimaat......
Roodvos schreef:
Over dat negatieve frame zijn we het eens. De industrie wordt onterecht negatief geframed door de milieubeweging.
De EU-ETS is er al vanaf 2005 en binnen de EU is NL het enige land met een aanvullende CO2-heffing.
En er wordt in de sectoren heel hard gewerkt om die energietransitie te maken.
2 grote problemen:
Netcongestie en technieken die nog niet bestaan.
De wil is er, de weg vaak nog niet.

Het stomme is dat momenteel bedrijven en universiteiten en hogescholen veel harder werken op dat gebied dan de overheid en behoorlijk gefrustreerd zijn over het gebrek aan actie van de overheid.

Roodvos schreef:
Maar goed, ik ben wel zeer verheugd over de aantallen jongeren die ik op de A12 zag. Ik neem aan dat die allemaal een technische opleiding (gaan) doen om niet alleen in woorden maar ook in daden hun bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Ik wel, zeker. Ik vind dat ik mijn steentje bij heb te dragen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:54

DE industrie bestaat niet.

Ik was verheugd om dit onderscheid te lezen bij het PGGM fonds die met 7 bedrijven doorgaat en heel veel heeft afgestoten na lang onderzoek daar er te weinig gebeurt in die bedrijven als het om de transitie gaat.

https://www.pggm.nl/persberichten/groot ... n%20Parijs.

Daarin valt te lezen
Citaat:
Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW), klant van PGGM, is gestopt met beleggen in olie- en gasbedrijven die nog steeds geen overtuigend plan hebben in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.

Citaat:
gasbedrijven die nog steeds geen overtuigend plan hebben in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.
Pggm Logo Zonder Payof 480X480
Corporate communicatie
Pfzw Logo 2019 Rgb
Dit betekent dat ze sinds begin dit jaar niet meer beleggen in bijvoorbeeld Shell, BP en TotalEnergies. De zeven beursgenoteerde olie- en gasbedrijven waarin PFZW nog wél belegt, blijken de koplopers in de sector. Ze zetten overtuigend in op de omzetting van fossiele naar duurzame energie of produceren op dit moment al voornamelijk energie met een lage CO2-voetafdruk.

De deelnemers van dit Pensioenfonds zijn keurig geïnformeerd, konden alles heel uitgebreid terug lezen en vragen stellen.

Als meer grote beleggers dit zouden doen, dan verandert er ook wat. Het PGGM heeft deelnemers die oa uit de welzijns sector en zorg komen en dat is een achterban waarvan velen het belangrijk vinden om ook kritisch te beleggen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:21

Maar Pien, je gaat altijd zo tekeer tegen DE agroindustrue, maar wat bedoel je daar nu feitelijk mee?
Rabobank? Melkfabrieken? Veevoerfabrikanten?

Voor zover ik weet zijn dit allemaal coöperaties of familiebedrijven, de een wat groter dan de ander

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:33

Dat is een goede vraag Juval want officieel vallen daar ook alle boerenbedrijven etc onder.

Ik heb het vooral over bedrijven als Campina, Rabobank ea die de prijzen bepalen (zijn enorm laag waardoor boeren enorm moeten vergroten), die dure leningen afsluiten en op de een of andere manier profiteert en vooral de winsten op strijkt. Ook bv bedrijven die de pesticiden leveren en daar enorme belangen bij hebben dat die verkoop door blijft gaan. Ook grote winkelketens die te lage prijzen afspreken.

Ik heb het dus over diegene die profiteren van het harde onderbetaalde werk van de boeren.

Daardoor krijg je dat alleen de allergrootste bedrijven zullen voortbestaan en niet het familiebedrijf die overgaat van ouders op kinderen.

Ik denk ook aan de enorme varkensbedrijven bv ea die behoorlijk vervuilend zijn en impact hebben op het milieu.

Die voer met 100 koeien daar heb ik het niet over.

Ik vind de vraag van Karuna overigens aan jouw adres een inhoudelijke zeer interessante vraag.

Ik moet zo weg en morgen rijden wij naar Nederland. Dus vele male minder tijd voor Bokt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:57

Die boer met 100 koeien dat zijn wij, dus bedankt.

De meeste bedrijven in de agro-industrie zijn coöperaties. Opgericht voor en door boeren. Wij zijn ook nog lid van een aantal coöperaties, oa Campina, Rabobank en Agrifirm. De werkelijke invloed is vandaag de dag voor de leden heel klein, maar er zijn wel ledenbijeenkomsten en we krijgen een minimale winstuitkering. Dus ja, wij zijn ook de agro-industrie. Dat 'wij' als agro-industrie invloed hebben op wat BBB doet, misschien wel. Of we er echt zelf ook beter van worden zal de toekomst ons leren.

Dat DE agro-industrie zo heel veel slechter is dan de andere industrieën in Nederland denk ik niet. Elke industrie heeft te maken met hun eigen uitdagingen mbt regelgeving, natuur, klimaat en milieu. En hebben ook een eigen lobby in Den Haag en/of Europa.

Goede reis morgen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:08

anjali schreef:
Blijf af en weg van kunstwerken, die zijn cultureel bezit van iedereen, en blokkeer geen wegen. Ook hulpdiensten kunnen er dan niet meer door- iemand zou kunnen overlijden omdat medische hulp niet op tijd aanwezig kan zijn.

Even voor alle duidelijkheid:
laat het duidelijk zijn dat de blokkade van de A12 in goed overleg tot stand gekomen is.

Dit houdt in dat
1) de hulpdiensten weten hoe en wat, dus een omweg kunnen nemen en
2) mensen uitsluitend NA een training gaan blokkeren.
Dat houdt ook in, dat iedereen weet wat er in een noodsituatie gebeuren moet - dus als er noodverkeer nodig is, weten we hoe opzij te gaan.

Overigens: ik ben niet burgerlijk ongehoorzaam voor de lol.
De wereld gezellig naar de ratsmodee laten gaan en zelf ook leuke vliegvakanties maken - nee.

Citaat:
Als je iets te zeggen hebt doe het dan op een geciviliseerde manier.

Wat bedoel je daar toch mee...?

Zo te lezen heb je echt geen idee waar je het over hebt.

(Aan alles is gedacht,en ik neem risico voor mijzelf op zaken als arrestatie, omdat zelfs de gang naar de rechter niet werkt.
Heel veel geciviliseerder kun je het niet krijgen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:22

Misschien moet de volgende blokkade dan maar eens in Westenesch of Nieuw-Schoonebeek plaatsvinden Janneke, als het toch allemaal vreedzaam en zonder vernielingen gaat. Scheelt ook een hoop reistijd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:23

anjali schreef:
Waarom blijven ze er niet helemaal af en uit de buurt? Die schilderijen hebben niets met hun problemen te maken.

... het is niet mijn type actie voeren.

Maar "hun probleem" als het om klimaatverandering gaat vind ik wel wat gortig.

@Prompter: Rijnmond lijkt mij logischer.
(Qua brandveiligheid is Rijnmond het beste industrieterrein van Nederland.
Maar wel veel fossiel.)
Delfzijl heeft (gelukkig) veel minder fossiel.
.... jaren terug waren er milieu demonstraties in Almelo.

Het begin van de A12 was gekozen omdat het zowel vlak bij het parlement, als het ministerie van Algemene Zaken als het hoofdkantoor van Shell is.
(Het is wel handig als iets in de buurt van Drenthe is, maar behalve geklaag heb ik niemand dit argument horen noemen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-05-24 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:28

Hun 'probleem' is dat ze de boodschap niet overgebracht kregen en de media niet toehapte, en daarom zijn ze maar gekke stunts gaan uithalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:31

_San87_ schreef:
Hun 'probleem' is dat ze de boodschap niet overgebracht kregen en de media niet toehapte, en daarom zijn ze maar gekke stunts gaan uithalen.

Nee.

Klimaatverandering gaat ons allemaal treffen.

Beter gezegd: dat is allang aan de gang. (Iedereen die ooit geklaagd heeft over de Syrische vluchtelingen: dat zijn klimaatvluchtelingen. Die oorlog tegen de dictator had zo haar redenen.)

"Hun" problemen is dus een kwestie van oogkleppen.

[o]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:40

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:

Nee.

Klimaatverandering gaat ons allemaal treffen.

Beter gezegd: dat is allang aan de gang. (Iedereen die ooit geklaagd heeft over de Syrische vluchtelingen: dat zijn klimaatvluchtelingen. Die oorlog tegen de dictator had zo haar redenen.)

"Hun" problemen is dus een kwestie van oogkleppen.

Dat snap ik. Neemt niet weg dat XR geen aandacht kreeg voor hun zaak en in plaats van met goede argumenten en goede demonstraties te komen, kozen ze voor vandalisme en wegbezettingen.

Aandacht hebben ze nu. Sympathie? Ik denk het niet. En dat is slecht voor het doel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:03

https://open.spotify.com/episode/2XlB29 ... P2AyFldqHw

Leuke podcast die uitleg geeft over het nut van protesten

Voor de mensen die eindconclusie willen weten:
Spoiler:
draagt niet bij aan sympathie voor de groepering. Maar draagt wel bij aan normalisatie van het bespreken van het onderwerp.

Even snel uit m’n hoofd. Is een jaar geleden dat ik het luisterde. Ze benoemen nog de heftige middelen die gebruikt worden en lange en korte termijn effect maar dan kan ik even niet meer met zekerheid van zeggen wat daar uit kwam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:07

Citaat:
Dat snap ik. Neemt niet weg dat XR geen aandacht kreeg voor hun zaak en in plaats van met goede argumenten en goede demonstraties te komen, kozen ze voor vandalisme en wegbezettingen.

Aandacht hebben ze nu. Sympathie? Ik denk het niet. En dat is slecht voor het doel.

Tja, sommige mensen reageren niet op rechterlijke uitspraken.
En die mensen zijn nog aan de macht ook.
En een boel mensen denken gezellig "mijn tijd zal het wel duren,
dat het niet geeft want ik heb geen kinderen of
de natuur overleeft wel zonder ons".

Nou, dan maar eens een keertje niet sympathiek, sprak oma.
Kinderen opvoeden gaat ook niet het beste als je altijd maar lief en aardig gevonden wil worden door je kinderen.

Dat doet de zaak beslist goed, zo is mijn ervaring.

[o]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:33

Raineri schreef:
https://open.spotify.com/episode/2XlB29 ... P2AyFldqHw

Leuke podcast die uitleg geeft over het nut van protesten

Voor de mensen die eindconclusie willen weten:
Spoiler:
draagt niet bij aan sympathie voor de groepering. Maar draagt wel bij aan normalisatie van het bespreken van het onderwerp.

Even snel uit m’n hoofd. Is een jaar geleden dat ik het luisterde. Ze benoemen nog de heftige middelen die gebruikt worden en lange en korte termijn effect maar dan kan ik even niet meer met zekerheid van zeggen wat daar uit kwam.

Ik heb niet het idee dat praten over het klimaat en de staat ervan, abnormaal is? Er wordt heel veel over gepraat. Alleen de uitkomst is nog niet bepaald je van het.

Een overheid als de onze helpt daar ook niet bepaald mee, vind ik. Er is best veel onzekerheid, subsidies voor de rijken en zodra iets normaler wordt, gaan de subsidies eraf zodat de minderbedeelden niet meer kunnen profiteren, grote bedrijven gaan voor het volk/de kwaliteit van leven, enz. enz.

Het is ook wel lastig, vind ik. Die subsidies zijn nodig om beweging te krijgen een richting op, grote bedrijven zijn nodig voor werkgelegenheid. Anderzijds, waarom moet Schiphol nog groter, om maar wat te noemen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:35

Het is een uitkomst van een onderzoek dat gaat over de effecten van protesteren San. Ik post het slechts voor wie hier interesse in heeft.

Wellicht praten we er meer over onbewust door de protesten! :-)
Ik ben 100% voor protesteren, dat is een groot goed in de democratie.
Raddraaiers mogen betalen voor de gemaakte schade. Maar ja… traceer ze maar weer eens terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:46

Raineri schreef:
Het is een uitkomst van een onderzoek dat gaat over de effecten van protesteren San. Ik post het slechts voor wie hier interesse in heeft.

Wellicht praten we er meer over onbewust door de protesten! :-)
Ik ben 100% voor protesteren, dat is een groot goed in de democratie.
Raddraaiers mogen betalen voor de gemaakte schade. Maar ja… traceer ze maar weer eens terug.

Ik borduur erop voort. Ik ben ook absoluut niet tegen protesteren/demonstreren.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:49

Janneke2 schreef:
Eh...
...ik stond op de A12 omdat er per jaar zo'n 42 miljoen subsidie aan fossiele brandstoffen werd uitgekeerd.

(Door een kabinet dat sprak 'Wij zijn het groenste kabinet ooit.')

Wat een overgave.

Heb je een dag vrij genomen van je werk hiervoor?

Ik lieft paarden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:52

En waarom niet het tweede Kamer gebouw bezetten of omsingelen? Daar zitten de beleidsmakers, niet op de A12 waar mensen op weg zijn naar werk of huis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:09

prompter schreef:
En waarom niet het tweede Kamer gebouw bezetten of omsingelen? Daar zitten de beleidsmakers, niet op de A12 waar mensen op weg zijn naar werk of huis.

Maar dat gold toch ook voor de boerenprotesten?

Altijd zijn er mensen die last hebben als er gedemonstreerd wordt.

Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen de klimaatprotesten en er veel begrip was voor de boerenprotesten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:20

prompter schreef:

Ben JIJ mal...?

De Tweede Kamer blokkeren is zoiets als de democratie wurgen.

Het zij herhaald: het begin van de A12 werd geblokkeerd omdat het vlakbij het parlement is, vlak bij het ministerie van Algemene Zaken en vlak bij het hoofdkantoor van Shell.
Daar zitten de beleidsmakers.
(De Tweede Kamer doet vooral het beleid controleren.)

[o]