Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:06

Fabster schreef:
Als ze rechtsom niet wil, zou ik daar wel even naar laten kijken. Kan gewoon in de geoei zitten, maar kan ook een blokkade zijn. En die wil je wel weg hebben voor je gaat trainen.

Maar half uur wandelen aan de hand kan nooit kwaad om mee te beginnen. Naast de fiets kun je dat ook aangouden, maar ga je niet meteen half uur draven. Maar beginnen met stap en kleine stukjes draf en dan uitbouwen. Dat zou ik tenminste doen.


Ze gaat wel rechtsom, als je goed achter haar blijft lopen, ik denk dat ze iets heeft meegemaakt, ik kon namelijk eerst totaal niet naar rechts, dit is er al uit ( en ik kon alleen niet naar rechts als ze een halster of hoofdstel om had)

Ik ga daar eens naar meebeginnen als andere mensen nog ideeën hebben hoor ik die ook nog :)

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:18

Ik ben wel benieuwd wat jullie onder onderhoudswerk verstaan?
Lees het regelmatig, dat als de opbouw in de training klaar is, jullie verder tussen de wedstrijden door dan onderhoudswerk doen.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:12

Stil hier..

Na 2x korte klasse 1 (Leersum en Ommen), laatst een lange gereden 31,5 km. Beviel prima. Leersum en Kootwijkerbroek gaan ook een lange 1 worden.

Daarna twijfel ik over de planning.
Holten lijkt me ook leuk, maar Zeddam gaan we zeker rijden.

Of dat niet teveel achter elkaar is?
Anders holten weglaten.

Wou zelf eerst Zeddam ook een lange klasse 1 doen. Maar de vriendin waar ik samen mee rijd, wil graag klasse 2 kort. Nu wil ik dat ook wel. Maar gaan we niet te snel?
Heb getraind tot een weekafstand van 50 km.

Hoor graag wat tips :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:28

Leuk om hier even mee te lezen! Ik werk op het moment met safari en endurance paarden in Namibie en heb onlangs mijn eerste 45km gedaan. De paarden hier worden bijna allemaal door mij en de eigenaresse getraind en we hebben gasten die hier op vakantie komen en dan endurance wedstrijden meerijden (of enkel lekker safari's rijden).
We trainen hier behoorlijk veel dus, maar dat komt ook door dat we aardig wat paarden fit moeten hebben ( tussen de 4-6 per wedstrijd die we doen) De eigenaresse van de stal heeft jarenlang endurance ervaring dus veel tips heb ik niet nodig, maar het is leuk om te lezen wat andere endurance ruiters doen! Ik ben jarenlang actief op bokt, maar nooit op deze " afdeling " geweest :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:02

Iriscope schreef:
Leuk om hier even mee te lezen! Ik werk op het moment met safari en endurance paarden in Namibie en heb onlangs mijn eerste 45km gedaan. De paarden hier worden bijna allemaal door mij en de eigenaresse getraind en we hebben gasten die hier op vakantie komen en dan endurance wedstrijden meerijden (of enkel lekker safari's rijden).
We trainen hier behoorlijk veel dus, maar dat komt ook door dat we aardig wat paarden fit moeten hebben ( tussen de 4-6 per wedstrijd die we doen) De eigenaresse van de stal heeft jarenlang endurance ervaring dus veel tips heb ik niet nodig, maar het is leuk om te lezen wat andere endurance ruiters doen! Ik ben jarenlang actief op bokt, maar nooit op deze " afdeling " geweest :)



Wat gaaf! Ik zag weleens plaatjes voorbij komen waar ze in de woestijn zandheuvels moesten beklimmen, echt wow!!

Endurance 794,5 kmtjes met Dushi 20kmtjes met Vamonito F Klasse 3+2

https://www.facebook.com/Enduranceteam-Carouscha-1411887289046563/
https://www.facebook.com/Endurance-Team-Paarse-Monsters-1587077504846568/
Paardentaxi Fantasy Horses paardenvervoer : http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Dushi 3 weken mee naar Hongarije!
Dushi ITP :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=243&t=1819203

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:49

Ook ik lees hier mee... gaaf zeg iriscope!

Ik ben erg benieuwd naar trainingsschema's van beginnende koudbloeden, wie wil daar iets van laten zien of over vertellen?

Zelf heb ik 2 IJslanders van 9 en 4 (laatste is nog niet ingereden, loopt net als handpaard mee).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:41

Ik heb het in ieder geval echt heel rustig gedaan. Wel anderhalf jaar voor ik echt met snelheid en afstand begon. Ik heb een fjord. Daar ben ik mee begonnen, omdat ze te dik was (bij aankoop al). Toch is er nu iets mis met haar pees. Kan me bijnaniet coorstellen, dat het overbelasting is, maar ga haar toch laten scannen.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:08

Mandy_89 schreef:
Stil hier..

Na 2x korte klasse 1 (Leersum en Ommen), laatst een lange gereden 31,5 km. Beviel prima. Leersum en Kootwijkerbroek gaan ook een lange 1 worden.

Daarna twijfel ik over de planning.
Holten lijkt me ook leuk, maar Zeddam gaan we zeker rijden.

Of dat niet teveel achter elkaar is?
Anders holten weglaten.

Wou zelf eerst Zeddam ook een lange klasse 1 doen. Maar de vriendin waar ik samen mee rijd, wil graag klasse 2 kort. Nu wil ik dat ook wel. Maar gaan we niet te snel?
Heb getraind tot een weekafstand van 50 km.

Hoor graag wat tips :)

Ik zou Holten en Zeddam veel te kort op elkaar vinden.
De meeste mensen doen 1 klasse per jaar zeker om gewoon ervaring op te doen.
Wedstrijden kosten ook mentaal energie.

Daar tegen een lange klasse 1 36 km vind ik zwaarder voor het paard dan korte klasse 2 bv 40 km daar zit een rust pauze in.
Maar alleen met de afstand ben je er niet er is vaak een massa start vorig jaar in Epe waren dat 50 paarden vetgate halverwege waar je paard zijn rust wel moet nemen en moet eten en drinken.
Als hij dat soort dingen nu makkelijk doet zou ik het evt wel durven.
Mits je je tempo niet hoger legt weet niet met welke snelheid je nu de wedstrijden hebt gereden..

Anders gewoon meer ervaring op doen en volgend jaar de over stap maken.
Weet niet hoe oud je paard is maar neem aan dat hij of zij nog wat jaren mee moet .

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:58

Mijn paard is nu 14 jaar oud. Paard van mijn rijmaatje is 7. Dus een stuk jonger en meer onervaren.

Gaan eerst kijken hoe Leersum en Kootwijkerbroek gaan. En dan of een lange 1 of een korte 2 in Zeddam starten.

Ze pakt na de finish wel haar rust nu, gaat meteen eten, en drinkt ook.
Onderweg wil ze nog niet drinken, zolang het zadel erop ligt staat ze in loopmodus. En bij de nakeuring heeft ze dan weer geen rust, wat soms wat lastig is, vooral met de locomotie. Want dan heeft ze de neiging mij voorbij te willen lopen.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:17

Dan klinkt het als of ze het toch allemaal wel moeilijk in haar koppie vind.
Dan zou ik zeker niet te veel willen doen langere klasses vragen ook meer van de mentale kan van je paard.
Rust en dingen oefenen zou mijn doel nu zijn als ik in jou schoenen stond.

Ninx

Berichten: 14564
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:13

Een nieuw jaar, nieuwe kansen! Tijd om dit topic weer wat leven in te blazen?

De afgelopen maanden zat er weinig lijn in de training. Op zich niet erg, we hadden allemaal wel even behoefte aan een break.
Maar ik wil graag weer verantwoord opbouwen.
Ik wil opstarten met het intervalschema van Tonkie, maar daarnaast iets meer aandacht voor bakwerk... ik heb afgelopen jaar gemerkt dat met name mijn merrie dat wel nodig heeft met haar prachtige scheve S-vorm.

Nu heb ik 2 paarden en een week heeft 7 dagen.... hoe bouw ik nu verantwoord op en bouw ik voldoende rust in? Vind het wel een puzzel.
Hoe zien jullie plannen eruit?

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:21

Hoi allemaal,

ik schop het topic even omhoog.
Ik heb een 5 jarige tinker (word in mei 6) en wil haar conditie opbouwen. Nu is ze echt super snel buiten adem en duurt het ook heel lang voor ze op adem is.

Ze heeft in augustus best veel dingen gedaan, toen was haar conditie wel oke. Hierna ging het bergafwaarts qua rijden ivm het weel en geen faciliteiten. Tot deze maand heeft ze echt heel weinig gedaan ivm het weer. Nu zijn we verhuisd en wil ik haar ook meer oppakken.

Ik wil haar langzaam aan meer gaan oppakken, maar hoe kan ik haar conditie omhoog krijgen, vaak rijd ik haar 1x in de week, alleen de les. Nu wil ik 3x in de week wat met haar doen.

Dit hoeft niet alleen rijden zijn, longeren is ze heel lastig en buitenrijden vind ik voornamelijk nog spannend en lastig met haar. Dus liefst in de bak. Vandaag ga ik haar weer rijden en word voornamelijk stappen en klein drafje, ik wil niet dat ze elke keer zo buiten adem is. Is voor haar ook echt niet leuk.
maar hoe kan ik het langzaam opgaan bouwen?

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers