Persoonsverheerlijking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 18:38

Er lopen zover mij bekend twee topics overPeter R de vries, en 1) ik wil niemands topic bevuilen met mijn hersenspinsels en 2) er had wat mij betreft ook de naam van een andere publieke persoonlijkheid kunnen staan. …… en toch vraag ik me iets af, na deze laffe daad op deze man EN de manier waarop daar op gereageerd wordt door een groot aantal Nederlanders.

We zagen het al vaker.

Er komt een bekende Nederlander te overlijden door een moord, zelfs een zelf gekozen dood, en veel mensen laten zich daar compleet in meeslepen.
Zelfs als ze nog kort daar voor alleen maar negatieve en vervelende uitlatingen over de des betreffende persoon deden.
Zatlap, kan niet zingen, schuinsmarcheerder ( Hases)
Enge rechtse bal met gevaarlijke ideeen ( Fortuyn )
Verslaafde kansloze zelfbenoemde kunstenaar ( Brood)
Vies, vulgair mannetje ( Theo van Gogh)
En nu hebben we daar Peter R.
Een arrogante tv persoonlijkheid die zo nodig zijn verhaal moest spuien op welke tv zender dan ook.
Die overal verstand van leek te hebben en zijn eigen mening en uiterlijk belangrijker leek te vinden dan zijn nasale stem die je tot in den treuren achtervolgde, waar je ook naar toe zapten.

( let op…….dit zijn niet mijn woorden, maar iets in deze trend kwam mij door de jaren heen ter oren. )

En dan opeens is deze man neer geschoten, en uiteindelijk ook aan de gevolgen daarvan overleden.
En opeens is daar die persoonsverheerlijking.
Het was een held, een mensenredder…….een vriend van iedereen!!
Iedereen kent hem opeens als de grote Peter R.
Spontaan staan mensen schouder aan schouder te snuffen bij de plek waar hij werd neergeschoten, leggen bloemen en steken kaarsjes aan, storten forse bedragen op een rekeningnummer dat gelinkt is aan de man.
Nemen vrij om vroom en devoot langs de dichte kist te schuifelen.
Gooien bloemen, en klappen hun handen snikkend stuk.
Een held is niet meer.

En ik kijk er naar en vraag me af. WTF??!
Ja, de man heeft goed werk gedaan.
Ja, de man is in zijn harnas gestorven.
Ja, het was een gruwelijke zinloze daad/ moord.
Maar hoeveel HELDEN zijn er niet die anoniem elke dag weer hun werk doen, al dan niet met gevaar voor eigen leven?
Mensen waar dag in dag uit op gerekend wordt.
Mensen die hun leven openstellen voor het dienen van een ander.

Maar daar word niet voor geklapt als ze sterven in het harnas of ten prooi vallen aan zinloos geweld.
Die mensen krijgen geen straatnaam, geen eervol afscheid, geen standbeeld.
Soms krijgen deze mensen ijskoud te horen dat ze zich maar bewust moeten zijn van de risico’s en gevaren die aan hun beroep kleven.

Ik kan me nog goed het moment herinneren dat Peter R in een van zijn uitzendingen recht in de camera keek, toen hij vertelden over de doodsbedreigingen aan zijn adres, en er zoetjes bij vertelde dat “ die lafbek zich dan maar eens moest melden…..HIJ was er klaar voor “
Tja, en nu heeft zo een lafbek zich gemeld, en is het boek voor Peter en van Peter dicht.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat de man zijn moord over zich heeft afgeroepen.
Nog zal ik beweren dat de man geen goed werk heeft gedaan, maar de hele verheerlijking rondom de man snap ik niet.
Waar komt dat vandaan en wat drijft de “ gewone “ man of vrouw dat er zo een behoefte schijnbaar wordt opgeroepen om zo mee te leven en mee te rouwen?

Ik weet dat er enkele blokkers zijn die een psychologische achtergrond hebben.
Wie weet kunnen zij het me uitleggen.
En nogmaals, het had nooit mogen gebeuren, deze man had gewoon zijn beroep moeten kunnen uitoefenen tot aan het moment dat hij er zelf klaar mee was.
En iedereen is vrij om al dan niet te beslissen hoe een ieder zelf op zo een situatie reageert, maar persoonlijk vind ik het heel bijzonder.

Niet zeuren maar lééf!!


7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 19:41

@ Ayaans.
Eens.
Dit hoeft in mijn ogen niet.
Het zal alleen veel mensen doen schrikken.

Maar als er een vrijheid van meningsuiting is, waarom zou je het dan niet mogen zeggen?
Omdat het niet hoort?
Over de doden niks dan goeds?
Het blijft een vreemd fenomeen.

Het zal iets menselijks zijn.
Maar volgens mij heeft het ook te maken met het brein.
Dat massale zoals nu weer bij Peter R.
En ik was dus eigenlijk eens benieuwd naar die verklaring.
Bedenk me overigens ook dat ik van standbeelden niet zo onder de indruk ben.
9 van de 10 keer lijken ze niet en als ze wel lijken worden ze als nog van de sokkel getrokken als blijkt dat de persoon in kwestie toch niet zo “ heilig “ was als altijd gedacht werd.
En soms duurt dat even.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 20:18

Lusitana schreef:
Ik denk dat je het verkeerd ziet.De mensen die het erg vinden, hoorde je voorheen gewoon niet en nu je ze wel hoort, valt het op. Het zijn niet dezelfde mensen die het een arrogante eikel vonden want die zijn echt niet van gedachten veranderd en zeggen dat nu nog steeds over hem.
Er is altijd een groep die de schouders ophaalt en een groep die het erg vindt. Je kunt niet iemands eigen idee over een ander neerslaan door te zeggen dat er zoveel helden zijn.
Ik wordt er niet warm of koud van als er een rapper wordt neergeschoten, maar hun fan base zal er kapot van zijn en begrijpt mij niet. Zo werkt dat.


Voel toch meer voor Akishino haar inzicht.

Ik denk dus dat er best mensen zijn die eerst negatief dachten over de man, maar die opeens het “ Wij “ gevoel ervaren.
Die mee gesleurd worden door de emotie op de tv zenders en mogelijk oprecht denken” verrek, zo had ik het niet gezien “. maar geloof ook absoluut dat er een soort van ramptoerisme op gang kan komen bij zo een gebeurtenis.

Zoals al die mensen langs snelwegen als er een akelig ongeluk is gebeurt.
Waarom blijven die staan kijken, maken ze foto’s of wordt het drama gefilmd.
Ik ben er van overtuigd dat dit soort mensen woensdag ook in de rij voor Carré stonden.
En dan vraag ik me af, moet je dat als familie willen.
Is dat oprecht medeleven met de man en zijn familie, of wil zo iemand alleen een goed verhaal hebben op een verjaardagsfeestje?

Niet zeuren maar lééf!!


7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 20:44

Janneke 2.

Het is heel waarschijnlijk dat een “ monster “ in zijn leven ooit zelf beschadigd is geweest en ook dat is erg.
Maar zoiets is dan toch niet goed te praten?

Dat zou al het gepeupel op deze aardkloot vrij spel geven in wat ze hebben gedaan.
Immers ze hebben een moeilijke jeugd gehad.

Ik kan me best voorstellen dat een rot jeugd geen goede basis is voor de ontwikkeling van een persoon, maar het mag wat mij betreft nooit gebruikt worden als excuus voor je daden.

En ik denk dat dat ook na iemands dood zo best benoemd kan worden.
Dat kan een enorme opluchting en verlossing zijn voor de nabestaande.
Dus in dat opzicht ben ik het niet eens met de Romeinen.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-21 12:27

Ik moet me nog helemaal bij lezen en ga dat ook zeker doen.

Maar wat ik in de gauwigheid zie is dat enkele zich vastbijten in de voorbeelden van mensen die ik heb gegeven.

Het gaat mij in dat rijtje er niet om of ze te vergelijken zijn met Peter R. maar meer om wat voor een volk ook deze mensen op de been brachten rondom hun dood/ afscheid.

Dat massale “ ons “ gevoel ook al had men eerder een totaal andere mening over de persoon in kwestie.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 10:00

Persoonlijk kan ik ook met het slachtoffer en zijn nabestaande meevoelen.
Natuurlijk.
Dit is zinloos en verdiend niemand.

Maar die behoefte om dat massaal te moeten doen, om de man op een voetstuk te willen zetten om wat hij gedaan en bereikt heeft, en opeens een standbeeld of straatnaam te willen gaat mij een beetje boven de pet.
Daar ben ik dan waarschijnlijk inderdaad zelf te nuchter voor.
Maar juist dat massale samenhorigheidsgevoel dat er na zo een drama ontstaat, en bij sommige zelfs behoorlijk “ extreeme vormen “ kan aannemen, dat is me nog niet duidelijk.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 11:01

Zoals al eerder gezegd heeft het rijtje mensen wat ik opnoem in de openingspost niets / weinig met Peter R te maken.
Het ging mij om het massale “ ons “ gevoel dat al deze zaken opriep.
Er zijn er vast meer geweest, maar deze zaten nog in mijn geheugen.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 11:20

Dat mag hoor Janneke2. Maar aan de andere kant waarom zou je de wacht houden als de professionals er al zijn?

Als ik iemand zie die hulp nodig heeft zal ik die altijd aanbieden, maar als er al hulp is die actie onderneemt loop ik door.

Heb ook eens meegemaakt dat er heibel was in de trein, maar de conducteur en spoorwegpolitie hadden de situatie onder controle.

Toch was er een burgerman die schijnbaar zijn roeping gemist had en zelfstandig mensen aan het aanroepen was waar men wel of niet mocht zitten.
Zogenaamd om de conducteur zijn werk te kunnen laten doen.
Goed bedoeld maar vond het bloed irritant.
Er was meer dan genoeg personeel, de situatie is onder controle, wat wil hij dan nog?
In dit geval kon hij ook water op het vuur gooien door zich er mee te bemoeien en iemand aan te spreken die daar niet goed op reageert.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 26-07-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 11:53

Eens met Popstra.

En met de Amsterdammers die tegen de petitie zijn.
Laat de Leidsedwarsstraat aub gewoon blijven.
Vind het een hele verkeerde associatie.
Dan woon je in de straat waar Peter R vermoord is.

Denk dat de mensen die oprecht van hem hielden dat ook niet zo een prettig idee vinden.
Als het dan perse moet!!! Alsjeblieft niet daar. Juist niet!

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 12:07

Qimm schreef:
Wie krijgt er dan wel terecht een straatnaam of standbeeld, of is dat altijd onzin? (Serieuze vraag)



Leuke /vraag

Ik zou dan persoonlijk denken aan medici die belangrijke onderzoeken hebben gedaan waar heel de mensheid voordeel van heeft.
Onderzoekers, mensen die vechten voor vrijheid en kansen voor een hele natie.
Kuipers als Nederlands astronaut.
Lijkt me prima.

Peter R heeft zich ingezet voor veel mensen.
Dat is een feit.
Maar hoeveel andere mensen doen dat niet?
Kan daar spontaan een hele rits van opnoemen, en dan vind ik ze persoonlijk nog niet eens allemaal even aardig.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 15:02

Lusitana, niemand zegt dat het niet erg is en haalt zijn schouders er voor op.

Er is alleen een verschil met het “ erg “ voor bekende en nabestaande van de man en een massale rouw, en de man meteen een standbeeld te geven.

Nogmaals, meneer deed gewoon zijn werk.
En totaal los daarvan leefde hij er ook goed van.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 16:06

Quimm

Er is verschil tussen iets niet aardigs zeggen.

Peter R was ook niet altijd even aardig tegen andere.
Maar zolang je nog respect kan opbrengen voor de mening van een ander vind ik dat prima.

Ik vind het fout, als mensen die hem irritant vonden dan wel vooraan staan om zo genaamd een goed woordje voor hem te doen op tv.

Misschien heb ik dat ook wel gemist.
Dat er iemand zei, ik vond het een ………….. maar dit verdiend hij niet.
Dit mag gewoon niet!

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 18:06

Sommige mensen lopen alle begrafenissen af.
Als een soort van plichtsgevoel.
Ik doe dat dus ook niet, en wil dat bij mezelf al zeker niet.
Hoop dat mijn nabestaande daar heel erg rekening mee houden.

Inderdaad, bij leven niet, dan ook niet bij de dood.
En waarom zou je gaan voor de nabestaande?
Als ik de persoon in kwestie al verwaarloosd en genegeerd heb tijdens zijn of haar leven lijkt het me niet dat de nabestaande op me zitten te wachten.

Maar goed, we dwalen af.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 18:18

CharleyT schreef:
7ofhearts schreef:
Lusitana, niemand zegt dat het niet erg is en haalt zijn schouders er voor op.

Er is alleen een verschil met het “ erg “ voor bekende en nabestaande van de man en een massale rouw, en de man meteen een standbeeld te geven.

Nogmaals, meneer deed gewoon zijn werk.
En totaal los daarvan leefde hij er ook goed van.


Meneer deed niet 'gewoon' zijn werk. Hij deed buitengewoon volhardend en met passie zijn werk! Wat de meerwaarde of intentie van jou constatering dat hij er goed van leefde is, begrijp ik niet.


Ik denk dat we voor het gemak niet moeten vergeten dat ook Peter R een heel team aan medewerkers achter zich had staan die voor hem bezig waren.
Dus het was niet alleen Peter R die een zaak op loste en mensen bijstond.

Kijk eens naar een willekeurige film.
De aftiteling is net zo lang als de pauze.
Maar ja, er is toevallig een met de juiste look waarvan de grote massa smult.
Tja, die krijgt dan de hoofdrol.

Peter R beet zich vast in zaken, hield contact met mensen, was een terriër/ pitbull.
Een lieve vader, fantastische echtgenoot.
Een wereldverbeteraar.
En hoe komen we aan die kennis??
Die kauwen we na.

En nogmaals, ik denk niet negatief over de man.
En ik geloof ook absoluut dat hij goed werk heeft verricht, maar nu klakkeloos alles alleen maar als fantastisch en goed bestempelen wat de man deed?
Nee.
En waarom ook.

Het maakt hem niet minder.
Het maakt hem mens
En zo een dood had hij niet verdiend…….
Maar een standbeeld??

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 18:28

Denk overigens dat ik mijn eigen verbazing over de massale aandacht al gevonden heb.

Precies dit is wat er gebeurt met zo veel media aandacht.
Men gaat alleen maar mee met de hoop en voelt een soort bevestiging en samenhorigheid.
En dat voelt fijn
Samen iets delen, dingen herkennen.

De mensen die dat dus niet hebben blijven dus meer objectief bij wat ze zelf vinden over de man.

Het een is denk ik niet beter of slechter dan het ander.
Zo lang het maar niet doorslaat.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 20:28

Lusitana, Het is niet zo zeer dat ik vind dat Peter R iets fout heeft gedaan in de zin van iets afschuwelijks.
Ik denk gewoon dat elk mens het recht heeft om fouten te maken.
Sterker nog........ik ken niemand zonder fouten.
Mijn ouders, ikzelf, vrienden, collegaś......
Fouten maken is normaal, het hoort bij het leven want tenslotte leren we ook van onze fouten.
Dus waarom zou Peter R die niet gemaakt hebben.

Dat hekelt me misschien wel, maar niet in de zin van jaloersie, maar opeens wordt de man alleen maar opgehemeld, zelfs door mensen die er een maand geleden nog een hele eigen negatieve mening over hadden.
Iedereen heeft het alleen maar over de fantastische dingen.......en dan ook alleen maar.
Maar je maakt mij niet wijs dat er geen oud collegaś zijn die zeggen dat het een moeilijke man was om mee te werken.
Alleen wordt die collega niet gevraagd.........of een minder positieve reactie wordt niet uitgezonden op de televisie.
En op dat punt vind ik het eng worden.
En helemaal als een groot deel van van de Nederlanders dat gaan doen..........Die Peter R net als ik alleen maar kennen van de tv.
En alle lof die collegaś hem deze weken hebben toebedeeld.
Dan komt wat mij betreft die "verheerlijking "weer om de hoek kijken.

Kijk, ik snap die broer best, als hij een straatnaam of een standbeeld van zijn broer wilt.
De man is overladen met emoties, misschien wel in een soort van shock over wat Peter R, zijn dierbare en hemzelf is overkomen.
En dat mag.......moet zelfs.
Maar probeer ook de nuchtere kant van het verhaal te blijven zien.
Was de man zo uniek dat er een standbeeld moet komen?
Een monumentje.........prima.........een plek om te herdenken en het nooit te vergeten.......prima, zal de laatste zijn die daar nee tegen zegt, maar een standbeeld gaat me gewoon te ver.

En niet alleen bij Peter R hoor........er zijn vast wel meer bekende mensen vereerd met een standbeeld, waarbij ik denk; Als die een standbeeld krijgen dan Sjakie van de Hoek ook een en Marie en Tonnie, oja en Hans!!
Allemaal mensen die door het vuur gingen voor een ander.
Allemaal mensen die 80 uur per week keihard werkten voor de hulpbehoevende.
Allemaal mensen die andere tot de dood bijstonden, en zich keer op keer in de strijd gooide voor gerechtigheid.
Maar die worden nog niet eens genoemd, herinnerd door het volk.
Puur en alleen omdat zij toevallig geen carriere in de spotlights hebben geambieerd.
Omdat zij niet de bron en de middelen wisten te vinden om zaken groot aan te pakken.
Omdat zij de eenzame, onzichtbare strijders waren tegen onrecht.
Daarom!

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-21 18:11

Ik vind “ aardig / lief en sociaal zijn “ nog steeds geen graadmeter voor het wel of niet in aanmerking komen voor zoiets als een standbeeld.

Maar off topic ( in dat van mij ) zo vind ik het ook belachelijk dat de 18 jarige ongeman uit Oisterwijk nu opeens ere burger zou moeten worden omdat hij 5 minuten in de ruimte is geweest.
Zal best een hele leuke sportieve en behulpzame jongeman zijn hoor, maar als puntje bij paaltje komt had zijn vader gewoon de dikste portemonnee voor zijn zoons passie.

Zo zie ik het Peter R ook.
Goeie kerel, fijne vader en echtgenoot, die hard in zijn werk, maar dat was het dan ook.

Verder was het een kwestie van op het juiste moment inspringen, de juiste tv zenders, de juiste collega’s, de juiste contacten ( men was wel eens heel boos om zijn contacten met de onderwereld!! )

Maar goed, mijn mening daarover zal zo langzaam aan wel duidelijk zijn daarover.
IK vind het niet standbeeld waardig genoeg.

Maar ik wacht het af.
De Mac in Best was ook in zijn nopjes met het standbeeld van Michael Jackson op de parking en toch ook weer heel blij dat ze van het ding af waren….en zo zijn er wel meer helden en idolen van hun sokkel gevallen.
Uiteindelijk.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-21 20:36

Zou best kunnen Babootje, dat Peter R zelf dat standbeeld zou weigeren.
Het zou hem sieren.

Als het gaat om een herdenkplek of een monumentje zeg ik achter elkaar; Waarom niet.
Maar dat komt ook omdat ik wel vind dat het belangrijk is dat deze aanslag en moord op deze man niet vergeten wordt.
En dat mensen die die behoefte voelen ergens heen kunnen gaan om hem te gedenken
Daar is op zich niks mis mee.
En ik denk dat de mensen die echt om de man geven geen standbeeld nodig hebben.
Die herinneren zich zo wel hoe groots hij was.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 09:09

Nou pmarena, en precies dat laatste vind ik dus zo storend.

Dat we het maar zo vanzelfsprekend vinden dat als je maar met je gezicht op de tv komt, dat je dan alle recht van “ eeuwige “ roem zou moeten hebben.
Dan wordt Nederland straks een groot beeldenpark met BN ners.
En bovenal zelf benoemde BN ners.
Want tegenwoordig mag je je al vrij snel tot die elite benoemen.
Bha, moet er niet aan denken.

Persoonlijk ben ik toch meer voor “ the outsider “ denk ik.
De gewone man of vrouw die goed en knap werk doet, maar die zichzelf daarbij niet op de borst slaat van kijk mij eens.
En vaak vind ik het gewoon onterecht dat deze mensen niet gezien worden.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 12:42

Qimm schreef:
Ik vind standbeelden altijd een beetje stom :')



Dit. Heb er ook niks mee.
Dus als ik ook nog een late roeping krijg en me zo nodig wil ( moet ) scharen onder de BN ners…………. Ik hoef geen standbeeld.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 14:12

Lusitana schreef:
7ofhearts schreef:
Dat we het maar zo vanzelfsprekend vinden dat als je maar met je gezicht op de tv komt, dat je dan alle recht van “ eeuwige “ roem zou moeten hebben.
Dan wordt Nederland straks een groot beeldenpark met BN ners.
En bovenal zelf benoemde BN ners.
Want tegenwoordig mag je je al vrij snel tot die elite benoemen.
Bha, moet er niet aan denken.

Persoonlijk ben ik toch meer voor “ the outsider “ denk ik.
De gewone man of vrouw die goed en knap werk doet, maar die zichzelf daarbij niet op de borst slaat van kijk mij eens.
En vaak vind ik het gewoon onterecht dat deze mensen niet gezien worden.

Je haalt een paar dingen doorelkaar. Ja tegenwoordig is iemand al snel een bekende Nederlander, maar niet elke bekende Nederlander heeft een staat van dienst die maatschappelijk belangrijk is geweest.
Daarbij kun je jezelf niet als bekende Nederlander benoemen, bekendheid onstaat en groeit, je kunt niet zeggen dat je bekend bent als niemand je kent....
Daarbij 90% van de nieuwe BNers zijn niet bekend buiten Nederland en hun roem is dus betrekkelijk en waarschijnlijk tijdelijk, waar Peter de Vries bekend was over de hele wereld en misdaadverslaggever sinds de jaren 90.

Als gewone mensen niet gezien worden om hun werk, dan betekent dat toch dat het niet opvallend genoeg is. Roem gaat nu eenmaal niet om gewoon hard werken of goede dingen doen. Mensen moeten het opmerken en doorvertellen.
En als iedereen gezien werd als geweldig, dan bestond er geen eer en roem meer want dan is het de norm. En dat is echt niet fijn als je er over doordenkt omdat je dan ook geen grote voorbeelden hebt, geen motivators, geen euforie gevoel als je iets bereikt hebt.

Zelfs als je niks met iemand hebt zou je moeten kunnen begrijpen dan anderen wel het belang van diens werk kunnen inschatten als roemwaardig. Het fenomeen roem bestaat nu eenmaal. En hij was geroemd en beroemd, daar kun je niet omheen.

Betreffende standbeeld, tja, dat zijn meestal de gemeentes die dat bepalen, die kijken hoe belangrijk een persoon voor de maatschappij of hun gemeente in byzonder was en ik kan me voorstellen dat ze wel vinden dat hij de criteria haalt, maar zelf denk ik dat een plaquette op de plaats waar het gebeurd is meer impact heeft, terwijl het tegelijkertijd ingetogen is, en niet tegen Peters´ wensen in gaat.

en wat staat van dienst betreft, voor mensen die denken dat hij zijn roem te danken heeft aan aanschuiven in praatprogrammas, dit is de wiki pagina over hem
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_R._de_Vries
en die is er ook in het engels, wereldwijd te lezen.



Ik kan jou denkwijze best volgen.
Alleen blijf ik een beetje hangen bij dat eenzijdige beeld dat er de laatste paar weken over Peter R gegeven wordt en wat iedereen die daar maar iets tegen in probeert te brengen meteen word overgoten met de verhalen die nu in de media staan.

Opeens denkt iedereen te weten hoe de man in elkaar stak.
Om wat naar buiten wordt gebracht door de media.
En we slikken het voor zoete koek.
Dat zal ik nooit snappen.

Dat iemand er anders over denkt prima.
Maar dan hoop ik dat die iemand dat al deed voor die hele media hype losbarsten en niet omdat de media hype losbarsten.
Dat is nl een heel groot verschil.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 14:16

Rytir schreef:
Ik was en ben geen fan van o.a Peter r, pim fortuin of van gogh als persoon, ik heb ze weliswaar ontmoet en leuke gesprekjes gehad maar er is geen persoonlijke band. Toch was ik er ondersteboven van; want leef en laat leven. Deze mensen durfden hun mening en overtuigingen te uiten, daar kun je het mee eens zijn of niet. Dat ze daarom maar dood moesten, daar heb ik moeite mee. Dat doet pijn. Dat je door je mening in Nederland, een zogenaamd beschaafd land, overhoop geschoten kan worden...



Dit zijn slecht voorbeelden van mensen wiens dood zo een aardverschuiving veroorzaakte dat het me verbaast.
Voor hun dood werden ze door veel van die aanhangers uitgekotst en bespot.
Daar gaat het topic zo ongeveer over.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 14:40

Rytir, dat lijkt de mensen in dit topic logisch.
Maak je niet ongerust.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 14:47

Sukara789.

Niks aanname.
Ik volg de reacties al even, en zelfs hele gedetailleerde verhalen worden opeens het zelfde verteld.

Dan is het heel simpel om te bedenken dat we nooit met zo veel mensen tot de intimi van Peter R kunnen behoren.
Bovendien komen sommige mensen er ook gewoon eerlijk voor uit, dat ze eerst een andere mening over de man hadden, maar door lezen, kijken, en horen van de naar buiten gebrachte informatie inmiddels anders naar de man zijn gaan kijken.

Niet zeuren maar lééf!!

7ofhearts

Berichten: 2747
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 15:10

Ik ben het helemaal met je eens om het delen van een mening zeker in dit geval zeker op een forum te houden.

En verder ben ik gewoon verbaast en verrast in zo een ontwikkeling als deze.
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Niet zeuren maar lééf!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casca, fohadie, Kayleigh__, Manou, RianneH, Rije, Schrompeltje, singa, Tieneke, Winged, wisja en 40 bezoekers