Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:59

Ik vraag me af hoeveel je er van gaat horen in een stad als Amsterdam. Het is daar sowieso al een kakafonie van geluiden.

Ik hoor hier ook af en toe een kerkklok (1,5 km verderop op t platteland ) maar daar stoor ik me niet aan.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:41

Whale schreef:
Maar wanneer ben je een 'inheemse Nederlander'?


Je bent me voor :D

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 00:25

MarlindeRooz schreef:
Hoe ontzettend sneu dat er nog zoveel mensen onbewust racistisch zijn en bekrompen denken. Nationalisme is heel wat anders dan je volk “puur” willen houden. Geen enkele andere cultuur dan je eigen willen accepteren. :n



Dat hoor je mij nergens zeggen....
Van mij mag heel veel. Ik wil er alleen geen last van hebben. Dus geen gejengel door speakers..... Daar heb ik last van.
Iedereen moet doen wat hij of zij wil binnen de wet. En ja nationalistisch wel ,racistisch niet.
Het werkt 2 kanten op hé. Het is niet zo dat de Nederlandse identiteit plaats moet maken voor de islamitische. Het moet samen gaan. En daar wringt het helaas wel eens.
Er zijn zat mensen binnen groepen die zich prima aan elkaar aanpassen

Maar er zijn ook mensen die van beide kampen die dat niet doen.
Helaas gebeurt dit overal ter wereld.....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 02:36

Ik vind dat de kerklokken ook uit moeten.

Net 8jr in een veluws dorp gewoond en daar gingen ze op zondag ochtend een flink lange tijd tekeer. Hoezo zondagsrust? Wij gedragen ons als Amsterdammers netjes op zondag en dan die herrie.......
En nee, wij zijn dan niet wakker en slapen lekker uit.

Ik denk ook allemaal neutraal zijn, beter is om naast elkaar te kunnen leven. Als ik al zou geloven, hoef ik daar geen anderen mee lastig te vallen en het ook niet van de daken te schreeuwen.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 03:53

Ik woonde tot een paar jaar geleden in Rotterdam Delfshaven. De moskee lag tegenover ons huis en mocht iedere vrijdag 2x oproepen tot gebed. Op vrijdag 2x vond ik echter zat eigenlijk, maargoed daarintegen wil ik ook geen kerk tegenover mijn huis die dit vaker zou doen :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:07

lovelucydan schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hoe ontzettend sneu dat er nog zoveel mensen onbewust racistisch zijn en bekrompen denken. Nationalisme is heel wat anders dan je volk “puur” willen houden. Geen enkele andere cultuur dan je eigen willen accepteren. :n



Dat hoor je mij nergens zeggen....
Van mij mag heel veel. Ik wil er alleen geen last van hebben. Dus geen gejengel door speakers..... Daar heb ik last van.
Iedereen moet doen wat hij of zij wil binnen de wet. En ja nationalistisch wel ,racistisch niet.
Het werkt 2 kanten op hé. Het is niet zo dat de Nederlandse identiteit plaats moet maken voor de islamitische. Het moet samen gaan. En daar wringt het helaas wel eens.
Er zijn zat mensen binnen groepen die zich prima aan elkaar aanpassen

Maar er zijn ook mensen die van beide kampen die dat niet doen.
Helaas gebeurt dit overal ter wereld.....


Ik merk uit jouw berichten vooral heel veel angst op de een of andere manier. Bang dat Nederland wordt "overgenomen" door de islam/moslims. Ik vind het dan ook vrij cynisch dat je zelf aandraagt dat het van 2 kanten moet komen, want van jouw kant lijkt er niet heel veel te komen.

Zou overigens mooi zijn als dingen waar ook maar 1 iemand zich aan ergert, gelijk worden afgeschaft. Dan bleef er weinig over op de wereld denk ik...

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:35

Sunnda schreef:
Wij moeten maar aardig zijn, maar laat ze in de islamitische landen eens beginnen met kerkklokken toe laten..

Die zijn er. Midden in Istanboel bijvoorbeeld, staan prachtige katholieke kerken hoor.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:47

hoe bedoel je de opmerking: inheemse nederlander ben je als je uit Urk komt??

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:48

IHN schreef:
hoe bedoel je de opmerking: inheemse nederlander ben je als je uit Urk komt??


Daarom staat er ook onder 'just kidding'

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:55

en in antwoord op de vraag: Wanneer ben je een inheemse nederlander...

als je even zorgvuldig verder had gelezen had je gelezen dat ik zelf al aangeef dat ik het woord eigenlijk niet vind passen, maar even niet wist hoe anders te verwoorden...ik bedoel ermee aan te geven dat de Islam van oorsprong niet in ons land voorkomt, het zijn mensen die hier naartoe zijn gekomen om te werken, of als vluchteling die dit geloof geintroduceerd hebben...en als je dan nóg even verder leest, zie je dat ik door dit zo op te schrijven (En de opmerking van iemand dat ook het christendom geintroduceerd is ooit) ook al aangeef dat ik eigenlijk niet zeker weet of het wel te beargumenteren valt dat het niet zou mogen...behalve dat ik er gevoelsmatig moeite mee heb....

ik vind het jammer dat er zo weinig echt geprobeerd wordt elkaar te begrijpen en ook kritisch naar eigen denkwijzes gekeken wordt...het lijkt in dergelijke discussies alleen maar om gelijk krijgen te gaan....ik merk zelf ook dat ik door bovenstaande opmerking me eigenlijk aangevallen voel en de neiging heb mijn standpunt te gaan verdedigen, terwijl ik hem eigenlijk juist daarvoor iets bijgesteld heb......in principe is wanneer ben je inheemse nederlander een normale vraag....de 2e keer met smiley erachter, geeft mij het idee dat het eigenlijk geen vraag is waar oprechte interesse in het antwoord bestaat, maar meer om aan te geven: wat een domme opmerking die je daar plaatst (kan mijn interpretatie zijn, dat besef ik)...

best jammer....

en de Urk opmerking: ik heb over Just Kidding heengelezen :)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:58

Ik vind het best een fijne gedachte dat sommige mensen kennelijk zo weinig zorgen hebben dat ze zich hier druk om kunnen maken. Het gaat om een gebedsoproep op vrijdagmiddag, niet om dagelijks vijf keer per dag. Daarnaast claimen wij in dit land geloofsvrijheid te hebben (en voelen we ons vrij landen die dit niet hebben te bekritiseren), dus vind ik dat je ook niet met twee maten mag meten.

Als de kerk op zondag op mag roepen tot gebed, mag de moskee dat van mij op vrijdagmiddag. Daar heb ik absoluut geen problemen mee.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:12

Gejengel, gejank, gebrul. Wat een terminologie.
Van mij zou die oproep prima mogen, maar enkel op vrijdag. En mits het een goede moskee is.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:23

Het zou voor mij afhankelijk zijn van het tijdstip. Midden in de zomer vond ik de vroege oproep tot gebed best een pittige wekker. :Y)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 14:30

estja schreef:
Sunnda schreef:
Wij moeten maar aardig zijn, maar laat ze in de islamitische landen eens beginnen met kerkklokken toe laten..

Die zijn er. Midden in Istanboel bijvoorbeeld, staan prachtige katholieke kerken hoor.


Istanboel is een ,,wereldstad,, in het Aziatische/Europese deel van Turkije. :)
in Noord Afrika, Saoedi Arabië e.d is het andere koek. En dat terwijl veel moskeeën en islamitische scholen in Europa worden gefinancieerd door Saoedi Arabië en waar salafisme en haat predik de normaalste zaak Vd wereld is. Ja ook in Amsterdam mocht men het nieuws niet gevolgd hebben...

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:15

IHN schreef:
en in antwoord op de vraag: Wanneer ben je een inheemse nederlander...

als je even zorgvuldig verder had gelezen had je gelezen dat ik zelf al aangeef dat ik het woord eigenlijk niet vind passen, maar even niet wist hoe anders te verwoorden...ik bedoel ermee aan te geven dat de Islam van oorsprong niet in ons land voorkomt, het zijn mensen die hier naartoe zijn gekomen om te werken, of als vluchteling die dit geloof geintroduceerd hebben...en als je dan nóg even verder leest, zie je dat ik door dit zo op te schrijven (En de opmerking van iemand dat ook het christendom geintroduceerd is ooit) ook al aangeef dat ik eigenlijk niet zeker weet of het wel te beargumenteren valt dat het niet zou mogen...behalve dat ik er gevoelsmatig moeite mee heb....

ik vind het jammer dat er zo weinig echt geprobeerd wordt elkaar te begrijpen en ook kritisch naar eigen denkwijzes gekeken wordt...het lijkt in dergelijke discussies alleen maar om gelijk krijgen te gaan....ik merk zelf ook dat ik door bovenstaande opmerking me eigenlijk aangevallen voel en de neiging heb mijn standpunt te gaan verdedigen, terwijl ik hem eigenlijk juist daarvoor iets bijgesteld heb......in principe is wanneer ben je inheemse nederlander een normale vraag....de 2e keer met smiley erachter, geeft mij het idee dat het eigenlijk geen vraag is waar oprechte interesse in het antwoord bestaat, maar meer om aan te geven: wat een domme opmerking die je daar plaatst (kan mijn interpretatie zijn, dat besef ik)...

best jammer....

en de Urk opmerking: ik heb over Just Kidding heengelezen :)


Zou je het dan niet erg vinden als de kerk een speaker op het dak zet en 2x per dag het Ave Maria laat horen?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:28

Voor mij hoort het tot de identiteit van Nederland (....boven de grote rivieren, historisch gesproken...) dat allerlei stromingen vrij zijn om hun overtuigingen te beleven en jawel: uit te dragen.

Dat je zelf niet direct voor alles belangstelling hebt, is iets anders.

....maar het moderne "geloof hoort achter de voordeur", ik vind het maar bekrompen. (En uiteindelijk geloof ik lekker toch buiten mijn voordeur "wel sakkerloot hoe heb ik het nu?!")

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:35

Noem mij dan maar bekrompen. Ik vind geloof een prive-kwestie en vind ook niet dat geloof onbeperkt en onbegrensd in het openbaar uitgedragen hoeft te worden.

Nou zou ik gebedsoproepen die zich tot vrijdag beperken niet zo erg vinden. Kerkklokken voorafgaand aan een kerkdienst op zondag idem. Dat is mits binnen de geluidsnormen gewoon achtergrondbehang wat mij betreft. Hoofddoekjes: ook geen problemen mee. Een boerka dan weer wel, daarmee maakt de draagster zichzelf anoniem in het openbaar. Plus dat de achterliggende gedachte over de positie van vrouwen in het openbare leven niet past bij de normen en waarden van onze maatschapij.

Waar ik persoonlijk ook moeite mee heb, is het feit dat iedere gezindheid in Nederland een eigen school kan stichten. Of dat nu een School met den Bijbel is, een islamitische school, een vrije school of een katholieke school.
Hou geloof of levensovertuiging buiten de schooldeuren, onderwijs zou neutraal moeten zijn en niet gebaseerd op één bepaalde religie of ideologie. Waarom, omdat het 'wij-zij denken' in de hand werkt, waarbij 'wij' beter zijn dan 'zij'. En het strijdig is aan het gelijkheidsbeginsel.
Ik ben daarom voorstander van het Franse systeem: openbaar onderwijs voor iedereen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:38

crazycactus schreef:
Ik vraag me af hoeveel je er van gaat horen in een stad als Amsterdam. Het is daar sowieso al een kakafonie van geluiden.

Ik hoor hier ook af en toe een kerkklok (1,5 km verderop op t platteland ) maar daar stoor ik me niet aan.


Als je dichtbij genoeg woont, dan hoor je dat wel stevig hoor. Op zondagochtend rijden er nog niet veel trams (die maken ook heel veel herrie). Ik had er een op 300 meter met nog huizen en gracht ertussen en ik werd er geregeld wakker van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:00

Janneke2 schreef:
Voor mij hoort het tot de identiteit van Nederland (....boven de grote rivieren, historisch gesproken...) dat allerlei stromingen vrij zijn om hun overtuigingen te beleven en jawel: uit te dragen.

Dat je zelf niet direct voor alles belangstelling hebt, is iets anders.

....maar het moderne "geloof hoort achter de voordeur", ik vind het maar bekrompen. (En uiteindelijk geloof ik lekker toch buiten mijn voordeur "wel sakkerloot hoe heb ik het nu?!")


Dan ben ik maar bekrompen. Het is dan alleen tegenstrijdig wat je zegt. Je bent vrij om te denken, leven en voelen zoals je wilt, maar als je een andere mening hebt en er geen last van wilt hebben, dan ben je bekrompen?? Dus heel selectief wie wat mag, zoals overal.

Mensen uit andere plaatsen kletsen altijd zo makkelijk. Ja, wij zijn ook al jaren weg uit Amsterdam en wonen nu zelfs heel erg buitenaf.
Maar we hebben nog tm 2006 een zaak gehad in een hoofdstraat en er zijn echt wel wat problemen ontstaan door de jaren heen. Amsterdam is totaal anders dan bijv 50jr geleden.
Dat is ontwikkeling en prima als het een beetje leefbaar blijft voor diverse mensen die er willen samenleven.
Als wij dan diverse problemen hadden keer op keer, zoals overvallen, inbraken, vernielingen en zelfs mijn moeder flink in elkaar is geslagen mag je niks zeggen. Honderden klanten met problemen die wij dagelijks hoorden.
En dan hoor ik wat mensen uit een totaal andere plaats er wel niet van vinden........Mensen hebben soms geen idee.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 18:32

Maar dat is ook het hele ding. de verandering is ongekend. Mijn oude buurt (Dapperbuurt) ken ik ook niet meer terug. Je waant je er in het ,,buitenland,, best gezellig hoor voor een keertje dagje markt maar ik hoef er niet meer te wonen..

Als mensen uit de provincie een dagje stad komen doen lopen ze door het centrum. Slotervaart
Dus West of Oost daar komt men niet. Weten inderdaad niet waar ze het over hebben.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:58

BlijNijn schreef:
Ik vind het best een fijne gedachte dat sommige mensen kennelijk zo weinig zorgen hebben dat ze zich hier druk om kunnen maken. Het gaat om een gebedsoproep op vrijdagmiddag, niet om dagelijks vijf keer per dag. Daarnaast claimen wij in dit land geloofsvrijheid te hebben (en voelen we ons vrij landen die dit niet hebben te bekritiseren), dus vind ik dat je ook niet met twee maten mag meten.

Als de kerk op zondag op mag roepen tot gebed, mag de moskee dat van mij op vrijdagmiddag. Daar heb ik absoluut geen problemen mee.


Idem.
Op zondagochtend begint hier de eerste kerk rond 9 uur met het luiden van de klokken en zodra die stil is, begint de volgende. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de moskee op vrijdagmiddag, dan ben ik ten minste al wakker. En mij een geloof opdringen (wat ik iemand zag schrijven) gaat ook niet echt op, aangezien ik toch niet versta wat ze zeggen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:02

Popstra schreef:
Maar dat is ook het hele ding. de verandering is ongekend. Mijn oude buurt (Dapperbuurt) ken ik ook niet meer terug. Je waant je er in het ,,buitenland,, best gezellig hoor voor een keertje dagje markt maar ik hoef er niet meer te wonen..

Als mensen uit de provincie een dagje stad komen doen lopen ze door het centrum. Slotervaart
Dus West of Oost daar komt men niet. Weten inderdaad niet waar ze het over hebben.


Mijn buurt heeft ook veel buitenlandse mensen...
Geen centje pijn!

De grootste aso´s hier zijn mijn blanke medelanders -O-

Dus, laat mij maar in `het buitenland` wonen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:05

Popstra schreef:
Maar dat is ook het hele ding. de verandering is ongekend. Mijn oude buurt (Dapperbuurt) ken ik ook niet meer terug. Je waant je er in het ,,buitenland,, best gezellig hoor voor een keertje dagje markt maar ik hoef er niet meer te wonen..

Als mensen uit de provincie een dagje stad komen doen lopen ze door het centrum. Slotervaart
Dus West of Oost daar komt men niet. Weten inderdaad niet waar ze het over hebben.

KLopt, de mensen uit de provincie praten ook maar na wat ze ergens hebben gehoord. De Dapperbuurt is wel een gevalletje apart, maar zelfs de verkoop van huurwoningen en (dus) een toeloop van bakfietsfiguren heeft de buurt niet kunnen veranderen. Er is een soort golfbeweging in de buurt door de jaren heen, maar het lukt maar niet om de pieken langer te maken. Of het ligt aan de samenstelling van de bevolking in die wijk, weet ik niet zeker. Laat ik het zo zeggen, er is ongekend veel criminaliteit waar de gemiddelde bewoner niks mee van doen heeft.
Er is daar overigens geen minaret te horen, wel diverse klokken die de tijd aangeven en waardoor je dus in huis eigenlijk geen klok nodig hebt en zonder horloge leert leven :).

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:36

Janneke2 schreef:
Voor mij hoort het tot de identiteit van Nederland (....boven de grote rivieren, historisch gesproken...) dat allerlei stromingen vrij zijn om hun overtuigingen te beleven en jawel: uit te dragen.

Dat uitdragen is lang niet zo vanzelfsprekend geweest hoor. Zegt het begrip 'schuilkerk' je iets? Die waren er niet omdat men in het Noorden zo zat te wachten op 'afwijkende' katholieken die hun geloof openlijk gingen uitdragen.
Ja, andersgelovenden werden getolereerd, terwijl ze elders verbrand werden, maar dat betekent niet dat ze ook in alle aspecten van hun geloof geaccepteerd of zelfs omarmd werden.

Doen alsof men overal in Nederland zo open en accepterend richting vreemde of afwijkende stromingen en gebruiken was en is, dat is echt de boel nogal selectief bekijken.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:38

Jessix schreef:
IHN schreef:
en in antwoord op de vraag: Wanneer ben je een inheemse nederlander...

als je even zorgvuldig verder had gelezen had je gelezen dat ik zelf al aangeef dat ik het woord eigenlijk niet vind passen, maar even niet wist hoe anders te verwoorden...ik bedoel ermee aan te geven dat de Islam van oorsprong niet in ons land voorkomt, het zijn mensen die hier naartoe zijn gekomen om te werken, of als vluchteling die dit geloof geintroduceerd hebben...en als je dan nóg even verder leest, zie je dat ik door dit zo op te schrijven (En de opmerking van iemand dat ook het christendom geintroduceerd is ooit) ook al aangeef dat ik eigenlijk niet zeker weet of het wel te beargumenteren valt dat het niet zou mogen...behalve dat ik er gevoelsmatig moeite mee heb....

ik vind het jammer dat er zo weinig echt geprobeerd wordt elkaar te begrijpen en ook kritisch naar eigen denkwijzes gekeken wordt...het lijkt in dergelijke discussies alleen maar om gelijk krijgen te gaan....ik merk zelf ook dat ik door bovenstaande opmerking me eigenlijk aangevallen voel en de neiging heb mijn standpunt te gaan verdedigen, terwijl ik hem eigenlijk juist daarvoor iets bijgesteld heb......in principe is wanneer ben je inheemse nederlander een normale vraag....de 2e keer met smiley erachter, geeft mij het idee dat het eigenlijk geen vraag is waar oprechte interesse in het antwoord bestaat, maar meer om aan te geven: wat een domme opmerking die je daar plaatst (kan mijn interpretatie zijn, dat besef ik)...

best jammer....

en de Urk opmerking: ik heb over Just Kidding heengelezen :)


Zou je het dan niet erg vinden als de kerk een speaker op het dak zet en 2x per dag het Ave Maria laat horen?


ja, dat zou ik ernstig irritant vinden... maar dat is meer persoinlijk.. kerkklokken geven me het geviel can vrijheid/boerenleven etc. Oproep tot gebed is voor mij herrie en ave maria uit een luidspreker ook.