Nieuwe wet in Hongarije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 11:33

Zouden we het over de nieuwe wet in Hongarije kunnen houden en de verhalen van mensen? Niet de regels in Nederland?
Eu heeft er mee te maken maar het gaat hier toch voornamelijk over de mensen die echt beïnvloed worden en de wet :o
Daar zou je anders een topic over kunnen te houden :)


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:37

Hiraeth schreef:
Dinopino, je hebt nog niet eens half door wat je het over hebt. Helemaal in Nederland is het proces zo lang, mét psychologische hulp, dat je echt niet daar doorheen komt als je een onzekere puber bent.

Er is zeker een bepaalde groepsdrang aanwezig bij sommige pubers die graag onderdeel willen zijn van een, tegenwoordig duidelijk aanwezige, groep op bijvoorbeeld social media. Daar zijn de begeleidende doktors zich al lang van bewust en daar prikken ze wel doorheen.

Met alle respect, maar dat zou ik heel erg durven betwijfelen. Om te beginnen worden net op social media allerhande adviezen en tips gedeeld over wat je dokters moet vertellen om de gewenste behandeling te krijgen. Dat is gewoon zo. En daarnaast, en dat aspect wordt zelden of nooit belicht, transities zijn natuurlijk big business. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar op het UZ Gent draait 75% van de dienst endocrinologie op echte of vermeende transgenders. Transities zijn voor een kliniek buitengewoon winstgevend, en dat helpt natuurlijk om behandelingen acceptabel te maken, zonder al te veel moeilijke vragen te stellen.

Maar goed, dat heeft niets met Orban te maken, en zijn belachelijke wet die eenvoudigweg discriminerend is.

il faut d'abord durer


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:38

Appeltje_1 schreef:
Zouden we het over de nieuwe wet in Hongarije kunnen houden en de verhalen van mensen? Niet de regels in Nederland?
Eu heeft er mee te maken maar het gaat hier toch voornamelijk over de mensen die echt beïnvloed worden en de wet :o
Daar zou je anders een topic over kunnen te houden :)


Op basis waarvan wil je het dan over de wet in Hongarije hebben?
Op basis van dan ´onze´ vermeend hogere moraal hoger is dan die van Hongarije?

Is het echt zó moeilijk om een draad in een fundamentelere kader te plaatsten dan simplistisch vingerwijzen?

Maar ga je gang :evaw:

www.homocaballus.net

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:42

Huertecilla schreef:
Appeltje_1 schreef:
Zouden we het over de nieuwe wet in Hongarije kunnen houden en de verhalen van mensen? Niet de regels in Nederland?
Eu heeft er mee te maken maar het gaat hier toch voornamelijk over de mensen die echt beïnvloed worden en de wet :o
Daar zou je anders een topic over kunnen te houden :)


Op basis waarvan wil je het dan over de wet in Hongarije hebben?
Op basis van dan ´onze´ vermeend hogere moraal hoger is dan die van Hongarije?

Is het echt zó moeilijk om een draad in een fundamentelere kader te plaatsten dan simplistisch vingerwijzen?

Maar ga je gang :evaw:


Op basis van dat zij hierover dat topic opende misschien? En als jijeen ander topic wil openen dat meer beslaat is dat jouw goed recht

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 11:42

Huertecilla schreef:
Appeltje_1 schreef:
Zouden we het over de nieuwe wet in Hongarije kunnen houden en de verhalen van mensen? Niet de regels in Nederland?
Eu heeft er mee te maken maar het gaat hier toch voornamelijk over de mensen die echt beïnvloed worden en de wet :o
Daar zou je anders een topic over kunnen te houden :)


Op basis waarvan wil je het dan over de wet in Hongarije hebben?
Op basis van dan ´onze´ vermeend hogere moraal hoger is dan die van Hongarije?

Is het echt zó moeilijk om een draad in een fundamentelere kader te plaatsten dan simplistisch vingerwijzen?

Maar ga je gang :evaw:


Ik bedoel niet dat niks meer mag
Maar ik denk dat ik de titel zou moeten veranderen als we het over banen in Duitsland gaan hebben.
Maar wees vrij. Ik lees met interesse de meeste antwoorden die tot nu toe zijn gekomen
Maar wel een beetje ontopic houden graag

Hopelijk een beetje verduidelijkt nu

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:45

Huertecilla schreef:
Maar ga je gang :evaw:


Ja volwassen reactie weer. Maar open dan zelf een topic over je onderwerpje.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:58

Ik vind het vervelend dat er een discussie ontstaat over transgender zijn in Nederland, want ik wil er heel erg op in gaan hoe foutief de informatie is, maar dan ontspoort het hele topic. Tldr: het is écht niet zo makkelijk om door het proces te komen. Je hebt meerdere gesprekken met psychologen, moet een bepaalde periode 'out' hebben geleefd en je wordt op alle vlakken ontmoedigd. Ik heb nooit gemerkt dat ze steken laten vallen omdat ze bakken met geld verdienen. In tegendeel. Natuurlijk zijn er altijd mensen die later toch spijt krijgen, want mensen veranderen. Gelukkig hebben we in Nederland de ruimte en middelen om ook mensen later in het proces te helpen.

Dat is m'n laatste duit in het zakje, want ik vind de hele 'transgender is een trend onder jeugd' beweging zeer transfoob en gevaarlijk. Mensen worden zichtbaarder omdat de omgeving opener is, want de identiteit en de gevoelens zijn echt niet van de laatste jaren.

In zekere zin rijmt het Hongaarse beleid namelijk met de gedachtegoed dat het een trend is en 'zorgwekkend', want op die manier is het natuurlijk makkelijk om steun te vergaren voor een tegenbeweging daar op.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:03

Hiraeth schreef:
Ik vind het vervelend dat er een discussie ontstaat over transgender zijn in Nederland, want ik wil er heel erg op in gaan hoe foutief de informatie is, maar dan ontspoort het hele topic.

In zekere zin rijmt het Hongaarse beleid namelijk met de gedachtegoed dat het een trend is en 'zorgwekkend', want op die manier is het natuurlijk makkelijk om steun te vergaren voor een tegenbeweging daar op.


Mocht je nog 1 laatste zin hebt te zeggen, mag t best hoor. Maar ik heb het topic voor een reden zo genoemd :o

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:03

Ik ben klaar hoor, ik vind in dit geval de problematiek van Hongarije ook veel belangrijker. :j

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:05

Appeltje_1 schreef:
Ik bedoel niet dat niks meer mag
Maar ik denk dat ik de titel zou moeten veranderen als we het over banen in Duitsland gaan hebben.
Maar wees vrij. Ik lees met interesse de meeste antwoorden die tot nu toe zijn gekomen
Maar wel een beetje ontopic houden graag

Hopelijk een beetje verduidelijkt nu


Mijn punt is ´wie zelf zonder zonden is werpe de eerste steen´.

De hongaarse wet is helder tegen indivuduele vrijheid/recht doch om daar kritiek op te uiten is het goed om te weten of je zelf op het betreffende hellende vlak staat en hoe ver.

De nu verschillende keren genoemde EU heeft dáár mee te maken. De scheiding van godsdienst en staat is namelijk een heikel punt in de verschillende europese wetgevingen; óók in het zichzelf zo extreem vrij vindende NL.

Dat is mijn mening over deze hongaarse wet.

www.homocaballus.net

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:10

Dat is dan toch echt wat anders dan wat je hebt gezegd op mijn opmerking over het ontopic houden.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:20

Huertecilla schreef:
Hiraeth schreef:
Wat mij betreft is het dan ook terecht dat de EU als overkoepelend orgaan daar wat aan doet.



De EU is niet echt een ´overkoepelend orgaan´.

Het probleem met dingen zoals deze gewraakte wet en allerhanden religieuze ´waardes´ is de vermeend hogere moraal erachter.

Nu ja,in Islamitische landen mag 1 man 4 officiele vrouwen hebben en dan nog zo veel bijvrouwen als hij betalen kan.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:26

Maar goed, om het over die Hongaarse wet te hebben:
Strekking ervan is volgens mij: 'de meerderheid van de mensen is wat hij/zij tussen de benen heeft hangen en is aangetrokken tot wie daar iets anders heeft. Dat stellen we als norm.
Iets anders dan dat wordt niet expliciet verboden. Je mág homo zijn of transgender, je mag er alleen niet mee te koop lopen als er kinderen bij zijn.'

Een beetje zoals katholieken hier vroeger wel mochten bestaan, maar hun kerken het liefst wel een beetje uit het zicht op zolder moesten verstoppen, zodat de 'normale' mensen er niets van hoefden te merken.

Daar kun je wat van vinden, maar de vraag is vooral of we daar als niet-Hongaren iets over te vinden hebben.
Je kunt ook simpelweg constateren dat ze het daar kennelijk niet zo hebben op homo's, transgenders, moslims, Roma, Soros, Merkel, etc. en vervolgens blij zijn dat je in Nederland woont en niet daar.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:28

oomens schreef:
Maar goed, om het over die Hongaarse wet te hebben:
Strekking ervan is volgens mij: 'de meerderheid van de mensen is wat hij/zij tussen de benen heeft hangen en is aangetrokken tot wie daar iets anders heeft. Dat stellen we als norm.
Iets anders dan dat wordt niet expliciet verboden. Je mág homo zijn of transgender, je mag er alleen niet mee te koop lopen als er kinderen bij zijn.'

Een beetje zoals katholieken hier vroeger wel mochten bestaan, maar hun kerken het liefst wel een beetje uit het zicht op zolder moesten verstoppen, zodat de 'normale' mensen er niets van hoefden te merken.

Daar kun je wat van vinden, maar de vraag is vooral of we daar als niet-Hongaren iets over te vinden hebben.
Je kunt ook simpelweg constateren dat ze het daar kennelijk niet zo hebben op homo's, transgenders, moslims, Roma, Soros, Merkel, etc. en vervolgens blij zijn dat je in Nederland woont en niet daar.


Helemaal gelijk.

Alleen ben ik half Hongaar. Ben er daarom benieuwd om.

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:29

Ik denk wel dat we daar iets van moeten vinden en dat ook uit moeten dragen. De vrije pers is in Hongarije namelijk min of meer afgeschaft.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:31

mysa schreef:
Ik denk wel dat we daar iets van moeten vinden en dat ook uit moeten dragen. De vrije pers is in Hongarije namelijk min of meer afgeschaft.


Ja, het is goed dat Duitsland die vlaggen mee nam. Als er niks van gezegd wordt, loopt het verder uit de hand .
Stel dat we hier in Nederland niks erover zouden zeggen, als België ofzo zo’n wet instelt

Cer

Berichten: 30144
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:32

"Je mág homo zijn of transgender" ik vraag me af of dat zo is... maar daarvoor ken ik het land niet goed genoeg.
Maar goed, je mag dan dus niet met je partner hand in hand over straat , mag je wel of niet in een regenboogrok gaan winkelen.. of wat valt onder 'te koop lopen'?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:34

Je mag onder de 18 niet laten zien dat je homo bent. Daarboven “mag” dat, maar mocht je dat doen terwijl er jongeren bij zijn. Kan je er op aangesproken worden.
Je mag dus ook geen transitie hebben als je onder de 18 bent. Zit je tot je 18de opgesloten ik het verkeerde lichaam :(

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:34

Wat ik zorgelijk vind is dat het in plek van opener en meer geaccepteerd een stap in de andere -voor mij ongewenste- richting is.

En dan niet alleen binnen de ongeschreven cultuur, maar zelfs in de wet vastgelegd.

Daar vind ik echt wel wat van.

In principe is het niet 'mijn land'.
Maar wel een land dat actief meedoet binnen een groep landen met gezamenlijke afspraken, waar 'mijn land' wel aan meedoet.

En in die zin vind ik best dat die gezamenlijke groep landen mag aangeven bij dit land dat ze dit echt geen goede ontwikkeling vinden.
Ik denk alleen niet dat dat bar veel indruk zal maken.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren wanneer eea echt nóg verder doorschiet en Hongarije uiteindelijk met een dictatoriale regeringsvorm eindigt.
Mogen die andere landen dan zeggen 'je bent niet meer welkom, want het wijkt té ver af van onze normen en waarden en afspraken'?
Geen idee hoe dat allemaal precies geregeld is.
Kortom, wat kan en mag de EU eigenlijk?


Dat deze wet veel te ver gaat in mijn persoonlijke opinie mag duidelijk zijn...

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:37

Ik snap niet echt wat huertecilla probeert te zeggen, dus daar ga ik ook niet op in. Maar ik verbaas me over de miskennis die er is over transgender zijn en dat er vanuit daar een soort stemmingsmakerij ontstaat. Want ja ineens willen alle jongeren transgender zijn, want dat is zo makkelijk en zo leuk! Het is echt in om je geslacht te veranderen, en dat traject aan gaan ach, dat kan iedereen.
-O-

Oomens, maar wat als het dichter bij huis zou zijn, dat ineens België daarmee begint. Of Nederland zelf? Moet je er dan wel wat van vinden? Want het is een ver van je bed show nu? Door je er niet mee te willen bemoeien laat je het bestaan, en laat je toe dat talloze mensen niet mogen zijn wie ze zijn, onderwijs wordt aangepast op dit beleid, want we moeten ze natuurlijk niks wijsmaken. Met als gevolg kinderen die opgroeien met het gevoel dat er iets 'mis' met ze is, want ze voelen zich anders maar ze weten niet wat ze voelen, of hoe ze ermee om moeten gaan.

Earth het reisbureau.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:39

Cer schreef:
"Je mág homo zijn of transgender" ik vraag me af of dat zo is... maar daarvoor ken ik het land niet goed genoeg.
Maar goed, je mag dan dus niet met je partner hand in hand over straat , mag je wel of niet in een regenboogrok gaan winkelen.. of wat valt onder 'te koop lopen'?

Je mag? Je bent het, vanaf je geboorte. Homo hetero bi trans. Ik vind het al van de zotte dat deze mensen in het openbaar ook in Nederland vaak niet hand in hand over straat kunnen zonder door een stel potenrammers in elkaar gemept te worden. En dat zal in heel veel landen exact hetzelfde zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cer

Berichten: 30144
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:45

Bigone, daarom precies vond ik die zin zo raar... Hoezo 'je mag'... En je mag helemaal niks want je moet t stiekem doen...

En het levert inderdaad in veel landen nog problemen op. Er zijn veel dingen die nog problemen opleveren helaas...
maar ik vind toch ook wel dat veel landen / mensen een kentering laten zien. Dat dat 'op de vloer' dan nog niet helemaal lukt, is rot. Maar het begin is er in ieder geval.
En wat landen zoals Hongarije (en sommige geloven) doen, helpt in ieder geval níet mee.

Transgender en transitie vind ik verder een heel lastig onderwerp...

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:48

Appeltje_1 schreef:
Je mag onder de 18 niet laten zien dat je homo bent. Daarboven “mag” dat, maar mocht je dat doen terwijl er jongeren bij zijn. Kan je er op aangesproken worden.
Je mag dus ook geen transitie hebben als je onder de 18 bent. Zit je tot je 18de opgesloten ik het verkeerde lichaam :(

Transitie is in feite zoiets als een zeer ingrijpende cosmetische operatie. Volgens mij krijg je in Nederland ook geen andere cosmetische ingrepen als borstvergrotingen\verkleiningen als je nog niet volwassen bent,leeftijdsgrens daarvoor weet ik niet precies.Ik vind echt wel dat je lichamelijk en geestelijk volwassen moet zijn alvorens zoiets belangrijks wat niet terug te draaien is te laten doen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:53

bigone schreef:
Je mag? Je bent het, vanaf je geboorte. Homo hetero bi trans. Ik vind het al van de zotte dat deze mensen in het openbaar ook in Nederland vaak niet hand in hand over straat kunnen zonder door een stel potenrammers in elkaar gemept te worden. En dat zal in heel veel landen exact hetzelfde zijn.


Zeg, wil je het niet over NL hebben ja :P het gaat over déze wet in Hongarije en een breder kader is ongewenst :+

Ik ben het grotendeels eens met Oomens en het is imo een breed onderwerp om in EU verband fundamenteel te bespreken.

Wat betreft de islam; dat is inderdaad een perspectief wat aangeeft hoe complex de materie is want verschillende EU lidstaten erkennen wettige ´poly´ huwelijken afgesloten in het buitenland doch het is wel illegaal voor de eigen staatsburgers.
Enneh; voor de slechte lezers; mijn opmerking gaat NIET over ´poly´ maar over het hellende vlak van wat de staat wel/niet over individuele rechten mag vastleggen in wet :)*

www.homocaballus.net

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:54

anjali schreef:
Appeltje_1 schreef:
Je mag onder de 18 niet laten zien dat je homo bent. Daarboven “mag” dat, maar mocht je dat doen terwijl er jongeren bij zijn. Kan je er op aangesproken worden.
Je mag dus ook geen transitie hebben als je onder de 18 bent. Zit je tot je 18de opgesloten ik het verkeerde lichaam :(

Transitie is in feite zoiets als een zeer ingrijpende cosmetische operatie. Volgens mij krijg je in Nederland ook geen andere cosmetische ingrepen als borstvergrotingen\verkleiningen als je nog niet volwassen bent,leeftijdsgrens daarvoor weet ik niet precies.Ik vind echt wel dat je lichamelijk en geestelijk volwassen moet zijn alvorens zoiets belangrijks wat niet terug te draaien is te laten doen.


Je krijgt hier wel hormoonremmers. Tramsitie is meer dan alleen een operatie.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, ComscoreBot, Esplen en 18 bezoekers