Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:08

Ik snap jullie helemaal! Niks zo vervelends dat je twijfelt of je het wel goed doet voor je paard en of je training etc goed genoeg is..
Soms zou het fijn zijn als je paard even kon praten, kon die aangeven hoe ie zich voelt en of ie zich fit voelt :D

Napie het klinkt makkelijk, maar inderdaad wat je zelf al zegt, lekker genieten en rustig aan doen. Niet teveel nadenken over de keuring :o

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:22

Het probleem bij mij zit er juist in dat ik hem niet kreupel zie lopen. De onafgemaakte en korte passen wat de dierenarts aangeeft heeft hij al zo lang ik hem heb en ik heb weleens een bemerking gehad bij de keuring maar meer dat een shet zo moeilijk os om te beoordelen. Ik denk altijd maar dat hij zelf wel aan geeft wat hij aan kan. Hij gaat nu zijn 11e jaar in en hij loopt gewoon graag. Ik moet alleen iets beter in en uitstappen en heel lang op de trailer doe ik ook niet meer

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:23

Wat moeilijk zo dan zeg :/ idd wat de dierenartsen zeggen, een shet is ook lastig te beoordelen dat snap ik wel ja.
Dan ga je natuurlijk ook meer op je gevoel af en kijken of je verder iets aan de looplust van het paard gaat merken.

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:45

marsyl schreef:
Soms zou het fijn zijn als je paard even kon praten, kon die aangeven hoe ie zich voelt en of ie zich fit voelt :D


Nilay voelde zichzelf geweldig tijdens zijn blessure. Hij zou zijn pees helemaal aan gort hebben gelopen als ik niet had ingegrepen. Dat maakt het zo lastig... En dat zou ik hem wel willen kunnen uitleggen. Ik kreeg af en toe echt even geen lucht als hij toch gekke sprongen maakte terwijl zijn pees nog niet hersteld was. Het had fijn geweest als ik hem had kunnen uitleggen waarom hij dat echt even niet zou moeten doen.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:50

Dat lijkt me helemaal lastig...als ze het zelf niet aangeven.
Kane gaat op z'n rug liggen met alle benen omhoog zodra hij ook maar een klein pijntje heeft. Een echte man :')

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:35

Malenka ja dat is idd lastig zeg.. kun je je bijna niet voorstellen toch, dat ze er geen last van hebben :x

Ik heb hier ook een echt man hoor :+ , die is na z'n enting al helemaal zielig :') vergeet nooit meer dattie ooit eens in zijn borstspier was geent ipv hals. Alle paarden wilden graag naar binnen, maar Syl stond achteraan in de wei, koppie omlaag := heel zielig met de oortjes naar voren te kijken, help vrouwtje _O-

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:46

Mooi verslag Billy en gefeliciteerd met de eerste plaats!

Spannend Nanda, maar vergeet niet te genieten hè! Het trainen er naar toe hoort ook leuk te zijn.

Ik heb zo'n merrie die zichzelf altijd voorbij loopt, totaal geen pijn toont, en daarmee mij ook vaak in twijfel heeft laten zitten van 'doe ik dit wel goed..'
Nu bewust voor een ruin erbij gekozen (vooral vanwege geen hengstigheid :D ) en dat is een echte man.. Mr. Drama... :')

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sherivey
Berichten: 8587
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:48

Lastig idd, blessures en de opbouw erna :=

Ben ik de enige die strontchagrijnig word van dit weer? :')
Maandag een rondje kunnen doen, vandaag hagel en onweer...
Rij ik net onderweg terug naar huis, gaat de zon schijnen _-:(

:wave:

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:35


Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:41

Die van mij is een ruin. Maar hij loopt gewoon zo ontzettend graag! Het is ook echt een genot om met hem te trainen als hij weer op conditie is. Heerlijk zo veel kooplust en plezier hij heeft. Zolang hij die in zijn vrije tijd ook maar kwijt kan... Anders is het een bom die elk moment kan barsten. En dat voel ik dan wel. Maar het is hem niet aan te zien. Dus iedereen denkt dat het een mak schaap is...

Piekosjj

Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:28

Wat leuk al die topics! En wat een rotweer moet het geweest zijn zeg, blehhhh :oo

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:02

Iemand die toevallig in België start en de regels rond optoming weet?

En aangezien ik niet goed ben in Nederlandse geografie :+ zijn er ook wedstrijden in de buurt van Breda? Woon zelf dicht bij de grens.
Is bitloos starten mogelijk in Nederland?

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:25

Berryz schreef:
Iemand die toevallig in België start en de regels rond optoming weet?

En aangezien ik niet goed ben in Nederlandse geografie :+ zijn er ook wedstrijden in de buurt van Breda? Woon zelf dicht bij de grens.
Is bitloos starten mogelijk in Nederland?


Van België weet ik niks, maar anderen hier vast wel.

Er was een wedstrijd bij Breda (Surae) maar gaat dit jaar niet door... Someren is ook Brabant maar daar is al een wachtlijst voor klasse 1, klasse 2/3/4 geen idee.
Bitloos starten is zeker mogelijk, van hack tot touwhalster alles mag; mits het maar wel een hoofdstel is en geen neckrope.
(Ja, ook daar is weleens iemand mee gestart! Daarna zijn de regels aangescherpt).

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:34

Heb ze ondertussen al gevonden :+

Dat wordt volgend jaar goed in het oog houden, dit jaar start ik zoiso nog niet, paardlief is nog maar 4x op buitenruit geweest.

Ndckrope lijkt me zoiso te gevaarlijk

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:25

Ik moet me ook nog even goed verdiepen in de regels van België. Wil lanaken starten dit jaar. Ook meteen aller eerste keer dus moet echt nog alles uitzoeken..

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:38

Berryz schreef:
Iemand die toevallig in België start en de regels rond optoming weet?

En aangezien ik niet goed ben in Nederlandse geografie :+ zijn er ook wedstrijden in de buurt van Breda? Woon zelf dicht bij de grens.
Is bitloos starten mogelijk in Nederland?


Een aantal wedstrijd vlakbij breda gaan dit jaar niet door. Surae en Waalwijk allebei niet.. ik ben daarom ook van plan in België te gaan starten. Maar moet ook nog uitzoeken hoe het daar zit.
Wel heb je Etten-Leur nog die heel dichtbij is, maar qua ondergrond net wat anders.

Sherivey
Berichten: 8587
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:43

Etten-leur is vlakbij Breda ;)

:wave:

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:19

Omdat ik vermoed dat hier toch wel een aantal mensen met ijzers rijden stel ik mijn vraag even hier.
Hoe doen jullie het qua asfalt? Mijn paard staat 4-kant op ijzers, het hele jaar door.

Ik ben helaas niet gezegd met mooie zand of ruiterpaden, en sinds de verhuizing is mijn buitenrij gebied nog veel meer geasfalteerd.. Nu ben ik het draven op asfalt langzaam op aan het bouwen, omdat ineens KM's gaan draven natuurlijk ook niet bevordelijk is voor zijn benen, maar draven jullie gewoon op asfalt? Of toch echt liever niet?

De bermen zijn hier meestal ook niet begaanbaar genoeg, al gebruik ik die wel als het kan. Maar als ik niet draaf dan word mijn gemiddelde snelheid erg laag ivm al het asfalt hier..

En nee, zonder ijzers en dan met hoefschoenen is geen optie. Dit heb ik geprobeerd en ik was ze zat. Dus liever geen discussie over wel of geen ijzers, alleen ervaringen en tips.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:49

Ik had mijn pony altijd enkel op voor ijzers staan. Nu ik de laatste paar maanden veel buiten heb gereden om te trainen sleten zijn achtervoetjes best erg. Nu staat hij ook vierkant op ijzers.
Het nadeel is namelijk dat ik ongeveer een half uurtje over de weg moet voordat ik in het bos ben.
Wij zijn het dus gewend om een langer stuk over het asfalt te rijden!

Sowieso rondom de plek waar de pony staat is eigenlijk veel asfalt. Dus ja ik draaf ook wel over het asfalt, maar nooit heel erg lang of heel veel. Ik probeer meestal toch wel in de berm te rijden, maarja soms lukt dat niet en draaf ik een stuk over de weg.

Ik denk inderdaad dat je het wel moet opbouwen ja :) maar zoals ik al zei, wij zijn het wel gewend hij staat al 19 jaar op dezelfde plek dus wij weten niet beter :D

Sherivey
Berichten: 8587
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:56

Mijn paard staat zonder ijzers. Draaf wel stukjes over asfalt zonder problemen maar nooit lang.

Geloof dat het paard er geen last van heeft. Ben zelf meer bang voor slijten

:wave:

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:03

Mijne staat zonder ijzers en wij rijden alleen maar op asfalt. Op de stukken waar we in de berm kunnen rijden doe ik dat, maar verder zijn er geen ruiterpaden in de buurt.

Wij hebben ook vorig jaar Etten Leur zonder hoefijzers gereden en een mooie tweede plek gehaald.

Dit is trouwens wel in goed overleg met de hoefsmid want ik heb wel altijd contact of hij niet beter op ijzers kan maar zijn hoeven zijn zo sterk en slijten bijna niet dat het niet nodig is.

Maar wij zijn dit gewend. Ik denk dat alles wat nieuw is even wennen is en dat het met opbouwen normaal wordt.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:25

Mijn paard staat rond op ijzers, op asfaltstukken rij ik zo veel mogelijk in de berm maar kleine stukjes draven op asfalt doen we ook wel. We hebben gelukkig heel veel bos hier.

Mijn andere paard heeft knetterharde hoeven dus die staat zonder ijzers en daarmee draaf ik ook op asfalt. Maar nogmaals, hier niet heel veel van toepassing gelukkig.

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:35

Het argument voor ijzers bij tuig paarden is toch juist altijd de slijtage bij draven op de weg omdat ze die niet kunnen vermijden?

Waarom zou je niet over de weg mogen draven? Waar heb je dan ijzers voor?

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:34

Ja je mag bitloos in België..... en voor Someren, gewoon opgeven hoor :x :D

Altijd fijn een meedenkende accommodatie :j

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:41

Ik draaf regelmatig stukjes op het asfalt, paard is 4 kant beslagen. Schijnt goed te zijn voor de pezen (met mate)

Your best friend doesn't always have to be human

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers