Weer ouderenzorg in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:56

https://nos.nl/artikel/2320753-langer-t ... anche.html

Het lijkt nu toch echt een heel groot drama te worden die ouderenzorg. Het is al kaal en schaars en mensen blijven al langer thuis wonen dan verantwoord is met steeds meer teruggeschroefde thuiszorg en overbelaste mantelzorgers.

Maar als ik nu lees willen ze mensen nog langer thuis houden? Nog meer vragen van mantelzorgers? Verplicht hun ouders eten geven bv onder hun werktijd of douchen? Geen idee wat ze van bv mantelzorgers gaan verwachten als hun ouder eenmaal is verhuisd?

Helaas aan de dementie kant gezien hoe bijna onmogelijk het is om iemand te laten opnemen. Mijn moeder was echt diepdement. Mijn vader als hartpatient had geen leven meer. Kon nergens meer heen om bv boodschappen te doen, omdat mijn moeder niet meewilde maar ook niet kon thuisblijven veilig. Een halve dag per week kwam er een vrijwilliger en had hij even vrij. Douchen werd een drama.

Pas na lang heel lang drammen is het gelukt een plekje te vinden. Dagopvang was al bijna onmogelijk kwa plaats. Toen ze eenmaal door de wachtlijst heenwas was ze al te ver dement zo ongeveer. Maar daarvoor moest mijn moeder wel eerst doodziek worden en dringend medische hulp,nodig hebben. En zelfs toen was er eigenlijk geen plaats. Terwijl mijn zus nota bene werkzaam was als hoofdverpleger in een tehuis.

Eenmaal opgenomen was er toen al een gruwelijk tekort. Mijn vader ging elke dag een eind heen en weer. Deed veel, zette mijn moeder op het toilet enz, als hij ziek was kreeg ze eten, voor zover ze wilde eten en ze het geduld konden opbrengen haar te laten eten. Maar ruimte voor extra nee, ruimte voor begeleiding meer dan op een stoel zitten. Nee.

Als ze dat nog verder willen afbouwen en mensen nog langer thuis willen laten zitten. Ken helaas genoeg ouderen voor wie thuiswonen niet meer veilig is, ze vervuilen door te weinig thuiszorg en niet verder komen dan een stoel in de keuken. :(:) Gewoon niet meer leefbaar dus. Waar gaat het dan heen? Heb je dan later nog wel een kans ergens te komen?

Of moeten mantelzorgers eerst zelf helemaal opbranden en instorten en hulp nodig hebben? Thuiszorg is al geminimaliseerd of weggevallen. Een schoon huis is al geen streven meer maar de meest gebruikte leefruimte moet acceptabel zijn. Ramen wassen mag bij de meeste organisaties al niet eens meer, koelkast schoonmaken eens per drie maanden. Stoffen op hoge plekken geen prioriteit meer.

Maar ja hoe op te lossen? Voor er vragen komen wat doe je zelf eraan? Ik heb al moeite genoeg mezelf en mijn eigen huis op orde te houden, thuiszorg heb ik net geen recht meer op. Ik val buiten de verscherpte norm. Goddank lukt het net zelf :) maar geen enkele energie over om bij te springen elders en mijn paps woont 55 km verderop maar daar gaat mijn topic ook niet over.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:04

Het is een groot probleem. Het is leuk dat het in het nieuws komt, maar wij zijn hier al jaren mee bezig. Dit is geen nieuw probleem, dit zien we al jaren aankomen. (even voor de context, ik werk in een organisatie die behandeldienst levert, dus het paramedisch en medisch team en geen zorg).

Het geldprobleem is niet meer het issue, het personeelstekort is het probleem. Zelfs met extra geld krijgen we niet meer voldoende personeel. Dat geldt voor de zorg, maar ook voor de behandelaren er omheen (voornamelijk artsen, maar ook de rest van het behandelteam wordt nijpender). Wij zijn dus het afgelopen jaar heel druk geweest met kijken hoe we als behandelaar een nieuwe rol kunnen innemen, eentje waarin we het netwerk ondersteunen, maar minder de directe behandelaar worden. Zodat we in dezelfde tijd, meer bewoners kunnen helpen.

Voor mij als diëtist betekend dat bijvoorbeeld dat wij veel meer naar de preventieve rol toe gaan bewegen, basisvoeding op orde gaan brengen en daarmee hopelijk een groot deel van onze bewoners niet meer hoeven te behandelen. Ergens is dat ook wel goed, als ik kijk wat ik doe met mijn 4jarige Hbo-opleiding, dan schaam ik me soms. Een deel is zo basic en zo simpel, dat ik daar niet nodig zou zijn als er op een andere manier met geld om gegaan wordt en meer kennis bij de zorg komt (kennis, niet meer werk). Hetzelfde geldt voor de fysio, ik ken teveel organisaties waar er door de fysio chronisch zodra iemand binnen komt behandeling wordt opgestart, soms in de vorm van dagelijks een rondje lopen met een fysio. Dat moet stoppen, daar is geen HBO-professional voor nodig, dat kan ook een vrijwilliger doen.

Zoals het artikel al zegt, wijzen naar de politiek is maar de helft van het probleem. Het is gewoon een feit dat we met steeds meer ouderen komen. De babyboomers komen er aan, mensen worden daarnaast steeds ouder. En we zijn me te weinig jongeren om het op te vangen. Ik denk dat er heel erg out the box gedacht moet gaan worden. Verplichte ondersteuning door vrijwilligers, zodat zorg zich alleen nog maar hoeft bezig te houden met zorgtaken bijvoorbeeld (en niet meer met eten koken, mensen vermaken, kamers schoonmaken, enz.), oplossingen zoeken in techniek en domotica en andere innovaties. De huidige manier van verpleeghuiszorg leveren is klaar.

Britta31

Berichten: 13137
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:13

Mijn moeder is ook dement en het wordt erger.Mijn vader(86) houd het huishouden draaiend.Mijn moeder wil niets,geen poetshulp van ons enz.Want het gaat toch goed.Met veel moeite en een smoes is er iemand van de indicatie binnen gekomen omdat dat moet voor een opname in een tehuis.Nu zijn we al bij verschillende huizen gaan kijken en ook 2 waar mijn vader mee kan en staat ze daar ook op de wachtlijst.Ook al gekeken naar een tehuis bij ons in de omgeving voor als mijn vader er niet meer is en het spoed is.Ze staat daar ook op de wachtlijst.Voorlopig is het niet nodig maar we willen voorbereid zijn op de toekomst.Er is ons wel gezegd dat het niet vaak voor kwam dat een familie al voorbereid was voor de toekomst met een tehuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:14

ik ben toevallig gister nog teruggebeld door een thuiszorgorganisatie. ik wilde daar graag tijdelijk werken (tot en met juni) maar ze wilde alleen tot en met september, dus de hele zomer.. ik denk dat dat ook wel het probleem is, veel kleine organisaties die de roosters moeten rond krijgen, kan best een uitdaging zijn. grotere teams en grotere bedrijven zijn misschien een uitkomst?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 11:16

Dat personeel een probleem is weet ik maar al te goed. En deels geld, zou salaris flink omhoog gaan blijven er ook wel meer mensen in dienst. Nieuws is dat ze nog verder wille uitkleden. Mijn zus is al jaren werkzaam als hoofd verpleging en met ziekte een drama. Zelfs met overlijden van mijn zwager en de nare periode terminaal ervoor was het in de knoop zitten met man willen verzorgen maar op het werk geen vervanging hebben. Maar thuiszorg ook niet toereikend was. De dramas met de roosters pff

Bij mijn moeder ook genoeg gezien en gehoord, mijn eigen thuiszorg de nek om gedraaid, mijn vader die het moet doen met twee uur om de week als 85 jarige hartpatient. Die redt zich goddank nog wel goed. Maar ook ouderen die het ook niet meer thuis redden maar wel moeten. En alleen soep eten nog. Want geen thuiszorg vaak die even controleert of het koken lukt. Met over datum dingen in koelkast. Waar de mantelzorgers inmiddels over de rooie zijn geholpen.

Dus ja dat is echt een probleem. Maar hoe op te lossen? Geen idee? Aanleunwoningen weer terug zodat ze elkaar wat kunnen helpen. Maar die zijn eigenlijk niet meer of onbetaalbaar. 700 euro en meer voor een kamer met keuken ben je zo kwijt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:22

Mijn opa en oma zitten prima, de ouderenzorg hier in de omgeving is goed te doen. Opa heeft ook een goed pensioen en hun huis vrij, dat scheelt natuurlijk ook.

Ik denk dat wij (de jongere generatie) ons ook goed moeten realiseren dat het vangnet straks niet zo groot is als het was. Dat kan ook niet, want het percentage ouderen neemt steeds meer toe. Dus nu iets minder rijk leven om het straks langer fatsoenlijk uit te houden.

Het is een groot probleem, de oplossing weet ik ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 11:25

Zolang je opa en oma fit zijn, in hun huis kunnen blijven zitten en zelf hun huishouden kunnen doen gaat het nog wel ja :j . Tot er iets gebeurd en er hulp of verhuizing nodig is. Dan begint de ellende pas goed. -O- en loop je tegen wachtlijsten aan, of geen hulp want de regeltjes of eenmaal opgenomen mogen ze op een stoel zitten wachten op iets dat mogelijk nooit gaat gebeuren. Met soms zelfs veel te weinig douchemomenten want geen tijd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:29

Ja het is echt zo, ik ben werkzaam in de zorg op een afdeling voor uitzonderlijke zorg.
De mensen die niet op gewone afdelingen passen door of dementie,hersenletsel ,ggz problematiek met extreem gedrag.
er zijn 10 kamers en bij 7 op tien is het door de rechter besloten dat ze in bewaring gesteld moeten worden. Omdat de mantelzorgers overbelast zijn....echt elke situatie is schrijnend de mensen hebben alles geprobeerd met hulp van bekenden uit hun netwerk en thuiszorg!.
Ze staan echt al jaren op wachtlijsten maar die zijn zo verschrikkelijk lang, dat het net als bij TS vaak al te laat is voor passende hulp.

Het verzorgingshuis was zo slecht niet dat zou al terug moeten komen!.Zeker nu er veel ouderen alleen achterblijven en kinderen ver weg wonen.

Terug komend op onze afdeling We kunnen bijna geen collega's vinden omdat het er "gevaarlijk" is en de vacatures staan echt zo lang open en mensen stromen vaak snel door.Want iedereen wilt de lieve aaibare mensen verzorgen waar je goed mee kan communiceren maar niet de pittige ouderen waar je niet zonder geduld, persoonlijke aandacht en een slag of stoot vanaf komt.
Het is zo belangrijk dat juist deze mensen passende zorg krijgen en hun persoonlijkheid niet vergeten word. Echt juist daarom is het zo bijzonder om het werk te doen dat ik mag doen, En het ergste het is ook echt nodig!!!.Anders lagen ze vastgebonden en gedrogeerd op bed....vreselijk toch.

De vakantie is een groot probleem...is het na veel heel veel overleg geregeld, heeft er een lieve collega borstkanker gekregen ...een gat van minimaal een jaar en dan de vraag of ze nog terug kan komen???


Dan heb je zorg zwaarte paketten de zzp's vreselijk om zorgbehoevende zo te moeten indelen ... maar ook goed zo krijgt iedereen zo goed mogelijke passende hulp.Maar dan die regels...en het papierwerk echt je zou er per afdeling een administratief medewerker bij moeten hebben!


Ik wil ook echt alle mensen oproep om eens over hun oude dag na te denken en echt te helpen als vrijwilger als het mogelijk is omdat het anders onwerkbaar word de werkdruk is zo hoog, en zowel fysiek als mentaal.En dan boffen wij dat we nog een mensvriendelijke manager hebben die echt zooo veel en zwaar het budget overschrijd!

Er moet nog veel veranderen in de politiek, maar ook bij de gewone mensen .....verbeteringen beginnen bij onszelf ja zeker....ik doe ook vrijwillig kleine dingen (het aanpassen van gewone kleding naar PDL kleding in mijn eigen tijd, het resultaat en draagcomfort en gemak om zo aan te kleden is is zo verbluffend. Mijn oudste is met 6 jaar de jongste vrijwilligster voor spelletjes avond...heerlijk vind ze het een hele avond lang spelletjes!. Het hoeft niet altijd veel of groot te zijn maar doe iets...het lijkt belachelijk maar het is zo broodnodig!)
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-01-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:36

karuna schreef:
Dat personeel een probleem is weet ik maar al te goed. En deels geld, zou salaris flink omhoog gaan blijven er ook wel meer mensen in dienst. Nieuws is dat ze nog verder wille uitkleden. Mijn zus is al jaren werkzaam als hoofd verpleging en met ziekte een drama. Zelfs met overlijden van mijn zwager en de nare periode terminaal ervoor was het in de knoop zitten met man willen verzorgen maar op het werk geen vervanging hebben. Maar thuiszorg ook niet toereikend was. De dramas met de roosters pff

Bij mijn moeder ook genoeg gezien en gehoord, mijn eigen thuiszorg de nek om gedraaid, mijn vader die het moet doen met twee uur om de week als 85 jarige hartpatient. Die redt zich goddank nog wel goed. Maar ook ouderen die het ook niet meer thuis redden maar wel moeten. En alleen soep eten nog. Want geen thuiszorg vaak die even controleert of het koken lukt. Met over datum dingen in koelkast. Waar de mantelzorgers inmiddels over de rooie zijn geholpen.

Dus ja dat is echt een probleem. Maar hoe op te lossen? Geen idee? Aanleunwoningen weer terug zodat ze elkaar wat kunnen helpen. Maar die zijn eigenlijk niet meer of onbetaalbaar. 700 euro en meer voor een kamer met keuken ben je zo kwijt.


Ik weet dat er klanten van ons zijn die blijven zitten met een zak subsidiegeld, omdat ze ook met het extra geld geen mensen meer aan het werk krijgen. Of eventueel mensen die gewoon niet geschikt zijn (nauwelijks nederlands kunnen spreken, te weinig kennis van de doelgroep enz. enz.) Als je het salaris omhoog wil gooien van alle medewerkers en dan ook nog eens het personeelstekort wil oplossen met dat gat kom je echt een berg geld tekort, dat het ook niet haalbaar is. Dan heb je het niet meer over bezuinigingsproblemen, dan heb je het echt over een hoeveelheid geld die gewoon niet haalbaar is.

Ik denk echt dat de beste oplossing zit in meer woonlocaties (mensen clusteren) en dan de zorg podium geven door ze alleen zorgtaken te laten doen en de rest uit handen te geven aan "vrijwilligers". En dat vrijwilligers zet ik tussen haakjes, omdat ik me steeds meer afvraag of vrijwillig wel de optie is, of dat we gewoon ruimte moeten gaan maken dat het haalbaar is dat iedereen verplicht een stukje vrijwilligerswerk levert. Maar dat vraagt echt een sociale aanpassing, ook w.b. werk e.d. dat ik niet kan overzien hoe realistisch dat dat is. Als behandelaren kunnen we ons nog anders inzetten, maar het echte zorgpersoneel moet veel meer in hun kracht gezet worden en veel minder nevenfuncties hoeven te doen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:40

Ja maar ook daar moet je creatief in zijn onze huishoudelijke hulp op de afdeling komt uit syrie kan goed Engels en leert Nederlands ze is zo lief en doet ook zo haar best, Echt dan is de taalbarrière niet het struikelpunt hoor! En zo zijn er nog vele andere creatieve mogelijkheden!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:49

kwita schreef:
Ja maar ook daar moet je creatief in zijn onze huishoudelijke hulp op de afdeling komt uit syrie kan goed Engels en leert Nederlands ze is zo lief en doet ook zo haar best, Echt dan is de taalbarrière niet het struikelpunt hoor! En zo zijn er nog vele andere creatieve mogelijkheden!


je hebt natuurlijk gelijk, in dat soort situaties kan dat prima. Ik werk voornamelijk op PG-afdelingen (dus mensen met dementie) en daar is dat vaak gewoon geen opties. Het levert veel onrust en stress op voor bewoners die toch al moeite hebben de wereld te begrijpen.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:52

karuna schreef:
Zolang je opa en oma fit zijn, in hun huis kunnen blijven zitten en zelf hun huishouden kunnen doen gaat het nog wel ja :j . Tot er iets gebeurd en er hulp of verhuizing nodig is. Dan begint de ellende pas goed. -O- en loop je tegen wachtlijsten aan, of geen hulp want de regeltjes of eenmaal opgenomen mogen ze op een stoel zitten wachten op iets dat mogelijk nooit gaat gebeuren. Met soms zelfs veel te weinig douchemomenten want geen tijd.


Nee hoor, ze zijn net verhuisd naar een aanleun appartement bij het bejaardentehuis. Niet al te lang op moeten wachten.

Hulp bij de verhuizing was in dit geval zo gepiept, we hebben een hechte familie.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:57

Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:14

Toulouze schreef:
Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.


en hoe zou de zorg minder onaantrekkelijk kunnen worden (binnen de mogelijkheden die er zijn, want iedereen het dubbele salaris geven zou mooi zijn, maar niet realistisch)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:22

Echt ellende ja, en ik vraag me ook af of het probleem in de politiek zit. Er is extra geld bijgekomen, maar helaas kan er geen blik verpleegkundigen opengetrokken worden. Er is een enorm personeelstekort.
Ik werk in de geriatrische revalidatie zorg en als mensen niet naar huis meer kunnen is het enorm moeilijk om ze uit te plaatsen. Überhaupt al om een indicatie te krijgen.
Zelf houden kan niet, dan zit in notime je afdeling vol met mensen die geld kosten ipv opleveren, we hebben nu wel wat overbruggingsafdelingen waar mensen tijdelijk kunnen wonen tot er ergens een plek is. Maar dat tijdelijk was eerst een paar weken, toen een paar maanden en nu zijn er mensen die daar niet meer weg gaan of al overleden zijn voor er plek in een huis voor ze is.

Terug naar de verzorgingshuizen wat ik hierboven las kan niet, er is geen personeel. Bij ons zijn er afdelingen dicht omdat er geen personeel is, laat staan als je ook nog personeel voor verzorgingshuizen moet zoeken. Plus dat daar de last ook steeds zwaarder wordt, dus ik denk dat mensen in een verzorgingshuis ook geen ruimte hebben om daar te wonen omdat er te veel mensen met echt urgentie daar moeten worden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 29-01-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:22

Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:23

luxx schreef:
Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij


Sja, gewoon gewoon. Weet niet hoe gewoon dit zou moeten zijn. In de meeste gezinnen werken beide mensen en ik zou niet weten hoe je deze zorg dan moet inrichten.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:24

luxx schreef:
Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij


Dat is allemaal leuk en aardig, maar de meeste mensen moeten gewoon 40 uur per week werken om rond te komen en hebben dus geen tijd om voor hun ouders te zorgen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

Zorg is jarenlang teveel op bespaard. En dat gaat nu dus mis.

In de psychiatrie moet je al 3 stoornissen hebben om in aanmerking te kunnen komen voor een opname.
Mensen met een psychische stoornis moeten te snel de kliniek uit. Vandaar dus al die verwarde mensen op straat. Klinieken krijgen geen geld voor verdere behandeling van een patient. Ja dan moet de patient er dus weg.

Mijn buurman is 31 december gevallen. Zware hersenschudding en pols gebroken.
Zijn kinderen nemen vrij voor ziekenhuisbezoeken.
Ik en een buurvrouw regelen eten en apotheek.
Thuiszorg komt enkel ‘s ochtends.

Mijn buurman zegt dat hij zoveel geluk heeft met lieve buren en kinderen.
Zijn teveel ouderen die alleen thuiszitten zonder hulp.

Meer personeel in de zorg en meer bedden.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

secricible schreef:
Toulouze schreef:
Zo lang de zorg zo onaantrekkelijk is om in te werken verandert er ook weinig ik denk zelf dat dat een groot onderdeel is van alle ellende.


en hoe zou de zorg minder onaantrekkelijk kunnen worden (binnen de mogelijkheden die er zijn, want iedereen het dubbele salaris geven zou mooi zijn, maar niet realistisch)



Tja dat is het. het zware werk dat ze verzetten waardoor ze met 50 al allerlei lichamelijke klachten krijgen, de enorme verantwoording die ze dragen (een medicijnfout bv kan iemand het leven kosten) de heftige dingen die ze meemaken, het werken in onregelmatige werktijden wat een aanslag op je lichaam is.... maar het mag niks kosten.

Het leuke van de zorg weegt niet op tegen de nadelen en daar is geen financiële compensatie voor. Ja dan houdt het ook op.
Laatst bijgewerkt door Toulouze op 29-01-20 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

luxx schreef:
Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij


in veel van die culturen is de "zorg" niet vergelijkbaar met wat wij in Nederland onder zorg verstaan. Daar bestaat verpleeghuiszorg zoals wij die kennen niet, dan gaan mensen gewoon dood. Ik vind dat soort culturen actief projecteren op onze cultuur vrij onmogelijk... Zowel de situatie van de oudere als die van de "zorgenden".

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

verootjoo schreef:
luxx schreef:
Er zijn culturen waar de familie gewoon de zorg voor hun ouderen op zich nemen, bijvoorbeeld door ze in huis te nemen, hebben wij vroeger ook gedaan... Helemaal geen gek idee om dat meer te promoten vind ik persoonlijk. Stukken goedkoper ook en minder belasting voor de maatschappij


Sja, gewoon gewoon. Weet niet hoe gewoon dit zou moeten zijn. In de meeste gezinnen werken beide mensen en ik zou niet weten hoe je deze zorg dan moet inrichten.


Dat ook, en daarnaast is ruimte ook steeds meer een probleem. Zijn weinig mensen met een slaapkamer over, laat staan dat er ergens op een benedenverdieping een aparte ruimte ingericht zou moeten worden.

Ik zeg overigens niet dat het niet kan, maar zie voor veel mensen wel wat beren op de weg.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:29

luuntje schreef:
Meer personeel in de zorg en meer bedden.



Toulouze schreef:
Tja dat is het. het zware werk dat ze verzetten waardoor ze met 50 al allerlei lichamelijke klachten krijgen, de enorme verantwoording die ze dragen (een medicijnfout bv kan iemand het leven kosten) de heftige dingen die ze meemaken, het werken in onregelmatige werktijden wat een aanslag op je lichaam is.... maar het mag niks kosten.

Het leuke van de zorg weegt niet op tegen de nadelen en daar is geen financiële compensatie voor. Ja dan houdt het ook op.



Het is gewoon niet realistisch om te zeggen dat we met meer geld het oplossen. Als we ALLE ouderen die er nu zijn en ALLE ouderen die er aan komen (want het grootste deel is nu pas onderweg) de zorg willen geven die we nu geven, zijn we failliet. En zijn er ook simpelweg te weinig mensen. Die optie is er gewoon niet, blijven roepen dat het aan de politiek ligt en dat er "geld bij moet komen" is de afgelopen jaren misschien waar geweest, maar die stap zijn we nu echt voorbij. Er komt een grote golf ouderen aan, die kunnen we niet faciliteren met alleen maar geld toevoegen, zelfs niet als we de hele schatkist er in leeg pompen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:44

Ik werk zelf in de thuiszorg en merk dat de zorg daar ook steeds zwaarder wordt. Klanten die eigenlijk teveel of te zware zorg nodig hebben, maar waar geen plek voor is in een verpleeghuis oid en thuis moeten blijven wonen daardoor. Lichamelijke en geestelijke belasting voor ons als personeel wordt steeds groter, merk dit zelf ook al aan mijn lichaam en geestelijke gezondheid terwijl ik nog jong ben. Zorgtijd bij klanten wordt steeds korter, binnen lopen vervolgens je ding doen en weer wegwezen. En dat terwijl je graag nog even een praatje had willen maken, omdat een groot deel eenzaam thuis is. Schrijnende situaties waar je eigenlijk niet bij een klant weg durft te gaan of ze alleen durft te laten, maar het toch moet omdat er nog zoveel andere klanten geholpen moeten worden. Mensen die zorg nodig hebben, maar die we weigeren moeten omdat we al te vol zitten. Families die de mantelzorg taak niet aan kunnen (begrijpelijk) en waarvan sommige zich helemaal terug trekken en niet meer bij hun ouders oid komen. Huishoudelijke hulp wat steeds moeilijker wordt, waardoor veel klanten al weken geen hulp meer hebben gehad. Waar wij als thuiszorg vervolgens de was alles staan te doen (wat wij eigenlijk niet mogen doen), maar je het niet aan kan zien dat mensen geen kleding of linnengoed meer in de kast hebben. Koelkasten die leeg zijn en je maar snel even naar de winkel toe rijd voor die klant, omdat je niet weet wanneer deze anders weer wat te eten zal hebben.
Collega’s die uitvallen door werkdruk of lichamelijke/geestelijke klachten. Blij zijn dat je aangevraagde vakantie goedgekeurd wordt, met daarbij in je achterhoofd wetende dat je collega’s die dagen/weken nog harder moeten gaan lopen. Je vakantie maar weer inkorten, omdat anders de diensten niet opgelost kunnen worden. Niet ziek durven melden omdat je je collega’s niet nog meer wilt belasten.
Collega’s die helemaal de zorg uit gaan en de vacatures die al maanden open staan en niemand op reageert.
Dan nog niet gesproken over de onregelmatige diensten die een aanslag op je lichaam en leven zijn en de zorg die je liever anders zou willen doen ipv alles gehaast en door.

Dit alles maakt wel dat ik voor nu nog wel in de zorg wil blijven, maar wel begin te twijfelen of ik dit over 10jaar nog wel doen wil en kan doen! En zo heel veel anderen met mij helaas.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:49

Het verzorgingstehuis / bejaardentehuis zou niet meer van deze tijd zijn, ouderen zou het 'gegund' moeten worden om langer thuis te blijven, in plaats van dat ze 'weggestopt' worden in een tehuis. Dus is dat geschrapt, heel erg waarschijnlijk vooral ook om financiële redenen. Met als gevolg schrijnende gevallen van ouderen die nauwelijks iemand zien en die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dementie en andere problemen die pas veel te laat wordt opgemerkt. En kinderen, voor zover als die er zijn en voor zover als die kunnen en willen helpen, die naast hun werk en hun eigen gezin de zorg voor een ouder erbij krijgen. Dat kan gewoon niet meer. Vroeger misschien, maar tegenwoordig... Ook al wil je voor je ouders zorgen, hoe regel je dat in vredesnaam zonder er zelf aan onderdoor te gaan.

Mijn moeder had ooit nog de luxe van één vaste thuiszorgmedewerker die kwam schoonmaken en haar een beetje in de gaten hield. Kom daar maar eens aan tegenwoordig. Tegenwoordig moet alles vlug vlug, ruimte voor dat oh zo belangrijke praatje is er niet. En als er telkens iemand anders komt, dan worden veranderingen ook niet snel opgemerkt.

Mijn moeder woont nu in een super tehuis, wat ze vroeger een bejaardentehuis zouden noemen. Gelukkig kreeg zij nog een langlopende zorg-indicatie. Ze heeft daar gezelligheid, ze wordt bezig gehouden, er wordt (goed!) voor haar gezorgd en er wordt op haar gelet. Zo'n plek zou ik elke oudere wel gunnen. Ze is niet dement, maar ze zorgde thuis slecht voor zichzelf, deed nauwelijks iets meer en haalde af en toe gevaarlijke dingen uit, zoals het eten laten verbranden (magnetron snapte ze niet, dus alles werd opgewarmd in een pan). Wij konden en kunnen gewoon niet de hele dag bij haar blijven, dat is geen optie. Ook mijn hypotheek betaalt zichzelf niet, zo simpel is het gewoon. Plus dat ik niet de kennis en de handigheid heb om haar fysiek bij te staan en ik wil in alle eerlijkheid bepaalde handelingen gewoon niet doen. Het is mijn moeder, niet mijn patiënt.

Bij mijn vader, die wel dement was, hadden we nog de mazzel dat we een fantastische casemanager hadden, die gepokt en gemazeld was en ons heel goed kon bijstaan. Ook die zijn ondertussen weg-bezuinigd. Mijn vader kwam via een crisisplek helaas terecht in een niet zo prettig tehuis. De wachtlijsten voor de overige tehuizen waren lang. Daar ben ik best van geschrokken eigenlijk.

Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom er op zo'n belangrijk iets als zorg zo bezuinigd wordt. Mensen die in de zorg werken zouden beter voor hun werk beloond moeten worden en de ondersteuning moeten krijgen die ze nodig hebben. Minder administratieve taken, meer daadwerkelijke zorg verlenen. Misschien dat er dan ook wat meer mensen te porren zouden zijn voor een baan in de zorg. De oude bejaardentehuizen zouden wat mij betreft weer in gebruik genomen mogen worden. En de thuiszorg moet meer uren krijgen.

Zorg verlenen mag wat mij betreft ook wel iets van de overheid worden of zorginstanties moeten aan strengere regels gebonden worden. Geen zorginstanties waarbij de toplaag hoge salarissen en bonussen krijgt...

Ouderen die fit en goed bij geest zijn, lekker thuis laten wonen, met wat hulp erbij indien nodig. Ouderen die dat willen of bij wie de leeftijd zijn tol begint te eisen, moeten de mogelijkheid krijgen om naar een tehuis te gaan. Of anders thuis, met de benodigde zorg erbij. Zonder de kantjes eraf te lopen.

Iemand noemde hier de inzet van vrijwilligers. Tuurlijk is dat belangrijk. Maar wat ik me dan wel afvraag, verhullen al die - niet betaaalde - vrijwilligers ook het probleem niet een beetje?