Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 20:53


Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:58

Ik snap het wel en vind het op zich een goede ontwikkeling

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:00

Ik snap het ook wel, als je nu hoort hoeveel zzp'ers er geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben, ik vraag me af hoe die mensen dat gaan doen als ze serieus ziek worden

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:02

Ik vind het ook een goede zaak, sommige ZZP'ers werken zich zó in de problemen omdat ze deze niet hebben. Erg onverantwoord.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:03

Mag ik vragen waarom je dat vind?

Naar mijn idee gaat dit zwartwerken ontzettend in de hand werken.

Mocht ik in mijn huidige beroep arbeidsongeschikt worden, tja, dan is er vast wel iets anders wat ik wel kan.

En ik heb nog een partner met een goede baan.

Dat zal niet voor iedereen zo zijn, en daarom kan je ook niet alle zzpers op 1 hoop gooien

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:04

LadyMadonna schreef:
Mag ik vragen waarom je dat vind?

Naar mijn idee gaat dit zwartwerken ontzettend in de hand werken.

Mocht ik in mijn huidige beroep arbeidsongeschikt worden, tja, dan is er vast wel iets anders wat ik wel kan.

En ik heb nog een partner met een goede baan.

Dat zal niet voor iedereen zo zijn, en daarom kan je ook niet alle zzpers op 1 hoop gooien


Ja, maar zo zullen er ook mensen zijn die vinden dat ze geen ziektekostenverzekering nodig hebben. Of geen WA verzekering. En die zijn ook gewoon verplicht.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:05

Maar waar ligt de grens dan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:08

Maak het dan bijv inkomens afhankelijk, of alleen als je de kostwinner bent, of zoiets.

Als dit ingevoerd wordt kan ik m’n zaak wel opdoeken...
Of een veel hoger tarief bij mijn klanten neerleggen, waardoor die weg lopen en ik de boel alsnog kan opdoeken....

Aan de andere kant: eigen schuld, eigen risico....
In nl kan je in het ergste geval altijd nog de bijstand in... niet leuk, wel een vangnet
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 09-06-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:08

Voorbeeld, een vriendin van mij is verloskundige (praktijkeigenaar) en alleenstaand. Als zij ziek wordt, of iets breekt of een blessure oploopt aan welk lichaamsdeel dan ook is zij (voorlopig) arbeidsongeschikt.

Daar tegenover staan wel een bak met vaste lasten voor haar privé situatie, maar ook verzekeringen en dergelijke die zij moet hebben om dit beroep te mogen uitoefenen.

Zij zou met lege handen staan.

Als jij trouwens als ZZP'er een baan erbij hebt, of een (geregistreerde) partner is het een ander verhaal. Dan wordt de verplichting ook anders.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:10

Er is een groep Zzp'ers die in sommige vakgebieden "De markt om zeep helpt" omdat ze vér onder de gangbare prijzen vaan zitten.
Dit kan omdat ze zelf geen premies afdragen, geen pensioenvoorziening hebben en bv geen AOV hebben.

Dat is tevens de groep waar het grootste gevaar ligt op verborgen armoede. Er hoeft maar íets te gebeuren en die mensen hebben geen vangnet. Levensgevaarlijk....

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:10

LadyMadonna schreef:
Maak het dan bijv inkomens afhankelijk, of alleen als je de kostwinner bent, of zoiets.

Als dit ingevoerd wordt kan ik m’n zaak wel opdoeken...
Of een veel hoger tarief bij mijn klanten neerleggen, waardoor die weg lopen en ik de boel alsnog kan opdoeken....


Gebaseerd op je eerste antwoord klinkt dit ook meer als hobby (voor mij) dan als werk, voor dat bedrag per maand zou ik mijn bed niet uitkomen bij wijze van spreken.

Ik denk dat ze het ook doen op 'ZZP'er' minder aantrekkelijk te maken. Je kan het heel makkelijk worden, maar niet heel makkelijk zijn. En daar verkijken veel mensen zich op.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:13

Ik vind het onzin.
Heel veel ouderen werken na hun pensioen nog wat uren als zzper bij hun vroegere baas.
Ze hebben AOW een pensioentje en ook nog wat inkomen. Die hebben dat helemaal niet nodig.
Ik vind het gewoon dat mensen zelf moeten beslissen of ze dit nodig hebben of niet.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:13

Ik doe nu weleens wat extra diensten in de zorg naast mijn fulltime baan in loondienst. Daar moet ik straks verplicht een arbeidsongeschiktheidverzekering voor afsluiten, een beroepsaansprakelijkheidverzekering afsluiten (want valt vanaf 1-1 niet meer onder de dekking van de LAD en ziekenhuizen zijn vaak onvoldoende verzekerd) en pensioen over afdragen (terwijl ik in mijn vaste baan al te maken heb met pensioenaftopping :+ ). Dat kan niet uit en daarvoor is het aanbod van diensten ook veel te wisselvallig (heel mei, juni en juli bijvoorbeeld niets gepland staan).
Het geld van die extra diensten heb ik niet nodig dus ik stop daar straks gewoon mee. Jammer voor de ziekenhuizen die extra mankracht nodig hebben, maar mij teveel gedoe.

Ik vind het echt mensen hun eigen verantwoording om dit te regelen, maar ik ga vast weer teveel uit van het gezonde verstand van de mensen :+

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:15

gomir schreef:
Ik vind het echt mensen hun eigen verantwoording om dit te regelen, maar ik ga vast weer teveel uit van het gezonde verstand van de mensen :+


Ja, absoluut. Common sense: not so common

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:16

Mijn man heeft ook geen arbeidsongeschiktheid verzekering, hij spaart wel voor zijn pensioen, als we een arbeidsongeschiktheid van 200,- of meer zouden moeten afsluiten blijft er wenig geld over voor pensioen. Maar we kunnen het redden op mijn salaris, dus er is geen onvoorziene ramp als hij arbeids ongeschikt zou raken, daarbij is het risico relatief klein, en het maandbedrag hoog.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-06-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:17

KimD:
Voor mij is het wel degelijk werk, ik kan medisch gezien niet fulltime werken, maar ben verder niet afgekeurd oid. (Daar vinden ze me dan weer te goed voor ;) )
Omdat ik geen baan kon houden ben ik dus voor mezelf begonnen.
Variërend van 10-25 uur pw (uitschieters naar beneden van 5 pw en naar boven van 30 pw)
Doe netjes mijn aangiftes en sta netjes bij de kvk geregistreerd.

Anoniem

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:18

Als ZZP'er tref ik liever mijn eigen regelingen. Als ik het idee krijg dat ik het nodig heb en ik heb niks meer om op terug te vallen spaar ik bijvoorbeeld liever zelf of stap ik naar een broodfonds dan dat ik verplicht een (dure) AOV af moet nemen die vaak maar een fractie van de daadwerkelijke inkomsten dekken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:20

ik vindt het alleen een goed idee als ze zorgen dat het betaalbaar wordt. Er is een rede waarom veel ZZPers nu geen AOV nemen...tis gewoon veel te duur.

Had overigens liever gezien dat ze pensioenpremie verplicht hadden gemaakt.

En ja mijn man is ZZPer.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:20

Verplichting is prima. Maar dan 'gewoon' premie plus werkgeversdeel afdragen voor de normale WAO-regeling, over je gemiddelde maandinkomen.
Nu moeten ZZP-ers zich 'particulier' (bij gebrek aan een beter woord) verzekeren, en verzekeringsmaatschappijen houden hogere premies aan voor risicoberoepen. De premie voor een IT-consultant is een stuk lager dan voor een hoefsmid. Terwijl die consultant per uur ook nog eens meer kan vragen en dus in principe zo'n premie makkelijker op kan hoesten.

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:24

Het klinkt leuk een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Maar krijgen verzekeraars dan ook een acceptatieplicht?

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:27

Ik ben er niet blij mee. Momenteel ben ik huisvrouw/boerin en werk ik het minimum aantal uren als zzper om mijn big bij te houden en wat centjes voor de hobby. Als ik van die 1 dag per week die ik werk ook nog aov moet betalen blijft er niets over. Bemoeierrij.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:31

Niet elke zzp’er heeft zoiets nodig, mag hopen dat iedereen dat voor zichzelf kan beslissen, maar ms schat ik de mensheid dan te hoog in :+
Mijn man bv, freelanced een beetje naast zn fulltime werk in loondienst en zo’n aov kan dan echt niet uit. Als ie arbeidsongeschikt daarvoor wordt, doet ie het gewoon niet meer en is er geen man overboord.
Wordt het verplicht, zal ie t denk ik zwart gaan doen. En met hem meer neem ik aan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:44

Dus als je naast je huidige werk alsnog bij wilt verdienen als ZZPer moet je een aow hebben. Vind dat beetje kromme regel. Hoeveel kost zo AOW dan?

ik zou heel graag in de toekomst als ZZper naast mijn huidige werk, lessen willen gaan geven (volgens nu opleiding voor) maar dan uiteraard volgens het boekje. dus incl kvk en belastingbetalen enz. Maar als ik dan daarvoor een AOW verzekering moet voor nemen, worden de prijzen wel erg hoog.. Dan ben ik les aan het geven om mijn AOW te betalen.. ik kan er ook niet heel veel informatie over vinden..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:48

Ik heb net even gekeken. Het minimaal te verzekeren bedrag is 10.000 per jaar.
Als ik m daarop zet, zou ik, binnen mijn sector, 132 Pm gaan betalen 8)7

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:50

LadyMadonna schreef:
Ik heb net even gekeken. Het minimaal te verzekeren bedrag is 10.000 per jaar.
Als ik m daarop zet, zou ik, binnen mijn sector, 132 Pm gaan betalen 8)7


Wacht effe...132 euro inleggen om....10.000 inkomsten derving te verzekeren?

Nou...lekker zinvol :')