Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 08:49

Wat vinden jullie?
Mij gaat het steeds meer tegen staan, voornamelijk door het steeds zwaardere vuurwerk en alle vernielingen die worden aangericht. Ons dorp verandert een paar dagen in een oorlogsgebied. Vuilnisbakken, kliko’s, bushokjes en andere dingen worden opgeblazen. De dieren zijn de dupe. De hulpverleners en politie worden bekogeld met vuurwerk. Elk jaar dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden met o.a. blijvend oogletsel. Toen ik jong was had je al die reclame op tv; je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
Er verandert niks. Jaar aan jaar wordt er voor tig miljoen euro (!!) in de lucht geschoten met zoveel leed tot gevolg. Om nog maar te zwijgen over de schadepost van zoveel miljoenen voor de belastingbetaler. Huizen branden af, auto’s branden af en alle gemeentelijke schade en opruimdiensten.
Eerlijk gezegd hoeft het voor mij niet meer. Ik zou voorstander zijn van georganiseerde grote shows met siervuurwerk. Dat elke gemeente of dorp een vuurwerkshow organiseert. En een verbod op consumentenvuurwerk. Hoe denken jullie daarover?

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:53

Ik heb het ook niet op vuurwerk en ik zou met een verbod geen probleem hebben.

Maar alles wat niet mag is leuk, de illegale handel zal dan wel actiever worden ben ik bang.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:58

Van mij mag het ook wel weg blijven, jammer voor het vuurwerk en de gezelligheid maar vuurwerk en bezopen mensen gaan nou eenmaal niet samen. Ook jongeren en vuurwerk blijft een ding want het is gewoon stoer en leuk om mensen en dieren te bekogelen. Bij mijn schoonouders in de buurt schieten ze gewoon karbit af midden in de woonwijk. Daarnaast steken ze gewoon bommen af, de ramen rammelen gewoon in de kozijnen. Er kwam ook nog iets zwaars tegen het raam aan, hele raam was zwart als je zoiets tegen je been krijg heb je er een mooi gat in. Eigenlijk is het gewoon niet verantwoordt om de straat op te gaan.

Ik zeg een verbod, maar om toch de gezelligheid te behouden alleen om 00.00 legaal siervuurwerk.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:07

Van mij mogen ze het ook afschaffen. In principe alleen het knalvuurwerk, dat veroorzaakt het meeste leed, maar omdat dat nogal lastig te handhaven zal zijn mogen ze van mij ook best alles afschaffen.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:16

Van mij mogen ze het zeker afschaffen, maar ik vrees dat het pas zin heeft als alle buurlanden consumentenvuurwerk ook volledig afschaffen, want anders halen mensen het daar wel.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:21

Voor mij mag het ook afgeschaft worden! Het is jammer maar de mensen die wel zich aan de regels houden zijn er de dupe, de mensen die welwillend zijn en met je mee denken. Maar het aantal aso's die het in handen hebben worden er steeds meer, de ellende die er uit voort komt lijkt steeds groter. Het lijkt elk jaar maar alsof het een overtreffende trap moet zijn van het jaar ervoor. Zo jammer!
Het siervuurwerk vind ik mooi om naar te kijken maar daar houd het voor mij mee op. Maak al te veel ellende mee met het vuurwerk de afgelopen 7 jaar.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:21

Kairos schreef:
Van mij mogen ze het zeker afschaffen, maar ik vrees dat het pas zin heeft als alle buurlanden consumentenvuurwerk ook volledig afschaffen, want anders halen mensen het daar wel.


Maar dan is het veel makkelijker handhaven, dan is het gewoon duidelijk dat je vuurwerk in je bezit hebt die niet is toegestaan.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:24

Afschaffen en dan handhaven. Ook al zal dat moeilijk zijn.

Te veel mensen kunnen er niet verantwoord en volgens de regels mee omgaan.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:25

Ik ben ook voor een verbod. Het is toch niet normaal wat het de samenleving kost, zowel immaterieel (doden, huisdieren enz.) als materieel en we dat blijkbaar normaal vinden?
Ik ga helemaal mee met de onderzoeksraad voor de veiligheid: verbieden die handel.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:30

meggiemeg schreef:
Kairos schreef:
Van mij mogen ze het zeker afschaffen, maar ik vrees dat het pas zin heeft als alle buurlanden consumentenvuurwerk ook volledig afschaffen, want anders halen mensen het daar wel.


Maar dan is het veel makkelijker handhaven, dan is het gewoon duidelijk dat je vuurwerk in je bezit hebt die niet is toegestaan.

Dar is waar idd, maar dan hou je toch wel de stoere jongetjes om 3 uur 's nachts die het doen, omdat de handhaving in sommige plaatsen echt niet meer komt om die tijd

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:30

Meestal ben ik niet voor betutteling, maar in het geval van vuurwerk mag het verboden worden.
Meeste slachtoffers zijn mensen die het zelf niet hebben afgestoken, daarbij moeten de hulpverleners het ook steeds ontgelden net oud en nieuw.

Klaar mee

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:31

Van mij mag het al jaren afgeschaft worden.
Ik ben van kind af aan er panisch voor (zonder reden, behalve dat ik me elke keer het leplazarus schrik) en mijn zoon heeft exact hetzelfde.

Maar ondanks mijn persoonlijke ellende ermee (ben echt mezelf niet met al dat geknal de hele maand zowat) vind ik vooral de belasting voor de maatschappij, milieu en flora en fauna echt een issue.

Maar even realistisch, we zijn in Nederland, handhaven?? Dat kunnen ze niet dus geloof er niets van.

Daarnaast wordt er elk jaar zoveel geld aan verdiend, het kost ook wel wat natuurlijk al die schades, maar of dat voor de graaiende overheid tegen elkaar op weegt vraag ik me af.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:32

Ik ben een ontzettende liefhebber van vuurwerk. Daarnaast ben ik gezegend met een wijk met mensen die goed met de verantwoordelijkheid om kunnen gaan en waarbij er genoten wordt van elkaars vuurwerk. En belangrijker, waar de volgende ochtend iedereen braaf met een bezem en schep de rommel weer opruimt.

Helaas zie ik dat dit eerder een uitzondering is dan een regel. De slechten verpesten het hier dus echt voor de goeden en ik ben bang dat we niet meer onder een verbod uit kunnen. Het is echt idioot wat er gebeurt, vuurwerk gooien, vernielingen etc. Wat is er met die mensen aan de hand?

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:37

Met vuurwerk als in pijlen, heb ik niet zo zeer problemen, het zijn de bommen die het verzieken ;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:39

Ik ben al jaren voor een verbod en een vuurrwerk georganiseerd door gemeente. Als mensen zich niet kunnen gedragen dan mar verbieden. Al jaren bewezen dat men zich niet kan gedragen.

In omringende landen gedragen ze zich wel. Daar mag gekocht worden maar geen gezeik met vooraf afschieten. Ontvlucht al jaren nl om die reden. In zowel dld als fr vuurwerk om middernacht maar geen massale puinhoop

Mijn honden durven al weken van te voren niet meer naar buiten in het donker. Mijn voordeur ontwricht door een lawinepijl en zelf gehoor schade door ee strijker in de auto dus ik ben er al jaren klaar mee

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:43

Ik vind het zo jammer dat het effect/gevoel van vuurwerk er af is om 12 uur, de hele dag is het namelijk al afgestoken..
Voor mij is het echt iets voor 12 uur. Maar ook de betekenis gaat er voor mij af, omdat het dus de hele dag gebeurd..

Daarbij vind ik karbid misschien nog wel vervelender qua geluid...

Ik zou een gezamenlijke show ook wel erg mooi vinden. Maar het hoeft niet helemaal afgeschaft te worden van mij. Maar ik zou er geen probleem mee hebben, als het wel afgeschaft wordt :D

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:45

Mag van mij zo snel mogelijk afgeschaft worden, vind ik al jaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:51

Ook hier voor afschaffen. Nu ook. Hele straat ligt vol met zooi. En niemand die het opruimt. Ergste vind ik nog dat dieren zo van slag raken erdoor. Op oudjaarsdag waren we op stal. Hele zwermen vogels die steeds weer over kwamen vliegen helemaal van de kaart. Met de paarden viel het toen nog mee. In de avond bij een vriendin op stal gezien wat het met een paard kan doen. Nu stond die van haar gelukkig op stal, en konden we doeken ophangen voor de tralies zodat hij iig de flitsen niet meer zo zag. Ook de radio een tandje harder gedaan en er steeds bij gebleven. Maar daarvoor, totale paniek. Zelfs de 26 jarige in de stal er naast schrok een paar keer flink. Terwijl die toch aardig wat gewend is.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:51

Begrijp me niet verkeerd, ik vind vuurwerk best leuk. Maar van mij mag het ook afgeschaft worden.

Elk jaar alle schade, slachtoffers en vernielingen. Het kost zo veel geld en verdriet.

Ik denk dat landelijke vuurwerkshows een beter idee zijn.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:52

Weet je hoeveel vogels er jaarlijks sterven door shock van vuurwerk, echt heel veel.

Is een pol toevoegen niet handig trouwens?

Van mij mag er in elk geval verbod komen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:53

Sandra wist wel dat er vogels stierven daardoor, maar hoeveel weet ik niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:57

Ik ben tegen!
Het is eens per jaar en ik gun iedereen zijn lol en feestje.
De rotte appels zijn vervelend, maar die heb je altijd en overal. Maakt niet uit waar je het over hebt.

Gek genoeg hier niemand in de straat die problemen heeft met de dieren en vuurwerk, terwijl we allemaal knallen en vrijwel iedereen dieren heeft. Ze zijn druk en onrustig, maar het ergste is op 31 december en dat is 1 dag, dat overleven ze heus.

Het is ook wel een beetje instelling denk ik. Wij halen ons schouders op als ze een rondje rennen en gaan nit zoals ik online zag om 12 uur rondhangen op stal om paardlief 'gerust te stellen.'

Scheveningen bijvoorbeeld was te gek, maar aan de andere kant gewoon dom. Rara wie zag dat nu niet aankomen, daar hoef je geen einstein voor te zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:59

Als er een verbod is lijkt handhaven me juist makkelijker. Je hoeft niet te gokken of het legaal of illegaal is.
Ik ben ook voor...

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:03

van mij mag het ook verboden worden. Wat een drama elk jaar. Onze wijk veranderd in een oorlogsgebied en ik zit weken met een gestresste hond. Bij sommige knallen lijkt het wel het granaten zijn. Gewoon lekker afschaffen en vuurwerkshow in de grote steden.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:07

Van mij mogen ze het ook per direct afschaffen! Wij hebben één hond die panisch is en mijn hart huilt de hele dag... Niet alleen voor onze hond, maar voor alle dieren. Zeker ook voor de vogels buiten.

Maar waar ik me nog het meest over verbaas is dat vuurwerk nog geaccepteerd wordt.

We maken ons druk over plastic overal, alles moet recyclebaar zijn, biologisch afbreekbaar, ecologisch verantwoord, etc.

Zwarte piet wordt ieder jaar opgehaald omdat het discriminerend is. Maar vuurwerk vinden we wel nog acceptabel? Jaarlijks worden er mensen en dieren mee mishandeld, voor miljoenen euro's aan vandalisme gepleegd, om maar te zwijgen over de gewonden en doden die vallen.

Als ik dan lees dat er voor 80 miljoen de lucht in gaat, nee, dat kan ik echt niet begrijpen. Vrijwillig kilo's plastic en rommel de lucht in en er ook nog voor betalen.

Edit: Dit is een van onze honden op 31 december om 17.30u. In een gebied waar we echt geen overlast hebben, maar wel van die rare die voor 12 uur al afsteken.

Laatst bijgewerkt door KimD op 02-01-19 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt