Nashville manifest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 20:34


Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:41

Ik sta hier absoluut niet achter. Er zijn nog zoveel stappen te zetten op het gebied van homo/bi/transgender-acceptatie en dit voelt als 10 stappen achteruit.
Hopelijk komt de politiek ook met een standpunt om dit af te keuren, want juist punten als homo-acceptatie hebben een plekje op de politieke agenda nodig.

De ondertekenaars zouden met een tijdmachine naar 1800 gestuurd moeten worden, ik vind hun gedachtes vreselijk ouderwets.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:55

De SGP voorman van der Staaij heeft ook ondertekend. Dat is de politiek 8)7 Man ze zijn echt niet wijs.
Dat dit soort denkbeelden nog bestaat...
En een statement uit Nashville USA. dat je dat hier serieus neemt ik kan daar echt met mijn verstand niet bij.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:06

Tja, niet te geloven maar waar.

Ik vind het onbegrijpelijk dat dit soort mensen menen zich te moeten bemoeien met andermans leven.

Echt verwerpelijk.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:06

Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:11

Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Waarom geldt vrijheid van meningsuiting niet voor hen?
Want dat zeg je eigenlijk: een dominee of politicus mag alleen dat vinden wat de algemene opinie is.
Dat heet dictatuur van de meerderheid.
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:11

Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.


Eens!
Hoe kom je erop om dit te ondertekenen! Waar gaat het heen met de mensheid.

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:14

Het valt me op dat er veel emeritus predikanten op de lijst met ondertekenaars staan. Oftewel: een groep oude (65+) blanke mannen die denken een statement over te moeten maken over iets waar ze nul verstand van hebben. What else is new, al maakt dat het niet minder misselijk natuurlijk :n

Al valt het me van Bottenbley wel serieus tegen. Heb hem een keer gehoord bij de bruiloft van een goede vriend, en vond het een zeer aansprekende en menselijke man (goede vriend is ook zeer sociaal, met een hart voor iedereen). Heb ik me daar toch even goed in vergist :n

Zie nog wel meer namen die ik ken trouwens, weet ik iig welke voorgangers ik vanaf nu ga boycotten...

Edit, het hele manifest met een aantal ondertekenaars: https://nashvilleverklaring.nl/wp-content/uploads/2019/01/Nashvilleverklaring-Nederlands-definitieve-versie-met-naschrift.pdf

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:19

Overigens leuk detail. Je kan dde website van deze Naschvile verklaring gewooon bereiken op zondag. Terwijl de SGP site op zondag niet te gebruiken is.

Vind ik gek.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:20

Dammie schreef:
Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Waarom geldt vrijheid van meningsuiting niet voor hen?
Want dat zeg je eigenlijk: een dominee of politicus mag alleen dat vinden wat de algemene opinie is.
Dat heet dictatuur van de meerderheid.
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.



Afbeelding

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:27

Dat ja. Je kunt best tegen de algemene opinie ingaan. Dat doe je waarschijnlijk sowieso al als christen, en daar hoor je (meestal) niemand over. Maar zodra je gaat zeggen dat de identiteit van een ander 'onrein' is (en dus minderwaardig), ga je toch echt een paar bruggen te ver.

Of vind je dit wel acceptabel:

Citaat:
ARTIKEL 13
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgenderzelfverstaan te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God
ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk te
aanvaarden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:37

Citaat:
Als christenen in Nederland hebben wij in dezen niet altijd duidelijk en publiek, en zeker niet met één mond gesproken, en zijn daarom mede-oorzaak van de verwarring in de samenleving. Ook hebben wij onze principes niet altijd met het voorbeeld van ons leven versierd. Christelijke huwelijken toonden vaak niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met Zijn bruid. Kerkelijk leidinggevenden zijn soms helaas mede-verantwoordelijk geweest voor de praktijk of het toedekken van (seksueel) misbruik. Principiële stellingnames hebben niet zelden geresulteerd in machtsmisbruik jegens hen die een homoseksuelegerichtheid kennen. De pastorale zorg naar deze gemeenteleden in nood is te vaak onder de maat geweest.

Dit geeft ons een des te grotere verantwoordelijkheid voor pastorale nabijheid en zorg. Wij hebben de mond van een profeet nodig, maar ook het hart van een herder. Zij die bij zichzelf een homoseksuele gerichtheid herkennen of worstelen met hun geslachtelijkheid, mogen weten in de christelijke gemeente een volwaardige plaats te hebben. Niemand kan zich immers laten voorstaan op iets goeds van zichzelf, maar allen moeten leven van genade.


Dit staat in de laatste twee paragrafen.
Hier lees ik niet uit dat de ondertekenaars homoseksuele mensen onrein of zo vinden. Ofvinden dat ze niet bestaan.
Ze geven toe dat er vanuit christelijke mensen grote fouten gemaakt zijn.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:45

Dammie schreef:
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.

Je hoeft meningen die gaan om haat en het minderwaardig vinden van mensen niet te tolereren hoor. Van mij niet in elk geval, maar van de grondwet ook niet.
Dat je een mening mag uiten zonder voorafgaande controle door de staat (dat is wat vrijheid van meningsuiting is) betekent niet dat die mening waardevol is, of geen consequenties heeft, of gerespecteerd moet worden. Dat hoeft gelukkig allemaal niet.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:01

@shadow, waardevol vinden en respecteren hoef je dit manifest natuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet.
Ik reageerde op de stelling dat de ondertekenaars ontslagen zouden moeten worden. Daar ben ik het niet mee eens.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:44

Niet iedereen waarschijnlijk, hangt een beetje van de positie af. Maar we hoeven niet alles te accepteren, en als het gaat om mensen waar deze opvatting heeft op hun functie, moet dat wel bekeken worden. Bedenk daarbij dat de hoek waar dit uitkomt zelf geen enkele moeite heeft met het ontslaan van mensen bijvoorbeeld wegens hun geaardheid. Dan krijg je op een bepaald moment wellicht net zo weinig begrip terug als je zelf toont. Voor die ruimte in de wet hebben ze zelf gestreden. En het beroepen op grondrechten die je zelf niet onderschrijft komt ook niet sterk over.

En er wordt aangifte tegen Van der Staaij gedaan. Dat lijkt me meer dan terecht. Dit gaat de grens die de wet stelt volgens mij ruimschoots over, en dat voor een Kamerlid die trouw aan de Grondwet zweert, en ik hoop dat een rechter daar uitspraak over doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:58

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Nieuws en maatschappij. Daar past het beter. :)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:14

Ik vind het verschrikkelijk dat dit soort dingen überhaupt nog toegestaan zijn in de tegenwoordige tijd. Komt toch ook gewoon neer op discriminatie? Daarnaast vraag ik me ook af of deze aanhangers wel verder kijken dan hun neus lang is.
Omdat ik uit een christelijke gemeenschap kom, ken ik de discussie die gaande is in dit spectrum. Echter kregen ook zij die nu druk zijn met dat manifest de tien geboden waarin stond dat zij hun naaste lief zouden moeten hebben als zichzelf en niet zouden mogen oordelen. Er staat in die tien geboden niet; discrimineer een deel van de gemeenschap die u niet aanstaat of die een andere gedachtengang heeft als uzelf. Het is ook niet aan hen om te oordelen, maar in the end aan God. Ik snap niet waarom zij constant blijven hameren op twee regels in de bijbel die op heel verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden en ze vervolgens wel twee geboden aan de laars lappen, heel bijzonder...

Mijn vader kwam vanmorgen met dit plaatje, wat ik treffend vond. Afbeelding

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:46

Dammie schreef:
Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Waarom geldt vrijheid van meningsuiting niet voor hen?
Want dat zeg je eigenlijk: een dominee of politicus mag alleen dat vinden wat de algemene opinie is.
Dat heet dictatuur van de meerderheid.
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.

Maar stel dat er een een of ander radicaal persoon een belangrijke functie zou krijgen, met een mening die totaaal tegen de mensenrechten én grondwet in zou gaan. Bijvoorbeeld dat vrouwen ondergeschikt zijn, niet meer mogen werken, voor alles toestemming zou moeten vragen, kinderen vanaf 5 jaar moeten gaan werken ipv naar school etc. Zou jij die mening dan echt respecteren/ accepteren/ tolereren? Zou jij er niet alles aan willen doen om zo'n persoon weg te werken van een belangrijke functie?
Ik vind zeker niet dat je elke mening maar zomaar hoeft te accepteren, al helemaal niet als het iemand anders minderwaardig maakt.

Ik vind het heel bijzonder dat zo'n verklaring nog zomaar zo kan. Aan de andere kant verbaast het me ook weer niet omdat ik heel goed merk dat homoseksualiteit veel minder is geaccepteerd dan we allemaal denken.
Ik ben (onbewust) vaak bijvoorbeeld veel voorzichtiger met hand in hand over straat lopen met mijn vriendin of een kus geven op straat dan als ik een vriend had gehad. Ook met vertellen aan redelijk onbekende mensen zeg ik niet zomaar dat ik een vriendin heb, in een gesprek waar ik misschien wel zou zeggen dat ik een vriend heb. Dus dat zegt eigenlijk ook al heel wat over de acceptatie in ons land...

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:54

Dan krijgen we een soort handmaids tale hier....

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:56

MyChoice schreef:
Dan krijgen we een soort handmaids tale hier....


Brrr doe maar niet! Moet er niet aan denken om niet zelfstandig te kunnen leven en altijd maar mijn mond te moeten houden.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:46

De wolven gooien hun toch al mottige schapenvacht nu helemaal af.
Volkomen terecht dat er aangifte wordt gedaan tegen van der Staaij, laat dit maar eens getoetst worden door de wet.
Persoonlijk verbaas ik me er altijd over hoe selectief de gelovige medemens omgaat met de ge en verboden in hun heilige boeken.
Meneer van der Staaij draagt toch ook kleding van gemengde stoffen, eet varkensvlees, mag ook niet volgens de Bijbel.
En in die zelfde Bijbel staat dat je slaven mag hebben zolang ze maar uit een buurland komen, dus wat wordt het een Belg of een Duitser.
Ook mag Meneer van der Staaij volgens zijn heilige alle waarheid bevattende boek zijn jongste dochter in slavernij verkopen, toch eens vragen wat dat nou oplevert.
Wat streng gelovige doen is de Bijbel doorzoeken naar een stok om een hond te slaan, ze zien de homo liever verdwijnen en de vrouw uitsluitend in een aan de man onderdanige rol. Dit gedachtegoed ondersteunen ze met selectief uitgekozen delen van hun heilige boek dat ze voor de absolute waarheid aanzien, maar dan alleen de delen die hen uitkomen.

Om te kotsen.

Anoniem

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:06

Mensen die dit soort idiote ideeën hebben horen simpelweg niet in de kamer thuis. Überhaupt vind ik dat religie daar geen plek heeft, maar dit gaat helemaal nergens meer over. Walgelijk. Bah. Wordt er kotsmisselijk van.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:11

MyChoice schreef:
Dan krijgen we een soort handmaids tale hier....

Ik kende het niet dus even gegoogled en trailer bekeken, maar dat sluit wel precies aan op mijn antwoord ja. Brrr dat is toch verschrikkelijk.. Zo belangrijk is het dus om onderdrukking, minderwaardigheid en andere gekkigheid niet te accepteren. Wel hele interessante serie lijkt me trouwens :j

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:18

Domi_94 schreef:
Ik sta hier absoluut niet achter. Er zijn nog zoveel stappen te zetten op het gebied van homo/bi/transgender-acceptatie en dit voelt als 10 stappen achteruit.

Dit is mijn eerste reactie. Maar ik ben het ook eens met Dammie dat vrijheid van meningsuiting ook geldt voor mensen met een minderheidsopinie.
Toch vind ik het lastig, omdat ik heel veel waarde hecht aan gelijke kansen voor iedereen en de mogelijkheid om je eigen leven in te richten. Ik ben dus vóór acceptatie en ik vind het persoonlijk erg jammer dat we daarin weer stappen achteruit lijken te zetten.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:20

Eileen_ schreef:
MyChoice schreef:
Dan krijgen we een soort handmaids tale hier....

Ik kende het niet dus even gegoogled en trailer bekeken, maar dat sluit wel precies aan op mijn antwoord ja. Brrr dat is toch verschrikkelijk.. Zo belangrijk is het dus om onderdrukking, minderwaardigheid en andere gekkigheid niet te accepteren. Wel hele interessante serie lijkt me trouwens :j

Ik heb the handmade's tale gezien op tv. Fascinerend. wat me vooral trof was het einde,dat Offred de kans krijgt te ontsnappen,maar dat niet doet en terugkeert!