Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:10

Ik denk dat er ook wel verschil zit in de reden waarom mensen uit eten gaan.

Sommige mensen willen de gezelligheid en vinden een nieuwe, andere keuken leuk om te proberen en kunnen echt genieten van goed eten.

Andere mensen doen het uit gemak of willen met een gezelschap geen gezeur thuis en zelf bedienen en niet genieten van hun visite bijvoorbeeld. Dan maken mensen keuzes aan de hand van hun gezelschap, de leeftijden, het budget etc.

Ik heb in een buffetrestaurant gewerkt en dan had je verschillende prijzen, dus incl drank, ex drank, incl sterke drank en 2 of 3 uur bijv. Sommigen haalden vaak een rondje eten en anderen bleven toch wel snel zitten als ze in gesprek waren.
Het stoorde mij ook wel hoeveel er werd weggegooid.

Mijn zoon werkte ook een tijd in een ander type buffet restaurant en daar hing weer een andere sfeer. Daar kon je ook eten pakken en laten bereiden.
Maar hij heeft ook gewerkt waar je allemaal vanaf een kaartje, nu tablet 3 gerechtjes besteld en dan max zoveel rondes kiest. Dat laatste hebben we ook een paar keer gegeten met een middelgroot gezelschap en als gezin. Op zich best leuk en zeker niet verkeerd. Kende de keuken, dus wisten dat ze netjes werkten. Officieel is er een boete als je veel meer besteld dan je opeet.

Ga je met een groot gezelschap gewoon a la carte eten, willen die ook vaak van tevoren dat je doorgeeft wat je zo ongeveer gaat bestellen. Ben weleens in een net restaurant geweest dat je maar 2 of 3 keuzes had, gekozen door wie je uitgenodigd was en dat snap ik dan ook weer.

Veel kwaliteit zit in de prijs, maar ook echt niet altijd en hygiëne ook zeker niet. Wij zijn weleens bij bekende gaan eten die echt goed bekend staan. Kwamen even in de keuken en ik schrok best wel en dacht echt; o jee, moet ik nu nog eten??

Dus ik zou niet zo snel alles over 1 kam scheren. Vroeger was Chinees en Italiaans erg in. Die waren ook ooit nieuw en interessant en daarna voor de doorsnee burger.

Qua kosten kies ik wat me aanstaat en dan heb ik liever minder, maar wel wat ik goed en lekker vind, dan veel van wat ik niet moet.
Dat de kosten stijgen weten we allemaal. Dat geldt voor ons ook wel, maar verwacht niet dat een ander voor niks gaat staan werken. Maar als dingen te duur worden en bedrijven daarom gaan vallen, kan ik er ook niks aan doen. Ik kan alleen naar eigen portemonnee kijken en vanuit daar handelen.

Zelf ben ik niet zo heel erg van het uit eten gaan. Soms als we laat zijn, zegt mijn man wel; zal ik wat halen? Maar in die tijd heb ik net zo snel iets in elkaar geflanst en dan is het ook goed en genoeg. Uit gemakzucht vind ik het wel zonde van mn geld, omdat het dan wel veel scheelt.

Van de zomer viel het me wel op dat het bbq-en duurder was steeds. We zetten hem regelmatig aan en dat merkte ik wel aan de kassa. Ook omdat we dan van alles erbij eten en je toch wat langer zit.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:16

moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid


Waarom neem je dan niet bijv 1 portie voor 2 dagen? Dan heb je wat minder, maar verdeelt over 2 dagen is het toch anders qua budget.
Erbij wat je lekker vindt, iets meer groente.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:50

Ik ben van huis uit echt verwend met eten. Wij hoefden echt niet te eten wat de pot schaft. Zelfs mijn moeder van 78 hoefde dat thuis niet en ook bij mijn tante en oma kwam altijd goed en vers eten op tafel en voor ieder wat wils.
Maar mijn moeder en oma vonden de Chinees wel lekker en dat is prima.

Ik vind dat je prima een eigen smaak en mening mag hebben, maar zoals hier wordt gesproken over AYCE restaurants vind ik gewoon laag en zegt me dan meer over die mensen. Je hoeft er niet naartoe en mag er iets van vinden, maar hoeft dat niet op die manier te uitten als anderen er wel veel plezier in hebben.

Daarbij is echt niet elk AYCE restaurant hetzelfde. Ik werkte dan in een buffetrestaurant ( ook dus ayce ) en daar kwamen echt allerlei soorten mensen. Mensen die er misschien krom voor lagen en het fijn vonden toch ergens te kunnen gaan eten. Maar ook zeker mensen die hun zakenrelaties meenamen, hele keurige families, nette stelletjes etc. Heb echt alles en iedereen voorbij zien komen.
En heel eerlijk................Zijn de zogenaamd nette mensen niet altijd de mensen die het netst zijn, hoe ze naar ons personeel waren, hoe ze zich gedroegen etc.

Wat ik weleens mee heb gekregen, ook van mn zoon, is dat dames vooral mannen beoordelen op naar wat voor restaurant ze worden meegenomen. Waar een jongen soms weinig ervaring heeft, een beetje rondvraagt waar hij een dame mee naartoe kan nemen en dan ook voor bijv een 1e date niet gelijk failliet wil gaan.

En een keurig restaurant zegt ook niet altijd alles. Wij kwamen bijv met een rolstoel, belden vooraf , dus waren ze op de hoogte. Maar dan nog chagerijnige gezichten of als we vroegen dat de biefstuk zonder saus kon, trok men een scheef gezicht.

Kwamen we bij een kleiner mooi restaurant, kon altijd alles, kwam de kok nog even langs, kwam de bediening zelf met ideeën en zijn we vaker terug gegaan. Dan kijken we ook echt niet wat het kost en maken ons meer druk of de fooi wel hoog genoeg is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:50

fransje23 schreef:
Wat mij irriteert aan AYCE is de verspilling. Daar kan ik dus echt niet tegen!
Mensen die overvolle borden laten staan..
Zo zonde van het eten!

Nog even terugkomen op de Chinees..

Echt Chinees eten vind ik lekker, echt Indisch eten ook maar wat veel mensen Chinees noemen dan met weer niet. :+


Dat is inderdaad echt heel erg. Er werd bij ons ontzettend veel weggegooid.

Maar ooit een rondleiding gehad bij mc donalds en die gooiden ook ontzettend veel weg. Of het nou goed of slecht eten is, weggooien is altijd zonde. Volgens mij hebben die dat ook wat meer aangepast naar maken op bestelling. Heb je wel weer ontevreden mensen die even moeten wachten.......

Mijn zoon werkte bij een Chinees en die aten zelf echt wat anders dan wat ze voor ons, Nederlanders klaar maakten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:25

meggiemeg schreef:
superpony schreef:
En heel eerlijk................Zijn de zogenaamd nette mensen niet altijd de mensen die het netst zijn, hoe ze naar ons personeel waren, hoe ze zich gedroegen etc.


Mijn ervaring is dat dat vaak de meest vol eisende zijn met het minste begrip. Krijg ze ook wel eens aan de telefoon, als ze dan niet het gewenste resultaat krijgen bij mij zeggen ze: weet je wel wie ik ben? Of: weet je wel dat ik arts ben? Of: ik ben wel directeur.... Zulke dooddoeners vind ik dat, alsof je dan ineens belangrijker bent. Van vriendelijk doen of even geduld tonen is nog geen mens minder geworden.


Heel herkenbaar en dan op meer gebieden....... Als je jezelf zo goed vindt en beter voelt dan een ander, zou ik dat graag in gedrag terug zien, maar het tegenovergesteld is vaak waar.


chevax schreef:
@superpony: wat is er laag aan je mening hebben over een AYCE? Draai het eens om. Als het over dure restaurants gaat, lees je vaak dingen als “belachelijk, die prijzen”, “dat je daar geld aan uitgeeft”, “veel te kleine porties” of zelfs “oplichterij”. Dan staat er niemand op die zegt “dit kan niet hoor”. Ik heb zelf een hekel aan massale dingen waarbij het credo vaak is “zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk “. Dat heb ik met AYCE, met all inclusive-dingen. Ik kijk daarmee op niemand neer (waarom zou ik?), het past alleen niet bij mij. Dat kan toch?
Ik hou ook niet echt van chinees. We halen het wel eens, uit gemakzucht. Maar echt lekker, nee.
Als ik iemand heb gekwetst (wat ik eigenlijk raar zou vinden), excuses dan. Maar het massale, gecombineerd met het graaien van sommigen: verschrikkelijk.


Daarom zei ik ook; Je mag best een mening hebben over een AYCE, Chinees or whatever. Het ging erom hoe de boodschap werd gebracht terwijl het voor anderen een geweldig uitje is en misschien ook wel het enige uitje.
Daarbij werd er ook bijgehaald wat voor "volk" daar komt en dat is per definitie niet waar. Iedereen kom je er tegen. Misschien valt het mensen tegen en komen ze nooit meer, maar je ziet echt allerlei soorten en maten.

Ik zelf hou er ook helemaal niet van. Ik hou eigenlijk helemaal niet van uit eten gaan en al helemaal niet van iets halen of laten bezorgen.......Toen ik in een buffetrestaurant werkte werd er vaak voor ons apart gekookt, maar op andere dagen konden we langs het buffet. Dat is ook niet voor mij weggelegd, maar ik kraak het niet af als anderen daar plezier hebben.

Ga niet terugzoeken wie wat zei, maar als jij het niet zo hebt gebracht, hoef je je ook zeker niet aangesproken te voelen natuurlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:46

Heb ook wel al meegemaakt dat er niet meer brood en boter wordt neergezet. Je kan het dan wel bestellen, maar wordt niet meer "gegeven". En natuurlijk zat daar ook verdienste in, maar sommigen zien dat als oplossing. Terwijl het idee erachter juist meer drank verkoop was, minder grote porties daarna en sneller "vol" zitten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:07

Ik ben dan ook echt een eetbarbaar. Bak mijn eigen biefstuk ook flink door. Maar als ik het zo lekker vind, is dat alleen maar mijn eigen probleem. Die van mn man laat ik rood van binnen.

Haute Cuisine is echt niet aan mij besteed. Maar dat staat los van wat het kost. Ook als het gratis is, is dat niet mijn ding. Maar zoveel keukens zijn niet mijn ding. Ik hou bijv ook helemaal niet van frituur en wij hebben ook geen frituurpan.

In een restaurant hou ik wel van een bepaalde sfeer, maar dat heb ik in het algemeen tijdens het eten. Dan wil ik rustig zitten en wat kletsen. Ook thuis zitten wij rustig een uur aan tafel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:24

In biefstuk heb je kwaliteits en prijs verschillen. Als je de goedkoopste kiest, weet je dat die net even minder kan zijn. Goed bereiden kan wel schelen, maar het wordt geen top biefstukje.

Maar het andere ligt toch echt aan je eigen smaak.

Ik bak vlees sws door, maar heb van een goede kok waar mn zoon werkte biefstuk bakken. Neemt niet weg dat ik hem nog steeds iets langer in de pan laat, omdat ik dat lekkerder vind.

Het is ook niet voor niks dat ze meestal vragen hoe je hem gebakken wilt hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:32

Sky_As schreef:
superpony schreef:
In biefstuk heb je kwaliteits en prijs verschillen. Als je de goedkoopste kiest, weet je dat die net even minder kan zijn. Goed bereiden kan wel schelen, maar het wordt geen top biefstukje.

Maar het andere ligt toch echt aan je eigen smaak.

Ik bak vlees sws door, maar heb van een goede kok waar mn zoon werkte biefstuk bakken. Neemt niet weg dat ik hem nog steeds iets langer in de pan laat, omdat ik dat lekkerder vind.

Het is ook niet voor niks dat ze meestal vragen hoe je hem gebakken wilt hebben.


helaas geeft de prijs niet altijd garantie op de kwaliteit van het vlees (uiteraard heeft het er vaak wel mee te maken).....maar ik vind in een "gemiddeld" restaurant betaal je zo'n 25-35 euro voor een biefstuk, dan mag je verwachten dat je gewoon een goed stukje krijgt, en niet een baklap of andere rommel die ze soms als biefstuk durven te verkopen.
En dit is in mijn ogen vaak ook een tekortkoming van de kok die er staat. Want als je het stuk vlees vast hebt, kun je de kwaliteit al voelen....
maar volgens mij weten veel koks tegenwoordig zelf ook niet hoe een goed stuk vlees eruit (hoort) te zien en voelen, en hoe ze het moeten bakken.

Ook dat vragen naar hoe je hem gebakken wilt hebben vind ik vaak tegenvallen.....dan vraag je Medium/rare, en dan krijg je alsnog een doorgebakken stuk.

En als ik daar dan 25-35 euro voor betaal, dan voel ik me behoorlijk gen**id. Dan bak ik hem liever thuis zelf. Voor mij vaak wel een reden om bij het uit eten te gaan geen biefstuk of iets te pakken, maar eigenlijk is dat natuurlijk belachelijk.
Dat je iets niet pakt als je luxe uit eten gaat, omdat je van mening bent dat je het thuis zelf beter bereid.


Ow, ja. Dat snap ik. Bedoelde eigenlijk bij de slager. Doorgaans verkoopt ene goede slager je wel echt de goede biefstuk passend bij de prijs.

Mijn man deed boodschappen en nam biefstuk van de Lidl mee. Stond op; Hollandse biefstuk, dus wist wel; dit wordt een uitdaging. Maar dan marineer ik het en kijk uit met bakken, Haal er zelfs een wit dingetje nog uit. Hij had zijn best gedaan, dus ik dan ook.

Eet ik biefstuk zo uit de pan met een lekkere jus ga ik echt naar de goede slager hier.

Maar ja, diezelfde slager vind mij niet goed wijs. Als ik draadjesvlees ga maken, wil ik echt magere lappen. Ik kan niet tegen witte randjes/vet. Maar ik moet het eten, dus laat me lekker en ik geniet er echt wel van.

Ik gebruik ook voor rullen tartaar ipv gehakt.

En kip bestel ik nooit in een restaurant. Ik pluis mn kipfile nog uit en wil niks meer tegenkomen qua wit, bloedje etc. Mijn man eet alles, dus die krijgt zijn ding. Stopt een poot in zijn mond en dan komt er alleen 1 kaal botje uit. Tja, ieder zijn ding.

Heb er ook in een restaurant weleens eten om laten staan als ik wat tegenkwam wat ik niet fijn vind. Maar mijn moeder zegt ook altijd, als ik zo zou koken in een restaurant, moeten de prijzen sws 2x omhoog.

En ik gooi niks weg; lif lafjes van vlees of kip kan naar de honden en katten en groente en fruit gaat naar de varkens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:37

Als ik erover nadenk; ben ik een seizoens eter. De hele zomer wil ik bbq-en en salades etc.

Sinds 2 weken maak ik weer 2x pw een stampotje en dan vind ik het als het kouder wordt vooral de eerste keer weer even echt heel lekker. Goede verse jus erbij gemaakt en dan kan ik daar toch ouderwets van genieten.

Ben jaren een pasta en rijst eter geweest, maar laatste tijd is dat echt minder.

Maak wel erg graag ovenschotels en quiche.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:53

Needje schreef:
Ja wat grappig is dat we BBQ als een zomer iets zien. Terwijl het eigenlijk je lichaam verwarmd. En dus eigenlijk als winterkost gezien moet worden. :D

(edit: er van uit gaande dat het om een vlees bbq gaat)


Maar wij doen het ouderwets en zoals nu wil ik niet in de regen staan bbq-en en eten. Misschien is volgend jaar ons terras overdekt en kan het een optie zijn.

Ik vind het niet per se verwarmen. Of ik nou kip bak of bbq, je moet toch eten. Het gaat ook om de bijgerechten. Tussendoor een broodje, salade, wat konijnenvoer.......En de avonden lijken zomers toch langer. Je zit al even op je terras en blijft ook daarna nog zitten. Dat hoeft van mij nu niet meer.


Memories schreef:
De slagers hier vind ik dan echt weer niets. Ontloopt de supermarkt nauwelijks qua kwaliteit en je betaalt je scheel, ben zo 10€ pp kwijt en dan heb je echt geen exorbitant grote portie. Heb er al 4 geprobeerd maar het is allemaal even droevig, proef letterlijk 0 verschil.
Vlees halen we hier voornamelijk via Grutto en dat is echt fantastisch qua kwaliteit. De porties zijn niet al te groot maar we hoeven ook niet elke dag vlees of veel vlees per keer. Het is bizar hoeveel lekkerder dat is dan slager en supermarkt terwijl je niet de hoofdprijs betaald voor een portie, het ontloopt de supermarkt niet eens meer echt qua prijs. Kan het iedereen aanraden die goed vlees wil voor een hele nette prijs (zeker in verhouding met de kwaliteit) en een vriesvak over heeft.


Ow echt?

Ik vind het verschil echt behoorlijk.

Voorheen had de C1000 nog een slager en was de tartaar bij echt wel mooi, maar het is nu Jumbo en voorverpakt en veel stugger vlees.
Heb weleens die van Ah en Lidl geprobeerd en krijg ik niet weg.

Die biefstuk van de Lild die lief bedoeld meegenomen was, vond ik ook geen echt vlees. Maar van andere supermarkten niet geprobeerd eigenlijk.
Volgens mij heb ik bij mn moeder weleens iets dat vacuüm verpakt was gegeten van de AH.

Vroeger namen we weleens een heel stuk van de haas mee bij de Makro. dat was wel oke.

Ik denk wel dat de slager hier al zijn best doet om een mooi stuk af te snijden als hij mijn hoofd ziet, want hij weet dat ik een slechte eter ben en anders wat eraf haal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:07

Ik vind het vlees van de supermarkt ook echt niet lekker. Had daarom de biefstuk die ML lief had meegenomen gemarineerd.

DP; Ik heb van de kok van een restaurant waar mn zoon werkte biefstuk leren bakken en dat scheelt echt. Het zal alsnog per kok verschillen, maar ik verpruts ze iig niet meer.

Zalm bijv bak ik echt heel erg gaar. Vinden mensen ook zonde, maar dat vind ik dan weer moeilijker.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:04

Haha, ben vast de enige die echt niet van frikandel houd. Heel af en toe vind ik wel een kaassouflé lekker of bitterballen. Heb ze voor in de oven wel liggen, maar doe die dan soms op brood met wat mosterd.

Kroket vind ik dan weer niks, maar lust behalve een patatje en kaassouflé ook echt niks van de snackbar.

Hoe vinden mensen hier dan een steakhouse? Daar krijg je doorgaans wel grote stukken vlees.

Of een pannenkoekenrestaurant?? Daar gingen we vroeger als familie toen wij klein waren wel eten. Vaak leuk voor de kinderen ook.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 23:05

Van de week zei mijn moeder dat ze weleens naar het Nonnetje zou willen in Harderwijk. Ze was gister jarig, dus ik zocht ze even op en wilde haar dan wel meenemen. Nou, laat maar. Staat niks op de kaart waar ik vrolijk van wordt. Dus wil het wel geven, maar moet ze met iemand anders gaan. Niks opeten vind ik dan ook niet zo netjes en ik eet echt niet wat ik niet moet.
Het erge is dat zij ook echt niet alles lekker zal vinden, maar ze wil er ook heen, want hoort er mensen over........

Of ik koop 1 of meer kerststerren, plak die op onze gevel en kook uitgebreid.

Mn zoon vind zoiets wel interessant, dus zal hem overhalen, haha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:13

Ik vind pannenkoeken ook geen echt avondeten, maar wij gingen vroeger wel als familie en was na een wandeling bij de Lage Vuursche hartstikke leuk. Je kan inderdaad ook allerlei soorten bestellen die wat gezonder zijn.

Thuis ben ik er best goed in, maar maak kleintjes. De eerste hartig en de 2e helft dan voor zoet. Ik vind dan een soepje vooraf het wel meer maaltijd maken.

Toen mn moeder 70 werd hebben we een surprise party gegeven en in een zaaltje het eten laten verzorgen door de slager. Die kwamen de bakken neerzetten, hadden borden en bestek en we hoefden alleen te eten. Je gooide de vieze bordjes en bestek in hun bakken en de volgende dag kwamen ze alles halen.
We hadden nog plastic bakjes vooraf gekregen voor de restjes. Geen idee meer wat het kostte, maar is goed bevallen.
Ik maak verder liever alles zelf, maar kost vaak meer, althans, bij mij wel. Ik haal veel teveel en maak het echt te duur.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:25

En toch moet je je afvragen wat je kan verwachten voor de prijs die je betaald.

Ik vind bijv in verhouding een snackbar of iets als de mc Donald's duur. Maar dat is ook omdat ik het geen lekker en goed eten vind.

Als ik ergens ga eten, bestel ik wat ik lekker vind en let dan niet op de prijzen. Ga echt geen 15 euro betalen voor iets dat ik niet zo lekker vind, als er voor 20 euro iets is dat ik wel lekker vind. Dan blijf ik nog liever thuis.

Drankjes zijn wel een ding. Ik drink niet en ook best weinig, dus met 2 fris ben ik wel klaar, evt een thee achteraf.
Maar ben ook wel met groepen uit eten geweest die de totaal prijs door aantal personen delen. Heel leuk als die flessen wijn leeg drinken en veel biertjes drinken, want in verhouding betaal ik dan veel meer dan ik heb verbruikt. Maar dat is een keuze.

Als we ergens heen gaan, neem ik in principe niks mee. Ja 1 flesje water als dat naar binnen mag en that's it. Ben echt te beroerd om de hele weg te sjouwen met zooi en dan droog, kou, nat, slap eten te eten.
Waren ooit meet meerdere gezinnen en die hadden van die bolderkarren. Dan wilden ze om de beurt die meetrekken of moest iemand erbij blijven. Wat een gezeur........
Maar nadeel was dat wij iets moesten halen en die andere kinderen dan ook iets anders wilden dan ze mee hadden. Tja, sorry, maar voor mij is een dagje weg, een dagje weg en reken ik dat soort dingen al mee. Dan gaan we maar minder vaak als het niet kan.

Op heel veel plekken mag je ook geen eigen eten en drinken nuttigen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 01:05

@picopico, Heel veel mensen in de horeca vinden het prima om een feestdag te werken. Sowieso werk je al vaak wanneer anderen vrij zijn, zoals de avonden en weekends.
Wij regelden het zo; Kerstavond dicht, 1e kerstdag de ene ploeg en 2e kerstdag de andere ploeg en dan een ploeg vrij die het jaar erop weer een dag moest doen. Zo had iedereen met regelmaat een keer 12, kerst, 2e kerstdag of beiden vrij.
Zijn meestal gezellige dagen om te werken.

Chevax, lief aanbod!

Onze familie of althans, mijn kant, doet al jaren kerstavond samen. Om redenen gaan wij al jaren niet meer en ik mis het niet.

Vroeger was 1e kerstdag bij familie en had ik 2e kerstdag springen en ging thuis de fondue aan.

Nu ligt het ook een beetje eraan op welke dagen het valt. Als het extra vrije dagen zijn, doen we gewoon lui en makkelijk. Als zoon, vriendin en mijn moeder komen, maak ik er wel iets van, maar geen ultra bijzondere dingen. Gewoon wat iedereen lekker vindt.

Meestal kunnen we daar nog wel 1 of 2 dagen van eten :)

Toen mijn broer nog leefde en we bij mijn moeder en broer aten ging altijd het gourmet/steengrill ding aan. Vonden mn zoon en broer echt geweldig.

Ik wil me best uitsloven, maar verbaas me dan weer over de opeens dure aardappelkroketjes die een vorm van een kerstboom of ster hebben en dan 3x duurder zijn, terwijl er amper wat in zit. Daar heb ik dan te weinig kerst gevoel bij.
Sowieso een hekel aan boodschappen doen die laatste week omdat het zoooooooo druk is en mensen zo graaien.

O, ja, ik heb wel een guilty pleasure. Op zo een dag wil ik wel Danerolles croissantjes bij het onbtijt. Met kerst en pasen......:) ( liever nog elke week, maar zoek vaak een smoes )

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:57

Ik bestel echt nooit boodschappen. Ga vaak ook naar meerdere winkels omdat we van de een dit en van de ander dat willen hebben.

En toen met Corona er eens naar gekeken, maar kwamen we er ook niet tussen. Picnic en dergelijke is hier nog niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:25

Goed plannen en je aan lijstjes houden scheelt wel.

Voorheen woonden we dichtbij winkels en was de AH ook tot 22uur open, ook in het weekend. Dan was het echt steeds; we halen nog even dit. Ow, trek in een toetje, gaan we halen.......En dan liepen we daar en kwam er ook een zak chips bij etc.

Toen in een dorp met winkels verder weg en op afstand hadden we gewoon pech en maakten lijstjes. Scheelde echt enorm. Dat daarna ook blijven doen.

Ben de laatste tijd weer iets gemakzuchtig en soms afhankelijk van mn man laatste 1,5jr dus dan vergeet ik iets op het lijstje te zetten en komt er een nieuw lijstje en dan weer dit of dat erbij.

Maar goed, zoals met feestdagen is het aanbod ook anders en wil ik het wel even zien. Soms trap ik ook wel ergens in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:18

Bestellen doen we echt nooit. Mijn moeder heeft op een verjaardag dat iedereen bleef zitten weleens chinees laten komen, maar doorgaans ga ik ergens zitten en laat ik niks bezorgen. Heb in die tijd ook wel zelf wat in elkaar, vaak lekkerder, gezonder en goedkoper dan.

Als we onderweg zijn en we krijgen trek overdag duiken we ook gewoon een supermarkt of bakker in en halen dan gewoon broodjes of croissantjes. Alleen die kruimels daarna, hahaha

Ik denk wel dat er een verschil zit in even ergens neerstrijken of een geplande avond uit eten. Voor dat laatste neem je toch de tijd en kies je je restaurant zorgvuldig uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, hwn, Kloesje en 8 bezoekers