Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:53

Dan is er gelukkig altijd nog de mogelijkheid om op zaterdag 10 maart naar de grote klimaatmars in Amsterdam te gaan!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:56

juval schreef:
ze kan haar lessen niet missen aangezien ze er niet geweldig voor staat. En ik heb zelf ook wel twijfels aan de motieven van veel spijbelaars. Makkelijke vrije dag voor de meesten denk ik.

Zeg je dat ook voor onderwijzers / mensen uit de zorg / politiemensen die staken voor een betere CAO? Lekker makkelijke vrije dag?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:57

Tout a fait (inderdaad)! JewEmm

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:01

Magrathea schreef:
juval schreef:
ze kan haar lessen niet missen aangezien ze er niet geweldig voor staat. En ik heb zelf ook wel twijfels aan de motieven van veel spijbelaars. Makkelijke vrije dag voor de meesten denk ik.

Zeg je dat ook voor onderwijzers / mensen uit de zorg / politiemensen die staken voor een betere CAO? Lekker makkelijke vrije dag?


nee. dat zijn geen pubers die naar school hoeven toch?
Ik heb lang bij de vakbond gewerkt en zie het nut van een goede CAO zeker in, dus daarvoor demonstreren is prima wat mij betreft.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:02

En demonstreren door pubers die geen stemrecht hebben voor een leefbare toekomst voor hunzelf is niet prima? In het weekend zijn er ook geen politici aanwezig in den haag. En door te spijbelen (of noem het staken) maken ze een nog veel duidelijker statement.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:05

Mijn kleinkinderen vraag ik het niet want ze moeten zelf de keuze wel of niet maken. Ik hoop het alleen zo. Helaas woon ik niet in Nederland nu, anders ging ik zeker mee om de jeugd te steunen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:05

JewEmm schreef:
En demonstreren door pubers die geen stemrecht hebben voor een leefbare toekomst voor hunzelf is niet prima? In het weekend zijn er ook geen politici aanwezig in den haag. En door te spijbelen (of noem het staken) maken ze een nog veel duidelijker statement.

Dit ja. Werkende mensen staken omdat ze door het werk neer te leggen een punt willen maken. En eerlijk? Ik vind 'een goede CAO' echt in het niet vallen bij het hebben van een leefbare wereld voor toekomstige generaties. Daar zijn imo heel veel middelen geoorloofd. Waarom mogen zij daar niet voor strijden op een vergelijkbare manier als de onderwijzers / zorgwerkers / politiemensen?

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:08

ik zeg toch niet dat het niet mag??? ik zeg alleen dat ieder vrij is om een eigen keuze te maken. Mijn dochter kiest ervoor om niet te gaan 'staken'. Hoop dat een andere mening ook gerespecteerd wordt. Ik respecteer de keuze van mijn dochter.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:11

Je beticht de stakers er anders wel van dat ze wel een dagje vrij zullen willen :n

Ik las overigens op Facebook dat de meeste scholen die de staking aanmoedingen / faciliteren hier ook een opdracht aan koppelen voor maatschappijleer en/of aardrijkskunde ofzo. Dat vind ik erg positief :j

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:12

ik beticht... nou ja betwijfel inderdaad de motieven van een aantal leerlingen. mag dat niet?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:14

Misschien moet ik iets meer uitleg geven waarom ik mij volledig schaar achter de betogingen van de klimaatjongeren (zowel in BE als NL, en natuurlijk is het prima dat jongeren er niet voor kiezen om te gaan betogen. Je moet er naar mijn mening ook echt wel achter staan). Ik ben tijdens mijn middelbareschooltijd (ik geloof in 2004 of 2005) met een groepje van onze school, en met ons vele andere scholen, uitgenodigd om in het provinciehuis van Drenthe onze visie op klimaatverandering te presenteren. (Eerlijk is eerlijk, tot een paar weken terug was ik dit volledig vergeten). In die tijd is er echt bizar weinig actie ondernomen. We zijn 15 jaar verder. Er hadden allang maatregelen genomen moeten worden. Hoe langer we wachten, hoe extremer de maatregelen moeten zijn. Ik sta echt perplex van hoe ontzettend weinig er door de politiek en de industrie/bedrijven aan klimaat besteed is. En nu er eindelijk vanuit de burgers druk uitgeoefend wordt, wordt er met man en macht argumenten bedacht om die betogers in diskrediet te brengen. Zo kom ik eigenlijk ook op Schauvliege terecht; Vlaams minister voor milieu. Die is vandaag opgestapt, nadat gisteravond een speech van haar naar boven is gekomen van afgelopen zaterdag, waarin ze verteld dat ze weet dat de klimaatmarsen in België georganiseerde wraakacties zijn al gevolg van betogingen tegen de minister van Milieu in 2003. En dat dat door Staatveiligheid bevestigd is. En ze heeft gisteravond haar excuses aangeboden: ze had niet moeten zeggen dat ze dit van Staatveiligheid gehoord had. Maar dit is de organisatie van de burgerbeweging (waarvoor ik fotograaf ben) onder andere compleet in het verkeerde keelgat geschoten. De klimaatbeweging die nu in België zo'n momentum heeft gekregen is het gevolg van jaren lange organisatie van vrijwilligers die bezorgd zijn om het klimaat....

(Excuses als dit wat kort door de bocht is en onduidelijk. Ik zou het niet willen, maar ik word nogal emotioneel van de huidige gang van zaken mbt klimaatbeleid)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 01:31

Bye bye Joke Schauvliege... Dat werd tijd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:03

CalipsoLover schreef:
Bye bye Joke Schauvliege... Dat werd tijd.

Van harte gefeliciteerd. Naar wat ik begrepen heb is zij jullie equivalent van onze Henk Bleker destijds.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:56

Magrathea schreef:
Je beticht de stakers er anders wel van dat ze wel een dagje vrij zullen willen :n

Ik las overigens op Facebook dat de meeste scholen die de staking aanmoedingen / faciliteren hier ook een opdracht aan koppelen voor maatschappijleer en/of aardrijkskunde ofzo. Dat vind ik erg positief :j


Bij de school van mijn kinderen is dat ook zo, was ook blij verrast hoe ze het oppakken.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:34

van facebook geplukt ;)

Citaat:
Zinnige Onzin
16 uur ·
Mag ik eens even ongegeneerd gaan zeuren? Ik ben er nu domweg even helemaal aan toe.
Dat klimaat gedoe hangt me onderhand helemaal mijn keel uit.
Klimaatspijbelaars. Een nieuw woord voor studenten die geen zin hebben om te studeren en die met toestemming van hogerhand een gezellige middag in een stad gaan lopen. Zo van "Kijk ons eens goed bezig zijn."
Laat ze diezelfde actie eens op zondag doen. In hun eigen tijd. Wordt de animo al snel stukken minder denk ik.
Dezelfde studenten gaan aan het eind van dit studiejaar weer allemaal op zoek naar dat goedkope vliegreisje van 49 euro naar Praag of Barcelona. Of ze zetten de rekken bij de Primark op de kop om dat coole t-shirt van "maar" 4 euro te scoren. De gevolgen van deze acties voor het klimaat worden dan voor het gemak maar even geheel buiten beschouwing gelaten.
De sloten liggen overal vol met chipszakken, lege flesjes en blikjes, kauwgom strips en sigaretten peuken. De plastic zak, met van huis meegenomen brood, ligt er broederlijk naast het lege polystyreen bakje waar de hamburger van de grote gele M heeft in gezeten.
Men vind het blijkbaar heel gewoon. Als die studenten dan toch een tocht voor het klimaat willen houden, laat ze dat dan met een knijper en zak langs de bermen van Nederland en België doen.
Het kan allemaal best wat minder in Nederland. Maar niemand wil de boodschapper van die boodschap zijn.
Klimaat is onderhand een hype geworden.
Een verdienmodel.
Van zonnepanelen , windmolens en elektrische auto`s weet men precies de terugverdientijd. En dat is ook vaak de enigste reden dat ze worden gebruikt. De talloze hectares ongebruikt land voor de zonnepanelen calculeert men gewoon in. En nergens in de berekeningen vind je terug wie de recycle-kosten voor die "versleten"panelen en windmolens of de onrendabel geworden accu`s gaat betalen.
Het verplichtte "groen doen" gaat de Nederlandse huishoudens straks duizenden euro`s per huishouden kosten. En de politiek vindt dat blijkbaar heel normaal.
Ze proberen stemmen te pakken door mee te liften op de waanzin van de dag. Ze eisen miljoenen, of nog beter, miljarden, om hun natte droom werkelijkheid te laten worden. Nederland failliet voor 0.003% klimaatwinst.
En de one-issue-partij PvdD wil daarbij ook nog steeds alle boeren uit Nederland hebben. Dat ons voedsel dan met vrachtwagens en vliegtuigen uit het buitenland moet komen vindt men blijkbaar geen probleem.
De grootwinkelbedrijven promoten het vegetariër zijn omdat er een fikse plus op al dat bewerkte voedsel zit. Aan de andere kant van het schap liggen de producten van de bio-boeren in de ramsj omdat niemand ze wil kopen. De ene partij is hartstikke blij met deze nieuw te ontwikkelen markt. De ander partij is al bijna failliet. De consument eist gezond en vreet rotzooi.
Klimatologen buitelen over elkaar heen om hun doemscenario`s op de tv te mogen verkondigen. Ze worden er met slingers en muziek binnen gehaald.
Want goed nieuws is geen nieuws. Slecht nieuws betekent kijkcijfers, betekent reclame inkomsten, betekent populariteit, betekent macht. De spreker die het meest bij de gevraagde boodschap in de buurt komt, of het nu geld, leden, krantenkoppen of naamsbekendheid is, mag zijn woordje komen doen. Vaak theoretische deskundigen die nog nooit met hun voeten in de modder hebben gestaan.
Ons slootwater zit vol met restanten medicijnen van de anti-depressiva en de pil. De bodem verschraalt. De verwachting is dat het aantal vliegbewegingen, wereldwijd over 15 jaar, verdubbelt is ten opzichte van nu. Onze oude dieselauto`s gaan rechtstreeks naar het voormalige Oostblok of Afrika. Grote stukken natuur worden er gekapt omdat dat "beter" zou zijn voor de natuur. Dankzij Staatswanbeheer kunnen de bio-centrales tenminste weer even vooruit.
Hoelang moet ik nog doorgaan?
We meten net 100 jaar de temperaturen op deze planeet. Ze draait al miljarden jaren haar rondjes en heeft echt wel ergere dingen overleeft.
Het enigste probleem op de aarde is de mens. En daar weet diezelfde aarde ook heus wel raad mee.We kunnen de veranderingen misschien iets remmen.
Maar stoppen? Nooit!!.
De mens loopt, op een tijdschaal van de aarde in 24 uur, nog maar 40 seconden op deze wereld rond. Over 10 seconden zijn we weg. En over een uur heeft de aarde zich herstelt en loopt er wel weer wat anders in het rond.
Tot die tijd kunnen we hooguit proberen om alles een beetje netjes achter te laten.
De politiek praat, de aandeelhouders beslissen en iedereen gaat gewoon door waar hij mee bezig is.
Het is zoals altijd weer de gewone burge die straks de rommel op mag ruimen.
Die chipszak ligt nu in de grijze container, het blikje in de pmd-bak. We moeten door tenslotte.
En mijn klimaat-ei ben ik hier nu ook mooi even kwijt geworden.
Dank je voor jullie tijd.
En mocht je het niet met me eens zijn dan is het maar zo.
Klik dit verhaal dan weg en verklaar mij rustig
de eerste echte klimaatgek.....

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:34

...wat doe ik: morgen richting Den Haag
"Oma is trots op jullie...!"

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:12

juval schreef:
van facebook geplukt ;)

Citaat:
Zinnige Onzin
16 uur ·
Mag ik eens even ongegeneerd gaan zeuren? Ik ben er nu domweg even helemaal aan toe.
Dat klimaat gedoe hangt me onderhand helemaal mijn keel uit.
<knip>
de eerste echte klimaatgek.....

Helemaal waar.
Al dat protesteren hoe goed bedoeld ook veranderd niks. Om dat te bewerkstelligen moet er echt wat gedaan worden ipv klagen/protesteren. Anders gaan leven, zelfredzamer worden, werkelijk je inspannen om te komen waar nu voor geprotesteerd wordt. Deze samenleving en politiek gaat dat niet doen, daar tegen protesteren zal dat niet veranderen. Stap er uit, bouw wat je wel wil en de rest volgt uiteindelijk wel.

Politiek maakt besluiten die ervoor zorgen dat ze bij de volgende verkiezingen herkozen worden, ze lopen dus achter de massa aan ipv er vooruit. En de massa heeft de kennis, energie en urgentie niet om de druk uit te oefenen voor de stappen die genomen moeten (hadden moeten eigenlijk) worden. Nutteloos dus dit, ga zelf het pad maken richting werkelijk duurzaam (en als er geld aan verdient wordt, is het valse duurzaamheid), misschien dat we dan nog een leefbare planeet overhouden aan het eind.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:17

juval schreef:
van facebook geplukt ;)

Citaat:
Zinnige Onzin
16 uur ·
Mag ik eens even ongegeneerd gaan zeuren? Ik ben er nu domweg even helemaal aan toe.
Dat klimaat gedoe hangt me onderhand helemaal mijn keel uit.
Klimaatspijbelaars. Een nieuw woord voor studenten die geen zin hebben om te studeren en die met toestemming van hogerhand een gezellige middag in een stad gaan lopen. Zo van "Kijk ons eens goed bezig zijn."
Laat ze diezelfde actie eens op zondag doen. In hun eigen tijd. Wordt de animo al snel stukken minder denk ik.
Dezelfde studenten gaan aan het eind van dit studiejaar weer allemaal op zoek naar dat goedkope vliegreisje van 49 euro naar Praag of Barcelona. Of ze zetten de rekken bij de Primark op de kop om dat coole t-shirt van "maar" 4 euro te scoren. De gevolgen van deze acties voor het klimaat worden dan voor het gemak maar even geheel buiten beschouwing gelaten.
De sloten liggen overal vol met chipszakken, lege flesjes en blikjes, kauwgom strips en sigaretten peuken. De plastic zak, met van huis meegenomen brood, ligt er broederlijk naast het lege polystyreen bakje waar de hamburger van de grote gele M heeft in gezeten.
Men vind het blijkbaar heel gewoon. Als die studenten dan toch een tocht voor het klimaat willen houden, laat ze dat dan met een knijper en zak langs de bermen van Nederland en België doen.
Het kan allemaal best wat minder in Nederland. Maar niemand wil de boodschapper van die boodschap zijn.
Klimaat is onderhand een hype geworden.
Een verdienmodel.
Van zonnepanelen , windmolens en elektrische auto`s weet men precies de terugverdientijd. En dat is ook vaak de enigste reden dat ze worden gebruikt. De talloze hectares ongebruikt land voor de zonnepanelen calculeert men gewoon in. En nergens in de berekeningen vind je terug wie de recycle-kosten voor die "versleten"panelen en windmolens of de onrendabel geworden accu`s gaat betalen.
Het verplichtte "groen doen" gaat de Nederlandse huishoudens straks duizenden euro`s per huishouden kosten. En de politiek vindt dat blijkbaar heel normaal.
Ze proberen stemmen te pakken door mee te liften op de waanzin van de dag. Ze eisen miljoenen, of nog beter, miljarden, om hun natte droom werkelijkheid te laten worden. Nederland failliet voor 0.003% klimaatwinst.
En de one-issue-partij PvdD wil daarbij ook nog steeds alle boeren uit Nederland hebben. Dat ons voedsel dan met vrachtwagens en vliegtuigen uit het buitenland moet komen vindt men blijkbaar geen probleem.
De grootwinkelbedrijven promoten het vegetariër zijn omdat er een fikse plus op al dat bewerkte voedsel zit. Aan de andere kant van het schap liggen de producten van de bio-boeren in de ramsj omdat niemand ze wil kopen. De ene partij is hartstikke blij met deze nieuw te ontwikkelen markt. De ander partij is al bijna failliet. De consument eist gezond en vreet rotzooi.
Klimatologen buitelen over elkaar heen om hun doemscenario`s op de tv te mogen verkondigen. Ze worden er met slingers en muziek binnen gehaald.
Want goed nieuws is geen nieuws. Slecht nieuws betekent kijkcijfers, betekent reclame inkomsten, betekent populariteit, betekent macht. De spreker die het meest bij de gevraagde boodschap in de buurt komt, of het nu geld, leden, krantenkoppen of naamsbekendheid is, mag zijn woordje komen doen. Vaak theoretische deskundigen die nog nooit met hun voeten in de modder hebben gestaan.
Ons slootwater zit vol met restanten medicijnen van de anti-depressiva en de pil. De bodem verschraalt. De verwachting is dat het aantal vliegbewegingen, wereldwijd over 15 jaar, verdubbelt is ten opzichte van nu. Onze oude dieselauto`s gaan rechtstreeks naar het voormalige Oostblok of Afrika. Grote stukken natuur worden er gekapt omdat dat "beter" zou zijn voor de natuur. Dankzij Staatswanbeheer kunnen de bio-centrales tenminste weer even vooruit.
Hoelang moet ik nog doorgaan?
We meten net 100 jaar de temperaturen op deze planeet. Ze draait al miljarden jaren haar rondjes en heeft echt wel ergere dingen overleeft.
Het enigste probleem op de aarde is de mens. En daar weet diezelfde aarde ook heus wel raad mee.We kunnen de veranderingen misschien iets remmen.
Maar stoppen? Nooit!!.
De mens loopt, op een tijdschaal van de aarde in 24 uur, nog maar 40 seconden op deze wereld rond. Over 10 seconden zijn we weg. En over een uur heeft de aarde zich herstelt en loopt er wel weer wat anders in het rond.
Tot die tijd kunnen we hooguit proberen om alles een beetje netjes achter te laten.
De politiek praat, de aandeelhouders beslissen en iedereen gaat gewoon door waar hij mee bezig is.
Het is zoals altijd weer de gewone burge die straks de rommel op mag ruimen.
Die chipszak ligt nu in de grijze container, het blikje in de pmd-bak. We moeten door tenslotte.
En mijn klimaat-ei ben ik hier nu ook mooi even kwijt geworden.
Dank je voor jullie tijd.
En mocht je het niet met me eens zijn dan is het maar zo.
Klik dit verhaal dan weg en verklaar mij rustig
de eerste echte klimaatgek.....

Onzinnige onzin zou ik zeggen.
Staat vol met cynische achteroverleun-observaties, drogredeneringen, jij-bakken en slappe excuses om niets wezenlijks te doen. I don't buy it.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:43

Mensen als van die FB-post zijn dus exact de reden dat actie NU nodig is. Wat een stuk ongeïnformeerd gel*l. Precies wat Askja zegt. Als er jaren terug actie was ondernomen hadden we nu niet met de gebakken peren gezeten, en ja, dan wordt het duur. Jammer joh. Daar kunnen de jongeren van nu niks aan doen, die bestonden toen nog niet. Of komt daar ook weer een leuk excuus voor :')

Tegen de tijd dat er écht niks meer te doen is en alles al hopeloos verloren is zijn de mensen die dit soort dingen posten allang dood, dus ja, dan heb je er natuurlijk geen last meer van :n Makkelijk praten...

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:49

Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:55

juval schreef:
Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.

Precies, maar de reden dat we nu met de gebakken peren zitten is dat het altijd iemand anders is die het moet doen en er zelf voor inleveren (werkelijk of gevoelsmatig) willen velen niet.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:57

Waarom niet én betogen én zelf actie ondernemen?
Ik denk dat de meeste actievoerders al lang bezig zijn met minder/geen vlees eten, minder/niet vliegen en duurzaam leven..
Juist de politiek vindt dat er al genoeg gebeurt.. Met de vroem vroem partij aan de leiding komen we nergens. Dan kan er wel een groot deel van de mensen zelf duurzaam leven, maar als de grote bedrijven en een ander groot deel van de bevolking volop het milieu blijft vervuilen kom je nergens. Dat moet gewoon vanuit de overheid worden geregeld.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:16

juval schreef:
Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.

Lol, denk dat je echt niet geïnformeerd bent dan. Hier word ik zo boos van, want dan heb je geen idee waarom ze protesteren. Ik heb dit al eerder in het topic gezet, 100 bedrijven zijm verantwoordelijk voor ongeveer 75% van de uitstoot wereldwijd. 100 bedrijven die taxen betalen en zo hun hangetje kunnen gaan. Wij leven in een land dat meer dan 200 jaar nodig zou hebben om 100% op groene energie te draaien. Maar zolang hebben wij niet. Je kan je je als individu nog zoveel aanpassen als je wil dan, zolang de grote vervuilers kunnen betalen komen ze er van af met een rekening, en daarom komen ze op straat. Om ervoor te zorgen dat wij als individu niet onze tijd verspillen door onszelf zo goed mogelijk aan te passen maar dat er ook iets gedaan wordt aan de bedrijven die ECHT horen aangepakt te worden.

Edit: als je die redenering hebt dan moesten arbeiders nog altijd op zondag werken, hadden vrouwen geen stemrecht en zaten afrikanen nog altijd achteraan op de bus. Betogen helpt wel degelijk, gewoon blijven volhouden dus.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:31

8nnemiek schreef:
Waarom niet én betogen én zelf actie ondernemen?
Ik denk dat de meeste actievoerders al lang bezig zijn met minder/geen vlees eten, minder/niet vliegen en duurzaam leven..
Juist de politiek vindt dat er al genoeg gebeurt.. Met de vroem vroem partij aan de leiding komen we nergens. Dan kan er wel een groot deel van de mensen zelf duurzaam leven, maar als de grote bedrijven en een ander groot deel van de bevolking volop het milieu blijft vervuilen kom je nergens. Dat moet gewoon vanuit de overheid worden geregeld.

Valkuilen :
Wat is werkelijk duurzaam? want mijnbouw voor de nodige ertsen voor je super zuinige tech energie oplossing is net zo funest voor het milieu als aardolie blijven oppompen. Maar aan beide wordt veel geld verdient.
Onze 1 jarige & monocultuur dieten putten de bodem & grondwater uit, ook niet duurzaam dus. Volgens sommige cijfers hebben we nog 60-100 oogsten en dan is het afgelopen.
Vrijheid om te reizen is niet gelijk een recht op reizen met hulpmiddelen.
Zolang het beeld van duurzaam blijft : hetzelfde als nu, maar dan alles electrisch en gerecycled, gaan we net zo hard door de afgrond in. De bevolking blijft nl groeien (want we produceren meer voedsel dan er mensen zijn = groei) en we blijven stukken Afrika/Azie/Zuid-Amerika kappen voor voedsel en biobrandstof. Daarnaast gebruiken we delen van de wereld als (chemisch) afvalstort en gaan de multinationals gewoon verder met nieuwe producten ontwikkelen die niet gezond zijn voor ons, het milieu of de mensen die de grondstoffen verbouwen en de medewerkers in de fabriek leveren inmiddels ook flink in. Het is en blijft meer van hetzelfde als oplossing voor een probleem dat wij zo de wereld in geholpen hebben. Multinationals overbodig maken, groeieconomie afbreken, bevolking naar draagkracht van die regio, ... die kant zullen we heel rap opmoeten, we wilden vaagjes die kant op in de jaren 70 met hippie tijd, etc. maar modeverschijnselen zijn tijdelijk, dit moet permanent zijn. We zouden er zowel fysiek als geestelijk veel gezonder gelukkiger van worden, maar dat geloven we niet omdat de markteting/multinationals daar geen inkomen uit halen. Gezonde en gelukkige mensen geven veel minder geld uit, want die hebben werkelijk geluk en gezondheid ipv de "shotjes geluk" die je als spullen in de winkel koopt.

@CalipsoLover : Die grote bedrijven kunnen zoveel vervuilen omdat er zoveel vraag is naar hun producten, snelste manier om van die bedrijven af te komen is ze overbodig maken door die vraag de nek om te draaien. Regels draaikonten ze zich uit, want eigenlijk kan wat ze doen niet milieuvriendelijk, dat is zeker onbetaalbaar (markt kan die prijzen niet aan) en mogelijk zelfs technisch onmogelijk. Daarnaast zullen ook zij achter de markt aanlopen, wiens brood men eet diens woord men spreekt (alleen dan eindelijk eens werkelijk ipv mooie verdraai de werkelijkheid praatjes).

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:36

juval schreef:
Maar Magrathea, is het niet beter om ZELF actie te ondernemen. Zelf je leven beteren in plaats van te betogen? Ik hou meer van concrete actie dan de massale volksbijeenkomsten. Wat voegt dat nog toe. Ik denk dat iedereeen, ook de politiek, er inmiddels wel van overtuigd is dat er iets moet veranderen.


Vwb de Nederlandse politiek: ik erger mij al jaren aan het gebrek aan inzicht.

Van milieu maatregelen die zigzaggen of worden afgeschaft als doel op zich,
tot slecht openbaar vervoer en "rekening rijden is principieel verkeerd" (alleen de vvd en het cda vinden dit, niet de kiezers of de wetenschap),
en idioot beleid in het algemeen (bomen laten kappen in Canada, per schip de oceaan over en dan hier verbranden en dat kost miljarden aan het potje voor groene energie - als het niet zo dom en triest was zou je er om lachen),
en de lijst is helaas langer.