Palmolie-vrij leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:56

Heb gezocht maar kon een specifiek topic over palmolie niet vinden. Kom het wel tegen in diverse discussies :)

Langzaam maar zeker wordt steeds duidelijker hoe verwoestend de teelt van palmen voor de olie is. Palmolie zit in heel veel voedingsmiddelen en cosmetica. Ik heb met eigen ogen gezien hoe éénzijdig en deprimerend de plantages zijn. Daarom heb ik nu als voornemen om bij het boodschappen doen producten met palmolie zoveel mogelijk te gaan voorkomen.

Aangezien Bokt nu eenmaal Bokt is, denk ik dat er vast Bokkers zijn die dit al bewust doen en mij wat op weg kunnen helpen. Wat zij "hele foute producten" en wat zijn goede alternatieven?
Wie overweegt nog meer om er wat meer op te gaan letten?

Tips en trucs zijn welkom!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:57

Ik volg even, ben benieuwd naar tips en tricks

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:05

Goed etiketten lezen en veel zelf maken. Soja en palmolie heb ik liever ook niet in mijn voedsel zitten. maar als je iets uit de fabriek wil, dan blijft er erg weinig over met die beperkingen, zelfs bio zit die troep in (en als er iets een leugen is, is het wel bio palmolie ivm de corruptie daar).
Maar kokosolie heeft vermoed ik zo een vergelijkbaar probleem. En dat gaat eigenlijk op voor al die goedkope of hier favoriete voedingsmiddelen. Hongersnood door vraag naar quinoa bv.
Lokaal eten, dus binnen straal van 50-100km kom je een heel eind mee. Al zit je hier dan wel zonder thee, koffie, chocolade en specerijen. Kritisch kijken dus, basis producten kopen en daarmee de dingen zelf maken (stuk gezonder ook).

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:42

Ja, ik leef zonder palmolie! En dat is helemaal niet moeilijk!

In mijn voeding zijn dergelijke producten sowieso niet nodig, ik maak heel veel zelf en wat overblijft komt bij kleine lokale ondernemers vandaan die het ook niet gebruiken.

Verzorgingsproducten zijn van een aantal kleine canarische merken, hoofdzakelijk op basis van aloë vera. Op de canarische eilanden is geen ruimte voor verslindende giga plantages. En ik woon hier, dus zeer milieubewust ook. En ook zonder dierproeven, trouwens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:01

Ik volg mee. Zou er meer op willen letten, maar wil op meer dingen letten en in totaal blijft er toch nog te weinig over. Voor ons dan.

Was afgelopen week op zoek naar een goede mascara, maar ben er nog niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:21

Haha, ik las 'palominovrij leven' :')

Ik probeer er zelf ook wel op te letten (door etiketten te lezen), het is inderdaad echt troep, en inderdaad helemaal niet nodig in je voedingspatroon.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:08

Ik let er ook op, en probeer (om meerdere redenen) zo veel mogelijk zelf te maken. Ook zeep maak ik bv af en toe zelf. Het zit in zó veel producten helaas..
Vers, lokaal voedsel kopen doet al heel veel.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:20

Djali schreef:
Haha, ik las 'palominovrij leven' :')

Ik probeer er zelf ook wel op te letten (door etiketten te lezen), het is inderdaad echt troep, en inderdaad helemaal niet nodig in je voedingspatroon.


Haha ik zo absoluut niet zonder mijn palomino kunnen.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:28

Ik lees ook etiketten. Verbazend dat het ook gewoon in allerlei spullen van EkoPlaza zit. Ik heb in Borneo gezien wat de plantages doen, verwoestend.
Nutella en Oreo zijn beruchte producten.
Er loopt nu een petitie van Greenpeace.

https://www.greenpeace.org/nl/acties/palmolie/

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Palmolie-vrij leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:25

Ik was een paar weken geleden op zoek naar stevig vet om vogelvoer te maken, maar het enige plantaardige vet was palm. Stupide gedoe. Ben maar voor dierlijk vet gegaan ook al vind ik dat principieel ook niet fijn.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 09:46

Djali schreef:
Haha, ik las 'palominovrij leven' :')



:D Die zijn in ieder geval makkelijk te herkennen, hoef je geen etiket voor te lezen!

Ik maak al vrijwel geen eten uit pakjes en zakjes dus dat scheelt al, denk ik.
Maar hoe het bij tussendoortjes zit weet ik dus niet. Ga de etiketten maar eens nalezen inderdaad.

Doucheschuim en shampoo zit het ook in maar in de alternatieven moet ik mij nog wat verdiepen.? Palmolive, heet niet voor niets zo..

Dierlijk vet vind ik geen probleem, ik eet ook af en toe vlees en vis.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:46

Kokos wordt ook hard, maar dat is ook niet enorm duurzaam . Ik strooi het voer wel los op een plankje :Y)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:47

Julius-juut, kan je daar geen kokosvet voor gebruiken?

Ik lees even mee. Probeer zelf zo bewust mogelijk te leven, maar er zijn zoveel dingen die je dan kan laten staan..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:49

Denk dat je voor het milieu beter dierlijke producten kan mijden. :+

Maar het is een kwestie van een paar maanden etiketten lezen en daarna went het. :)

Edit: palmolie zit ook veel door veevoeding, voor varkens en koeien etc.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 09:57

Het is een andere discussie of je beter dierlijke producten kunt mijden. Maar ik vraag mij weleens af of dat altijd daadwerkelijk af of dat zo is. Dan heb ik het niet over grote hoeveelheden dierlijke producten, dus veel vlees/zuivel etc, maar in beperkte mate.
Plantaardig is ook niet per definitie duurzaam.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:07

Wat goed dat je bewust bezig bent met het milieu en duurzamer eten.

Het is inderdaad een andere discussie of je beter dierlijke producten moet mijden alleen denk ik wel dat je beter iets inconsequent goed kan doen dan iets consequent fout. :+ Echter denk ik wel dat je met het mijden van zuivel en vlees en vis veel meer regenwoud gaat sparen dan de kleine beetjes palmolie.

Als in: ik denk dat het gemakkelijker/simpeler is om bij te dragen aan een beter milieu door een biefstukje te laten staan dan om dat mini-beetje palmolie te laten staan.

Buiten dat is palmolie natuurlijk niet erg gezond en zijn er voldoende gezondere en betere alternatieven dus is het sowieso goed dat je ermee bezig gaat.

Ik mijd het niet bewust maar heb mijn kast even doorgespit en heb vrijwel geen producten met palmolie.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:10

amber15 schreef:
Julius-juut, kan je daar geen kokosvet voor gebruiken?

Ik lees even mee. Probeer zelf zo bewust mogelijk te leven, maar er zijn zoveel dingen die je dan kan laten staan..



Kokosvet is ook niet echt heel vriendelijk voor de omgeving... :(
Uiteindelijk 'gewoon' ossenwit gebruikt, maar ik snap niet zo goed dat er plantaardig vet uit verweggiestanië gehaald moet worden terwijl hier allerhande olierijke gewassen prima groeien. Waar is de logica?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:15

In mijn ogen zijn dierlijke producten alleen duurzaam te noemen als ze afkomstig zijn van dieren die pas worden gegeten als ze door ouderdom of ziekte overlijden, en die niet gefokt zijn om in rap tempo te groeien of hun hele leven volop melk of eieren te produceren. Als mensen alleen onze hobbydieren en dieren die ook als ze leven iets bijdragen aan de maatschappij zouden eten zodra ze ziek worden dan zou ik daar veel minder moeite mee hebben.
Maar dat mag zelfs niet eens, dat soort dieren worden gewoon vernietigd.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 12:53

_Nelleke_ schreef:
Wat goed dat je bewust bezig bent met het milieu en duurzamer eten.

Het is inderdaad een andere discussie of je beter dierlijke producten moet mijden alleen denk ik wel dat je beter iets inconsequent goed kan doen dan iets consequent fout. :+ Echter denk ik wel dat je met het mijden van zuivel en vlees en vis veel meer regenwoud gaat sparen dan de kleine beetjes palmolie.

Als in: ik denk dat het gemakkelijker/simpeler is om bij te dragen aan een beter milieu door een biefstukje te laten staan dan om dat mini-beetje palmolie te laten staan.

Buiten dat is palmolie natuurlijk niet erg gezond en zijn er voldoende gezondere en betere alternatieven dus is het sowieso goed dat je ermee bezig gaat.

Ik mijd het niet bewust maar heb mijn kast even doorgespit en heb vrijwel geen producten met palmolie.


Heb lactose intolerantie dus veel zuivel is aan mij niet te slijten. Vlees of vis eet ik 1 a 2 keer per week maar ik heb wel een kat die dagelijks natuurlijk ook vlees eet.
Daar ben ik voir mezelf dus bewust mee bezig, ook welk soort vlees ik eet. Voor de kat ben ik er minder bewust mee qua herkomst maar kies ik weer bewust voor brok met een hoog vleesaandeel. Ik wil van een obligate carnivoor geen veganist maken, mi tegennatuurlijk.

Ik ga straks mijn kast een doorzoeken denk dat ik vooral bij dr cosmetica en shampoo etc wel scoor qua palmolie.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 12:56

8nnemiek schreef:
In mijn ogen zijn dierlijke producten alleen duurzaam te noemen als ze afkomstig zijn van dieren die pas worden gegeten als ze door ouderdom of ziekte overlijden, en die niet gefokt zijn om in rap tempo te groeien of hun hele leven volop melk of eieren te produceren. Als mensen alleen onze hobbydieren en dieren die ook als ze leven iets bijdragen aan de maatschappij zouden eten zodra ze ziek worden dan zou ik daar veel minder moeite mee hebben.
Maar dat mag zelfs niet eens, dat soort dieren worden gewoon vernietigd.


Ik mag graag een stukje Schotse hooglander uit de begrazing eten. Daar worden gezonde dieren geslacht maar die hebben wel een goed en vrij leven gehad.
Idem de duinlammeren.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:06

Ik ben de laatste tijd ook steeds meer bezig met palmolie-vrij leven.

Mijn laaste ontdekking:
De naakte shampoobars van lush. Dit zijn vaste zepen, dus zonder verpakking. (Ze leveren het in van die 'plastic schuimpjes', ik schok daar eerst van, maar dat zijn 100% plantaardige schuimpjes las ik later op het bijgeleverde informatieblaadje.. :') )

Ze zijn niet 100% palmolie-vrij, omdat er nog 'bijproducten' van palmolie worden gebruikt, zie deze link:
https://nl.lush.com/article/faq-lush-en-palmolie

Lush is er dus wel heel trasparant over, en naast dat de shampoobars geen plastic verpakking hebben zijn ze ook nog eens vegetarisch, de meeste zelfs vegan, en niet op dieren getest. :) Ik heb nu 3 verschillende geprobeerd, waarvan er één tegen viel (de lu.llaby laat je haar een beetje vettig aanvoelen als het opdroogt). Verder ben ik er écht heel erg over te spreken! :D