Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:45

Vroeger, in onze jonge tijd :P , heb ik een paar wedstrijden gereden (20 - 30 km) maar ben vooral groom geweest (hogere klassen) dus ik ken op zich het reilen & zeilen wel van de wedstrijden.

Nu ben ik er wegens verhuis met pony etc. al jaren uit, al rijden we nog steeds graag buiten en kriebelt het soms wel. Toeval wil dat ik er door iemand op gewezen werd dat in oktober een wedstrijd in mijn buurt is. Ik ben dit eens gaan bekijken en het is echt vlakbij, zo vlakbij dat ik niet eens vervoer nodig heb want we rijden zeer regelmatig langs de startlocatie. Een echte thuiswedstrijd dus ;)

De kriebel is er weer... maar tegelijk ook de vraag of het nog haalbaar is.
Pony is niet meer de jongste (21 nu), heeft wat medische dingetjes (waarvan het meeste in principe achter de rug is en de rest denk ik niet hinderlijk), ik ben ook niet meer zo jong (haha, zo erg is het niet maar lichamelijk ben ik niet 100%) en we rijden nog wel buiten, maar in endurance-termen doen we niks.

De ritten die we nu doen zitten aan een gemiddelde van 5 km/u (eigenlijk vooral stapritten op dit moment) en een afstand van max. 10 km. Is dat nog realistisch om te gaan opbouwen naar het dubbele? Kan ik dat nog verwachten van de pony? Of kan ik de kriebel gewoon maar beter meteen gaan negeren om teleurstelling te voorkomen?

Zoals hij nu is verwacht ik geen problemen met de medische keuringen ed. De afstand zal het ook niet zijn maar de snelheid in combinatie daarmee zouden we echt op moeten gaan trainen want dat is er de laatste jaren niet meer van gekomen. Dus daar zit ik wat mee, maar aangezien hier veel ervaringsdeskundigen zitten dacht ik "gooi het eens in de groep".

Ben benieuwd :)

(uiteraard moet ik ook nog eens navragen of dat überhaupt kan, gewoon eens 1x meedoen, maar voordat ik dat doe wil ik even kijken of het wel realistisch is, anders kan ik mij die moeite ook besparen ;) ).


Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:00

In denk dat dat iets is wat je zelf het beste kan inschatten...qua leeftijd zou het nog kunnen maar niet alle paarden worden hetzelfde oud natuurlijk.
Je moet eerlijk kijken of het met je paard haalbaar is om de huidige ritjes dubbel zo lang en dubbel zo snel te kunnen maken. En daarnaast geeft een wedstrijd met alle drukte ook nog wat extra stress bij sommige paarden.
Als ik jou was zou ik rustig gaan opbouwen, beginnen met langere ritten met dit tempo en daarna pas je tempo opschroeven. En vooral heel eerlijk blijven naar je paard toe of het wel haalbaar is.
Gewoon proberen, lekker genieten, niks forceren en kijken waar het schip strandt.

Een keer meedoen kan nu zonder startkaart ;)

Bienotje

Berichten: 10860
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:09

Ik dacht dat je ook een kennismakingsklasse had.

Maar ik denk dat je vooral eens moet gaan bedenken waarom je nu eigenlijk alleen nog maar korte vooral stapritjes maakt. Hoe is dat zo gegroeid zeg maar?

En verder gewoon eens komende ritjes alvast het tempo of de afstand eens wat uitbreiden en kijken hoe je paardje dat oppakt. Als je merkt dat het al echt moeizaam gaat moet je afvragen of je dat nog door wil zeten. Maar als je paardje dat goed oppakt, waarom dan niet gewoon verder aankijken :)

The unicorn made me do it!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:14

Je kunt best kijken wat je paard doet als je de training wat gaat opbouwen?
Het is nog een half jaar tot oktober.
Mijn (weliswaar jonge) pony liep in december nog ritjes tot max ongeveer 16 km met 6 km/u gemiddeld en dan was hij echt wel moe.
Ik ben met een trainingsschema gaan werken en eind maart reden we onze eerste wedstrijd, 21 km, met 11,5 km/u gemiddeld!

Wat ik dus bedoel te zeggen is, ga je training oppakken en kijk hoe jijzelf en je paard dat ervaren.
Worden jullie samen fitter en vinden jullie het ook allebei leuk om meer te doen, lekker doortrainen en in oktober de wedstrijd rijden.
In een half jaar kun je met een gezond paard in principe veel bereiken als je de training netjes opbouwt. En als je merkt dat je paard het niet lekker oppakt, of juist niet fitter wordt, of zelfs mogelijk wel weer gevoeliger wordt voor blessures, dan merk je dat vast ook zelf snel genoeg en dan stop je weer met de intensiteit opvoeren.
Of als jouw eigen lijf er toch niet zo blij van wordt om veel te gaan draven onderweg.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:24

Dank jullie wel.
Ik kan inderdaad gewoon de training proberen op te bouwen en aan de hand daarvan bekijken of het haalbaar is of niet, moet gelukkig nu nog niet beslissen. Moet alleen even zien hoe dat zit met licenties ed als ik eens een keer wil starten, maar dat hoeft niet een half jaar op voorhand natuurlijk.

Het gaat om een wedstrijd in België, daar is bij mijn weten het kortste 20 km aan 10 - 12 km/u (tenzij het nu verandert zou zijn). Als ik dan meedoe zou ik dat natuurlijk ook graag op die manier rijden.

De reden van de ritjes van nu is omdat er altijd wel iets was, maar die problemen zijn uiteindelijk allemaal opgelost of in ieder geval onder behandeling. Hij heeft een paar jaar terug echt heel slecht gelopen, zo slecht dat de chiropractor mij adviseerde enkel nog stapritjes in het bos te doen op zijn tempo. Dit heb ik dan een dik half jaar gedaan en toen was hij zo verbetert dat ik weer meer mocht gaan doen. Achteraf gezien kwam het slechte lopen waarschijnlijk door de ijzers (maar dat is een heel verhaal). Omdat het leek dat hij artrose in zijn achterbenen had heb ik voor de zekerheid daarvan foto's laten maken en die waren helemaal zuiver. Zijn achterbenen zijn niet 100% maar hetgeen wat er is lijkt vooral spier-gerelateerd te zijn en dat lijkt voor nu ook opgelost. Maar natuurlijk of dat gaat blijven bij intensievere training is af te wachten. Ik ben in ieder geval gegaan van dingen als "zeker niet meer longeren, alleen nog rechtuit" tot "ik zie geen problemen meer in het longeren". Dus hij is wel een pak beter, alleen denk ik dat ik om die reden niet echt veel van hem durf te vragen of op te gaan bouwen .. beetje mentale blokkade bij mij zeg maar ;)

De stress van de wedstrijd enzo heb ik niet zoveel schrik van, hij vindt het geweldig op een wedstrijdterrein en groeit dan altijd 10 cm, loopt ook altijd een stuk makkelijker :+ Of dat was vroeger toch zo, maar denk niet dat zijn karakter verandert is op dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:43

Stel dat ik zou willen proberen, hoe zou ik het beste kunnen opbouwen? Ik ken bv wel het schema waarbij je in 13 weken dacht ik klaar bent voor klasse 1, maar kan ik daarop voort? En dan bv weken dubbel doen om wat meer tijd in te bouwen? Of zou een andere manier beter zijn?

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:41

Het is erg paard verschillend, maar je hebt de tijd, dus neem die ook ;). Probeer te zorgen dat je paard een maand voor de wedstrijd eigenlijk al in staat is om de afstand te kunnen lopen met de gewenste snelheid.
Je begint met of de snelheid op te voeren op je standaard afstand, of eerst je afstand te vergroten met je huidige snelheid. Daarna kan je een beetje gaan puzzelen, maar dat hangt helemaal af van je paard. Probeer eens een rondje met 5 km/h van 13 kilometer, of een rondje van 8 km met 8 km/h, en bouw dan rustig verder.
Train liever een beetje te weinig dan teveel, geef veel rust tussendoor, vooral nadat je een uitdagendere training hebt gedaan en let op tekenen van oververmoeidheid of pijntjes.
Vergeet ook je dressuurmatige basis niet, correct lopen is ontzettend belangrijk.
Zo nu en dan een week vrij is altijd fijn om er zekerder van te zijn dat allerlei lichaamsdelen de tijd hebben om te herstellen.
Ik zou een beetje een globale planning maken, 4 weken voor de wedstrijd wil je 20 km kunnen rijden met ongeveer 10 km/h. 4 weken daarvoor wil je 15 km kunnen rijden met die snelheid. ect.
Dan heb je doelen staan, maar dan kun je zelf nog een beetje kijken hoe je ze wilt invullen. En je kunt ze natuurlijk altijd nog bijstellen.

Een standaard schema kan helpen, maar pin jezelf daar niet teveel op vast ;).

Anoniem

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:21

Dank je :)
Ik kan inderdaad misschien op die manier een richtlijn op papier zetten. Een strak schema zal het sowieso niet worden maar iets van doelen heb ik wel nodig want momenteel rij ik maar wat inspiratieloos in de rondte en daar gaan we het niet mee redden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:16

Even een schopje, hopelijk geen probleem.
Ik heb even een algemeen schema uitgewerkt, zit ik in de goede richting te denken? Hoe bouw je zoiets eigenlijk op? Vroeger reed ik gewoon mee met de echte enduranceruiter, heb nooit zelf moeten trainen of erover nadenken dus weet niet goed waar te beginnen...

Dit heb ik nu:

Start: mei 2017 => 10 km - 5 km/u

Week 1: 5 km - 7.5 km/u
Week 2: 6.5 km - 7.5 km/u
Week 3: 8 km - 7.5 km/u
Week 4: 10 km - 7.5 km/u
Doel Eind Mei 2017: 10 km - 7.5 km/u

Week 1: 5 km - 10 km/u
Week 2: 6.5 km - 10 km/u
Week 3: 8 km - 10 km/u
Week 4: 10 km - 10 km/u
Doel Eind Juni 2017: 10 km - 10 km/u

Week 1: 11 km - 10 km/u
Week 2: 12.5 km - 10 km/u
Week 3: 14 km - 10 km/u
Week 4: 15 km - 10 km/u
Doel Eind Juli 2017 : 15 km - 10 km/u

Week 1: 16 km - 10 km/u
Week 2: 17.5 km - 10 km/u
Week 3: / (vakantie)
Week 4: 18 km - 10 km/u
Week 5: 19 km - 10 km/u
Week 6: 20 km - 10 km/u
Doel Half September 2017 : 20 km - 10 km/u

Waarbij de aantal keer per week zal variëren waarschijnlijk (door werk, weer en andere omstandigheden). Daar kan ik weinig zekerheden over inbouwen. Kan natuurlijk ook wat kortere/langere routes inbouwen, het doel is wat we aan het einde van de week ongeveer kunnen.

Hoe bouw je snelheid op? Zitten rekenen en je effectief aan dat aantal minuten per gang houden? Of op gevoel rijden?
Ik rij met een gps-horloge dus kan onderweg wel wat zien.. kan ik bv mijn horloge op gemiddelde snelheid zetten? Is dat betrouwbaar?

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:08

Van 7,5 km/u naar 10 km/u is op een korte afstand een enorm verschil.

Je blijft toch met in- en uitstappen zitten, en op een kortere afstand drukt dat echt enorm je snelheid.

Stel dat je 1 km instapt en 1 km uitstapt, doe je daar al zo'n 20 minuten over.
Dan blijven er 10 minuten over voor de overige 3 km, dat is niet realistisch.

Ik kan op een later moment wel even wat laten zien van mijn trainingsschema, al is dat wel pas ingegaan toen we al ritjes van zo'n 15 km met gemiddeld 6 km/u konden.
Nu heb ik ook wel opgebouwd in 3 maanden en jij hebt er 5, dat scheelt nog wel.

Ik kan je mbt trainingsschema's ook heel erg het boek van Esther Groen aanbevelen: Endurance stap voor stap, te koop bij Green distance.
Afbeelding

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:39

Dat is waar, had ik niet bij stilgestaan. Dan is het beter om het om te draaien? Eerst afstand uitbreiden en daarna snelheid erbij.. morgen eens puzzelen. Ga ook eens kijken voor dat boek ;)

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:15

[***] schreef:
Dan is het beter om het om te draaien? Eerst afstand uitbreiden en daarna snelheid erbij.. morgen eens puzzelen. Ga ook eens kijken voor dat boek ;)

Ik denk het wel. Je geeft dan alsnog maar 1 prikkel tegelijkertijd (afstand gaat omhoog, snelheid blijft gelijk) en daarna kun je over dezelfde afstand je snelheid verhogen. It's the speed that kills the horse, not the distance.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:19

Zou ik dan best eerst compleet uitbouwen tot 20(+) km? Of kan ik op een bepaald moment toch met de snelheid gaan werken? Want 20 km aan 5 km/u gaat 'm niet worden vrees ik :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-17 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:24

Ook waar. Ik denk dat wat Marije zegt belangrijk is: bedenk in hoeveel tijd met aftrek van in- en uitstappen de rest van de kilometers gereden moeten worden. Drie kilometer in 10 minuten is 18 km/h, maar 3 km is 15 minuten is 12 km/h en dat kun je weer prima redden in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:27

Dat wordt dus rekenwerk ... doe ik zo graag :')
Nu heb ik wel een pony die van zichzelf niet al te vlot is, korte pootjes & niet echt een wil om te lopen, zeker niet alleen ... Dus weet ook niet of het gaat lukken, maar de weg er naartoe lijkt me al heel interessant en wie weet gaat hij het toch wel leuker vinden als het beter gaat (denk dat zijn problemen op dit moment vooral nog "tussen zijn oren" zitten ;) ).

Dit is de laatste rit geweest, maar die was voor beiden op dit moment al vrij zwaar (ikzelf krijg het na 2u in het zadel echt wel moeilijk, al zal dat misschien wel beteren als er wat meer & makkelijker draf/galopwerk in zit ;) ). Maar dit was ook wel de eerste echte rit na een winterstop zeg maar, laatste maanden weinig meer gedaan omdat we altijd in een winterdip raken :P

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:21

Nog even zitten puzzelen en dan zou ik dit als richtlijn gebruiken:

Start: mei 2017 => 10 km - 5 km/u

Mei
Week 1: 11.5 km - 5 km/u
Week 2: 13 km - 5 km/u
Week 3: 15 km - 5 km/u
Week 4: 12.5 km - 6 km/u

Juni
Week 1: 15 km - 6 km/u
Week 2: 12.5 km - 7 km/u
Week 3: 15 km - 7 km/u
Week 4: 12.5 km - 8 km/u

Juli
Week 1: 15 km - 8 km/u
Week 2: 12.5 km - 9 km/u
Week 3: 15 km - 9 km/u
Week 4: 12.5 km - 10 km/u

Augustus
Week 1: 15 km - 10 km/u
Week 2: 17.5 km - 10 km/u
Week 3: / (vakantie)
Week 4: 18 km - 10 km/u
Week 5: 19 km - 10 km/u
Week 6: 20 km - 10 km/u
Doel Half September 2017 : 20 km - 10 km/u

Beter haalbaar? Of maak ik nog steeds denkfouten? :Y)

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:31

Als ik de redenering doortrek naar hardlopen/marathons e.d. bij mensen, zou ik in eerste instantie trainen naar die 20 km toe, zonder je zorgen te maken over het tempo. 5 à 6 km/u moet makkelijk haalbaar zijn, da's een normaal staptempo. Je kan af en toe es een drafje of mss zelfs een galopje meepikken voor de afwisseling, maar best is om eerst afstand uit te bouwen.

Jullie zitten natuurlijk wel met een niet zo beste basisconditie, als 12 km aan staptempo al erg lastig is. In principe zou ieder paard dit heel makkelijk moeten aankunnen, in de natuur leggen ze meer af dan dit. Als je ziet hoeveel 50- en 60-plussers nog wandelingen doen van +12 km, dan zou dat eigenlijk piece of cake moeten zijn voor een paard.

Anoniem

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:43

De 20 km aan staptempo zal geen probleem zijn voor pony, maar ik weet niet of mijn lichaam daar zo happy mee gaat zijn.. Voor 6 km/u moeten we al wat inspanningen leveren, zoals ook te zien is op het laatste grafiekje. En ik zou pony ook zover moeten zien te krijgen dat hij blijft lopen in een bepaalde gang en niet teveel schommelt in tempo want dat is voor beiden vermoeiend.. Geen idee of dat er nog inzit, maar dat merken we dan wel.

De 12 was geen probleem enkel in stap, maar het draf/galopwerk zorgde voor de problemen (door eerder genoemd tempo-probleem). Pony heeft er verder geen last van gehad, ik wel :+ Maar ik kies er zelf voor ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:37

Je zult voor een wedstrijd toch wel een groot gedeelte van de afstand moeten draven om aan de minimale snelheid te voldoen (ben niet goed op de hoogte van de regels in België, maar neem aan dat daar ook een minimum snelheid geldt van rond de 9 km/u?)

Ik zou als draven nog zoveel problemen geeft om goed te laten verlopen zeker eerst op de huidige afstand de snelheid gaan verhogen.
Als je eenmaal 10-12 km met een km of 8-9 gemiddeld kunt afleggen, kun je dan even kwa snelheid pas op de plaats doen en je rondjes groter gaan maken.

Wat ik zelf gedaan heb om snelheid re verhogen was stipt op de klok gaan draven.
Dus eerst instappen, dan 10 minuten draf, dan 10 minuten stap, weer 10 minuten draf, 10 minuten draf, 10 minuten stap, etc.
Keer erna 15 minuten draf, 10 minuten stap, 15 minuten draf etc.
Dat een tijdje volgehouden en de stap tussendoor afgebouwd naar 5 minuten.
Toen de draf blokken 20 minuten laten duren en dan eerst de stap weer 10 minuten, later terug naar 5 minuten.
Ik heb niet op voorhand bedacht hoeveel km en met welke snelheid ik wilde trainen, maar op basis van wat ok hierboven beschreef dus steeds na de training gezien wat deze manier van trainen voor effect had op m'n gemiddelde snelheid.
Op voorhand uitrekenen ben ik nl zelf ook niet zo'n ster in, ook omdat er meerdere factoren invloed hebben op de daadwerkelijke snelheid.
Ik rijd nl niet elke keer hetzelfde rondje. Het ene rondje is heuvelachtiger dan het ander (heuvels is ook alweer een trainingsprikkel) en na een fikse regenbui kan het terrein zich soms lenen voor langere stukken stap dan anders.
En veel wind en/of een plotselinge regenbui op de hei kan er wel eens voor zorgen dat ik een langer stuk draf meepakken dan van te voren gepland, omdat ik het op de open vlakte te koud vind om rustig te gaan stappen.

Kortom, een plan hebben is goed, maar je zult het continue moeten blijven evalueren en bijstellen naar wat haalbaar is.

En op basis van wat je nu schrijft over de 12 km die nog zo moeizaam gingen, leg de lat niet te hoog!
Het moet leuk blijven voor jullie samen, als het voor jou (te?) pittig is, ook al is het ie eigen keus, is het doel dan wel realistisch?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Nog eens een endurance-wedstrijd .. haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:17

Minimum snelheid in BE is 10km/uur over alle afstanden.

Het schema van Marije moet te doen zijn Sabine. Je hebt de tijd voordat je aan je wedstrijd begint.

Het is dat de afstand tussen jou en mij toch - via de ruiterroute - zo'n 16 km is. Anders had ik je samen met Genghis kunnen steunen en begeleiden.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:49

Dank je Alex, het is inderdaad toch best een eindje, jammer, maar merci dat je dat wilde doen :)

@ Marije_jiplover : zo heb ik vandaag inderdaad gereden, zat met week 2 van het 13-weken-schema in mijn hoofd (week 1 kunnen we wel) en dat is 25 minuten stappen, 5 minuten draven en 25 minuten stappen. Dit heb ik gewoon 3x gedaan (met kleine aanpassing op het einde want mijn pad was op :P ) en dat ging best ok, wel laag tempo maar hij kachelt op die manier wel makkelijk door dus als we daar al mee kunnen starten... Ben mijn horloge op stal vergeten dus kan het niet inladen en bekijken.. maar als ik dat kan uitbouwen (langer draven en minder stappen) dan komen we er ook wel en moet ik op voorhand geen routes gaan bepalen, want dat loopt hier inderdaad ook vaak anders dan gedacht :+

Ik zou minder last hebben met een wat meer looplustig paard, maar verder wisselt het gewoon dag per dag hoe mijn lichaam voelt en wat kan, dus ik ga het moeten ontdekken of het haalbaar gaat zijn... wil het in ieder geval wel proberen want in beweging blijven is altijd goed ;)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:00

Ik ben toch eens aan het rekenen geslagen (hopelijk werkt mijn verstand nog voldoende mee voor de juiste cijfers :') ) gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zou namelijk vandaag eens de andere kant uit willen rijden, maar die routes zijn automatisch groter, tenzij ik gewoon over de weg zou terugkomen maar dat hoeft nu ook weer niet zo nodig (kan wel in noodgeval).

Jammer dat ik mijn gegevens van gisteren niet heb op dit moment, maar ik meende dat we rond de 9.5 km zaten qua rit, en ik heb dus in blokken gereden dus als ik dan reken op die manier kom ik qua tijd op ongeveer 1u 45 minuten uit, dus een 5.4 km/u gemiddeld. Is even uit het hoofd want die laatste blok was niet gelijk aan de andere 2 (zat ook 1 of 2 minuten galop in, weet het niet meer precies) dus moet even kijken wat het horloge zegt ;)

De route die ik vandaag zou willen rijden (als het weer wat meewerkt..) is zo'n 11 km.
Als ik dat doe met 25 stap & 5 draf dan kom ik uit op 1u 57 minuten rij-tijd (kan de berekening ook wel neerzetten moest het niet kloppen).
Dan ben ik wat gaan spelen .. Stapmomenten korter & draf gelijk, dan zou het op 1u 47 minuten kunnen en zitten we op 6.2 km/u gemiddeld. Heb daar ook nog een tussenstap (1u 53 minuten - 5.8 km/u gemiddeld).
Ook heb ik de drafmomenten op 10 minuten gezet, als ik dan 25 minuten stap aan hou kom ik op 1u 46 minuten & 6.2 km/u gemiddeld. Maak ik daar de stapmomenten korter zit ik op 1u 37 minuten & 6.8 gemiddeld (tussenstap 1u 43 minuten & 6.4 gemiddeld).

Nu zit ik me af te vragen wat haalbaar is ..
Kan ik überhaupt al 11 km op deze manier vragen? Gisteren bij de 9 km leek hij nergens last van te hebben, amper een druppel zweet (terwijl het toch 16 graden was hier en hij nog veel wintervacht heeft) en verder ook geen andere symptomen van vermoeidheid, éénmaal opgewarmd bleef het tempo er tot het einde fijn in, moest niet pushen ofzo. Moet natuurlijk vandaag eens kijken hoe hij erbij staat, maar ik verwacht geen gekke dingen .. Hij leek na de rit zelfs fitter dan ervoor :+

Kan ik al 10 minuten draf van hem vragen? Of is dat een te grote stap komende van 5 minuten? Ook die 5 minuten gingen gewoon goed, op zijn tempo, maar zonder dat ik moest pushen of hem in draf houden. Dus als hij dat ook 10 minuten zou kunnen doen zijn we al een stuk verder natuurlijk ...
Zou ik dan de stap wel op 25 minuten houden? Of meteen ook al inkorten? Dat wordt misschien teveel van het goede?

Ik begin het best wel interessant te vinden eigenlijk :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker