Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:58

hoe checken jullie de hartslag?
Gewoon met een stethoscoop?

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:16

Ik doe het met stethoscoop. De handigeren onder ons met de wat warmbloederige paarden kunnen het ook met de hand meten, ik heb het nog nooit geprobeerd.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:18

Ik heb een stethoscoop voor de zekerheid altijd bij me, ik rij met een hartslagmeterband voordeel daarvan is dat ie in de vetgate om kan blijven tot de keuring en ik kan het met me hand voelen :D

Joyce_v
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:21

Zo'n hartslag meter is handig dan inderdaad. Misschien ook wel handig als ik dan buiten ga rijden, om te kijken hoe hoog dan zijn hartslag is en hoe snel die bij hem weer daalt na het rijden.
Waar kan je die ergens kopen eigenlijk :\

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:11

Even op polar googelen. ..kosten wel wat....

Joyce_v
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:18

bobomelo schreef:
Even op polar googelen. ..kosten wel wat....


inderdaad! ik zie hoe duur ze zijn..... :(

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:48

Je kan in het begin ook kiezen voor een Vetcheck. Kost bij de meesten rond de € 99,- of zelfs minder.

Zie Goedhard, Podiumzadel etc.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:54


Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:52

Ik zou hier ook zo graag mee willen beginnen maar ik heb echt geen idee hoe ik het kan uithouden of hoe ik moet beginnen. Hebben jullie misschien wat tips voor me?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:32

Dawn1993 schreef:
Ik zou hier ook zo graag mee willen beginnen maar ik heb echt geen idee hoe ik het kan uithouden of hoe ik moet beginnen. Hebben jullie misschien wat tips voor me?


Ik zou zeggen, begin eerst eens met checken hoe het gesteld staat met de conditie van je paard. Ga een ritje maken en kijk hoe lang je paard achter elkaar kan draven (galopperen zou ik pas op een later moment doen) en hoe lang de rit ongeveer is.
Vanuit daar kun je specifieker gaan trainen door de drafstukken steeds iets uit te breiden, en/of de afstand van de rit wat te vergroten. :)

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:48

Mijn paard is de laatste tijd steeds rustiger in zijn draven en galopperen buiten. Eersr deed het continu aan de teugels hangen en voorop proberen te komen. Maar nu kan ik m aan een losser teugeltje in draf en galop houden. Wat is nou makkelijker voor de endurance, een paard dat een rustig tempo aanhoud, of toch eentje die dolgraag sneller wilt

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:52

Wel eens 60 km aan een paard gehangen dat harder wil dan gezond voor 'm is?
Koester het feit dat je paard aan een los teugeltje te rijden is. Dat is het fijnste dat je kunt hebben :D

Een paard dat je iedere km vooruit moet schoppen is overigens weer het andere uiterste. Die vindt het kennelijk totaal niet leuk, en daar zou je niet mee moeten willen starten.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:53

Een paard dat in een gelijkmatig tempo loopt :j Anders ben je straks 40km lang (of langer) aan het vechten met je paard := Niet fijn!
Dat het tempo wat lager ligt is dan niet erg, het gemiddelde paard draaft/galoppeert echt wel hard genoeg om een mooi gemiddelde te halen.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:02

Dawn1993 schreef:
Ik zou hier ook zo graag mee willen beginnen maar ik heb echt geen idee hoe ik het kan uithouden of hoe ik moet beginnen. Hebben jullie misschien wat tips voor me?


Download een app zoals bv endomondo - die houdt precies bij hoe ver je rijdt. Handig, want dat overschat je in het begin nogal eens. Ook houdt die precies bij hoe hard je rijdt. Ook handig, want dat overschat je in het begin ook nog al eens.

Endomondo kun je instellen zodat die iedere km zegt dat je een kilometer gelopen hebt. Dat is handig, hoef je niet iedere keer te kijken hoe ver je hebt gereden.

Begin eerst eens met 1 kilometer stap, 1 kilometer draf, en dat afwisselen en kijk hoe lang jij en je paard dat volhoudt. Eerste keer is dat misschien 5 km. Bouw dat week na week uit.
Altijd eerst nog een keer de oude afstand herhaling, en dan een stapje er bij. Dus 2x die 5 kilometer (dus 1km stap/1 km draf/1 km stap/1 km draf/1 km stap) rijden, en dan pas er 7 km van maken, dat ook weer minimaal 1x nog een keer rijden, dan weer een stapje verder.

Heb je eenmaal een lekker rondje gevonden, van bv 10-12 km, dan ga je geleidelijk die staptijd korter maken, naar bv 500 m ipv 1 kilometer. Net zolang tot jullie allebei die 10 km achter elkaar kunnen draven zonder een centje pijn.
Dan ben je wel klaar voor een klasse 1 als je die dan opbouwt als 5 km draven/kilometer stappen/5 km draven/kilometer stappen/5 km draven etc... Met alle oponthoud van groomen erbij kom je dan qua minimumsnelheid niet in gevaar.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:16

Ibbel schreef:
Wel eens 60 km aan een paard gehangen dat harder wil dan gezond voor 'm is?
Koester het feit dat je paard aan een los teugeltje te rijden is. Dat is het fijnste dat je kunt hebben :D

Een paard dat je iedere km vooruit moet schoppen is overigens weer het andere uiterste. Die vindt het kennelijk totaal niet leuk, en daar zou je niet mee moeten willen starten.

Dan denk ik dat mijn paard er wel redelijk geschikt voor is. Die is alleen wat traag als we net bij stal wegstappen. Zodra ie mag draven is ie weer wat vlotter en met galopperen ook.

Maar dan mag ik blij zijn dat ie niet meer zo hard wil :D

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 10:22

Zo ik ga 14 februari weer op training bij Monique de boer. Vorige keer meer een heuveltraining gehad en dit wordt meer een tempotraining. Ben benieuwd want heb de laatste tijd niet gek veel gedaan. Paar keer een goede rit en dat ging wel prima. Genoeg energie over aan het einde :D

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:25

Dit allemaal even doorgelezen en het klinkt allemaal echt leuk. Las dat iemand ook met een fries mee had gedaan, dus dan moet het met mijn halve fries wel lukken... nog even trainen, misschien wil iemand van t voorjaar of in de zomer wel een keer met me mee. Lijkt me heel leuk!

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:26

Muurp schreef:
Dawn1993 schreef:
Ik zou hier ook zo graag mee willen beginnen maar ik heb echt geen idee hoe ik het kan uithouden of hoe ik moet beginnen. Hebben jullie misschien wat tips voor me?


Ik zou zeggen, begin eerst eens met checken hoe het gesteld staat met de conditie van je paard. Ga een ritje maken en kijk hoe lang je paard achter elkaar kan draven (galopperen zou ik pas op een later moment doen) en hoe lang de rit ongeveer is.
Vanuit daar kun je specifieker gaan trainen door de drafstukken steeds iets uit te breiden, en/of de afstand van de rit wat te vergroten. :)



Dank je wel voor je tips :D

Joyce_v
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:40

Karrimh schreef:
Vet-check bij http://www.outdoorruitersport.nl is slechts € 55,- en werkt super EN is op voorraad :D


Ik kan een vet-check op die site niet zo snel vinden hoor... := :=

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:50

Ik heb vorig jaar zelf met m'n tuigpaard voor het eerst mee gedaan met de kennismakingsklasse in Kootwijkerbroek, was 22 km. Ik was nog nooit bij een endurance wedstrijd geweest, dus wist ook niet precies wat me stond te wachten. Ik had wel wat op internet ingelezen enzo.

Ik heb het gewoon over me heen laten komen en overal gevraagd als ik het niet wist. Het gaat toch niet om de winst, het gaat om de ervaring (vond ik in ieder geval)!

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:39

Joyce_v schreef:
Karrimh schreef:
Vet-check bij http://www.outdoorruitersport.nl is slechts € 55,- en werkt super EN is op voorraad :D


Ik kan een vet-check op die site niet zo snel vinden hoor... := :=


Nog niet alles staat op de site daar deze nieuw in het assortiment is. Je kunt hem gewoon bestellen door een email te sturen of ophalen (heb ik ook gedaan, nadeel is dat je nog veel meer handige en hebbedingetjes ziet hihi)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:40

Van welk merk is die vetcheck donna?

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:41

Ik weet niet of die nog bestaat maar ik heb de polar a3 inzone.
Hele simpele hartslagmeter voor tijdens het rijden. Zit verder geen gps op maar ik gebruik hem vooral in de trainingen om de hersteltijd te zien na een stuk galop bijvoorbeeld.

Voor in de vetgates of te zien waar je paard op zit in rust is deze niet handig omdat je dan het zadel eraf trekt. Dan bied een vetcheck, stethoscoop of je hand uitkomst.
Mijn pony heeft een heel makkelijk voelbare hartslag, dus ik gebruik gewoon mijn hand.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:39

De vetcheck is merkloos en Ingrid maakt zelf het handvat en verbinding, daardoor niet zo duur en gemakkelijk voor iedereen en ook de beginnende ruiter aan te schaffen.

Hoe hij werkt: horloge geeft HR aan en het handvat met de pads druk je achter het linker voorbeen tegen je paard aan en dan verschijnt zelf de hartslag..

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:50

Kun je ook rijden met vetcheck en zo de hartslag op je horloge zien? Of kan dat alleen als je stil staat...