Opruimacties wadden en kustlijn

Moderators: Polly, Shanna, khirshanta, Amaryllis, Hanmar, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

truselientje

Opruimacties wadden en kustlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 20:07

Mocht hier al een topic over zijn, dan heb ik dus duidelijk niet goed gekeken.

Iedereen die het nieuws een beetje volgt, heeft kunnen lezen dat in de nacht van 1 op 2 januari een containerschip een aantal containers verloren is boven de waddeneilanden. Waar het in eerste instantie om slechts 30 containers leek te gaan is inmiddels bekend dat het er wel iets meer waren, namelijk een dikke 280.
https://www.dvhn.nl/groningen/30-contai ... 13749.html

Helaas zijn bij het afvallen van de containers ook een aantal opengesprongen, met als gevolg dat de waddeneilanden en de kustlijn van Harlingen tot de Eemshaven bedolven worden onder tv's, koelkasten, auto onderdelen, gloeilampen, schoenen, jassen, matrassen, my little ponys, en een hele berg verpakkingsmateriaal zoals stukken plastic en piepschuim.
De afgelopen dagen zijn ongelooflijk veel mensen vrijwillig komen helpen opruimen maar nog steeds spoelt er afval en goederen aan, en de verwachting is dat dit ook nog wel even zo blijft.

Het verbaasd me enigzins dat er nog geen topic te vinden is over dit onderwerp, vandaar dat ik er nu eentje maak. Ik hoop namelijk dat er met mij meer mensen zijn die zich in willen zetten voor een schone kuststrook en schone eilanden. Bokt moet toch de plek zij om mensen te vinden met hart voor dier en natuur, en in het bezit van laarzen (aanrader)

Het zeehondencentrum in Pieterburen is nu aangewezen om de schoonmaak door vrijwilligers te coördineren. Zij zullen met name het opruimen van de Groningse kustlijn en de kwelders in goede banen gaan leiden.
Waar de kustlijn nog relatief eenvoudig op te ruimen is door de toegankelijkheid, is dit al veel lastiger voor de kwelders. Hier kunnen geen tractoren komen, wat betekent dat alles met de hand opgeruimd en naar de weg gesleept moet worden. Elk jaar broeden er ontzettend veel vogels in deze kwetsbare gebieden, die nu overspoeld zijn met afval.

Op de facebook pagina van het zeehondencentrum wordt in de loop van de week meer informatie geplaatst over de plekken waar hulp meer dan welkom is.
https://m.facebook.com/zeehondencentrum ... ale2=nl_NL

Ik ben van plan om in ieder geval zaterdag een dag te gaan helpen. Hopelijk zijn er meer mensen die een handje willen helpen, is het niet deze week, dan wellicht in de komende weken want het is duidelijk dat dit probleem niet in 1 of 2 weken op te lossen is.

Mochten er mensen zijn die graag een groep willen vormen, vind ik het prima als dat in dit topic gebeurd.
Mijn doel is vooral om meer mensen bewust te maken van de milieuramp die zich nu in het noorden van ons land afspeelt.

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

liespower94

Re: Opruimacties wadden en kustlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:12

Ik ga dit weekend, mits ik ver genoeg ben met het studeren voor tentamens, ook een of meer dag helpen op een eiland :)

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 09:45

Inmiddels is op de facebook pagina van het zeehondencentrum te lezen dat de instanties als Waterschap Noorderzijlvest en Rijkswaterstaat hebben aangegeven geen hulp te willen van vrijwilligers. Er zal dus ook eerst geen nieuws meer volgen wat betreft de gecoordineerde acties.

Het is voor mij niet te begrijpen dat ze alle hulp opzij schuiven. De afgelopen week is er meer dan 1 miljoen ton afval verzameld door vrijwilligers, en er is nog veel meer op te ruimen. Juist de komende tijd waarin de media aandacht zal afnemen en daarmee ook het aantal vrijwilligers, en dan schuif je nu zo iedereen aan de kant. :n

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:54

Wij zijn afgelopen weekend wezen opruimen op Terschelling. We zijn geschrokken van de hoeveelheden afval maar waren erg onder de indruk van wat een grote groep vrijwilligers met elkaar voor elkaar kan krijgen. Toen wij zondag weg gingen was het eiland optisch al bijna schoon maar dat was dus voor de storm van dinsdag.
Wij waren van plan om dit weekend weer te gaan opruimen langs de kust maar de berichten zijn tegenstrijdig en onduidelijk en dat maakt het best lastig. Ik las dat twee scholen die hadden geregeld om te komen opruimen langs de Groningse kust niet mochten komen en dat vind ik echt onvoorstelbaar, wat een gemiste kans ook ter educatie! Ik me niet voorstellen dat er nu of in de toekomst geen hulp meer nodig is maar op deze manier haken mensen af en dat is zo zonde.
Laatst bijgewerkt door Swift op 11-01-19 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:55

Belachelijk inderdaad.. Er zijn zo veel mensen die graag een handje helpen. Ik was zelf ook al lang daar geweest als ik niet helemaal in het zuiden had gewoond.
..en in plaats van al die hulp te accepteren geven ze liever enorm veel van onze belastingcenten uit om ploegen overbetaalde mensen met een prikstok te laten rondlopen.
Ik snap dat ze niet zitten te wachten op mensen die alleen de waardevolle spullen eruit zoeken, maar er zijn ook zat mensen die gewoon een schoon strand en schone zee willen.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:15

Zojuist door het zeehondencentrum op facebook geplaatst:
Vandaag is er een opruimactie Eemshaven en morgen vanuit Noordpolderzijl. In samenwerking met het Waterschap Noorderzijlvest zullen we van 10:00-16:00 uur aanwezig zijn om op te ruimen. Meer weten of ook meedoen? Meld je aan: http://bit.ly/2M8uca4 #actiegroningernoordkust

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:19

ik heb afgelopen weekend geholpen bij lauwersoog veel mensen namen de bruikbare spullen mee en lieten heel veel piepschuim enzo liggen viel ons op.

we gaan eventueel kijken of dit weekend weer kunnen helpen

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:26

Een beetje tegenstrijdig allemaal. Het is openbaar dus laat die mensen lekker helpen. En het is inderdaad ook goed voor de kids en als men duidelijke punten heeft waar het afval heen moet om afgehaald te worden is het toch geen probleem lijkt me. >;)
Ook als men wel waardevolle spullen mee neemt, het is in ieder geval iets, hoe gierig het ook is. En het bedrijf heeft al gezegd afstand te doen van de spullen. Wilde ook wel graag meehelpen maar ben net verhuisd en er moet nog veel gedaan worden.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 10:30

Ik las de update ook net! Fijn dat er toch nog iets georganisserd wordt! Zal wel teveel kritiek zijn geweest op de uitspraak.
Tuurlijk zullen er mensen zijn die alleen het bruikbare er uit zoeken, al kun je je afvragen wat er nog bruikbaar is als het een week in zout water heeft gelegen. Maar uiteindelijk moet toch alles opgeruimd worden en wat weg is, is maar weg denk ik dan maar.
Er waren inderdaad 2 scholen die langs wilden komen, jammer dat ook dat afgekapt werd, het was zo'n mooie kans geweest om die kinderen te leren dat we voorzichtig met de natuur moeten zijn en dat afval daar niet hoort.

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:34

Swift schreef:
Wij zijn afgelopen weekend wezen opruimen op Terschelling. We zijn geschrokken van de hoeveelheden afval maar waren erg onder de indruk van wat een grote groep vrijwilligers met elkaar voor elkaar kan krijgen. Toen wij zondag weg gingen was het eiland optisch al bijna schoon maar dat was dus voor de storm van dinsdag.
Wij waren van plan om dit weekend weer te gaan opruimen langs de kust maar de berichten zijn tegenstrijdig en onduidelijk en dat maakt het best lastig. Ik las dat twee scholen die hadden geregeld om te komen opruimen langs de Groningse kust niet mochten komen en dat vind ik echt onvoorstelbaar, wat een gemiste kans ook ter educatie! Ik me niet voorstellen dat er nu of in de toekomst geen hulp meer nodig is maar op deze manier haken mensen af en dat is zo zonde.

Er ligt nauwelijks wat op het strand

Voor de storm werd er afgeraden om te komen want met het tij erbij was dat een gevaarlijke situatie. Misschien was dat met die school ook wel het geval

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:42

Ik zou twitter #cleanupwadden en #helpwad sowieso in de gaten houden ;) Als er weer veel vrijwilligers nodig zijn, dan vind je het o.a. hier op.

En het zeehondencentrum, natuurorganisaties, gemeenten :)

Ik weet dat op kwetsbare en gevaarlijkere locaties professionals schoonmaken.

[o]
Spring nooit over fietsenrekken heen... Doe maar gewoon niet! :D

No drama. No glory. ~ 1 april 2018

Als twee honden vechten om een been...
Dan heeft de postbode er nog maar één!

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw...
Ik dacht dat ik een hond had, maar toen hoorde ik 'miauw'!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:00

Ik ben afgelopen weekend op Schiermonnikoog geweest met een grote groep kinderen van mijn scouting vereniging. Hier lag optisch ook niet veel meer op het strand, behalve heel, heel veel kleine plastic balletjes.
https://nos.nl/l/2266745

Dat was voor de meeste mensen teveel moeite om voor te bukken leek wel. Het was ook wel monnikenwerk om een stukje schoon te maken. En dan is zo'n strand groot.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:09

Dat die scholen niet mochten komen had puur met veiligheid te maken. Het ging om basisscholen en de dag dat ze zouden komen waaide het nog best hard. De Groningse kusten zijn niet makkelijk wandelbaar: het is geen zandstrand maar slik waar je gemakkelijk in vast komt te zitten. Het waterschap zou toezicht moeten houden op de kinderen, maar die hebben het (terecht) te druk met toezicht houden op andere zaken.

Ik krijg een beetje jeuk van mensen die zeggen teleurgesteld te zijn dat er geen schoonmaakacties worden georganiseerd. Stap in de auto, rij naar de kust en voeg je bij de tientallen auto's per dijkopgang die daar staan om ongeorganiseerd de zooi op te ruimen. Overal langs de kust staan containers waar je je vuilniszakken in kunt dumpen. Meer hoeft er volgens mij niet georganiseerd te worden om gewoon te helpen. Het effect van een schoonmaakactie organiseren op 1 plek is dat er misschien wel een paar honderd man op dezelfde plek staan, terwijl je op de smalle kustlijn van Groningen aan 30 man per locatie meer dan voldoende hebt. Ik snap wel dat ze niet gaan "organiseren". Situaties die elke 6 uur veranderen (soms ligt er na een vloed op het ene punt heel veel troep en op het andere punt niks, de volgende vloed is dat andersom) is erg lastig iets op te organiseren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:42

Helaas kun je in Nederland iedere dag wel een schoonmaakactie houden, waar je ook woont.
Er ligt zoveel troep op zoveel plekken.
Ik heb standaard een zakje mee als ik ga wandelen. Kom bijna nooit met niks thuis.
Je moet wel even een drempel over om dit te gaan doen, maar hiermee maak je wel verschil.

[o]

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:43

senna21 schreef:
Helaas kun je in Nederland iedere dag wel een schoonmaakactie houden, waar je ook woont.
Er ligt zoveel troep op zoveel plekken.
Ik heb standaard een zakje mee als ik ga wandelen. Kom bijna nooit met niks thuis.
Je moet wel even een drempel over om dit te gaan doen, maar hiermee maak je wel verschil.

Wat mooi dat je dit doet!

[o]
Spring nooit over fietsenrekken heen... Doe maar gewoon niet! :D

No drama. No glory. ~ 1 april 2018

Als twee honden vechten om een been...
Dan heeft de postbode er nog maar één!

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw...
Ik dacht dat ik een hond had, maar toen hoorde ik 'miauw'!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:45

Voor iedereen die nog gaat helpen opruimen, de RuG wil graag het afval (die plastic bolletjes) in kaart brengen. Alle info hier: https://survey123.arcgis.com/share/9c12 ... 52e1676ea8

Ik zou zelf dolgraag ook willen opruimen... Het is dat ik ver weg woon en hier verplichtingen heb, anders zou ik nu al een week op Schiermonnikoog zitten denk ik :)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:55

Goed dat jullie dit doen! Maar idd waarom moet het georganiseerd worden of een hele dag zijn?
Stop een zak en evt de hond met werpstok en bal in de auto en rijd naar het strand. Tussen het gooien van de bal door buk je een paar keer en je tas is zo vol hoor. Gooi het ik de bak bij de strandopgang of thuis in de kliko.
30 min-1 uur van je tijd, even lekker uitgewaaid én de hond uitgelaten!

Ik snap dat mensen die zich verplicht voelen een hele dag te moeten gaan dat die zeggen dat ze geen tijd hebben, maar alles wat je opraapt is weg dus het maakt niet uit hoe lang je gaat!

En edit: daarvoor hoef je niet naar Groningen of de wadden. Overal ligt troep langs het strand, maar ook bv langs fietsroutes door het hele land en vrijwel op iedere hoek van de straat...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:54

boeflover schreef:
Goed dat jullie dit doen! Maar idd waarom moet het georganiseerd worden of een hele dag zijn?
Stop een zak en evt de hond met werpstok en bal in de auto en rijd naar het strand. Tussen het gooien van de bal door buk je een paar keer en je tas is zo vol hoor. Gooi het ik de bak bij de strandopgang of thuis in de kliko.
30 min-1 uur van je tijd, even lekker uitgewaaid én de hond uitgelaten!

Ik snap dat mensen die zich verplicht voelen een hele dag te moeten gaan dat die zeggen dat ze geen tijd hebben, maar alles wat je opraapt is weg dus het maakt niet uit hoe lang je gaat!

En edit: daarvoor hoef je niet naar Groningen of de wadden. Overal ligt troep langs het strand, maar ook bv langs fietsroutes door het hele land en vrijwel op iedere hoek van de straat...

Helemaal mee eens. Ik ben al een aantal keer een paar uurtjes gaan opruimen. Tegelijk snap ik ook dat als je wilt helpen, maar verder weg woont, je er liever meer dan een paar uurtjes aan besteed. Maar als je de getijden in de gaten houdt en eerst voor de vloed aan de laatste troepjes opruimt en vervolgens na de vloed de nieuw aangespoelde troep opruimt, kun je jezelf prima een dag lang bezig houden. Langs de noordelijke kust is het nergens tegelijk vloed, dus je kunt in het oosten beginnen en een paar uur later een stuk naar het westen rijden om daar achter de vloed aan te werken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie