Plaatsing asielzoekers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:39

Wie bepaalt dat, dat we die plicht hebben...?

Tja, gewoon zelf gedaan.

Een hele serie internationale verdragen getekend.

Als je dat doet, neem je gewoon zelf verplichtingen op je.

Dus svp niet zeuren 'wie bepaalt dit eigenlijk?'


Over hoe je één en ander invult, valt wel te discussiëren.
Anno 2021 zou ik het doorreizen naar de Amerika's ook een serieuze optie vinden - verregaand te verkiezen boven mensen laten verdrinken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:51

Ik snap al die mensen niet met je moet nu eenmaal jezelf opzij zetten om in een EU te zitten.
Wat een stierenpoep. Dat doe je in een relatie toch ook niet

Ja, samenwerken moet in de huidige wereld. Maar dan wel op economisch niveau en in een gelijkwaardige staat. Je hoeft je eigen achtergrond en cultuur niet opzij te zetten om samen te werken. Als je dat op andere terreinen zo zegt zie ik wat bokkers die hier die onzin eruit gooien al wild worden.

Dat wij hier weer de peultjes oprapen qua financien omdat de rente niet omhoog kan om de zuidelijke eu landen niet per vandaag failliet te hebben is van de zotte..
Zwitersland en Noorwegen zijn niet achterlijk, die weten dat ze iets goeds in huis hebben en dat alleen maar kunnen weggooien met een EU. Wij hebben ook iets goeds in huis, maar gooien het kind op dit moment met het badwater weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:56

[quote="Sunnda"]Ik snap al die mensen niet met je moet nu eenmaal jezelf opzij zetten om in een EU te zitten.
Wat een stierenpoep. Dat doe je in een relatie toch ook niet

Ja, samenwerken moet in de huidige wereld. Maar dan wel op economisch niveau en in een gelijkwaardige staat. Je hoeft je eigen achtergrond en cultuur niet opzij te zetten om samen te werken. Als je dat op andere terreinen zo zegt zie ik wat bokkers die hier die onzin eruit gooien al wild worden.

Dat wij hier weer de peultjes oprapen qua financien omdat de rente niet omhoog kan om de zuidelijke eu landen niet per vandaag failliet te hebben is van de zotte..
Zwitersland en Noorwegen zijn niet achterlijk, die weten dat ze iets goeds in huis hebben en dat alleen maar kunnen weggooien met een EU. Wij hebben ook iets goeds in huis, maar gooien het kind op dit moment met het badwater weg.[/quote]

gelik heb je, hadden ook iets goeds in huis maar gooien/gooide het wel met het badwater weg

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:29


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:18

Los van dat het feit dat het niet de bedoeling is om een link te dumpen zonder iets van toelichting, wat is je punt? De column gaat over het inkomensongelijkheid vs vermogensongelijkheid.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:19

MCE schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap al die mensen niet met je moet nu eenmaal jezelf opzij zetten om in een EU te zitten.
Wat een stierenpoep. Dat doe je in een relatie toch ook niet

Ja, samenwerken moet in de huidige wereld. Maar dan wel op economisch niveau en in een gelijkwaardige staat. Je hoeft je eigen achtergrond en cultuur niet opzij te zetten om samen te werken. Als je dat op andere terreinen zo zegt zie ik wat bokkers die hier die onzin eruit gooien al wild worden.

Dat wij hier weer de peultjes oprapen qua financien omdat de rente niet omhoog kan om de zuidelijke eu landen niet per vandaag failliet te hebben is van de zotte..
Zwitersland en Noorwegen zijn niet achterlijk, die weten dat ze iets goeds in huis hebben en dat alleen maar kunnen weggooien met een EU. Wij hebben ook iets goeds in huis, maar gooien het kind op dit moment met het badwater weg.[/quote]

gelik heb je, hadden ook iets goeds in huis maar gooien/gooide het wel met het badwater weg

Wat dan?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:44


Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:05

Als handelsland annex grote doorvoer hebben wij regelrecht belang bij de EU.
Ee hoorden tot de oprichters, toen het nog EGKS en EEG heette deden we al mee.

Dus welk kind er is weggegooid met dat badwater...?

(Jaha: voor sommige politici is Brussel erg 'handig', van alles en nog wat "moet zogenaamd van Brussel", terwijl dat vaak niet waar is - of daar doodleuk door diezelfde minister als voorstel is ingebracht....)
(Zo zijn de Britten aan de brexit gegaan : denkend dat Westminster alleen leuke dingen besluit en Brussel alleen nare dingen.)

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:03

Janneke2 schreef:
Als handelsland annex grote doorvoer hebben wij regelrecht belang bij de EU.
Ee hoorden tot de oprichters, toen het nog EGKS en EEG heette deden we al mee.

Dus welk kind er is weggegooid met dat badwater...?

(Jaha: voor sommige politici is Brussel erg 'handig', van alles en nog wat "moet zogenaamd van Brussel", terwijl dat vaak niet waar is - of daar doodleuk door diezelfde minister als voorstel is ingebracht....)
(Zo zijn de Britten aan de brexit gegaan : denkend dat Westminster alleen leuke dingen besluit en Brussel alleen nare dingen.)


Je vergeet de subsidies die ook wij ontvangen ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:56

Janneke2 schreef:
Als handelsland annex grote doorvoer hebben wij regelrecht belang bij de EU.
Ee hoorden tot de oprichters, toen het nog EGKS en EEG heette deden we al mee.

Dus welk kind er is weggegooid met dat badwater...?

(Jaha: voor sommige politici is Brussel erg 'handig', van alles en nog wat "moet zogenaamd van Brussel", terwijl dat vaak niet waar is - of daar doodleuk door diezelfde minister als voorstel is ingebracht....)
(Zo zijn de Britten aan de brexit gegaan : denkend dat Westminster alleen leuke dingen besluit en Brussel alleen nare dingen.)

Als handelsland hebben we zeker belang bij (verregaande) samenwerking, maar was het voor ons en onze buren in het Noordwesten van Europa echt voordelig om landen in het Zuiden en Oosten, die nogal verschillen in (bestuurs)cultuur, mentaliteit en welvaartsniveau, er op gelijkwaardige voet bij op te nemen?
Er zijn toch echt gunstiger voorwaarden te bedenken om gebruik te kunnen maken van goedkope arbeidskrachten of tomaten zonder dat je die landen gelijk volwaardig stemrecht geeft.
Was volledig toelaten tot de Europese Unie destijds echt de enige manier om te voorkomen dat ze zich aan zouden sluiten bij Rusland?

Het is toch lastig om met enigszins gelijk gezinde landen afspraken te maken over, zeg, milieubeleid of corruptiebestrijding, als er tegelijkertijd landen bij zitten waar men pas net de overstap van sprokkelhout naar bruinkool aan het maken is, of waar het halve ambtenarenapparaat hun brood belegt met smeergeld?
Wat was er mis met nauwe samenwerking met onze directe (culturele) buren, en vervolgens gezamenlijk met de landen daaromheen een reeks veel selectievere afspraken maken, net zoals het ons samen uitkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:19

Wat dan? agressieve vraag, zoals? is b.v. vriendelijker

Fatsoen en veiligheid b.v.

Tieners mishandelen 42-jarige vrouw die hen aanspreekt op omgooien fietsen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9284704 ... en-fietsen

kopschoppers ect. genoeg missen van fatsoen

fatsoen en veiligheid
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1892690 ... frustratie

niets doen en wegkijken maar wel veel praat hebben over dat dat niet mag maar het wel laten gebeuren

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... niet-in/ar


ik denk nog teveel nederlands en ben nog geen europeaan, of een generatie verschil voornamelijk in fatsoen en veiligheid,

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:19

Wat ik niet goed begrijp:

Worden de geëvacueerde Afghanen nou apart opgevangen of komen ze net als alle vluchtelingen bij aankomst in Ter Apel terecht? Dus zijn dat de mensen waarvoor nu geen plek is in de nood opvang?
Op de beelden zie ik oa ook Afrikaanse mensen namelijk.
Is er dan helemaal geen selectie vooraf, zodat helder is wie er in beginsel ons land inkomen?
Is er regie zoals georganiseerde ritten waarin nieuw over de grens gekomen asielzoekers naar opvang worden gebracht of komen ze allemaal per persoon op eigen houtje naar Ter Apel en dan aanbellen bij dat AZC?

Bedoel hoe kan het dat er maar stromen mensen naar Ter Apel blijven komen, terwijl dat vol zit.
Moet er dan geen onderscheid worden gemaakt vooraf, die daarheen, die hierheen en diegenen die geen recht van opvang hebben maar alleen maar een gok nemen op een leuk leven hier, helemaal niet toelaten?
En zouden de Afghanen geen andere behandeling moeten krijgen? Want voor hen hebben we een ander soort zorgplicht.

En wat ik al helemaal niet begrijp is hoe een overvol AZC te rijmen is met de Corona pandemie en alle maatregelen die in Nederland gelden.

Hoe zit dat..

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:39

De selectie is al jaren een puinhoop. Mensen uit veilige landen zonder echt verhaal blijven te lang, mensen uit oorlogssituatirs moeten jaren en jaren wachten op de juiste papieren.

De evacués uit Afghanistan die geen Nederlands staatsburger zijn, zijn technisch gesproken vluchtelingen en naar de letter van de wet horen ze dus via Ter Apel toegang te krijgen.

Ik vind NIET dat we een andere zorgplicht hebben.
Wel dat het deze keer qua papieren hartstikke snel kan gaan. (Identiteit en vluchtverhaal zijn duidelijk en voldoen aan de criteria, dus graag meteen verblijfspapieren en doorstromen.)

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:59

Natuurlijk, droom lekker verder Janneke!
Waar moeten ze naartoe doorstromen dan?

Op de foto in het AD zie je alleen jongemannen dus kans is groot dat daar nog hele families bijkomen!

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:01

Ja idd, doorstromen waarheen dan?

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:09


Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:21

chanicha schreef:
Natuurlijk, droom lekker verder Janneke!
Waar moeten ze naartoe doorstromen dan?

Een onsje minder kan ook wel...
Ik droom niet, ik benoem de harde waarheid.

Na ruim tien jaar rechtse kabinetten (inclusief Rutte II) is er een enorme kaalslag op de "markt" van betaalbare huurhuizen.
Corporaties moesten de huizen verkopen om het kabinet te spekken...
(De rijken rijker en de armen armer.)

En diezelfde rechtse kabinetten hebben in het asielbeleid ook 'lekker de boel de boel gelaten'.

Dan krijg je ellende, maar het zijn toch geen vvd-stemmers en dus niet belangrijk ofzoiets.

Wat ik schreef was dat we krek dezelfde zorgplicht hebben voor de Afghaanse evacués als voor elke andere vluchteling.
Maar dat de 'paperassen' snel geregeld kunnen worden
('waar een wil is, is een weg')
zodat ze weg kunnen uit de overbelaste AZC's.
Want daar hadden we het volgens mij over: het is in Westerwolde 'geen doen'.

Ik ben het met iedereen eens dat ze daarna in de 'file' voor betaalbare huurhuizen terecht komen.

En daarna de populisten roepen dat het de schuld van de asielzoekers is, die 'file'.

Citaat:
Op de foto in het AD zie je alleen jongemannen dus kans is groot dat daar nog hele families bijkomen!

?
Hoezo dat dan...?
(We hadden het over Afghanen. Nu werkte het leger doorgaans met mannen, maar hun gezinnen zijn meestal ook geëvacueerd.)

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:39

Dus jij wil zeggen dat er van de jongemannen geen gezinnen bijkomen?
Tel maar uit je winst, dat worden er nog een paar duizend meer door gezinshereniging.
Nederland moet eens stoppen met het beste jongetje van de klas te willen zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:49

Als Nederland echt zo rechts is als jij stelt waren alle veilig landers al nooit binnengekomen.
Laat staan dat ze hier de crimineel uit kunnen hangen.
En was er nu plek geweest voor de Afghanen.
Juist de linkse kijk ooooohhhhh alles moet maar binnen, dat geeft juist nu de problemen voor de mensen die het wel hard nodig hebben.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:09

Nou ... Dat laatste weet ik niet hoor.
Het is nadrukkelijk een Europees probleem, niet alleen een Nederlands probleem.
Het lukt de EU gewoon al jaren en jaren niet om tot een consistent gezamenlijk beleid te komen wat betreft toelating en spreiding van asielzoekers. Het is constant pappen en nathouden, en niemand wordt daar beter van, de asielzoekers niet en de Europese burgers ook niet.
Het is een grof schandaal dat er nog steeds een groot aantal mensen in het kamp op Lesbos moet overleven onder vaak erbarmelijke omstandigheden en vooral zonder enig perspectief. Die mensen zitten echt 'in limbo'.
Anderzijds is het ook tenenkrommend hoe weinig slagvaardig er wordt omgegaan met het probleem van groepen (Noord-Afrikaanse) gelukszoekers, jonge mannen die geen kans hebben op een verblijfsvergunning, die door Europa trekken en her en der overlast veroorzaken (zie ook Ter Apel). Die groep moet echt aangepakt en uitgezet worden naar het land van herkomst, want behalve dat ze plekken bezet houden die bedoeld zijn voor echte vluchtelingen ondermijnen ook ze het draagvlak voor opvang van asielzoekers in het algemeen.

Die zogenaamde linkse kijk DuoPenotti, hoe rijm jij dat met het feit dat we al jaren een rechts kabinet hebben?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:13

Aksja
Eens met je eerste stuk.


Dat ons zogenaamde rechtse (naar mijn idee midden) kabinet op bepaalde vlakken enorm links is.
Maar dat mag niet gezegd worden.

Maar neem een voorbeeld aan de Denen, een erg sociaal land. Links georiënteerd.
Maar betreft gelukszoekers zouden wij dat extreem rechts vinden. Terwijl juist opkomen voor de mensen die al in je land wonen, links is. Maar hier noemen ze dat ineens eigen volk eerst en rechts.... erg bijzonder eigenlijk.
Die doen het toch heel anders dan de rest van Europa. Waarom nemen we daar geen voorbeeld aan?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:36

Het is dus maar net wat je als links of rechts benoemt. Die begrippen zijn niet erg eenduidig, zeker niet anno 2021.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:40

chanicha schreef:
Dus jij wil zeggen dat er van de jongemannen geen gezinnen bijkomen?
Tel maar uit je winst, dat worden er nog een paar duizend meer door gezinshereniging.
Nederland moet eens stoppen met het beste jongetje van de klas te willen zijn.

1) Ik heb de foto niet gezien.
En een foto zonder een verhaal zegt ook weinig. Veel jongemannen in Ter Apel komen uit veilige landen en gaan weer terug.
Misschien toont de foto wel de mannen wiens vrouwen binnen zitten (een zogeheten homosociale cultuur O:) ).

2) Dat beste jongetje van de klas zijn we niet, maar als calviniste hecht ik wel aan de handtekeningen die onder de verschillende verdragen staan.

3) Spaar mij 'links vindt dat alles maar naar binnen moet'
en 'ik vind dat we middenkabinetten hebben maar dat je dat niet mag zeggen'.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:44

Dat is zo. :j

Links of rechts, ik vind dat je eerst eens een hoop op orde moet hebben in je eigen land.
Voor de mensen die er nu al wonen. En dat maakt me niets uit of die mensen ooit oorspronkelijk Nederlander waren of niet, ze zijn het nu wel.
Voor al die mensen die er nu wonen zijn veel dingen helemaal niet meer goed geregeld.
Nee het is geen oorlog, dat is waar. Maar als je ook geen toekomst perspectief meer hebt, of zelfs geen dak boven je hoofd kun je niet zomaar zeggen..aah niet erg.

Genoeg mensen die de zorg mijden omdat het te duur is, pycnisch in nood en geen hulp krijgen.
Naar de voedselbank moeten.
Maar ook daklozen. Waarvan een groot deel hardwerkende mensen waren die door pech in het leven tussen wal en schip vallen.

Als je al niet voor de huidige bewoners kunt zorgen, hoe kun je dat dan voor duizenden andere?


Askja schreef:
Het is dus maar net wat je als links of rechts benoemt. Die begrippen zijn niet erg eenduidig, zeker niet anno 2021.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:14

Misschien kunnen we het versimpelen voor sommigen hier.

Als je afvoer verstopt zit en je laat de kraan openstaan dan loopt de wasbak over. Je moet eerst de verstopping oplossen voordat je de kraan weer kan laten stromen.

Het maakt niet uit wie zijn schuld het is dat de afvoer verstopt is. Daar uren over praten lost namelijk niets op.

Uiteindelijk zullen er linksom of rechtsom voor ALLE woningzoekenden meer plekken moeten komen. Dat coorperaties huizen verkopen zal het aanbod aan sociale huur wellicht verminderen. Het totaal aan plekken blijft gelijk. Er komen niet minder huizen beschikbaar, ze staan immers niet leeg. Als we morgen alle coorperaties opheffen is er geen woningtekort door die maatregel. Als er meer woningen beschikbaar komen daalt vanzelf de huur in de vrije sector. Oorzaak gevolg.

De oplossing om het woningprobleem op te lossen is eenvoudig en simpel, bouwen. Gemeentes zijn hier zelf ook debet aan en moeten niet altijd naar overheid wijzen als schuldige.

We hebben in Groningen als gemeente een gebied van 100 hectare gekocht voor woningbouw. Dit ligt nu al zeker 10 jaar braak. Daar had allang een plan voor gemaakt kunnen zijn en dat plan had reeds enkele jaren geleden al tot uitvoer gebracht kunnen worden omdat toen de vraag al flink aantrok.