Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 21:45

Racisme, homohaat, discriminatie etc etc het kan allemaal echt niet meer en wordt verder en verder doorgetrokken.

Heel veel mensen hebben er een mening over en de discussies kunnen behoorlijk hoog oplopen.

Met dat allemaal in het achterhoofd vroeg ik me ineens af hoe het dan zit met een fictief heel bekend personage; quasimodo.
Nota bene het meest bekend geworden door een disney tekenfilm...
Persoonlijk weet ik me geen enkele andere tekenfilm of speelfilm te bedenken met een dergelijk personage, dat (naar mijn mening) min of meer de spot drijft met een ziekte/aandoening. Het verhaal heeft geen happy ending voor quasimodo en qua uiterlijk wordt hij nooit geaccepteerd en ook echt als lelijk en eng weggezet.

Hij komt terug in meerdere Disney films van de laatste jaren, dus ook wel echt iets van nu. Maar zou zoiets in deze tijd nog wel geaccepteerd moeten worden?

Er zijn daadwerkelijk mensen (en kinderen!) met o.a scoliose en/of kyfose die zo'n verdikking aan de rug hebben. De naam quasimodo wordt ze nog regelmatig voor de voeten gesmeten als scheldwoord.

Ik ben wel benieuwd naar waar jullie quasimodo van kennen en of er ook iemand is die een andere bekende film of filmpersonage weet te bedenken met een bestaande ziekte of aandoening die op een dergelijke manier wordt neergezet.
Én ik ben ook heel benieuwd naar de meningen over of zulke (animatie-)films in deze tijd eigenlijk nog wel kunnen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:48

Ik heb de film als kind zijnde gezien maar ben die allang weer vergeten.
Gelukkig ook nooit iemand met 'Quasimodo' horen schelden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:51

Ik heb de Disneyfilm niet gezien, wel het boek gelezen maar jaren geleden. Daar werd hij als een sympathieke held beschreven. Ik heb dat totaal niet ervaren als de spot drijven met...

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:55

Maar in het boek en de film heeft hij beide toch geen happy ending? Hij word door de mensen inderdaad bestempeld als freak maar dat word neergezet als pesten. Maar de makers zelf drijven niet de spot met ‘m op. Ik vind vooral die Frolo gast niet meer van deze tijd :r

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:57

vikawiek schreef:
Maar in het boek en de film heeft hij beide toch geen happy ending? Hij word door de mensen inderdaad bestempeld als freak maar dat word neergezet als pesten. Maar de makers zelf drijven niet de spot met ‘m op. Ik vind vooral die Frolo gast niet meer van deze tijd :r


Maar geschiedenis is toch niet om aan te passen? Het gaat om een verhaal wat jaren geleden bedacht en uitgebeeld is, moet daar nu een punt van gemaakt worden?

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:00

En de kerstman dan met zn elfjes? Die moeten speelgoed in elkaar zetten en de rendieren verzorgen, je reinste uitbuiting van kleine mensen!
Op naar de tweede kamer, fictieve figuren verdienen ook een menselijke behandeling!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:02

benangelique schreef:
vikawiek schreef:
Maar in het boek en de film heeft hij beide toch geen happy ending? Hij word door de mensen inderdaad bestempeld als freak maar dat word neergezet als pesten. Maar de makers zelf drijven niet de spot met ‘m op. Ik vind vooral die Frolo gast niet meer van deze tijd :r


Maar geschiedenis is toch niet om aan te passen? Het gaat om een verhaal wat jaren geleden bedacht en uitgebeeld is, moet daar nu een punt van gemaakt worden?


Eens.
Vind meerdere van die sprookjes en verhalen wat luguber. Maar daar zijn het gelukkig sprookjes voor :)

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:03

Dan mag Sneeuwwitje en de 7 dwergen ook niet meer

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:04

Elfjes, kabouters en dergelijke zijn 100% fictieve figuren. Quasimodo, qua uiterlijk niet helemaal, dat is hele punt.

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:04

Oh ik heb er ook geen problemen mee hoor. Ik vind ‘m gewoon creepy, maar ja daar is die de slechterik voor

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:06

Faline schreef:
Elfjes, kabouters en dergelijke zijn 100% fictieve figuren. Quasimodo, qua uiterlijk niet helemaal, dat is hele punt.


Kleine mensen zijn ook mensen!!
Aan de hoogste boom met die baardmans! {:)-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:07

De wereld wordt er zo onwijs veel leuker van als echt op alle slakken zout gelegd moet worden. :roll: Waar geen problemen zijn, moeten ze beter gezocht of soms zelfs gemaakt worden. Elk woordje, grapje, verhaal, sprookje, boek, film alles wordt op een gouden weegschaaltje gelegd. Brrrrrrrrrr!

Elfjes en kabouters 100% fictief?
Vraag dat eens aan het gemiddelde paard, die zegt heus wel dat bakkabouters bestaan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-19 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:07

Volgens mij was t bij het jeugdjournaal deze week, een item over het afbeelden van slechterikken. Ja, die worden lelijk gemaakt en ja, daar kan je wat van vinden als je zelf ook een enorme neus hebt, rotte tanden of een bochel. Punt was echter dat de mensen die dat daadwerkelijk hebben, de link niet legden met zichzelf

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:09

Jongens... :roll:

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:13

Het zou fijn zijn als er op een serieuze manier over gediscussieerd zou kunnen worden.
Ik had sneeuwwitje en de dwergen wel verwacht, maar zoals ik al zei, 100% fictief, plus dat die ook gewoon positief neergezet worden. Niet als eng of lelijk.

Ik vraag me echt serieus af of er 1 andere film te vinden is die een ziekte/aandoening/misvorming zo neerzet?
Want waar kent iedereen quasimodo van? Niet van dat boek uit 1800, toch echt van de Disney film...

Als je zoekt op internet kom je ook tegen dat het boek ook ging om de maatschappelijke oneerlijkheid aan te kaarten tov mensen met misvormingen. Vroeger werden kinderen met ziektes of misvormingen dus echt zo bij de kerk (de notre dame) te vondeling gelegd.
Vandaag de dag gebeurt dat laatste niet zo zeer meer, maar mensen die een afwijkend uiterlijk hebben, worden sociaal gezien nog wel altijd moeilijk geaccepteerd. De vraag is, of het wel acceptabel is om over zoiets een kinderfilm te maken. (Jong geleerd is oud gedaan?)
Laatst bijgewerkt door Faline op 02-01-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:18

Ik zag Quasimodo niet zo als de slechterik in het verhaal? Volgens mij was hij vooral slachtoffer van pesterijen.

benangelique schreef:
Volgens mij was t bij het jeugdjournaal deze week, een item over het afbeelden van slechterikken. Ja, die worden lelijk gemaakt en ja, daar kan je wat van vinden als je zelf ook een enorme neus hebt, rotte tanden of een bochel. Punt was echter dat de mensen die dat daadwerkelijk hebben, de link niet legden met zichzelf

Google eens op het horn-effect: mooie mensen worden vaak geassocieerd met goede dingen, lelijke mensen met slechte dingen.
Dat wil niet zeggen dat het goed is dat dat gebeurt, en zeker niet dat het realistisch is. Maar denk ik wel goed om je daar bewust van te zijn.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:23

Precies avalanche!
Er wordt op die manier echt wel een bepaalde toon gezet.

Ik denk dat er heel wat meer protest zou zijn wanneer bijvoorbeeld homo's of zwarte mensen zo in een film werden neergezet. :\
Laatst bijgewerkt door Faline op 02-01-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:24

Faline schreef:
Het zou fijn zijn als er op een serieuze manier over gediscussieerd zou kunnen worden.
Ik had sneeuwwitje en de dwergen wel verwacht, maar zoals ik al zei, 100% fictief, plus dat die ook gewoon positief neergezet worden. Niet als eng of lelijk.

Ik vraag me echt serieus af of er 1 andere film te vinden is die een ziekte/aandoening/misvorming zo neerzet?
Want waar kent iedereen quasimodo van? Niet van dat boek uit 1800, toch echt van de Disney film...

Als je zoekt op internet kom je ook tegen dat het boek ook ging om de maatschappelijke oneerlijkheid aan te kaarten tov mensen met misvormingen. Vroeger werden kinderen met ziektes of misvormingen dus echt zo bij de kerk (de notre dame) te vondeling gelegd.
Vandaag de dag gebeurt dat laatste niet zo zeer meer, maar mensen die een afwijkend uiterlijk hebben, worden sociaal gezien nog wel altijd moeilijk geaccepteerd. De vraag is, of het wel acceptabel is om over zoiets een kinderfilm te maken. (Jong geleerd is oud gedaan?)


Maar het moraal van het verhaal is toch vooral "wie is het monster?"
Dat zingt die gast in elk geval in zijn liedje
En verder gaat het over hoe erg het was dat hij te vondeling gelegd werd, en hoe verschrikkelijk het was dat de zigeuners vervolgd werden.
En hij kreeg inderdaad niet het meisje, maar volgens mij werd hij aan het einde van de film juist geaccepteerd (gaf niet een klein meisje hem een bloem?)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:25

Ik vind Quasimodo (net als Dombo, al is dat een olifant :+ ) juist een film waarin wordt getoond dat men geneigd is te spotten met mensen die afwijken, terwijl dit duidelijk de ‘goede’ mensen zijn. Ik haal er zelf dan ook helemaal geen racistische boodschap uit, maar juist de les dat we minder snel zouden moeten veroordelen.

Ik begrijp mede om die rede niet waarom deze film niet meer zou kunnen? Dit lijkt me juist een boodschap die nog altijd geldt :)

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:26

xIrlijn schreef:
Ik vind Quasimodo (net als Dombo, al is dat een olifant :+ ) juist een film waarin wordt getoond dat men geneigd is te spotten met mensen die afwijken, terwijl dit duidelijk de ‘goede’ mensen zijn. Ik haal er zelf dan ook helemaal geen racistische boodschap uit, maar juist de les dat we minder snel zouden moeten veroordelen.

Ik begrijp mede om die rede niet waarom deze film niet meer zou kunnen? Dit lijkt me juist een boodschap die nog altijd geldt :)


Precies dit

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:27

Faline schreef:
Precies avalanche!
Er wordt op die manier echt wel een bepaalde toon gezet.

Ik denk dat er heel wat meer protest zou zijn wanneer bijvoorbeeld homo's of zwarte mensen zo in een film werden neergezet. :


Hoe worden neergezet? Als een persoon met gevoel, de ware held van het verhaal? Ik snap echt niks van je verhaal.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:28

De klokkenluider van de Notre Dame is een klassieker in de wereldliteratuur, bijna twee eeuwen geleden geschreven. Dat werk moeten we nu maar in de ban doen wegens `moderne' inzichten?

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:28

Dat klopt, dat die boodschap er in zit, maar tegelijkertijd wordt er ook niet ontkend dat het lelijk is. Er is geen echte happy ending voor quasimodo; lelijke mensen krijgen niet het meisje/de prinses of de jongen/de prins.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:30

Jemig waar je je al niet druk om kan maken zeg.
Ik verbaas me steeds meer over het geneuzel om niks van sommige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:31

Heb je Shrek niet gezien?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-19 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt