In dubio: Dressuur of endurance???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat zouden jullie doen als je mij was, lees eerst het topci maar:

Dressuur
16 (94%)
Endurance
1 (5%)
Helemaal geen wedstrijden
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

In dubio: Dressuur of endurance???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 23:07

Hallo.....

Zoals velen van jullie wel weten heb ik dit jaar twee (worden er drie Haha!) endurance wedstrijd gereden. Ik vind het een onwijs leuke tak van de paardensport, waar ik aan de ene kant ook graag in verder wil. Toch....het is, na lang discusieren, niet mogelijke gebleken om op korte termijn te wisselen van stal (Mijn zus, waar Tiko ok van is wil niet weg, en we staan nu op een relatief goedkope stal, waarvan mijn ouders nu een deel betalen, maar extra kosten komen sowieso op mijn rekening...en zoveel verdien je nou ook weer niet bij de blokker Haha!).

Echter op mijn huidige stal heb ik totaal geen uitrijmogelijkheden, wat voormij toch een gebrek in de training. Ook begin ik te twijfelen aan het feit of Tiko er wel plezier in heeft. Dit vraag ik me af, omdat hij bij de start en p/a niet weg wil, en hij gedurende de hele rit, de stukken die hij alleen loopt (dus zonder andere paarden in de buurt) hij heel twijfelend loopt, en constant aansporing nodig heeft. Ook is hij om veel momenten toch ook wel het type....doe maar rustig aan zzzzz Dromen
Tijdens de ritten wil hij dolgraag achter elk paard aan wat hij tegenkomt.
Dit is waarschijnlijk een gebrek aan vetrouwen in mijn, hij voelt zich erg alleen, loopt de hele tijd te hinniken, ik ben niet genoeg gezelschap. Ook heeft hij natuurlijk weinig toekomst in de endurance sport, maar dit is geen belangrijke reden om te stoppen. Veel van deze twijfels zijn natuurlijk dingen die waarschijnlijk in de loop van de tijd beter gaan, maar omdat ik op deze manier ook de hele rit bezig ben met met veel moeite inhouden (als er een paard langskomt) of met moeite naar voren houden (de rest van de rit) heb ik op deze manier er ook niet zoveel plezier in als je erin zou moeten beleven, ik denk dat Tiko gewoon niet het juiste paard hiervoor is.

Dressuur wedstrijden.....het lijkt mij gewoon heel leuk om te starten, maar het is financieel gezien niet mogelijk om beide te starten. De dressuur gaat steeds beter, en als het lekker gaat, geeft Tiko zich helemaal, wordt hij heel attent en heeft hij er duidelijk plezier in. Hij lijkt, meer dan tijdens een buitenrit, plezier te hebben. Bij buitenritten is de heenweg heel twijfelend, en op de terugweg heeft hij maar eendoel: zo snel mogelijk naar huis. Ik vind het leuk om een bevestiging of ontvestiging (ok...weet geen goed woord) voor hoe ons dressuur gaat, vind het leuk om te zien at het misschien op den duur beter gaat. En...ik ben toch wel een beetje ambiteus, en ik weet, Tiko heeft ook niet zoveel toekomst in de dresuur, compacte, kleine tinker, geen geweldige bouw, geen goede bewegingen. Maar toch...ik zou ontzettend trots zijn, als ik op den duur kan zeggen, ik heb mijn tinker toch mooi wel zelf naar de M gereden ofzo (niet dat ditsnel zou gebeuren....ik droom gewoon lekkerverder) Bij Tiko zit er qua endurance niet veel meerin dan klasse II, heb ik mij door verscheide mensen laten vertellen, door bouw, knieactie en mentaliteit.

Wat zouden jullie mijn nu aanraden, ben echt aan het twijfelen, volgens mijn instructrice ben ik wel klaar om te starten. Het probleem is dat als ik per 1 januari wil starten in de dresuur of lid wil wordenvan de DER dat ik dat bij onze club bijv. voor de dressuur voor een oktober moet opgeven.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze beslissing.

Wil liever niet nog en jaartje wachten, want dan zit ik in mijn examen jaar, en naderd de 18 toch ook wel, en bij de paarden starten wordt helemaal moeilijk Haha!

Gr.

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:13

Ik heb gestemd op dressuur en wel hierom: Tiko lijkt duidelijk veel meer plezier te hebben in de dressuur en jij zelf ook. Wie weet schoppen jullie het wel tot de M. Je bent zelf ambitieus genoeg dus met goede training zou dat best haalbaar kunnen zijn hoor!
Dus ga voor wat jullie allebei het leukste vinden, en uit dit berichtje komt naar voren dat de dressuur jullie allebei meer trekt. Tiko vindt het in elk geval leuk. Succes met je beslissing!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:29

Denk dat je toch voor de dressuur moet gaan nu ik je verhaal zo lees... het lijkt alsof Tiko er helemaal geen zin in heeft tijdens een rit en het moet leuk zijn voor het paard en voor jou... de dressuurkant klinkt gewoon veel positiever dus ga daarvoor Knipoog

Enneuh... wat let je om 1 keer per jaar aan een leuke endurancerit mee te doen? Dan doe je dat toch gewoon lekker? Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:44

Helaas kan je niet 1x per jaar een endurance rit maken.. je moet na 3x lid worden van de DER en om voor één ritje contributie te betalen.. Lijkt me een beetje veel..

Ik zou lekker gaan dressuren. Je paardje is er misschien niet perfect voor gebouwd, maar met een hoop plezier en goede moed kom je een stuk verder dan een stuk chagrijn op een perfect paard! Jij vindt het leuk, Tiko vindt het leuk en je hoeft je niet telkens in allerlei bochten te wringen om maar mee te kunnen doen aan endurance..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:57

batje schreef:
Helaas kan je niet 1x per jaar een endurance rit maken.. je moet na 3x lid worden van de DER en om voor één ritje contributie te betalen.. Lijkt me een beetje veel..


Euh.... ja hoor.... bij onze rit (holten) mag je elk jaar meedoen zonder lid te worden van de DER Schijnheilig

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 08:51

Mijn grootse reden om endurance te rijden, zou zijn om WAT het is. buitenrijden, in de vrije natuur, met een doel, controles etc.
Of op een klein stukje, netjes in het gareel 6 minuutjes figuurtjes rijden, om het zomaar ff te zeggen, dan zou ik sowieso zeggen: Endurance.
Ook vind ik de sfeer op een endurance wedstrijd erg leuk, en iedreen is erg sociaal, sportierf en solidair. Dat vind ik gewoon ontzettend leuk.

Toch denk ik dat ik idd voor de dressuur gaan.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 11:46

Tiko is geen endurance paard. Niet qua bouw, maar ook niet qua karakter. Een echt dressuurpaard is het ook niet, maar ik denk toch dat het leuker en makkelijker voor Tiko en jou is om dressuur te gaan rijden.

Als je écht in de endurance verder wilt, dan raadt ik je toch aan een ander paard te kopen. Hoe banketstaaf het misschien ook klinkt, maar ik bedoel het niet banketstaaf.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:46

Aan je verhaal te horen heb je zelf al besloten dat je liever dressuur wilt gaan rijden! Dus dat zou ik dan doen als ik jou was, al zijn tinkers geen superdressuurpaarden, het is te proberen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:03

Misschien is western dan iets? Endurance vind ik persoonlijk leuker, maar als jouw paard daar geen lol in heeft heeft 't niet veel zin..., dan kun je beter voor de dressuur gaan en misschien vindt ie 'n sprongetje ook leuk?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:56

Kais, Tiko vindt een sprongetje op zijn tijd zeker ook leuk. Maar ook hier geldt weer, dat hij niet snel is en ook in de springsport het niet ver zal schoppen. Het probleem met Tiko (of juist niet) is eigenlijk dat hij alles een beetje leuk vindt en een beetje kan, maar er niets is waarva nje kan zeggen, dat vindt ie echt geweldig of daar is hij super goed in. Eigenlijk is het dus gewoon een leuk all-round recreatie paardje. Maar goed als je echt wedstrijden wilt rijden, is dat dus een probleem.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:38

Hoi Tiko,

om mijn stem toe te lichten. Aan je verhaal lees ik af dat Tiko er plezier in heef tin de dressuur. Wij hebben op stal ook een Tinker staan die dressuurt en dat super doet. Nou is onze Rowan wel een heel speciaal Tinkertje (nee hoor we zijn gewoon gek met hem) maar hij doet het schitterend. Ook aan jou merk ik dat je dressuur gewoon heel leuk vindt. En anders. Probeer het een tijdje en als het niet leuk is ga je toch weer eens endurance proberen. SUCCES!!!

'Paint' it 'Black'

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 20:29

Hoi Myrthe,

Moeilijk om als Endurancefanaat objectief te blijven. Dat Tiko er gewoon geen lol in heeft wist ik niet. Ik ging er meer vanuit dat dat gewoon meer in het Tikozijn zat, en het een gebrek aan enthousiasme was. Dan was Endurance leuk geweest, zoals meerdere zeggen: het is geen Endurancepaard, maar kom op, moet je persé klasse 3 starten? Dat is nhiet je bedoeling, weet ik, want ook in de Dressuur krijgen jullie het zwaar.

Maar, als Tiek er gewoon geen plezier in heeft, of in elk geval méér plezier in de Dresuur, lijkt me dat ook het beste. Voor jou, voor Tiko, en je hebt veel tegen daar in de omgeving. Weinig trainingsmogelijkheden door de belabberde omgeving. Binnenbak en buitenbakken bij de hand. Elke keer ver weg voor een Endurance. Dressuurwedstrijd in de buurt.. Allemaal van die dingen die het tot een keuze doen maken.

Jij kent Tiko het beste, dus kies wat jij het best bij hem vindt passen. Het feit dat het geen sportpaard is, en nooit zal worden, dar blijf je mee zitten. Maar ondanks dat kun je het ver schoppen met de juiste mentaliteit en ambitie. Geen Grand Prix of Olympische spelen (hooguit wereldkampioen Cowcutting, ehm.. waarbij hij de Cow speeld, en Navy hem cut Haha!)..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers