Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:18

Ik zag Quasimodo niet zo als de slechterik in het verhaal? Volgens mij was hij vooral slachtoffer van pesterijen.

benangelique schreef:
Volgens mij was t bij het jeugdjournaal deze week, een item over het afbeelden van slechterikken. Ja, die worden lelijk gemaakt en ja, daar kan je wat van vinden als je zelf ook een enorme neus hebt, rotte tanden of een bochel. Punt was echter dat de mensen die dat daadwerkelijk hebben, de link niet legden met zichzelf

Google eens op het horn-effect: mooie mensen worden vaak geassocieerd met goede dingen, lelijke mensen met slechte dingen.
Dat wil niet zeggen dat het goed is dat dat gebeurt, en zeker niet dat het realistisch is. Maar denk ik wel goed om je daar bewust van te zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:52

Nou vraag ik me serieus af of die jongeren wel zouden schelden als ze dat boek zouden hebben gelezen. Imo maakt het boek de klokkenluider heel menselijk, en kun je je ook echt in hem verplaatsen..... ik denk dat het boek juist uitnodigt tot empathie.

Dat maakt het halo/horn effect niet minder realistisch, maar het is juist door dit soort dingen dat ik me er bewust van werd.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:56

Ir111 schreef:
Faline schreef:
Dat klopt, dat die boodschap er in zit, maar tegelijkertijd wordt er ook niet ontkend dat het lelijk is. Er is geen echte happy ending voor quasimodo; lelijke mensen krijgen niet het meisje/de prinses of de jongen/de prins.

Dat is toch ook de hele clou van het boek!? De sociale ongelijkheid (het beoordelen op uiterlijk) wordt toch juist met het boek aan de kaak gesteld of ben ik nu in war?

Dat is mijn idee ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:01

muntdrop schreef:
Dit. Meestal ondergaat het minder aantrekkelijke(vrouwelijke) personage ook nog eerst een makeover om haar knap te maken en al haar problemen zijn opgelost en haar crush ziet haar opeen wel staan

Dat is een beroerde boodschap :')

Dat terwijl de crush ofwel heel gewoontjes is, of lelijk :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:17

Onali schreef:
Ik heb flaporen, maar voor zover ik herinner ben ik nog nooit voor Dombo uitgescholden.

Het is ook maar net wat je zelf aantrekt denk ik.

Nou, dat denk ik niet. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger en onzekerder dan anderen, en dus zijn er dan bepaalde mensen die het leuk vinden om zo iemand nog even extra onzeker te maken.
Kun je wel zeggen: trek het je niet aan, maar dat werkt zo niet.


poes schreef:
Disney is vaak toonbeeld van politiek incorrect. Allemaal witte prinsessen en prinsen en dat jaren lang. Pocahontas die een heel fout beeld van de kolonisatie neerzet. Eindeloos veel prinsessen wiens grote droom het is om met de prins te trouwen. Er is heel veel dat eigenlijk niet meer ‘kan’. Sommige studio’s gebruiken ook disclaimers om aan te duiden dat ze ergens niet meer achterstaan maar dat ze het verleden ook niet in de doofpot willen steken. Dat vind ik wel een correcte manier.


Voila. Hier ben ik het volkomen mee eens.


Faline schreef:
Maar is het verhaal met zwarte piet niet precies hetzelfde?
Zoals wij (ik) hem ken is heel positief, kindervriend met allemaal cadeautjes!
En toch wordt het door een hele groep mensen ervaren als racisme..

En dat snap ik best. En dan kun je dat belachelijk vinden, maar ook je realiseren dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn en er een feest van maken wat voor iedereen leuk is :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:30

Ja, maar je zal altijd mensen houden die de moraal van het verhaal niet snappen. En ik denk dat als zoiets heel confronterend en onprettig is, je het verhaal misschien ook niet hebt begrepen. En dan lijkt het me eerder zaak om het goed uit te leggen, dan om te zeggen dat het verhaal niet meer van deze tijd is.

En dat Quasimodo het meisje niet krijgt..... volgens mij zijn vrouwen nog altijd geen prijs, die je krijgt als je de held van het verhaal bent of zo....... soms valt een vrouw gewoon niet op de held, ook al is hij nog zo aardig.

We lossen problemen niet op door er niet meer over te praten, imo lossen we ze op door dat juist wel te doen. De eerste jaren vond ik de zwarte piet discussie heel hard, en ongenuanceerd, en vooral de voorstanders van zwarte piet nogal begrip- en empathieloos, maar langzaam begint het wel te veranderen, en komt er meer begrip.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:47

.....en ik ben het alweer met poes eens. Zo moeilijk is rekening houden met een ander toch niet?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:40

Shadow0 schreef:
(Maar goed, moet je eens een racist een racist noemen. Dan is men ineens weer een stuk minder enthousiast over heldere benamingen.)

Het dingen bij de naam noemen is vrij selectief :)
Die persoon mag wel allerlei kwetsende, racistische benamingen gebruiken, maar hem aanduiden als 'puist' 'bleekscheet' of 'racist' heeft ie dan weer moeite mee, vermoed ik.

Je kunt het natuurlijk ook oplossen door geen kwetsende benamingen te gebruiken voor mensen en ze te respecteren :) dat laatste heeft verre mijn voorkeur.


oomens schreef:
Wat nou als de groep die 'maar een heel klein beetje moeite' hoeft te doen met veel meer is en er al veel langer/eerder was en dat privilege eigenlijk wel fijn vindt?

Denk dat die groep al best heel veel moeite doet, want komt uit een totaal andere cultuur, en het enige wat jij hoeft te doen, is wat begrip hebben en rekening houden met een ander. Dat lijkt me niet teveel gevraagd ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:00

Tieneke schreef:
Rekening houden, is dat synoniem voor alles aanpassen waar iemand zich door beledigd zou kunnen voelen? Of hoe zie jij dat concreet?

Gewoon geen dingen zeggen waarvan je weet dat die kwetsend zijn. Wat je neit weet, kun je geen rekening mee houden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:08

NikkiDeKerf schreef:
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen

Nou precies. Het is echt helemaal niet moeilijk om sommige woorden en benamingen gewoon niet te gebruiken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:39

Dat is ook niet helemaal waar. De vrouwelijke hoofdpersonen van het verhaal zijn altijd bloedmooi en slank. Dus dat is niet iets wat zij verzint.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:37

Shaggy09 schreef:
En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?


Ik snap werkelijk niet hoe dat ook maar enigszins in verhouding staat tot termen die discriminerend en ontmenselijkend zijn.
Plus dat ik het met Karl eens ben, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf 95% van de bevolking tegen zich in het harnas jaagt om 5% een plezier te doen.
oomens schreef:
Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet.



Dat heet voortschrijdend inzicht, en lijkt me een heel goed ding. En het heeft geen enkele invloed op jouw kwaliteit van leven, maar maakt de kwaliteit van leven voor die randgroepen wel een stuk beter. Win -win wat mij betreft.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 03:59

Shaggy: dank je :) we zijn het iig voor een deel eens :) en voor degenen die niet willen, daar heb ook het niet eens zozeer over, al vind ik die groep wel echt frustrerend soms. Anderzijds heb je overal leuke en minder leuke mensen.

Maar juist die termen had ik het wel over. Dus we snappen elkaar denk ik, en volgens mij zijn we het daarover gewoon eens :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:47

Ik vind dat plaatje zo goed he....
totaal met poes eens

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke en 9 bezoekers