Ervaringen DNA geregistreerd paard en Endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marlu
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Utrecht

Ervaringen DNA geregistreerd paard en Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 14:28

Komende juni heb ik mij ingeschreven voor onze eerste Endurance wedstrijd (impulsklasse) *\o/*
Ontzettend veel zin in maar ik wil wel goed voorbereid aan de start komen!

Mijn pony is geregistreerd door middel van een DNA profiel, wat volgens het knhs in principe voldoende zou moeten zijn om mee te mogen rijden met reguliere wedstrijden;

Citaat:
HOOFDSTUK 6 - REGISTRATIE PAARD
Artikel 28 - Wettelijke bepalingen
1. Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn geïdentificeerd en geregistreerd.


Registratie door middel van een DNA profiel valt onder deze PVV. Nu vroeg ik me alleen af of tijdens een endurance wedstrijd normaal gesproken gecheckt wordt op de chip? En zoja, hoe pak je dit aan als je dus geen chip hebt?

Paardencoaching en begeleiding bij eetproblematiek - https://www.maudbuseman.nl/


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ervaringen DNA geregistreerd paard en Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:34

Het is een endurancewedstrijd onder KNHS reglement dus dat zou dan geen enkel probleem moeten zijn.

En nee, er wordt niet normaal gesproken op gecontroleerd. Heel sporadisch komen ze dat checken, maar dat geldt ook weer net zo op andere KNHS wedstrijden

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:50

Mijn paard is ook DNA geregistreerd, nog nooit een probleem of opmerking gekregen.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:43

Bedoel je dan dat jou paard niet gechipt is? Ik was in de veronderstelling dat het verplicht is om een paard te laten chippen.

edit: gevonden, je kon een ontheffing aanvragen voor 2009. Vanaf 2009 moeten alle paarden gechipt worden behalve degene die al een ontheffing hadden.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:29

Ik heb geen ervaring met die manker van registreren, maar er wordt best wel eens door de dierenartsen gecontroleerd met een chiplezer!
Afgelopen wedstrijd nog in Ysselsteyn en ik ben vorig jaar ook gecontroleerd met chiplezen in Etten-Leur.

Als je bovenstaande ontheffing hebt en alles netjes staat geregistreerd in het paspoort lijkt me dat geen probleem.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:47

Babybeertjes schreef:
Bedoel je dan dat jou paard niet gechipt is? Ik was in de veronderstelling dat het verplicht is om een paard te laten chippen.

edit: gevonden, je kon een ontheffing aanvragen voor 2009. Vanaf 2009 moeten alle paarden gechipt worden behalve degene die al een ontheffing hadden.


Breezer is geboren in België en waarschijnlijk is daar iets fout gegaan met de registratie bij het KWPN. De beschrijving van het paspoort en Breezer's aftekeningen kwamen niet overeen en er was geen chip te vinden, daarom is er een DNA profiel gemaakt. Vooral om toen te 'bewijzen' dat het echt het paard was met die afstamming. Toen we hem wilde chippen bleek er toch al een in te zitten :Y) . (Verrassing :D ) Deze chip was niet geregistreerd. Uiteindelijk is die gekoppeld aan zijn paspoort. Hij heeft hij zowel DNA profiel als chip in z'n paspoort.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Ervaringen DNA geregistreerd paard en Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:43

Ah dat is helemaal een apart verhaal natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers