Beginnen met endurance

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:06

Vergeet niet een zweetdekentje en extra kleding voor jezelf

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:11

Vetkaarten sturen ze normaal gesproken altijd na. Prijzen sowieso niet
Is ook een kleine moeite om te doen. Ik had ook altijd enveloppen en postzegels te koop op mijn secretariaat. Direkt na de uitslag deden mijn medewerkers meteen de vetkaarten in de envolopjes en dan direkt aan de overkant in de brievenbus. Kleine moeite

Napie

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:13

Maar je kan ook altijd even een foto maken van je kaart bij de nakeuring.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:51

Dan kan je inderdaad een enveloppe meenemen en aan een mederuiter geven. Beetje flauw dat ze dit niet even nasturen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:34

Ik rij ook Laag Soeren maar dan volgende week de mendurance klasse 2. Vorig jaar was het in hetzelfde weekend en dat was best gezellig op camping Boszicht.
Denk dat ik maar weer ga scheren aankomende week. Vijfde keer dit jaar

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:03

Aerodynamisch haha

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:18

Ik heb 20 ltr jerrycans overgenomen van.een autowasstraat voor maar 5 euro per stuk. Gaan al jaren mee.

Nickey is ook aan het revalideren. Op de mendurance on Laag Soeren kreeg hij zijn eerste C op de lokomotie en ben ik een week later naar de kliniek geweest met hem. Hij loopt tenslotte al heel wat jaartjes mee en is al 20 maar niet echt kreupel of pijnlijk. Hij loopt zelfs beter als ooit tevoren dacht ik. Hij bleek spat te hebben rechtsachter en is behandeld met een infuus, heeft spatbeslag gekregen en mag nu stappen. Dat is een uitdaging maar hij begint het te begrijpen. We doen nu rondjes snelstap. In augustus de osteopaat erbij en opnieuw controle. Ik hoop dat ik volgend jaar weer mag starten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:51

Ik denk dat 10 km/u een prima snelheid is om op te mikken. Dan heb je ook nog ruim de tijd om naar de finish te stappen en eventueel te wachten met aanbieden, zeker als je merkt dat hij dan misschien wat drukker is.
Qua voeding geef ik altijd onbeperkt hooi voor de wedstrijd. Op de trailer geef ik normaal geen hooi. Verder kan een slobber of muesli met een beetje olie ook helpen.
Ik neem eigen emmers en water mee waar ze thuis ook uit drinken. Mijn pony drinkt echter zeer weinig.
Neem de eerste wedstrijd als proef.Stel je erop in dat je wellicht niet de snelheid of de vetkaart bereikt die je zou willen dan kan het alleen maar meevallen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:05

Ik kom de uitslagen verwerken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:35

Net weet thuis na het computerwerk. Na de nodige softwareproblemen de boel weer netjes erin.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:08

Ik heb wel eens een pony echt stuk zien gaan op de 20 km tijdens de mendurance Ysselsteyn. Te dik in de vacht, matig gegeten op zijn logeeradres. Die kwam echt niet meer vooruit ondanks al een lage snelheid

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:33

Als je dat al in de planning heb geef dit dan even aan bij de organisatie zodat ze je een vroege start kunnen geven en niet iedereen op je staat te wachten als je een late start heb. De planning wordt namelijk meestal gemaakt op de verwachte te rijden snelheid.

Bij mij zitten wedstrijden er (even) niet meer in gezien de spat bij mijn pony. Iemand hier ervaring mee? Momenteel mogen we alleen maar stappen maar na 10 wkn nog weinig verandering en helaas wil hij graag harder wat onze ritjes ook niet altijd even fijn maakt.
Ondertussen gewoon aktief in de endurance….vrijwilliger, computermedewerker of groom.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:47

Leven van een groom gaat ook niet over rozen heb ik wel gemerkt. Heel veel te koelen viel er natuurlijk niet maar probeerde vooral wat mentale steun te geven. Groompunt 2 net op tijd bereikt, maar ik was even iets in de auto gaan leggen en toen kwam mijn ruiter net voorbij. Groompunt 3 was een eind rijden, 18 km, ze net kunnen treffen. Vervolgens nog even op 2 km voor finish gestaan en heel snel terug moeten lopen. Gelukkig heeft ze niet gelijk aangeboden. Eerst zadel eraf, even plassen en op 9 minuten aangeboden met een HS van 60. Had niet eerder gemoeten denk ik. Mooie vetkaart op de nakeuring. Geslaagde wedstrijd voor mijn ruiter.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:50

Ondergrond is glibberig waardoor ze zich snel kreupel lopen. Ook moet je zorgen dat ze warm blijven na het rijden want zolang je rijd zijn ruiter en paard wel warm maar zodra je stilstaat worden beide koud en stijf. Ook merk ik vaak bij wedstrijden met regen dat er makkelijk fout wordt gereden. Het zicht wordt misschien wel minder en ik denk dat je snel wat omlaag kijkt.o ja....sommige vetkaarten was niks van over. Waterdicht hoesje doet wonderen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:59

Als je toch een vliegende controle wil doen of een vetgate in het veld heb is het niet handig als de kaart niet bij de ruiter is

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:29

Ik doe de computer. Hopelijk werkt het programma mee en kunnen de uitslagen er snel uit

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:53

Ongeveer 50 procent bleef er maar over van sommige lijsten incl afmeldingen, niet op komen dagen, gestopt of terug getrokken of te langzaam

Lein ik heb jou gezien met je haf bij de nakeuring. Die zag er supergoed uit dus verdiende prijs zou ik zeggen. Viel me vooral op hoeveel paarden er met een opgetrokken buik liepen. Turgor was bij veel ook matig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:16

Djilna schreef:
Wassenaar/Katwijk is inderdaad onder normale omstandigheden al zwaar en helemaal met 20+ graden. Zonde dat voor een aantal mensen het verstandig (langzaam) rijden heeft geresulteerd in een uitsluiting wegens te lage snelheid. Als ik daar jury was geweest had ik denk ik de minimumsnelheid met 1km/h verlaagd..

Misschien als dat van tevoren was ingesteld dan had dat veel stress gescheeld bij sommige deelnemers. Degene die nu te langzaam waren gereden waren ook veelal verkeerd gereden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:55

Kilometers maken inderdaad en niet alleen in eigen terrein maar ook andere terreinen opzoeken. Met anderen trainen zodat het paard went aan inhalen en ingehaalt worden. Verschillende ondergronden opzoeken. Vergeet ook niet de veterinaire keuring te oefenen. Laat eens een vreemde je paard helemaal betasten, in de mond kijken, oefen het draven aan de hand na je training.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:31

Bij de keuring worden de slijmvliezen gecontroleerd op doorbloeding. Dit gebeurt bij de ogen en tandvlees. Niet elk paard laat dit goed toe en kan dan niet goed beoordeeld worden
Tevens wordt de hartslag geteld met een stethoscoop en de darmgeluiden geluisterd. Ook hierbij miet je paard goed kunnen stilstaan en niet in de stress raken, dan stijgt zijn hartslag immers. De rug wordt betast net als de achterhand. Vervolgens moet je paard aan de hand stappen en draven. Veel paarden worden direkt na de training in rust gezet en weigeren nog maar een paar meter te draven. Dit kan je oefenen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:07

Een moe paard legt zijn spijsvertering stil of zal heel matig eten zodra hij klaar is met eten (vrouwen van dertig plus zullen vast het opgeblazen gevoel herkennen na een drukke dag). Stille darmen is een teken van vermoeidheid en kan een voorbode van koliek zijn.
Bleke slijmvliezen wijzen op uitdroging

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:24

Hmmm...ik dacht dat ze zo nu en dan toch nog in de ogen keken maar dat zal vast een aantal oud gediende dierenartsen zijn die nog aktief zijn in de mendurance

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:16

Ik ben ooit begonnen met een humane meter van de Aldi. Die ging bij mijn shetlander net om maar verschoof makkelijk zodat je het signaal kwijt raakt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:46

Ik heb mij ingeschreven voor Someren klasse 1 mendurance. Best spannend. Vorig jaar voor het eerst een C gehad op de lokomotie in Laag Soeren. Hij bleek spat te hebben. Links vergroeit maar rechts nog niet. Medicatie, stappen (en dat is dus geen doen met Nick), spatbeslag en uiteindelijk, omdat het stappen niet lukte, heeft hij van september tot begin februari op het land gelopen. Nu net weer opgepakt en ik heb een stok achter de deur nodig. Ingeschreven met de gedachte dat we de rit gewoon voor de gezelligheid en de keuring gaan rijden. Wordt er nu al nerveus van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:22

Het probleem bij mij zit er juist in dat ik hem niet kreupel zie lopen. De onafgemaakte en korte passen wat de dierenarts aangeeft heeft hij al zo lang ik hem heb en ik heb weleens een bemerking gehad bij de keuring maar meer dat een shet zo moeilijk os om te beoordelen. Ik denk altijd maar dat hij zelf wel aan geeft wat hij aan kan. Hij gaat nu zijn 11e jaar in en hij loopt gewoon graag. Ik moet alleen iets beter in en uitstappen en heel lang op de trailer doe ik ook niet meer