Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 11:19

Hoi

Ik heb een vraag...
Mijn paard van 11 jaar merrie
Kan niet plassen of mesten tijdens buitenrit of rijden in de bak. En zelf als ik een groote buitenrit doe van 2 uur. Dan doet ze het thuis pas. Maar dat lijkt me niet echt goed voor haar..
Ik wil graag endurance gaan doen met haar maar ik denk dat ik toch een manier moet vinden hoe ik het haar kan leren op commando te leren plassen. Ben bang dat ze anders blaasontsteking kan krijgen. En ik weet uit ervaring dat dat best pijnlijk kan zijn. Dus wat kan ik doen om het haar te leren?


Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:25

Mijn paard plast ook niet tijdens het rijden. Ik rij geen endurance maar wel lange buitenritten. Op de een of andere manier plast en poept ze vaak als ik haar uit de wei kom halen. Dit is sinds ik langere ritten maak.... ik zou niet weten hoe je een paard zoiets kan leren eigenlijk. Wellicht dat de enduranceruiters op bokt er wat zjnnigs over kunnen zeggen?

Plast je paard meteen na t rijden?

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:30

Roep maar wat hoor, maar misschien kun je clickeren en er een commando aan hangen? Als ze steeds na het rijden plast, noem je een commando en clickert. Als ze dat vaak genoeg doet en begrijpt kun je haar na het rijden misschien in de bak zetten en het commando noemen en zo uitproberen of ze het snapt? Even kort opgeschreven haha.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:31

Ik denk dat ze zelf wel weet wanneer ze echt moet plassen. Met endurance heb je ook gewoon pauzes volgens mij misschien als ze dan even rust heeft ze kan plassen of mesten. Ik zou me er niet te druk om maken en eerst proberen.

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:32

hoikimmmy schreef:
Ik denk dat ze zelf wel weet wanneer ze echt moet plassen. Met endurance heb je ook gewoon pauzes volgens mij misschien als ze dan even rust heeft ze kan plassen of mesten. Ik zou me er niet te druk om maken en eerst proberen.

Nou dat denk ik dus ook. Mijne plast vooraf dus die heeft echt wel in de gaten hoe en wat.

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:37

De mijne moest echt leren vertrouwen dat het mocht...
Vele paarden mesten wel maar moeten doorlopen en krijgen niet de tijd om hun ding te doen.
Dit gaat vaak gepaard met flinke druk.

Een paard plast sowieso pas als het ontspannen kan staan.

Voor ons werkte goed voelen en luisteren naar je paard.
Vaak voel je dat ze iets gaan opbollen achter, de nieren gaan ontlasten , zet je paard dan stil, stap desnoods af en geef je paard de tijd.
Heb vaak gestaan dat ie duidelijk moest maar niet durfde. Met veel aanmoedigen en snoepjes opzak als die werkelijk geplast had , gaf hij het telkens netjes aan, door middel van langzamer lopen in combinatie met een opbollende rug.

Leer je paard kennen en leer de signalen . Wat zie je aan je paard als ze gaat plassen op stal of in de wei...

Sowieso is het voor een ruin makkelijker plassen dan voor een merrie

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:51

Als moeder van een enduranceruiter : mijn paard plast ook niet tijdens het rijden en tijdens haar eerste wedstrijd wilde ze ook niet plassen. Pas toen ze thuis uit de trailer kwam. Ze heeft haar plas ongeveer 10 uur opgehouden. Daarna wist ze dat ze wel moest gaan plassen. In de klasse 1 deed ze het tussen de finish en nakeuring. Dan plaste ze wel. Nu gaat mijn dochter op wedstrijd met haar ruin en hij plast netjes tijdens elke vetgate . Hij weet dat precies. Ze leren heel snel dat lopen met een volle blaas niet makkelijk is. En vaak daalt ook de hartslag als ze hebben geplast. En ze leren wel heel snel dat ze rustig kunnen mesten onder het rijden.
Tijdens de vetgate loop ik vaak met haar paard en dan naar rustige plekjes of waar gras staat en dan even lekker laten ruiken en rustig rondlopen en vaak plast hij dan wel. Fluiten ofzo helpt bij hem niks.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:00

Mijn ruin plast wel onderweg, mijn merrie liever niet. Doet ze het wel, dan beloon ik haar uitgebreid (snoepjes).
Toen mijn ruin de eerste keer tijdens een buitenrit (of wandeling, dat weet ik niet meer) plaste, heb ik hem zo overdreven beloond dat hij het onderweg nog drie keer deed :+
Als we met de trailer weggaan, probeer ik hem voor vertrek te laten plassen en voordat we weer naar huis gaan. Op de vereniging plast hij als ik halverwege het uitstappen afstap en naast hem verder loop. In het bos plast hij als ik hem naast een pad in de bosjes / bladeren zet.
Spettert vast minder.
Hij krijgt overigens nog steeds een snoepje als hij plast, maar pas als hij echt staat te plassen en niet als hij in de houding gaat staan. Dat ging hij gebruiken om snoepjes te bietsen. “Kijk mens, kijk mij eens mooi in de plashouding staan, kijk!”

Oy with the poodles, already

X_Willemijn
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-01-19

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:41

Ik rijd een ruin bij die hier ook heel lang moeite mee heeft gehad, merkte tijdens het lopen altijd dat hij
moest plassen, maar durfde niet. Uiteindelijk ben ik in het begin afgestapt singel iets losser gemaakt
en gaan ''wachten'' en dit telkens een stapje ''moeilijker'' maken door bijvoorbeeld erop te blijven zitten
en hem stil te zetten.


Na een paar maanden gaat hij nu netjes plassen tijdens de rit zonder problemen :)

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 12:51

Nou ze moet wel plassen of mesten want ze houd haar staart omhoog maar er gebeurd niks . Ik geef haar wel vaak de kans om het te kunnen doen door stil te staan in het gras.. maar ze houdt het gewoon op. Thuis doet ze het meteen als ze op stal staat of in de paddock/wei

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:03

Mijn merrie vertikt het om buiten te plassen, tenzij we een lange buitenrit maken, dan neemt ze even haar moment en ze weet dat het mag. Ze mag lekker zelf weten wanneer ze het wilt doen, maar ook als ze in de paddock staat houdt ze het liever in totdat ze weer op stal staat. Beetje een dametje-ding denk ik.

Ik ga echt niet proberen om dat te controleren, ze mag het lekker zelf weten, ik bepaal al genoeg voor haar. Kennelijk vindt ze het op stal prettig, en liefst als niemand kijkt. Daar kan ik me wel in vinden moet ik zeggen.

Als je wilt dat ze buiten gaat plassen zou ik de methode van X_Willemijn volgen, maar dan ben ik wel benieuwd of ze plast/mest als je met haar aan de hand loopt?

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-19 10:12

@redkiwi
Aan de hand lopen en dan mesten of plassen doet ze niet. Ook al zou ze wel heel erg nodig moeten , dan wacht ze nog steeds tot ze op stal of paddock is.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:28

Mesten doet mijn merrie in de bak eigenlijk nooit, plassen idem. Nu doet ze het bv wel voor het rijden als je even in dr box zet.
Met buitenrit die wat langer duurt mest ze wel onderweg, plassen pas sinds kort. Maar kwam voort uit het feit dat ze echt moest. Toen uitbundig beloond en nu plast ze als ze moet met buitenrit gewoon (maar dan moet ze ook wel echt).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

vmw
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-01-10

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:22

Die van mij plaste eerst ook niet onderweg. Iedere keer als hij wel plaste steeds hetzelfde commando achter elkaar gegeven en direct erna flink beloond. Wat je ook doet met klikkertraining. Zodra ik merkte dat hij iets korter liep doordat hij moest plassen in ritselende blaadjes of op gras gezet en met geduld commando geven tot hij plast. Daarna weer flink belonen evt met wat lekkers.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:59

Misschien wel als je pauze hebt?

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:00

vmw schreef:
Die van mij plaste eerst ook niet onderweg. Iedere keer als hij wel plaste steeds hetzelfde commando achter elkaar gegeven en direct erna flink beloond. Wat je ook doet met klikkertraining. Zodra ik merkte dat hij iets korter liep doordat hij moest plassen in ritselende blaadjes of op gras gezet en met geduld commando geven tot hij plast. Daarna weer flink belonen evt met wat lekkers.

En dan idd belonen.

Anomien

Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:06

Je zou kunnen proberen.

Altijd een fluit geluidje maken wanneer ze wel plast of poept. Dit lang volhouden.

En dan op vreemd terrein proberen.

Ken iemand die dat was gelukt met plassen.
Konden ze er zelfs een emmer onder houden als ie bijvoorbeeld nog in stal stond of ergens anders.

Scheelt veel opruimen.
Iedereen vond het hilarisch. Maar ze hadden weinig vlas nodig en hij plaste ook op vreemd terrein op commando.

Mama van mijn lieve meisjes


_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Paard wilt niet plassen of mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:11

Bij ons op stal had iemand dit probleem ook. Paard wou niet springen in het parcours met een volle blaas, maar plassen deed hij alleen op de trailer met veel stro. Toen hebben ze het inderdaad voor elkaar gekregen om het paard op een fluit toon te laten plassen, door iedere keer te fluiten als hij op stal, trailer of in het land stond te plassen. Het zag er wat dom uit, maar t paard heeft nooit meer een parcours geweigerd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers