Plaatsing asielzoekers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:04

Utrecht is gevraagd om te zoeken naar 2300 plekken voor noodopvang staat in het AD!
De COA op de Joseph Haydnlaan zit al vol dus tel maar uit.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:17

Zou iemand deze posting kunnen valideren...?
Citaat:
Asielzoekers hebben het AZC, dus dak boven hun hoofd als ze binnen komen..er zijn Nederlanders die dat niet hebben.
En daarna binnen 3 maanden een huis...ken er héél veel die dat niet hebben....


Vooral dat wie 'in een azc zit, binnen 3 maanden een huis heeft' ...?

(Volgens mij is het STEVEN om wie verblijfspapieren heeft, met drie maanden een in een huis en dus uit het azc te hebben. En is het al jaren zo dat dit niet lukt. Om allerlei redenen, zoals de idiote maatregelen die het woningcorporaties onmogelijk maakt om te bouwen.)

Dat dak boven het hoofd valt momenteel ook tegen.

Ik spreek niet tegen dat wie een huurhuis of een starterswoning zoekt het knap lastig heeft, inclusief lang wachten.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:48

Ja het is een streven en als het niet lukt worden gemeentes behoorlijk op de vingers getikt.
Maar de jaren die de al huidige inwoners van Nederland op een wachtlijst zitten van 6- 12 jaar!!! die hebben ze niet.
Als die 3 maanden niet lukt loopt het wel eens wat uit, maar geen jaren en jaren.
En ja dat is te valideren.
Dus ik begrijp eigenlijk je opmerking niet, want als is het "pas" na 6 maanden, daar zouden heel veel al huidige inwoners een gat voor in de lucht springen.

En eigenlijk zou dat wel zo horen.
Je mag hier verblijven, in het AZC heb je gewoon een dak boven je hoofd.
Sluit maar achteraan op de lijst.
Die voorrang is enorm krom, ze zijn uit de oorlog, ze zijn veilig. Hebben onderdak, voeding, zorg.
De eerste levensbehoefte.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:22

Oorlog is echt vreselijk, maar andere situaties ook. Als iemand veelvuldig wordt mishandeld door de partner, kan diegene ook vaak nergens terecht.
Huiselijk geweld is ook een groot probleem binnen Nederland en dat loopt ook nog steeds vaak uit de hand helaas.
Mensen gaan dan meten x duizend mensen uit een oorlog of 1 iemand uit een agressieve relatie? Het grote getal wordt gepakt, maar voor elk individu is zijn of haar eigen pijn en of probleem het ergste.

We hebben een soort van daklozen opvang in meerdere plaatsen en het leger des heils. Allen hebben regels en kan echt niet iedereen, zomaar terecht.

Wil je tijdelijk naar een chalet, zitten daar veel haken en ogen aan en verschilt het ook nog per gemeente wat wel of niet kan en mag.

Studenten? Je schrikt hoe ze wonen en wat ze moeten accepteren, tegen welke prijzen. Maar dan zijn die mensen toch jong en willen zelf studeren en op kamers. Dat niemand met ze zou willen ruilen en ook de asielzoekers klagen als ze dergelijke woonruimte aangeboden krijgen, wuiven we weg.

Het probleem is niet de asielzoekers die weg willen/moeten, maar het beleid tegenover de ruimte en mogeljkheden die er zijn.
We zijn Europa dus dan moeten ze samen naar een veilige plek met ruimte en mogelijkheden gaan kijken. Landen verplichten x aantal asielzoekers op te nemen volgens de afspraken kan gewoon niet als het eigen beleid al slecht is.

Sansevieria
Berichten: 4197
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:31

Er zitten tegenwoordig ook steeds meer ouders met kinderen in de opvang, na een scheiding bijvoorbeeld, omdat er simpelweg geen huis voor ze is.

En ja, dat streven van drie maanden loopt zeker niet uit naar jaren, omdat gemeenten/woningcorporaties een minimaal aantal woningen verplicht in reserve moeten houden voor statushouders.

Die dan zo gezien voorrang krijgen op iemand die 10 jaar ingeschreven staat.

Marigold

Berichten: 12562
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:35

Electra63 schreef:
De woningnood is hoog, maar in de jaren 60 trokken mijn ouders in bij grootouders op de zolder.


De kostendelersnorm heeft dat verpest.

Ik kan er gewoon niet over uit hoe dóm de regering is.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:31

Ik snap echt niet dat Broekers niet even een halt toe roept naar wat er binnen komt. Zij is degene die kan zeggen dat er een stop moet komen op de hoge aantal mensen die binnen komen en dat er eerst gewerkt moet worden aan het hoge aantal mensen die inhumaan worden opgevangen.

mysa

Berichten: 10465
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:38

Marigold schreef:
Electra63 schreef:
De woningnood is hoog, maar in de jaren 60 trokken mijn ouders in bij grootouders op de zolder.


De kostendelersnorm heeft dat verpest.

Ik kan er gewoon niet over uit hoe dóm de regering is.


Maar die heeft alleen betrekking op bijstandsuitkeringen, toch? Die norm schrappen gaat denk ik niet heel veel uitmaken.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:27

Dat denk ik wel!
Mensen die bijvoorbeeld een relatie hebben, een uitkering en ieder een eigen huurhuis willen niet bij elkaar gaan wonen omdat het hun veel geld kost.
Zelfde met oudere mensen met AOW dus huizen blijven bezet door de regels van de overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:24

die vervelende ouderen, blijven maar in leven en houden zo huizen bezet
ik begrijp ze wel, hard voor gewerkt en dan mag je er niet van genieten, niet meer overwinteren in warme oorden,

iederen mag twee of meer huizen hebben behalve senioren

koophuis hebben (duur verhuren) en zelf in een sociale huurwoning gaan zitten, het kan en mag allemaal,

maar die senioren!!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:31

Ik snap ze wel hoor.
Als je een relatie krijgt en ze hebben ieder een huis dan blijven ze toch zitten!
Kost bijna een heel pensioen als ze wel bij elkaar gaan wonen!
Daarbij hebben zij er lang genoeg voor gewerkt en als de plannen van Den Haag doorgaan zijn ze de Sjaak met hun overwaarde.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:40

mysa schreef:
Marigold schreef:


De kostendelersnorm heeft dat verpest.

Ik kan er gewoon niet over uit hoe dóm de regering is.


Maar die heeft alleen betrekking op bijstandsuitkeringen, toch? Die norm schrappen gaat denk ik niet heel veel uitmaken.


Klopt !

@Chanicha,
Het kost ze niet bijna een pensioen.
Het heeft alleen gevolgen voor de AOW, daar gaan ze er beiden wat op achteruit.
Maar ze hebben dan ook maar 1 x huur/hypotheek, gas en licht, verzekeringen enz.
Uiteindelijk is samenwonen dan toch goedkoper.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:44

Wat denk je van spaargeld en eventuele waarde van het koophuis!
Als ze dat op hun rekening krijgen worden ze ook gepakt.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:57

chanicha schreef:
Wat denk je van spaargeld en eventuele waarde van het koophuis!
Als ze dat op hun rekening krijgen worden ze ook gepakt.


Dat hebben toch alle samenwonenden ?

De kostendelersnorm is nadelig voor mensen met bijstand of mensen met alleen AOW en geen pensioen. Maar dan 1 x huur en 1 x gas & licht, is dan al genoeg om dit te compenseren.
Die mensen hebben over het algemeen niet meer dan een ton aan spaargeld.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:00

Weet je niet als er een zijn huis verkoopt.
In ieder geval maken die regels het er niet simpeler op.

Anoniem

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:03


chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:18

In ieder geval minder fraude maar ook geen impuls meer om te gaan werken.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:27


Anoniem

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:29

"Tegelijkertijd hopen we dat er snel iets soortgelijks wordt ingevoerd voor bijstandsgerechtigden met een volwassen zoon of dochter die nog thuis woont", vervolgt Asante. "Nu worden kinderen boven de 21 jaar vaak uit huis gezet omdat hun ouders anders worden gekort op hun uitkering."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... l-halfjaar


als kinderen langer thuis kunnen blijven wonen zonder dat ouders gekort worden zou een heel goede optie zijn, maar zover is het nog niet

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:35

chanicha schreef:
In ieder geval minder fraude maar ook geen impuls meer om te gaan werken.


.... tja, moge Ruud Lubbers rusten in vrede.
Maar deze onzin 'prikkel tot werken' heb ik hem nooit vergeven.

De familie Lubbers was verbonden aan het stevige bedrijf Hollandia Kloos.
Kennissen van de familie Lubbers 'die wilden werken / een baan zochten' kregen ergens in dat bedrijf 'een bureau en wat klussen', en op gegeven moment een contract.

Lubbers is er niet in geslaagd om premier van alle Nederlanders te zijn,
hij is er wel in geslaagd om de oogkleppen 'zo doen wij dat in onze familie' niet af te zetten.
Sterker nog: deze route werd door de toenmalige bijstandswet bestraft.

De bijstand fiks korten 'omdat er economische crisis is', is nog te verdedigen.
De bijstand lekker laag zetten 'als prikkel tot werken' is onkunde.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:38

Zeker als er nogal wat mensen in de bijstand komen doordat uwv vertikt af te keuren (ook met aandoeningen die volgens WHO verdragen erkend dienen te worden) en er dus zat zeker laag inkomen mensen in bijstand belanden, want restverdiencapaciteit. (2x modaal = afgekeurd, minimum loon = bijstand). Systeem is geheel rot, maar creatief met de cijfers en het ziet er net uit alsof het allemaal goed werkt.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:41

tamary schreef:
Zeker als er nogal wat mensen in de bijstand komen doordat uwv vertikt af te keuren (ook met aandoeningen die volgens WHO verdragen erkend dienen te worden) en er dus zat zeker laag inkomen mensen in bijstand belanden, want restverdiencapaciteit. (2x modaal = afgekeurd, minimum loon = bijstand). Systeem is geheel rot, maar creatief met de cijfers en het ziet er net uit alsof het allemaal goed werkt.

:j

Precies
Gezondheidsraad tikt het UWV regelmatig op de vingers en dan zeggen ze letterlijk: daar denken wij anders over.

En ja heb je dan een werkende partner is er ook geen bijstand..dus genoeg mensen waar geen sociaal vangnet is.

En dan gek vinden dat er verdeeldheid komt...

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:55

Marigold schreef:
De kostendelersnorm heeft dat verpest.

Ik kan er gewoon niet over uit hoe dóm de regering is.


Verpest? Wat een rare opmerking. De bijstand is een vangnet en als je kosten kunt delen is dat naar de werkende samenleving wel zo aardig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:58

MCE schreef:
die vervelende ouderen, blijven maar in leven en houden zo huizen bezet
ik begrijp ze wel, hard voor gewerkt en dan mag je er niet van genieten, niet meer overwinteren in warme oorden,

iederen mag twee of meer huizen hebben behalve senioren

koophuis hebben (duur verhuren) en zelf in een sociale huurwoning gaan zitten, het kan en mag allemaal,

maar die senioren!!!!


Dat is niet fair.

Heel veel mensen willen zelf wel samenwonen, maar kunnen dat financieel niet doen. Dus het is niet zoals jij schrijft. Het is een meer algemeen probleem. Men ziet dat mensen ( alle leeftijden ) gaan samenwonen en er OF 1 huis leeg staat OF 1 huis illegaal verhuurd wordt.

En illegaal verhuren is tot daar aan toe, maar die mensen kunnen zich dan niet inschrijven en dat is echt een groot probleem voor veel mensen.

Het gaat ook niet altijd om de woningen, maar om de regels.

Omdat mijn gehandicapte broer thuis bleef wonen bij mijn moeder, hebben we echt 1 en ander meegemaakt en gevochten tegen regels, want je loopt tegen dingen aan waar veel geen weet van hebben. Je zou denken dat je naar een situatie kan kijken, maar nee, het gaat om regels.

Mijn moeder bleef met mijn broer eerst achter in een huis met 5 slaapkamers, 2 badkamers en tot 3 toiletten. Dat wilde ze echt niet hoor. Gelukkig in een nieuwbouwproject gekomen met 2 slaapkamers en genoeg ruimte voor een rolstoel, maar we kunnen een boek schrijven over de vele haken en ogen. Zelfs als je met je eigen kinderen wil/moet samenwonen.

Het zou mensen beter staan als ze zich verplaatsen in een ander voor ze een mening hebben. Iedereen moet begrip hebben voor de asielzoekers, terwijl heel veel mensen geen asielzoekers kennen, zelf nooit asielzoeker zijn geweest, de procedure niet kennen etc.
Maar men mag zich ook verplaatsen in de mensen die zo heftig reageren tegen de asielzoekers. Waar komt dat vandaan? Waarom reageren mensen zo? Wat denken zij? In welke situatie zitten ze zelf?

Er is altijd een reden dat mensen denken en reageren zoals ze doen.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:00

DuoPenotti schreef:
En ja heb je dan een werkende partner is er ook geen bijstand..dus genoeg mensen waar geen sociaal vangnet is.

En dan gek vinden dat er verdeeldheid komt...


Waarom vind je dat je recht op bijstand hebt als je een werkende partner hebt?