Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 21:50

Ik word er vaak zelfs boos over...

Iemand die zeer dicht bij mij staat gelooft echt álle verhalen die de rondte doen..
* Corona, zoals wij dat "voorgeschoteld krijgen" bestaat niet. Sterker nog, VIRUSSEN zoals wij dat "voorgeschoteld krijgen" bestaan niet.

*Hierdoor is vaccineren natuurlijk uit ten bozen.

* Pizzagate

* (Ik weet de naam niet) Het feit dat er geprobeerd wordt één wereldleider te creeëren (ik wil er niet aan, dus weet hier echt het fijne niet van)

En vast nog wel meer, waar ik nu zo even niet op kom.

Tot op het punt dat ze twijfels heeft (en deze dus zeer duidelijk uitspreekt), over de beslissingen die ik maak voor mijn zoontje (AUW!)

Alle gesprekken die we hebben draaien hier op uit, incl de "je moet je echt goed inlezen" en als ik vraag hoe ze weet dat dit de waarheid is, ik een "dat voel ik gewoon" krijg

Het is zo moeilijk om iemand waar je zielsveel van houdt hierdoor constant in een soort van angst te zien en het maakt me ook echt boos!

Heeft er iemand tips om hiermee om te gaan?
Contact verbreken is geen oplossing!

Edit;
Ik wil hiermee geen discussie openen of bovenstaande theorieen wel of niet waar zijn!! Daar zijn andere topics voor!
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 11-08-20 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:56

Gewoon hooguit vriendelijk zeggen "ik denk er anders over" of op eender welke manier er niet echt op in gaan en deze onderwerpen verder mijden omdat het er niet gezelliger op wordt anders :)

Je gaat elkaar toch niet overtuigen als iemand zo diep ergens in gelooft (dit geldt 2 kanten op) en accepteren dat je het niet overal 100% over eens hoeft te zijn of te worden. Er blijft vast nog wel genoeg raakvlak over om het over te hebben en het een beetje gezellig te houden :)

Die ander heeft het er vast over omdat die het sneu vindt voor jou dat jij "de waarheid" niet weet, en jij zou het er over hebben omdat jij precies hetzelfde gevoel hebt - maar dan de andere kant op. Dat geeft alleen maar een berg frustratie dus laat het rusten, laat het los. Laat je niet meeslepen, ga de discussie niet aan als je daar geen zin in hebt / geen heil in ziet :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:02

Oh ik las hier laatst een behulpzaam artikel over, zal het eens voor je opzoeken.

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:03

Zodra ze gaan roepen dat ik een mak schaap ben enz... dan zeg ik nu:
Ik ben liever een mak schaap die een relaxed leven lijdt, dan een schreeuwend, overstuur, gestrest blèrend schaap.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:06


Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:08

Ik zou het gesprek niet zo ver laten komen en het al eerder afkappen. Verder zou ik het contact tot een minimum beperken.
Lijkt me een lastige situatie trouwens.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:13

Goof schreef:
Ik zou het gesprek niet zo ver laten komen en het al eerder afkappen. Verder zou ik het contact tot een minimum beperken.
Lijkt me een lastige situatie trouwens.


Als iemand zeer dichtbij je staat, is het contact beperken misschien niet mogelijk?
Maar is inderdaad zeer lastig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:15

Zorgen dat het niet op zo’n onderwerp komt en anders afkappen die hap.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:19

Ik heb met iemand weleens afgesproken om het over bepaalde onderwerpen niet te hebben. Onze mening en waren te verschillend op dat punt. Dan kun je beter praten over dingen waarbij je het meer met elkaar eens bent, als contact verbreken geen optie is.
Het kost nu jullie beide negatieve energie, en dat is zonde!

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:44

Goof schreef:
Ik zou het gesprek niet zo ver laten komen en het al eerder afkappen. Verder zou ik het contact tot een minimum beperken.
Lijkt me een lastige situatie trouwens.



Mijn broer (en schoonzus) zijn Geert Wilders volgers.
Je krijgt er geen zinnig woord uit, ik negeer ze altijd als ze iets uitkramen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 22:52

Heb idd wel eens gevraagd om het er niet over te hebben, maar het lijkt of alles in de wereld momenteel negatief is, alles leidt naar deze gesprekken..

Geprobeerd te negeren, te bespreken (en dus geinteresseerd in haar standpunt te zijn), ik ben boos geworden om de negativiteit...

Het is echt wel heel lastig!

Artikel gelezen Electra63 en Magrathea, interessant en heel herkenbaar!

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:55

Wij hadden een vriend die zulke dingen standvastig geloofde. Als je met daadwerkelijke bewijzen kwam, dan was dat allemaal gelogen. Betrouwbare bronnen waren altijd vage websites met nog vagere mensen. Het lastigste is wel als ze zelf komen met dit soort theorieën, in de hoop dat ze je kunnen ompraten.... vooral dat laatste.

We spreken hem niet meer, goed.. ook omdat we hem niet meer zien. Voelt wel als een opluchting. Jongen was dan ook niet helemaal in orde, kon hij ook niks aan doen. Had eens een kruis op zijn voorhoofd gesneden. Kom je daar aan, bloed op zijn kop en trots. Want dat was zijn manier om zich af te zetten van de maatschappij, en de maatschappij dat te laten weten. Toen ik vroeg of het werkte zei hij 'nee' waarna ik hem erop attendeerde dat hij het de volgende keer wel recht moet snijden.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:56

Onali schreef:
Goof schreef:
Ik zou het gesprek niet zo ver laten komen en het al eerder afkappen. Verder zou ik het contact tot een minimum beperken.
Lijkt me een lastige situatie trouwens.



Mijn broer (en schoonzus) zijn Geert Wilders volgers.
Je krijgt er geen zinnig woord uit, ik negeer ze altijd als ze iets uitkramen.


Ik ga weleens in discussie hier over, maar dan wordt het er niet gezelliger op. :D

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:00

Dicht bij dan zal het om een gezinslid of hele goede vriendin gaan en daar kun je prima tegen zeggen dat jij geen behoefte hebt om er over te praten omdat jullie er heel verschillend over denken. Gebeurt het dan elke keer toch dat de ander begint, opstaan en wat anders gaan doen want dan zijn woorden blijkbaar niet voldoende .

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:11

Iemand die dicht bij mij staat was er ook zo mee bezig (maar dan juist dat alles onzin is). Zich bewust verzetten en elk gesprek draaide uit op discussie en dan werd ze zo opgefokt.
Ik heb haar aangeraden even afstand te nemen en even niets erover te lezen. Want ze was er continue mee bezig ( en ik werd kriegel van die berichten op FB).

Sinds ze er minder mee bezig is, is ze veel vrolijker. Alles wat aandacht krijgt groeit. Daar kwam zij ook achter.

Ik doe simpelweg niet meer mee aan de discussie. Ben er zat van. Als je het wil hebben over de onzin van Corona moet je iemand anders hebben, dan ga ik weg. Ik heb een mening en ik hoef niet overtuigd te worden van iets anders. Ik heb zelf oogjes om mee te lezen, en bepaal zelf wat ik vind.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:15

Tja, moeilijk als het irl is. Ik heb enkele - nochtans goede - FB-vrienden die ik momenteel niet meer volg op FB omdat ik me erger aan hun theorieën, en vooral de gevolgen (maatregelen niet naleven en zo). Hier is mijn moeder eerder het omgekeerde geval: die durft soms nauwelijks ademhalen omdat ze denkt dat het overal in de lucht hangt.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:23

Ja, mijn zus. Ik stuur aan op andere onderwerpen. Meer kan ik niet doen.

Mijn zus verkondigt dat er zelfs een HIV variant in COVID zit. Doodvermoeiend!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:36

Ik heb geen echt naaste-naasten die er sterk in geloven of mee bezig zijn, maar zie wel af en toe kennissen of verdere vrienden hier in meegaan op social media. Als ik denk dat het zin heeft ga ik in discussie, zeker als het denkbeelden zijn die allerlei gevaarlijke onzin over gezondheid verspreiden. Ik word in die discussies nooit persoonlijk, maar blijf altijd bij feiten en bronnen. Soms antwoorden ze niet (meer), maar ik hoop dan wel dat het alsnog binnenkomt dat er betrouwbare bronnen zijn die het tegenovergestelde zeggen van een wilde conspiracy.

Ik heb wel ervaringen met een familielid die mentaal ziek is en waan-ideeen heeft die ook soms conspiracy-achtig zijn, over afluisteren en achtervolgingen. De beste manier om er mee om te gaan blijkt te zijn: rustig knikken, niet te erg op reageren, en van onderwerp veranderen ("oh leuke bloemen daar zeg!"). Wat je voedt in het gesprek groeit namelijk, en bij dit familielid zijn de wanen ook erg gekoppeld aan emoties dus dan is er snel woede of angst, dus deze tactiek zorgt voor rust in het gesprek en bij mijn familielid. Soms, als dit familielid nog niet te ver weg is in een waan, helpt het om een luchtig grapje te maken ("Och ja, ze moeten jou ook altijd hebben he?"), en dan kan het familielid soms inzien dat de wanen niet reeel zijn, maar de weg van de minste weerstand is toch: knikken en onderwerp veranderen.

Mijn moeder had een tijdje ook een handje van om zelf viroloog en analyst te gaan zijn over het coronavirus, en te roepen dat zij het allemaal wel beter wist dan wetenschappers (terwijl ze een heel andere opleiding en achtergrond heeft). Ik en mijn broer hebben toen tijdens een familie-bijeenkomst eerst nog feitelijk gediscussieerd, maar daarna er een paar flauwe grapjes gemaakt door te overdrijven, "oh ja dan bellen ze mam maar hoor, voor die ingewikkelde analyses en testen in het laboratorium." Zoals dat artikel hierboven ook noemde: veel mensen zijn zich helemaal niet bewust hoe weinig ze eigenlijk weten over een bepaald, moeilijk en erg specifiek vakgebied, of ingewikkelde situatie zoals een pandemie. Ik had het idee dat mijn moeder zich toen pas realiseerde dat ze inderdaad helemaal niet zoveel wist en kon als wetenschappers en experts. Vanaf toen hoorde ik haar er (veel) minder over, maar ze was er sowieso nooit echt obsessief mee bezig.

Ik denk wel dat als het zo'n obsessie is van een naaste en zo de relatie negatief aan het beinvloeden is, je best mag stellen dat je over dit onderwerp niet meer wil praten omdat je denkt dat het voor negatieve sfeer zorgt en jullie het toch niet eens worden. Ik heb ook bepaalde, gevoelige onderwerpen die ik met bepaalde familieleden bijvoorbeeld niet bespreek omdat ik weet dat zij daar emotioneel van worden, en dat doet de relatie geen goed. :j

Ik probeer wel een onderscheid te maken tussen onderwerpen en zienswijzen die ik persoonlijk heel belangrijk of zelfs onverantwoordelijk vind (zoals onzin verspreiden over gezondheidszorg en medicijnen) en waar ik dus wel over wil blijven praten of zelfs contact kan verbreken als ik iemand dan echt niet meer verantwoordelijk vind, en onderwerpen zoals religie (waar ik persoonlijk makkelijker over oneens-zijn heen kan stappen in vriendschappen en relaties). Voor jou is dat misschien het onderwerp over je kind en opvoeding: die naaste maakt het dan heel persoonlijk op jou, en ik kan me voorstellen dat dat echt een duidelijke grens is en dat je dat ook heel duidelijk mag aangeven.

Ik denk namelijk dat het onderwerp voor je naaste misschien ook wel emotioneel heel beladen is, met angst over wat er allemaal aan de hand is en misschien ook wel woede naar wat er allemaal oneerlijk is, en dan is het heel lastig om er rationeel en luchtig over blijven te praten. Dus dan denk ik dat een algeheel en expliciet verbod over dit onderwerp best te verdedigen is (en dat aankondigen en als het doorgaat daarna dan ook duidelijk weglopen, weggaan, niet reageren). Je kunt ook eerste de 'milde' variant proberen van luchtig onderwerp veranderen zoals bij mijn familielid, en zien of dat al werkt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:57

1. Vragen of er van gespreksonderwerp veranderd kan worden
2. Als dat niet werkt en men blijft doordrammen: vragen of de betreffende persoon het gegeven kan respecteren dat jij een andere mening hebt. Dat jij dat ook doet t.o.v. zijn/haar mening. En stel vraag 1 dan nogmaals.
3. Is ook dit tevergeefs, beëindig de conversatie dan door rustig maar duidelijk te stellen dat je het niet op prijs stelt/jammer vindt dat de persoon zijn mening steeds maar aan jou op wil dringen, en loop weg.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:38

Askja schreef:
1. Vragen of er van gespreksonderwerp veranderd kan worden
2. Als dat niet werkt en men blijft doordrammen: vragen of de betreffende persoon het gegeven kan respecteren dat jij een andere mening hebt. Dat jij dat ook doet t.o.v. zijn/haar mening. En stel vraag 1 dan nogmaals.
3. Is ook dit tevergeefs, beëindig de conversatie dan door rustig maar duidelijk te stellen dat je het niet op prijs stelt/jammer vindt dat de persoon zijn mening steeds maar aan jou op wil dringen, en loop weg.



Netjes +:)+

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:47

Ik sla trouwens doorgaand stap 2 over :')

Anoniem

Re: Hoe omgaan met naasten die in conspiracy theorieen geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:58

Ik heb ooit 1 x tegen iemand gezegd, dat hij moest gaan solliciteren bij de Efteling, omdat ze daar nog een sprookjesverteller zochten :+

Werd niet zo gewaardeerd :')

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:07

love_western schreef:
Ik heb ooit 1 x tegen iemand gezegd, dat hij moest gaan solliciteren bij de Efteling, omdat ze daar nog een sprookjesverteller zochten :+

Werd niet zo gewaardeerd :')


:') Deze is wel erg leuk, die ga ik lenen mocht het nodig zijn

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:19

Bij mij op het museum hangt een jas met een aluvoering, ja want we hebben iemand die alleen daarmee binnen blijft.
Maak er geen woord over vuil, waarom??
Ben zelf redelijk gevoelig voor aardstralen en meer van dat soort zaken.
Enige concessie op dat gebied is dat mijn bed op een bepaalde manier in de slaapkamer staat=niet standaard.
Paranoïde is iets heel anders en is een hersenaandoening.

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:27

Morganlefay schreef:
Bij mij op het museum hangt een jas met een aluvoering, ja want we hebben iemand die alleen daarmee binnen blijft.
Maak er geen woord over vuil, waarom??
Ben zelf redelijk gevoelig voor aardstralen en meer van dat soort zaken.
Enige concessie op dat gebied is dat mijn bed op een bepaalde manier in de slaapkamer staat=niet standaard.
Paranoïde is iets heel anders en is een hersenaandoening.

of een type persoonlijkheidsstoornis.