Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:06

En gewoon een schapenvacht? Dus met wol en leer? Zou dat ook te dik zijn? Die heb je ook niet zo dik toch?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:55

Ik denk persoonlijk wel dat het te dik is.

Ik heb tegenwoordig ruzie met endomundo, maar ik merk wel dat haar conditie vooruit gaat én dat ze een comfortabel tempo begint te creeren voor zichzelf. :j

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:04

die schapenvachten zijn idd nog vrij dik...te dik voor mijn zadel in elk geval.


Vandaag meneer maar eens uitgetest met andere paarden in de bak. Goliath is pas sinds februari dit jaar echt intensief onder het zadel (okt 2015 beleerd) en had tot nu toe nog geen een keer met andere paarden gereden.
Met nog maar iets meer dan 3 maanden te gaan voor we volgens onze planning los willen gaan, werd het nu toch eens tijd hier aan te gaan werken; met andere paarden lopen. We willen tenslotte niet 1 april verongelukken :P

En ging geweldig; in eerste instantie ogen op steeltjes en maar proberen te loeren naar het andere paard...nog een merrie ook nog; meneer zit nog in de ontkenningsfase namelijk wat betreft zn ruin zijn. In april geruind, maar meneer denkt op sommige momenten dat hij toch echt een volle hengst is :+
Eerst gestapt, want hij voelde aan als een vaatje buskruid in eerste instantie, maar al na een paar minuten voelde ik hem ontspannen en ook probeerde hij niet langer meer het andere paard in het oog te krijgen. Dus aangedraafd en op een paar keer moeten waarschuwen na, heeft hij niks geprobeerd....na 20 minuten liep hij al rond alsof het de gewoonste zaak van de wereld was...............en dat met een merrie die hengsten (en ruinen in de ontkenningsfase) rauw lust :+

Me is happy :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:15

Morgen maar aanmelden bij de endurancevereniging

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:37

JoycexEnya schreef:
Morgen maar aanmelden bij de endurancevereniging


*\o/* beste voornemen voor 2017!

Ik ben druk bezig met mijn wedstrijdplanning voor dit jaar. Toch weer even puzzelen om de endurance agenda en polocrosse agenda op elkaar af te stemmen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:06

heb me nu net online aangemeld

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:33

Hello there! :wave:

Ik wil me ook graag aanmelden. Dit jaar wil ik gaan starten met mijn Lipizzaner of IHW-merrie.
Maar ik weet nog niet of ik introductie wil starten of klasse I.
En ik weet nog niet welke benodigdheden ik aan moet schaffen en of ik een groom moet hebben die dan op bepaalde plekken gaat staan..
De training heb ik wel al een beetje door, alleen weet ik nog niet wat er precies in de introductie of klasse 1 wordt gevraagd.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:45

Hoe bedoel je dat laatste, Karma?

Speciale spullen heb je niet nodig in eerste instantie. Een groom is vaak wel handig, al kun je daar ook wel zonder.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:46

Hilli schreef:
Hoe bedoel je dat laatste, Karma?

Speciale spullen heb je niet nodig in eerste instantie. Een groom is vaak wel handig, al kun je daar ook wel zonder.


Nou ehh of je nog een speciaal hoofdstel moet, of je "spullen" mee moet nemen voor de verzorging... kleine dingetjes. Een goed zadel heb ik wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:57

Hallo allemaal, nieuw lid van de KEV met plannen om dit jaar te gaan starten, meldt zich.

Ben al wel bekend met endurance, groom een vriendin van mij op klasse 4 en internationale CEI 2 en 3 sterren wedstrijden met haar arabier.
Maar zelf een jonge (nu 6,5) haflinger die ik afgelopen jaar beleerd en doorgereden heb, die nu niveau braaf recreatie paard heeft en met wie ik de kilometers langzaam aan het uitbreiden ben.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:15

Misschien een beetje een domme vraag, alhoewel een domme vraag is een vraag die niet gesteld is; mijn paard heeft een redelijk sterke basisconditie, maar nog zwak in de bespiering... hoeveel weken of maanden heb je gemiddeld nodig om fatsoenlijk klasse 1 uit te rijden?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:30

Karma schreef:
Misschien een beetje een domme vraag, alhoewel een domme vraag is een vraag die niet gesteld is; mijn paard heeft een redelijk sterke basisconditie, maar nog zwak in de bespiering... hoeveel weken of maanden heb je gemiddeld nodig om fatsoenlijk klasse 1 uit te rijden?


Lees anders even het topic door! Daar staan al veel antwoorden gegeven, had namelijk dezelfde vragen als jij had :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:57

Ik kom nu ineens info tegen :) Alleen de conditie/trainingsvraag nog niet.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:49

Karma schreef:
Ik kom nu ineens info tegen :) Alleen de conditie/trainingsvraag nog niet.


Als richtlijn word gezegd dat je eerst 1000 basis kilometers moet hebben gemaakt voordat je met wedstrijden start. Dit zijn gewoon alle buitenritten etc opgeteld.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:00

Maar dat zijn ook de km's in de bak of bij de vorige eigenaar. Naar mijn eigen ervaring kun je met 2x uurtje bakwerk/les en eens in de week/2 weken een lekkere buitenrit (20km) afwisselend op tempo of wat rustiger aan makkelijk een klasse 1 (en zeker korte) starten. Mits je tempo dan niet vooropzet maar gewoon naar je paard kijkt.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:34

Ik vind eens per week of per 2 weken een buitenritje van 20km wel pittig.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:51

De wedstrijden voor dit jaar zijn bekend gemaakt op Facebook zag ik maar nog niet op de websites e.d. Wanneer kun je je inschrijven denken jullie?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:37

@karma dat gaat tegen die tijd via mijn endurance. Wil je impuls starten dan even lezen op de site van de organisatie :D

Verder adviseer ik zelf als je een impuls start toch wel iets vaker dan eens per week 20 km te trainen. Stap trainingen ben ik persoonlijk erg fan van. Goed doorlopen vanuit achter met een lekker doorstap tempo erin

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:46

Ik volg momenteel een begeleidingsprogramma bij Esther Groen van Akhdhar Endurance.
Elke week zelfstudie opdrachten, een paar theorie avonden en wat praktijk dagen, waaronder een zit-training dmv SIM, een mechanische paardrijsimulator en een staptraining en een duurtraining.
Moet zeggen dat dat wel heel leerzaam is.
Vandaag komt de weekopdracht over trainen naar de gewenste wedstrijdplanning toe (gewenste wedstrijdplanning was de opdracht van vorige week).
Met de info uit de theorie avond van vorige week zat ik een dag later al met andere gedachten op m'n pony, me veel bewuster van zaken, dus ben zeker blij dat ik hiervoor heb ingeschreven.
Omdat dit m'n eerste eigen jonge zelfbeleerde pony is ben ik geneigd wat te voorzichtig te zijn.
Ook omdat mijn andere pony nu 29 is en ik met hem echt heel goed moet oppassen niet te veel van hem te vragen, is de neiging aanwezig om aan de voorzichtige kant te blijven met trainen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:03

@Billy Websites zoals Endurancewedstrijd en zo? En wedstrijden, met startkaart dus, via MijnKNHS?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:13


ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:30

Helaas zijn voor mij de wedstrijden dit jaar toch echt over. Ik heb moeten besluiten mijn topper weg te doen, hoe gek ik ook op haar ben..

Ik ga dus lekker in de meeleesmodus omdat veel mensen toch wel veel antwoorden halen uit dit topic. Erg leuk om te zien hoe de vooruitgang bij sommigen is!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:38

oh wat erg ilaan! sterkte met deze beslissing!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:40

ow dat is wel rotnieuws voor jou zeg....sterkte idd met deze beslissing

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:43

-O- geen leuk nieuws. Sterkte