Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:44

Wie o wie?

Ik zie weleens foto's voorbij komen van paarden door prachtige gebieden en soms ook tussen koeien en ander wild door.

In welke gebieden kom ik koeien etc. tegen? En dan bedoel ik echt gepland tijdens de rit. Ik snap dat er op de Veluwe of ander natuurgebied een Ree/Hert/Zwijn over kan steken, maar bedoel echt kuddes in graasgebieden waar je dus niet omheen kunt etc...

Bedankt alvast!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:46

Onlangs bij het KNHS-centrum gereden (althans, op de hei aan de overkant). Hier toch een leuk aantal koebeesten tegengekomen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:50


petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:50

laatste vakantie aan de St. Antonius bos/heide in het begrazingsgebied meermaals schapen tegen gekomen en 1maal de kudde koeien (ook een dood) en je mag daar te paard "door".
Meestal staan de kuddes niet op of kort bi jhet pad. Maar je hebt kans.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:55

Leersumse veld, ben ze vaak genoeg tegen gekomen, maar de koeien lopen in een vrij ruim begrazingsgebied dus 100% garantie is er niet.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:56

Dank voor de reacties! Ik wil ze ook juist niet tegen komen.... :P

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:01

lol dat was me dus niet duidelijk, dach dat je "wild gewenning" wilde doen met je paard.

begrazingsgebieden vermijden dus ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:07

Leersumse Veld
Edese Hei
Houtdorperveld (tegenover KNHS)
Stukken in het Drents Friese Wold
Duingebied bij Meijendel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:23

Nationaal park Veluwezoom lopen Schotse hooglanders, in Drents Friese Wold ook diverse begrazingsgebieden. Heb ontdekt dat die dieren het vooral erg leuk vinden om heel dicht bij en ook op de ruiterpaden te gaan liggen. Bij de Veluwezoom geven ze ook aan, dat je de kuddes absoluut NIET mag doorkruisen. Dan denk ik, hoe dan :') moet je een paar km om gaan rijden als er zo'n koe op het pad ligt?

Die koeien zijn trouwens vaak geen probleem, want meestal heel braaf en rustig. Paarden krijgen veel eerder de kriebels van zwijnen.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:31

Dwingelderveld in Drenthe lopen zowel kuddes koeien als schapen.

edit: Ik zie nu pas dat je ze juist wilt ontwijken _O-

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:52

Zoals gezegd bij Meijendel heb je koeien, bij de wedstrijd in Wassenaar kom je daar langs.

Wil je hier wedstrijden op uitzoeken of zoek je ook een gebied om te trainen?

In Leersum zitten ze blijkbaar ook maar ik ben ze nog nooit tijdens een wedstrijd tegen gekomen. Wel op de veluwe en in Uddel maar die wedstrijd is er niet meer.

Edit: ik weet niet hoe bang je paard is en hoe oud etc. Maar ik zou toch niet te veel op een paard aanpassen. Op wedstrijd zijn er misschien wel meer ruiters en kun je het je paard misschien makkelijker leren om er gewoon langs te gaan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:59

De maashorst in brabant lopen kuddes schotse hooglanders. En dan specifiek de munsterheide

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:04

Het wedstrijdterrein van Wassenaar is jarenlang mijn achtertuin te paard geweest. Ik ben er bijna nooit paarden of koeien tegengekomen. Af en toe en hertje, maar dat was ook bij uitzondering. Heel weinig daar, en tijdens een wedstrijd is die kans nog wat kleiner. :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:04

In het Amsterdamse Bos is een deel met Schotse Hooglanders (er loopt een ruiterpad doorheen).

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:18

Ik heb ze vaak van een afstandje gezien in Leersum, echter in al die jaren maar 1x een situatie gehad van "eeeh, en nu?" dat ze op het ruiterpad liepen. Overigens is dat begrazingsgebied afgezet met een wildrooster en hekjes, het ruiterpad door dat stuk heen is hooguit 1 km lang en vrij makkelijk te ontwijken.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:30

Super fijn, dank allemaal!

Corrina1994, heel bang.. Juist voor andere ruiters (en mezelf) is het gewoon niet vestandig het op te zoeken. Mijn paard zoekt absoluut geen steun bij andere paarden en koeien betekent echt blinde paniek en dat levert gevaarlijke situaties op... Alleen train ik wel, want waar mijn paard staat (Veluwe) heb ik sowieso te maken met koeien, maar dan is het niet onverwacht en niet in een setting waarin mijn paard sowieso al heel heel heel graag wil rennen en de adrenaline meespeelt...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:44

SusanH schreef:
Bij de Veluwezoom geven ze ook aan, dat je de kuddes absoluut NIET mag doorkruisen. Dan denk ik, hoe dan :') moet je een paar km om gaan rijden als er zo'n koe op het pad ligt?

Ik heb het op het Houtdorperveld wel eens gehad. Ik reed mijn ruin en had mijn merrie als handpaard mee. De koeien lagen en stonden echt pontificaal op het ruiterpad. Het is op dat stuk vrij open (heideveld) en ik ben dus met mijn pony's met een grote boog om de koeien gegaan, door het heideveld. Ga er niet van uit dat dit problemen oplevert met boswachters ofzo; of er nou koeien of paarden lopen, lijkt mij niet heel veel uit te maken.

Bij Leersum heb ik twee keer te maken gehad met de koeien. De eerste keer stonden ze halverwege het pad en ben ik er ook met een boogje omheen gegaan. De tweede keer stonden ze pontificaal voor het veerooster en toegangshek en konden we er dus niet in. Toen maar een andere route genomen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:04

Tsja ik heb er toch echt wel eens middenin gezeten.... Ik was aan het draven, ging de hoek om, lagen ze op het ruiterpad echt direct om de hoek. Kon wel gaan stappen maar het was een smal pad en ik kon niet zoveel. Ze stonden niet eens op. Paard vond het ook niks bijzonders blijkbaar. Ik was de enige die het eng vond :-)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:45

Je zou ook een koeiensnuffelclinic kunnen volgen op een westernstal. Dan leert je paard dat koeien je niet opvreten maar dat ze voor hem opzij gaan. Hartstikke leuk om te doen ook!

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:51

cissy schreef:
Je zou ook een koeiensnuffelclinic kunnen volgen op een westernstal. Dan leert je paard dat koeien je niet opvreten maar dat ze voor hem opzij gaan. Hartstikke leuk om te doen ook!


Ik heb al een plekje bij Wendy, maar die heeft nu even winterstop ... Hij moet inderdaad leren dat hij ze weg kan drijven en dat ze hem niet opeten ...

Hahaha... De situaties die jullie beschrijven zijn voor ons situaties waarin wij heeeeel hard gaan...

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:07

Surea in dorst (schotse hooglanders)
Kampina

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:15

Bij de knhs in de buurt heb je het houtdorpseveld.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-01-17 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:17

Nationaal zuidkennemerland. Daar struikel je over de damherten.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:13

Wendy noemde mijn paard een pittbull bij de koeien. Ik zou dus juist die gebieden opzoeken die jij wil mijden :D

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Bij welke rit kom ik koeien (ander wild) tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:30

In drents Friese wold wel eens kuddes met koeien tegengekomen.. drama was dat :')