Trainingsschema's vergelijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:55

Later zal ik de linkjes bekijken.
Mijn ervaring is dat je op asfalt vaak wel wat minder snel bent. Maar het is ook net wat een paardje gewend is.
Wij trainen standaard een rondje van 11 km wekelijks, hebben weinig keus hier. Als we echt naar bos of duin gaan dan meer. Over asfalt wil ik niet echt onwijze afstanden opbouwen of je moet toch meer gaan stappen.
Thuis vaak gemiddelde van 12 km/ uur. In het bos loopt die sneller bij uitgezette route omdat je toch minder rekening met verkeer en andere dingen hebt te houden.
Wij wisselen dus best wat in aantal kilometers. Mijn ervaring van vorig jaar ging dat prima.
Maar we hadden ruim voor de wedstrijd wel al een keer de wedstrijdafstand gereden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:27

Het ligt alweer een tijdje stil hier, maar toch even een vraag. Ik ben nu lekker op koers met mijn pony. We doen 40-45 km in de week. Straks tijdens de zomervakantie ga ik op vakantie en krijgt zij ook 4 wkn rust.

Mijn vraag is nu, met hoeveel km begin je dan weer met opbouwen? Na die 4 wkn pauze, dus.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:52

Dat is heel erg afwisselend per paard. Sommige vallen sneller terug in conditie van anderen. En dan is ook de weidegang nog iets wat dat kan beïnvloeden,bij 24/7 in heuvelland zal je paard fitter blijven dan 2 uurtjes op een paddock.
Lekker je paard rust geven, zelf op vakantie gaan en daarna gewoon kijken hoe goed haar conditie nog is en je trainingschema daarop afstemmen ;).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:23

Op welke manier werken jullie aan correct ruggebruik en rechtgericht zijn in het opbouwen van km'ers?
Eerlijk = eerlijk: ik knor het liefste het bos in... maar er moet natuurlijk wel het e.e.a. gebeuren om hun lijf gezond te houden.
Op welke manier besteden jullie hier aandacht aan?
Ik kan me wel eens schuldig voelen wanneer ik een paar uur ga rijden en ik me afvraag in hoeverre ze hun lijf gedurende die rit wel correct hebben gebruikt. Dat is immers ook iets waar je aan moet bouwen, dus het lijkt me utopisch dat ze continue ontspannen over de rug lopen van meet af aan.
Het remt me soms wel.... dan denk ik: "toch maar even lange teugelen, dubbellonge oid... straks maak ik ze stuk".


Als ik zie hoeveel km'ers sommigen van jullie maken hebben jullie daar vast ideeën over?

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:56

Goede vraag, hier zat ik gister precies ook mee. Pony voelde ineens wat scheef in de galop. Bij ons is het de bedoeling om tussendoor ook centered riding lessen te nemen in de bak, maar helaas gaat het plannen met m'n instructice niet heel soepel steeds.

Ben inderdaad benieuwd hoe anderen dat doen, wij zijn ook nog echte groetjes namelijk.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:54

Ik corrigeer hem tijdens het rijden, zowel in de bak als in het bos. Hij mag stukken met lichte aanleuning lopen, maar soms ook even goed dressuurmatig aan het werk. Dus op een breed pad ook zijgangen, zoals wijken ed. Goed bochten rijden ipv door de bocht laten vallen, enz. Wisselen van galop, dus ook de kant die minder lekker zit, enz.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:58

Ik doe grondwerk, longeren en ook tijdens de buitenrit de zijgangen. Ik moet er eerlijk bij zeggen, dat grondwerk niet de favoriete bezigheid van mijn merrie is. Maar dat doen we toch wel. De zijgangen tijdens de buitenritten doen we in stap en draf. Galop slaan we veel over. Ze heeft nog wat darmproblemen, waardoor de rechtergalop niet goed gaat. Ook daar wordt aan gewerkt. En tot die tijd laten we de galop nog even voor wat het is.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:10

Wij rijden meestal op heuvelachtig terrein met niet al te beste bodems, dus buiten is het vooral ontspannen op 4 benen lopen waarbij ik inderdaad nog let op de bochten en het afwisselen van de galop (en op welk been ik lichtrijdt). Daarnaast 2x in de week een half uurtje onder het zadel dressuurmatig aan het werk om hem recht en soepel te houden, en soms ipv onder het zadel of extra aan de longe met bijzet. Dat allemaal niet extreem in de oprichting ofzo, maar vooral vwnw, zijgangen en overgangen.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:06

Ik probeer onderweg nu de dressuur ook wat op te pakken met name tempo wisselingen en stelling, verder heb ik een bijrijdster die meestal 1x pw dressuur rijd en die ook zo nu en dan een dressuur wedstrijd mee pakt.

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:43

Ik ga jullie topic even volgen puur uit interesse hoe je het eea opbouwt en aanpakt .
Mogelijk wil ik ook endurance gaan rijden

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:33

1 keer per week longeren

2 keer per week les 1 keer springles en de ander les is dressuur les

soms 2 keer in week in week springen of springen les en cross

ik heb een spring paard en rij der eventing mee

en sowieso 1 keer in de week vrij al word een dag vrij in de winter wat moeilijker omdat mijn paard dan heel druk word enzo.

en heel soms een bosrit of een buitenrit maar die zitten niet standaard in me trainings schema

we bij nu nog b dressuur en bb springen (heb een nieuwe paard)

Door een taalstoornis heb ik moeite met schrijven. Divana R.I.P 15-03-2010 /28-10-2015 happy dressuur 2 B+12 L1+0, springen B+0 sgw B+0

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:34

Het gaat hier om trainingsschema voor endurance.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:39

ik spring hier even in. Wil volgend jaar beginnen met endurance. Het paard wat ik nu rijd is sinds dec vorig jaar onder het zadel en dit jaar 7 geworden.
Alles is nog nieuw voor hem dus heb tot nu toe voornamelijk in de bak gereden; 3 keer in de week dressuurmatig en 1 keer per week aan de longeerlijn waarbij ik me met het laatste veel richt op tempowisselingen in draf en de galop. Vooral de rechtergalop is nog moeilijk voor hem, dus galop train ik op dit moment voornamelijk nog aan de longe zodat hij eerst daarin wat sterker wordt.
Sinds 2 weken nu met de eerste buitenritten begonnen, maar daarin op dit moment nog voornamelijk gericht op het hem kennis laten maken met verkeer en niet zozeer gerichte training. Dit pakt hij overigens super op; schrikt weinig en blijft mooi kalm.
Gisteren een eerste echte rit gemaakt (uh voor hem dan); ong 6 km in totaal met zowel asfalt als stevige berm. Daarbij verder niet druk gemaakt op tempo, omdat hij ook voor het eerst een woonwijk door moest (en zelfs zag, want zn hele leven in natuurgebied gestaan), dus wilde het mentaal niet te zwaar voor hem maken. Gok dat ik in totaal 2/3 van de rit gestapt heb en 1/3 in draf. Verhouding stap kon nog wel eens groter geweest zelfs.
Hier hebben we iets minder dan 50 min over gedaan, wat ik netjes vind voor een eerste echte rit.

Nu vraag ik me af hoe ik het nu het beste kan aanpakken eerst; langzaam aan de duur opbouwen en spelenderwijs stap en draf afwisselen (dus dat nog niet volgens een vast schema nog) en hoe snel kan ik dit uitbouwen; elke week een kwartier er bij op tot ik zeg op ong 2,5 uur zit? En dan langzaam aan meer gaan draven in die 2,5 uur?

Wie kan me even op weg helpen?

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:10

ik zelf werk niet met tijden. maar met km.
bijv week 1. dag 1 6 km 3 x 3 min draf en dat nog 2 keer die week.
dan week 2 dag 1 7 km 3 x 3 min draf. als dat goed gaat dag 2 die week 7 km met 4 x 3 min draf. en dag 3 ook.
week 3 8 km 4 x 3 min draf dag 2 5 x 3 min draf en dag 3 ook.

Ik probeer per rit maar 1 trainings prikkel toe te passen. dus of meer km of langer draf of andere onder grond.
dus dag 1 is bij mij meer km. dag 2 meer draf en dag 3 evt bos rit of ergens anders rijden.
Als je toe bent aan galop. bouw je de draf niet op maar alleen de galop.
Verder kan ik je het boek aan raden van esther groen. te bestellen bij haar webshop greendistance.nl
Ik vond het echt een heel fijn te lezen en duidelijk boek.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:56

ja ik ga de 26ste bij de hippiade kijken; wat eerste wedstrijdindrukken doen.
Daar zal ongetwijfeld dat boek ook wel te krijgen zijn..en anders bestel ik hem wel via de shop

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:32

Ik zit erover te denken om in oktober een keertje bij de buren te gaan kijken... eenmalig ipv cross een endurance te rijden. Gewoon omdat het kan... :D

Momenteel heeft paard een dijk van een conditie. Hij loopt moeiteloos een rondje van 25 km binnen 2 uur. In dit rondje zit ca. 6 km stap, 3 km galop op crosstempo en de rest draf. Ook op echt warme dagen komt hij vrijwel droog thuis. Alleen onder het zadel wat zweet. Is er met het oog op die endurance nog iets wat ik moet aanpassen?

Paard loopt 5x per week. 1x springen , 2x dressuur, 2x buitenrit waarvan 1x dat rondje. Andere wat meer interval en dressuurmatig knutselen en ook iets kortere rit.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:56

Anne_GTI schreef:
Ik zit erover te denken om in oktober een keertje bij de buren te gaan kijken... eenmalig ipv cross een endurance te rijden. Gewoon omdat het kan... :D

Momenteel heeft paard een dijk van een conditie. Hij loopt moeiteloos een rondje van 25 km binnen 2 uur. In dit rondje zit ca. 6 km stap, 3 km galop op crosstempo en de rest draf. Ook op echt warme dagen komt hij vrijwel droog thuis. Alleen onder het zadel wat zweet. Is er met het oog op die endurance nog iets wat ik moet aanpassen?

Paard loopt 5x per week. 1x springen , 2x dressuur, 2x buitenrit waarvan 1x dat rondje. Andere wat meer interval en dressuurmatig knutselen en ook iets kortere rit.


Ik zou meer rustdagen plannen, een paard heeft rust nodig om spieren te kunnen laten herstellen zodat ie uiteindelijk sterker wordt! Rust geven word vaak onderschat. Ook mentaal hebben ze soms een paar dagen vrij nodig, net als mensen ;)

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:21

Vrije dagen wordt paard niet echt blij van. Hij is echt gepikeerd als ik hem oversla of alleen poets.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:16

Anne_GTI schreef:
Vrije dagen wordt paard niet echt blij van. Hij is echt gepikeerd als ik hem oversla of alleen poets.


Dat is dan toch jammer voor het paard lijkt mij! Een paard heeft rust nodig om te herstellen en sterker te kunnen worden. Met trainen veroorzaak je microtrauma's in de spieren en die moeten herstellen om sterker te kunnen worden, blijf je stug doortrainen dan liggen blessures op de loer.

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:22

Ik prop er idd daarom ook 3 dagen rust in. Goliath zou makkelijk 6 dagen kunnen lopen want zn conditie is super, maar herstel is ook belangrijk dus verplicht 3 dagen rust.
Mentaal zou meer dagen ook te veel zijn voor hem, omdat hij nog geen jaar onder het zadel is en nog veel leert.
Rustdagen zijn ook daarvoor, niet alleen voor het fysieke deel.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:49

Dressuur houdt ook vaak gewoon simpel even loswerken in. Zeker na een cross. Dat is geen schade aan de spieren want de belasting is minimaal. Juist om het melkzuur van de dag ervoor weg te krijgen ga ik dan stappen wel aan de teugel en vlotte stap zodat de rug kan deinen. En wat draf op dezelfde manier. De dag daarna heeft hij wel rust. Dan gaat hij een dagje klieren in de wei.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:53

rox_en_wilvy schreef:
Anne_GTI schreef:
Vrije dagen wordt paard niet echt blij van. Hij is echt gepikeerd als ik hem oversla of alleen poets.


Dat is dan toch jammer voor het paard lijkt mij! Een paard heeft rust nodig om te herstellen en sterker te kunnen worden. Met trainen veroorzaak je microtrauma's in de spieren en die moeten herstellen om sterker te kunnen worden, blijf je stug doortrainen dan liggen blessures op de loer.


En dit is precies te reden dat ik dit topic wil volgen .
Had nl zelf de ingeving om na een voor het paard flinke rit de dag erna licht te werken . Gewoon aan een onstpannen teugel in de indoor wat basis stappen en draven
Maar door dit topic heb ik haar toch alleen land gegeven . En wat laten stappen

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:54

Na een flinke rit is de dag erna beweging geven helemaal goed, alleen geef ik er de voorkeur aan om te gaan wandelen of te longeren, lichte arbeid maar geen zadel. Maar geregeld even een paar daagjes niks doen is goed voor je paard, mentaal en fysiek! Iedereen kijkt toch naar het weekend na een week hard werken....

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:22

rox_en_wilvy schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik zit erover te denken om in oktober een keertje bij de buren te gaan kijken... eenmalig ipv cross een endurance te rijden. Gewoon omdat het kan... :D

Momenteel heeft paard een dijk van een conditie. Hij loopt moeiteloos een rondje van 25 km binnen 2 uur. In dit rondje zit ca. 6 km stap, 3 km galop op crosstempo en de rest draf. Ook op echt warme dagen komt hij vrijwel droog thuis. Alleen onder het zadel wat zweet. Is er met het oog op die endurance nog iets wat ik moet aanpassen?

Paard loopt 5x per week. 1x springen , 2x dressuur, 2x buitenrit waarvan 1x dat rondje. Andere wat meer interval en dressuurmatig knutselen en ook iets kortere rit.


Ik zou meer rustdagen plannen, een paard heeft rust nodig om spieren te kunnen laten herstellen zodat ie uiteindelijk sterker wordt! Rust geven word vaak onderschat. Ook mentaal hebben ze soms een paar dagen vrij nodig, net als mensen ;)


Helemaal met Rox eens! Veel mensen weten niet dat ze eigenlijk veel teveel doen! Om je paard in optima forma te houden , moet je je paard ook rust geven! Dan maar chagrijnig..... :j

Endurance 794,5 kmtjes met Dushi 20kmtjes met Vamonito F Klasse 3+2

https://www.facebook.com/Enduranceteam-Carouscha-1411887289046563/
https://www.facebook.com/Endurance-Team-Paarse-Monsters-1587077504846568/
Paardentaxi Fantasy Horses paardenvervoer : http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Dushi 3 weken mee naar Hongarije!
Dushi ITP :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=243&t=1819203

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:56

En wat doen jullie als je paard na een flinke rit wat opgezette benen heeft .
Wat vocht vast houd .
Ik heb gestapt aan de hand op t hard en traumeel gel gesmeerd .
En ze heeft in t land gelopen

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers