nog koelen met dit weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

nog koelen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:43

Aanstaande zondag rij ik mn eerste officiele klasse 1 wedstrijd in Ommen. Deze week is het behoorlijk fris en regenachtig. Is het dan nog wel nodig/verstandig om te koelen tijdens de wedstrijd als het dit weer is? Ik neem in ieder geval mn zweetdeken maar mee, want ze koelen zo behoorlijk af met dit weer.

Lenneke_

Re: nog koelen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:45

Dat ligt aan je paard. Neem iig koelwater en genoeg dekens mee. Het kan zomaar 20 graden zijn (was het van het weekend ook)

Ik heb van de week met dit weer gereden. Anouar was drijfnat (hij liep zich ook wel een beetje druk te maken, maar het ritje zelf stelde niet veel voor)

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:56

Femcke begint ook al weer dikker in het haar te zitten dus zweet ook weer sneller. Ga inderdaad ook voldoende water en dekens meenemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:59

Dat ook nog, ze hebben nu meer haar

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:21

Ik had ook graag de mendurance nog gereden maar ik vind de pony's te dik in het haar nu. Het is vrij rap gegaan. Ze worden te snel warm en koelen lukt nauwelijks omdat het water nauwelijks door de dikke vacht heen komt op de huid.
Ze doen het ondanks de vacht wel goed (afgelopen week een vierdaagse gereden en dat ging elke dag met een tempo tussen de 10-11 km per uur bij 25 km) want het zweten zorgt natuurlijk ook voor koeling. Ik zou dus in iedergeval zorgen voor voldoende dekens en vocht om te drinken. Je kan wel goed koelen tussen de benen, daar is de vacht dun en je koelt daar niet te snel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:24

Even flink over de hals wrijven tijdens het koelen wil ook helpen om het water op de huid te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:45

Cloud heeft nog een dun vachtje, er gaat zowel koelwater mee als een lading dekens.

Al gaat er alleen maar een natte spons over zijn borst heen als het nodig is.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:32

Navy koel ik met dit weer gerust. Sterker; als het 8 graden is en er staat wind koel ik nog. Wel met véél dekens over de rug en bips, maar de hals wordt gekoeld.
Gewoon omdat zij aangeeft het nodig te hebben, en nogal snel 'heet' is, in alle zinnen van het woord Tong uitsteken.

Sam echter heb ik nog nooit gekoeld, niet tijdens trainingen en ook niet tijdens de 2 wedstrijdjes die we gestart zijn. Hij heeft het tot op heden nog niet nodig gehad. Kan zelf prima uit de voeten met zijn warmte.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:32

Moeilijk te zeggen of het nodig is, dat kun je echt alleen op het moment zelf inschatten. Lachen Als de hartslag hoog vlijft of je hebt gewoon het idee dat je pony zijn warmte niet goed kwijt kan kun je besluiten om te koelen.

Als je je beperkt tot de hals/borst en tussen de achterbenen, en zorgt dat de achterhand niet teveel afkoelt (meteen een of meerdere zweetdekens erop) kan er niet zoveel misgaan.
Van de andere kant, als je teveel koelt krijgt je paard het koud, en vliegt de hartslag weer omhoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:02

Inderdaad kwestie van ter plekken inschatten. Achterhand koel ik al bijna niet, en met dit weer al helemaal niet.

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:59

als het weer het toe laat (niet te koud en weinig wind) dan koel ik alles!! vooral de hals, borst en de binnenkant van de achterbenen. als het kouder word koel ik ook maar laat ik een zweetdekentje over de achterhand en koel ik de voorkant.
met een fjord kun je bijna niet zonder koelen maar wat je vooral moet doen: voelen! je voelt snel genoeg of ze nog warm aanvoelt en de HF in de gaten houden.
als ik nanke niet koel weet ze helemaal niet waar ze de warmte moet laten en gaat ze panten.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:32

Judith_ schreef:
Achterhand koel ik al bijna niet, en met dit weer al helemaal niet.

Achterhand bijna niet koelen? Achterhand helemaal niet koelen! Of je moet de benen bedoelen, maar bovenop komt bij mij zeker geen water. Sterker nog: als het gaat regenen dan gaat de nierendeken over de achterhand om hem warm en droog te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:46

Over de achterhand koelen zijn de meningen toch wel verdeeld. De een doet het absoluut nooit en de ander doet het onder bepaalde omstandigheden wel

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:51

Koel je ook als een paard niet zweet en bijna niet warm aan voelt?
Mijn haf zweet vrijwel nooit en voelt pas echt warm aan, waneer hij een flink heeft moeten draven en galoperen.

Dus waneer koelen?
M

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:58

Ik koel alleen als Anouar te warm is.
Maar in de wedstrijd start je meestal wel meteen met een flinke draf of galop, plus wat stress. Daardoor is je paard al vrij snel warm.

Het laatste stuk voor de finish (10 km) koel ik niet meer. Als ik dat wel doe wordt hij na de finish veel te koud omdat hij dan ineens stopt met draven en galoperen

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:00

Lenneke_ schreef:
Het laatste stuk voor de finish (10 km) koel ik niet meer. Als ik dat wel doe wordt hij na de finish veel te koud omdat hij dan ineens stopt met draven en galoperen

en daar zit het verschil in bij mijn koudbloed, die moet je koelen, koelen, koelen, ook het laatste stuk.
ik heb zelfs wel bij heel warm weer al vóór dat ze begon met zweten gekoelt(hals vochtig gemaakt), zweten doet ze toch wel en dan gaat er geen energie verloren aan het vochtig maken van de huid maar kan ze direct haar warmte kwijt aan de lucht

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:04

Ik hoor wel vaker dat je bij koudbloedjes meer moet koelen, maar waarom is dat en hoe kan je dit zien? (geven de paardjes dit zelf aan dmv tragere gangen of hartslag?)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 05:22

Koudbloeden hebben meer moeite met warmte kwijtraken doordat ze een dikkere huid hebben en minder huidoppervlak in verhouding met de massa. Koudbloeden zijn er meer op gebouwd om warmte vast te houden.

Ik voel gewoon de temperatuur op de hals. Leg m'n hand ertegenaan en als hij heel warm aan voelt gaat er water overheen.
Dat voelen die ik wel voor het groompunt, zodat ik gewoon door kan rijden als er niet gekoeld hoeft te worden.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:48

annebe schreef:
Koel je ook als een paard niet zweet en bijna niet warm aan voelt?
Mijn haf zweet vrijwel nooit en voelt pas echt warm aan, waneer hij een flink heeft moeten draven en galoperen.

Dus waneer koelen?
M

Ik denk dat ie op een wedstrijd echt wel warm aan gaat voelen hoor, dan doe je toch niet anders dan draven en galopperen?!
Dus koelen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:23

branki schreef:
Judith_ schreef:
Achterhand koel ik al bijna niet, en met dit weer al helemaal niet.

Achterhand bijna niet koelen? Achterhand helemaal niet koelen! Of je moet de benen bedoelen, maar bovenop komt bij mij zeker geen water.

Bij mij wel hoor, als het echt warm is. Lachen Als hij zelfs bovenop zijn achterhand zweet gaat overal water overheen.

Erik van Breda schreef pas ergens dat het sowieso onzin is dat de spieren in de achterhand kunnen verkrampen door koelen, hij zei eigenlijk hup koelen die handel. Maar dat vind ik dan ook weer erg kort door de bocht.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:41

Ik koel de achterhand nóóit. Navy is nogal gevoelig voor kou op de bips en die hou ik dus koste wat kost warm. Al staat ze te zweten bij het leven; ik koel als een gek maar er ligt bijna altijd een deken op de billetjes.

Ik meen ook te herinneren dat het geen zin heeft. De spiergroepen op de kont zijn zo groot, dik, dat de bloedbanen moeilijker te bereiken zijn en het dus niet bijdraagt aan een snellere afkoeling van het lichaam, enkel van de billen zelf.

De rug koel ik overigens bij érge hitte wel. Onder het zadel wordt veel warmte vastgehouden en ik heb ooit eens bij een vliegende controle gestaan waar Navy niet onder de 72 wou komen (ik stond er amper 2 minuten, maar toch Knipoog). Advies van Margreet om het zadel eraf te halen en binnen no-time zat ze rond de 50bpm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:42

Ik koel de achterhand soms dus wel, als het echt heel erg warm is. Of het nut heeft wat beterft de warmtehuishouding durf ik niet te zeggen, merk wel dat mijn paard het erg fijn vind.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:52

Een vriend uit Patagonië liet me een paar weken geleden een video zien van hun endurance wedstrijden. De paarden daar worden niet geschoren, het is er heel wat frisser dan hier, maar ze werden allemaal volop gekoeld. Het zijn arabieren, volbloeden, criollos en allerlei kruisingen hiertussen. Ze staan daar overigens ook op stal. De afstanden die gereden werden, waren trouwens tussen de 50 en 100 kilometer.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:01

Zunzuncito @ Wat een prachtige video, dat is toch heel andere koek dan onze kleine ruiterpaadjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:07

Mooi filmpje, is wel even iets anders dan hier inderdaad.

Ik heb gister overgens nog volop gekoeld in Ommen, heel veel dekens er om heen maar ook veel gekoeld.