Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:58

Laten we maar ophouden over deze discussie. Ik denk toch niet dat we het eens worden. Jullie vinden haar een goede keuze en dat is helemaal prima, ik heb mijn bedenkingen op sommige punten bij haar en dat mag gelukkig ook.

We dwalen nu te ver af van de formatie en waar het dus oorspronkelijk over ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:11

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-21 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:18

Askja schreef:
Je zou bijna denken dat er ook RECHTSE complotten bestaan :D ;)
(grapje, echt)



Haha! Ik kan deze waarderen. :')

Joh, ze komen vanuit links en rechts, iedereen kan het niet laten om elkaar het 'laatste zetje' te geven. Of het Klaver is bij Graus, nu het CU bij Kaag of Kaag weer bij Rutte. Ik denk gewoon dat dat bij politiek hoort. Alleen denk ik dat het 'vroeger' ( mijn god wat voel ik mij oud) meer op inhoud ging en met de opkomst van het populisme eerder over 'de persoon' .

En ik denk dat dat ook de formatie bemoeilijkt, want als je dat doet word samenwerken natuurlijk steeds lastiger.

Zou het schelen als er gewoon een maximum termijn aan een Kamerlid zou zitten? 8 jaar max? Zoiets?

Tegen de tijd dat je dan een hekel hebt aan elkaar moet je toch weer weg :+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:22

robert45 schreef:
Laten we maar ophouden over deze discussie. Ik denk toch niet dat we het eens worden. Jullie vinden haar een goede keuze en dat is helemaal prima, ik heb mijn bedenkingen op sommige punten bij haar en dat mag gelukkig ook.

We dwalen nu te ver af van de formatie en waar het dus oorspronkelijk over ging.
Prima, maar nog één opmerking: het ging op zich niet over de vraag of Kaag al dan niet een goede keuze is, maar over de kwstie dat ze door een bepaalde groep afgeserveerd wordt op basis van zaken die los staan van haar kwaliteiten als minister en politica. Zelf vind ik haar niet de beste keus als leider van D66, ik vond haar wel een goede keuze als minister van BZ.

Bijleveld is alsnog afgetreden, vooral vanwege druk uit haar eigen partij. Die zien de bui van een nog verder afkalvende achterban al hangen natuurlijk. De geloofwaardigheid van het CDA is momenteel minimaal tot nul. Bijleveld zelf heeft blijkbaar echt een bord voor haar kop dat ze niet tegelijk met Kaag is opgestapt. Ze was al ruim voor de hele Afghanistan-kwestie aangeschoten wild.
Laatst bijgewerkt door Askja op 17-09-21 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:28

ruitje schreef:
Zou het schelen als er gewoon een maximum termijn aan een Kamerlid zou zitten? 8 jaar max? Zoiets?
Mmm, ik zou zeggen 10 tot 14 jaar. Politieke ervaring kan ook best nuttig zijn. Of maximaal 8 jaar aaneengesloten.

En wat dacht je van een minimumtermijn? Een minimum verschijningsplicht bij debatten?
En anders korting op of helemaal geen wachtgeld?

Nu zitten bepaalde mensen wel heel makkelijk geld te verdienen daar.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:39

robert45 schreef:
Laten we maar ophouden over deze discussie. Ik denk toch niet dat we het eens worden. Jullie vinden haar een goede keuze en dat is helemaal prima, ik heb mijn bedenkingen op sommige punten bij haar en dat mag gel ;) ukkig ook.

We dwalen nu te ver af van de formatie en waar het dus oorspronkelijk over ging.



Ik ben het ook niet met alles eens, maar de haat naar Kaag vind ik onbegrijpelijk.

Zeker woorden als elitair en verwaand.
Dat wordt over een man nooit gezegd.
Dan is het een sterke leider ;)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:42

Ja dat zou wel mooi zijn, Rutte is al MP sinds 2010, had een hoop gescheeld als hij dit jaar gewoon weg had gemoeten, ook omdat een partij dan daar op in gaat spelen qua opvolging zeg maar.

Betreft minimumtermijn, verschijningsplicht en het afschaffen van wachtgeld: helemaal mee eens.

Ik krijg ook geen salaris als ik niet doe waar ik voor ben aangenomen :D

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:45

Askja schreef:
ruitje schreef:
Zou het schelen als er gewoon een maximum termijn aan een Kamerlid zou zitten? 8 jaar max? Zoiets?
Mmm, ik zou zeggen 10 tot 14 jaar. Politieke ervaring kan ook best nuttig zijn. Of maximaal 8 jaar aaneengesloten.

En wat dacht je van een minimumtermijn? Een minimum verschijningsplicht bij debatten?
En anders korting op of helemaal geen wachtgeld?

Nu zitten bepaalde mensen wel heel makkelijk geld te verdienen daar.

Wachtgeldregeling mogen ze sowieso flink aanpakken en in bepaalde situaties helemaal afschaffen, wordt te vaak misbruik van gemaakt.


MCE schreef:
en dat is TWEE


mevrouw Bijleveld stapt alsnog op

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... -afkeuring

Ook alleen maar omdat ze vanuit het CDA moet, het was nogal onrustig daar vanmorgen :')

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:45

ruitje schreef:
Ja dat zou wel mooi zijn, Rutte is al MP sinds 2010, had een hoop gescheeld als hij dit jaar gewoon weg had gemoeten, ook omdat een partij dan daar op in gaat spelen qua opvolging zeg maar.

Betreft minimumtermijn, verschijningsplicht en het afschaffen van wachtgeld: helemaal mee eens.

Ik krijg ook geen salaris als ik niet doe waar ik voor ben aangenomen :D



Zonder wachtgeld, krijg je geen politici meer.
Wachtgeld is al flink verminderd.
Wat verschijningsplicht betreft, Kamerleden gaan natuurlijk ook op werkbezoek enz.
Dus moeilijk uitvoerbaar, denk ik.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:01

Citaat:
We dwalen nu te ver af van de formatie en waar het dus oorspronkelijk


Het is een algemeen politiek topic dus de val van een minister, dat twee geworden is, hoort hier wel in thuis.
De formatie vind ik gewoon te lang duren en een wassen neus en zelf volg ik het amper.

Kamerlid is gewoon een baan, daar hoeft geen tijdslimiet op voor mij.
Minister president maximum van twee of drie termijn is maximum, zou beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:18

Ook alleen maar omdat ze vanuit het CDA moet, het was nogal onrustig daar vanmorgen :')[/quoteExitium)


des al niet te min, zeker het had haar gesierd als ze met Kaag was opgestapt

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:58

Ik werk veel thuis en dan zet ik altijd NPO Politiek op.
Ik hou van live-debatten.

Hoe kan je een oordeel hebben, als je de politiek niet volgt?
Sommigen kijken ook geen nieuws. Ik snap dat niet, je moet toch weten wat er speelt in de wereld?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:02

Electra63 schreef:
Ik werk veel thuis en dan zet ik altijd NPO Politiek op.
Ik hou van live-debatten.

Hoe kan je een oordeel hebben, als je de politiek niet volgt?
Sommigen kijken ook geen nieuws. Ik snap dat niet, je moet toch weten wat er speelt in de wereld?


Heb je het over mij?

Ik volg het via internet en kijk journaal elke dag ook al vind ik die hele formatie te lang duren en duik er niet zo in als normaal . Dus volg de debatten niet meer. Heb ik het ook te druk voor.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:05

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Ik werk veel thuis en dan zet ik altijd NPO Politiek op.
Ik hou van live-debatten.

Hoe kan je een oordeel hebben, als je de politiek niet volgt?
Sommigen kijken ook geen nieuws. Ik snap dat niet, je moet toch weten wat er speelt in de wereld?


Heb je het over mij?

Ik volg het via internet en kijk journaal elke dag ook al vind ik die hele formatie te lang duren en duik er niet zo in als normaal . Dus volg de debatten niet meer. Heb ik het ook te druk voor.


Nee natuurlijk niet, sorry voor de verwarring.
Ik weet dat jij veel nieuws en politiek volgt.
Ik volg nu veel omdat ik bijna volledig thuis werk, in de normale tijden natuurlijk ook niet. :D
Het staat gewoon aan op de achtergrond en soms krijg je veel mee en soms niets.

Maar in het algemeen.
Ik ken mensen die kijken of lezen geen nieuws, maar hebben soms wel een sterke mening.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:18

Ok duidelijk, ok dacht even dat dit sloeg op mijn opmerking

Citaat:
De formatie vind ik gewoon te lang duren en een wassen neus en zelf volg ik het amper.

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:24

Askja schreef:
Loretta schreef:


Als je uit een andere regio komt noemen ze je daar vaak een boertje is mijn ervaring.
En 'daar' is waar precies?
Ofwel, wat is je punt?

Dat is toch exact hetzelfde waar kaag tegen aan loopt. Beoordeeld worden op je accent.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:13

Electra63 schreef:
robert45 schreef:
Laten we maar ophouden over deze discussie. Ik denk toch niet dat we het eens worden. Jullie vinden haar een goede keuze en dat is helemaal prima, ik heb mijn bedenkingen op sommige punten bij haar en dat mag gel ;) ukkig ook.

We dwalen nu te ver af van de formatie en waar het dus oorspronkelijk over ging.

Zeker woorden als elitair en verwaand.
Dat wordt over een man nooit gezegd.
Dan is het een sterke leider ;)


Bij een man wordt er zoiezo nooit de relatie nageplozen. Ik vind het dieptriest hoeveel haat er over haar wordt uitgestort.

Bijleveld nu ook eruit.. wat een drama allemaal. Ik vraag me af of de Nederlanders in Afghanistan erbij gebaat zijn dat er nu weer twee andere mensen ergens vandaan getrokken moeten worden om dit te fiksen. Alsof het politieke spelletje belangrijker is dan de mensen daar. De formatie is er ook niet makkelijker op geworden zo…

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:29

Kaag was Minister nr. 4 op BuZa sinds 2017.
Dat doet het beleid natuurlijk ook geen goed.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:35

https://www.parlement.com/id/vjrke3l9bt ... n_opspraak

Ik vond dit overzichtelijke lijstje nog, staan best veel dingen in die ik alweer vergeten was eigenlijk :o
Staan ook wel wat 'prive' dingen in waardoor een kamerlid toch in opspraak is gekomen.

Hier nog een filmpje met wat interne relaties ( was ik ookalweer vergeten zeg, mijn god, dat van Pechtold was ook nog een rel )

https://www.nu.nl/246386/video/deze-haa ... latie.html

Was ik ookalweer vergeten: De SM voorkeuren van Melkert

https://www.trouw.nl/nieuws/smerige-campagne~b257141a/

Deze vond ik ook nog:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... saffaires/


Citaat:
Politieke integriteitsschandalen zijn dagelijks in binnen- en buitenland in het nieuws. Nederland doet het in vergelijking met andere landen behoorlijk netjes (we staan op een keurige achtste plek in de wereldwijde Corruption Perceptions Index van Transparency International), maar dat betekent niet dat we brandschoon zijn. Buitenlandse waarnemers wijzen er al jaren op dat de Eerste en Tweede Kamer geen gedragsregels voor zichzelf hebben opgesteld. Beide Kamers weigeren dat van oudsher principieel: zij vinden dat politici zichzelf en elkaar scherp moeten houden.



Citaat:
De VVD komt al zes jaar op rij, sinds de start van de PI-index, als ‘winnaar’ uit de bus met de meeste affaires. Ook in 2018 veroorzaakte de partij, met een totaal van twaalf, weer de meeste én de ernstigste schandalen. De partij verloor minister Halbe Zijlstra na een leugen, Kamerlid Han ten Broeke wegens ‘een ongelijkwaardige relatie’ en de burgemeesters Stefan Huisman en Fons Hertog wegens wangedrag. Daarnaast ging een aantal VVD-raadsleden en wethouders de mist in.

De PVV kampte met zes affaires, de PvdA en D66 beide met vijf. De bekendste PvdA-zaak was die rond Marleen Barth, die moest aftreden als Eerste Kamerlid omdat ze een lagere huur had proberen te bedingen voor de ambtswoning van haar partner, de ex-burgemeester van Wassenaar, D66’er Jan Hoekema. D66 werd nog steeds achtervolgd door het ‘penthouse’ van Alexander Pechtold.

Bij de andere landelijke partijen speelden weinig kwesties. Bij GroenLinks moesten Kamerlid Rik Grashoff en partijvoorzitter Marjolein Meijer opstappen omdat ze een relatie hadden, maar die voor hun partijgenoten hadden verzwegen – een overtreding van de interne partijregels. De lokale partijen veroorzaakten samen de meeste affaires: zestien bij elkaar. Dat leverde een totaal op van 52 affaires, een stijging ten opzichte van de 39 zaken in 2017 en de 47 van 2016.

De belangrijkste verklaring voor die toename zijn de gemeenteraadsverkiezingen, die een rijke oogst aan schandalen en schandaaltjes opleverden. Zo kwamen er maar liefst negen kandidaat-raadsleden in de problemen. Mensen die voorheen een rustig leventje leidden, stonden ineens in de publieke belangstelling, waarbij ook hun CV onder een vergrootglas kwam te liggen. Zo werd ten onrechte gesuggereerd dat Cailin Kuit, kandidaat-raadslid voor BIJ1 in Amsterdam, psychiater was. Hoewel haar lijsttrekker, Sylvana Simons, dat verhaal nog een tijdje tegen beter weten in probeerde te negeren, werd het verzinsel al snel onhoudbaar en moest Kuit zich terugtrekken.

Uit de PI-index 2018 komt een aantal duidelijke patronen naar voren: de meeste integriteitsschendingen kwamen voor in de vrije tijd, diverse politici maakten verbale uitglijders of struikelden over verstrengelde belangen, de PVV had relatief veel affaires te verstouwen, en de VVD kreeg wederom de meeste kruisjes achter haar naam.


In het artikel staan prive uitglijers op 1:

Citaat:
Van alle soorten integriteitsschendingen – zoals corruptie, misbruik van informatie en fraude – vormt wangedrag in de vrije tijd al sinds het begin van de PI-index de grootste categorie, met dit jaar 23 affaires. Dat is in zekere zin geruststellend: als Nederlandse politici ethische grenzen overschrijden doen ze dat dus vaak niet als politicus in functie binnen het openbaar bestuur, maar als privépersoon


Best een boeiend artikel met niet geheel verrassend de VVD op 1 overigens :')

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:22

nps schreef:
Bij een man wordt er zoiezo nooit de relatie nageplozen. Ik vind het dieptriest hoeveel haat er over haar wordt uitgestort.


Over Rutte is ook genoeg gezegd over zijn vrijgezelle staat. En gespeculeerd dat die in de kast zit.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:09

Aftreden Kaag zelfs nieuws in Frankrijk (dat wil wat zeggen).


https://www.lefigaro.fr/flash-actu/la-c ... n-20210916

De situatie via motie van afkeuring wordt feitelijk beschreven en blijkbaar is ook de Britse minister Dominic Raab, (lui aussi en raison de sa gestion de la crise afghane) ......onlangs vanwege de zelfde reden afgetreden.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:21

Loretta schreef:
nps schreef:
Bij een man wordt er zoiezo nooit de relatie nageplozen. Ik vind het dieptriest hoeveel haat er over haar wordt uitgestort.


Over Rutte is ook genoeg gezegd over zijn vrijgezelle staat. En gespeculeerd dat die in de kast zit.


Net zo ranzig…..maar iets dat normaliter veel eerder gebeurd als het onderwerp van kritiek een vrouw is.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:01

Vrouwen worden toch altijd eerder afgerekend dan mannen op hun uiterlijk, leeftijd, stem of gedrag of aantal bedpartners.
Dat is in het bedrijfsleven, in de media en zeker in de politiek het geval.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:25

Electra63 schreef:
Vrouwen worden toch altijd eerder afgerekend dan mannen op hun uiterlijk, leeftijd, stem of gedrag of aantal bedpartners.
Dat is in het bedrijfsleven, in de media en zeker in de politiek het geval.


Weer eens. Sneu en ongewenst maar (helaas) eens. Absurd dat vrouwen afgerekend worden op zaken waarop mannen niet afgerekend worden of zelfs geprezen worden

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:58

Electra63 schreef:
Vrouwen worden toch altijd eerder afgerekend dan mannen op hun uiterlijk, leeftijd, stem of gedrag of aantal bedpartners.
Dat is in het bedrijfsleven, in de media en zeker in de politiek het geval.


Alleen elke kritiek op kaag wordt weggewuifd alsof het is omdat ze een vrouw is.
Mag je dan wel kritiek op Rutte hebben omdat hij een man is maar zodra het over Kaag gaat dan ben je een seksist?