verslag van een daasvrij Lage Vuursche

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

verslag van een daasvrij Lage Vuursche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:50

Hèhè, eindelijk tijd voor een verslag. Zondag laat thuis, gisteren de hele dag druk geweest buitenshuis en vandaag een gekkenhuis op m'n werk, ben dus nu m'n pauze optimaal aan het benutten op Bokt. Haha!

Er is weer goed gereden zo te lezen, echt super gedaan allemaal! Annalynn, jou wil ik even speciaal feliciteren met het behalen van jullie klasse 3-startgerechtigheid, echt super! Dat wordt dus straks drie gele gevaren in de klasse 3 in Holten! Cool

En dan nu toch maar eens mijn verhaal. Ik had besloten om in LV klasse 1 te rijden om mijn voet nog niet te veel te belasten met Wittelte klasse 2 in het vooruitzicht. Achteraf bleek het allemaal erg mee te vallen, de 53 km had ook best gekund, Ret en ik kwamen beide behoorlijk 'fit to continue' over de finish. Ik heb dus mijn voet voor genezen verklaard en kijk al met plezier uit naar Wittelte!

Zoals ik in Mazzeltjes topic al had geschreven, heb ik dus onderweg geen daas gezien, zelfs geen enkel ander steekbeest. Heerlijk om eens lekker door te kunnen rijden zonder continu om je heen te hoeven meppen. Ik had Ret wel flink ingesmeerd met gore troep, maar meestal bijten ze daar zo doorheen. Deze keer dus nergens last van gehad, heerlijk.

Ret was prima te rijden, we hebben hele stukken in hetzelfde relaxte tempo gegaloppeerd op twee vingers en ik kon ondertussen met gemak mijn bidons hanteren die achter aan het zadel hingen. Hartslag was mooi constant, steeds rond de 120 in galop en naarmate we langere stukken galoppeerden werd-ie lager, heb zelfs een tijd continu 108 in m'n schermpje gehad. Vrij veel gestapt ook, HF daalde iedere keer vrij snel en netjes. Geen rare pieken of dalen, hij was ook super relaxed bij voorkeuring (HF 36), P/A (HF 48) en finish (HF 52). Bij de nakeuring (HF 44) was hij wat drukker, maar daar was het IMO ook best een chaos. Allemaal paarden op een kluitje, niet gek als je paard daar wat narrig van wordt en al helemaal met dat warme weer. Drinken wilde meneer deze keer ook af en toe wel, nog geen liters tegelijk maar het nijdige 'rot op met die emmer' bleef deze keer achterwege. Braaf paard! Lachen

Van de warmte hebben we uiteindelijk weinig last gehad. Nu scheelt het wel dat Ret altijd wel loopt, of het nou 30 of -30 is, en dat ik ook goed tegen warmte kan. We hebben uiteraard wel met beleid gereden, mede op advies van de veterinairen die vrijwel iedereen op het hart drukten om goed op hun paarden te letten. En natuurlijk had ik goede grooms, Maarten uiteraard (en Marco als fotograaf), maar het broertje van Marco was ook spontaan meegegaan. Hij voorzag mij op elke groomplaats van nieuwe bidons, en die had ik onderweg hard nodig! Die mag dus vaker mee op wedstrijd, zeker als het warm is! *LOL* Bij de finish een verrassing: Joost en Nienke waren spontaan langsgekomen. Helaas voor hen geen spectaculaire eindsprint te zien: we kwamen lekker relaxed met een lang teugeltje de finish over.

Behalve over het parkeren was ik ook over de routeaanduiding niet zo te spreken, maar inmiddels weet ik dat ik niet de enige was. Toen ik erachter kwam dat in het veld de regel 'bij-twijfel-ruiterpad-volgen-ook-al-gaat-dat-haaks-naar-rechts-en-hangt-er-geen-lintje-terwijl-je-nog-drie-kanten-op-kunt' opging, was het kwaad al twee keer geschied en hadden we zo'n 5 km extra gereden. Wat op zich nog weinig was vergeleken met sommige mensen die 10 tot 15 km extra hebben gereden... Uiteindelijk kwamen we daarmee toch nog uit op een heel mooi gemiddelde van 11.54 km/u (als we echt 5 km extra hebben gereden, zaten we rond de 13 km/u) en daar was ik heel tevreden mee. Het belangrijkste voor mij was dat Ret echt heerlijk te rijden was èn dat mijn enkel goed meewerkte, voor de rest zag ik LV als een leuke trainingsrit in wedstrijdsetting voor Wittelte.

En toen... kwam de uitslag, eerst die van klasse 2 en toen die van klasse 1. Er werd begonnen bij nummer 15 die een gemiddelde snelheid had van 10.66, wat betekende dat we iig bij de eerste 15 zaten. Niet verwacht, maar het werd nog mooier... we bleken 4e te zijn geworden! Cool

Over het algemeen was er niet snel gereden: de nummers 1, 2 en 3 hadden een tijd van 12 km/u rond, een hele km onder het maximum dus. Misschien zijn er wel combinaties sneller geweest, maar zijn hun paarden afgekeurd, of misschien zijn ze net als ik verdwaald Knipoog. Toen ik het later thuis omrekende, bleek dat de eerste drie 7 minuten sneller waren geweest dan wij. Dus wie weet, als ik daar na dat eerste hek TOCH de regel 'bij-twijfel...' etc. had gevolgd en geen 10 minuten verloren had... Maar ja, dan had ik een oranje lintje gehad, en niet zo'n mooie BLAUWE als dat ik nu heb. Deze past veel beter bij onze wedstrijdoutfit! Tong uitsteken

Tot zover het verslag van onze vooralsnog laatste klasse 1-rit. In Wittelte en Holten rijden we klasse 2 en eerlijk gezegd begint het ook wel te kriebelen om volgend jaar af te sluiten met een klasse 3 (in Holten uiteraard, onze thuisbasis). Maar daarvoor hebben we nog een dik jaar te gaan, tijd genoeg en voorlopig lekker genieten! Ik heb iig heerlijk gereden in LV!

Ret had bij thuiskomst trouwens ineens zo'n dorst dat hij meteen toen hij van de trailer kwam met zijn hoofd over het hek van de ponywei schoot en wat flinke slokken uit de drinkbak aldaar nam. En ik had hem bij vertrek nog zo gevraagd of hij dorst had, maar nee... Tong uitsteken

BTW foto's krijg ik vanavond te zien, misschien zit er nog wel iets toonbaars voor op ITP tussen. Haha!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:39

Jij hebt dus ook duidelijk een leuke dag gehad!

De route-aanduiding kan inderdaad veel beter. Voor mij was het een eitje, ik ken het bos én de route uit mijn hoofd, zonder lintjes was het ook nog wel gelukt Knipoog Maar het ligt vrees ik niet aan degenen die de route uitzetten, maar aan mede-bosgebruikers, dat er op cruciale plekken geen lintjes hangen. Zo was ik vorige week nog een rondje aan het rijden bij dat rare rechte stuk water waar je kort voor het 25km-punt langs rijdt. Daar moet je nogal een haakse bocht draaien om het water heen en dan schuin en iets omhoog het bos weer in. Die was keurig met lintjes aangegeven: rood-rood-wit-geel, kort achter elkaar. Kon niet missen. Maar die lintjes waren zondag dus mooi foetsjie! En zo had ik nog een paar punten waar ik dacht "ben ik nou gek, of???" En dan rij je inderdaad zomaar ineens totaal de verkeerde kant uit... erg jammer, zeker voor de paarden met dit warme weer.

Maar goed, Retje heeft het in ieder geval zeer goed overleefd, die heeft zich misschien zelfs wel afgevraagd of dit nou alles was voor die dag?

Ik zie je in Wittelte!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:53

Toen ik het meldde op het secretariaat werd er ook gezegd dat de boswachter een hoop lintjes had verwijderd. Ik vraag me af of de afspraken tussen wedstrijdorganisatie en de boswachterijen en landeigenaren dan wel goed zijn vastgelegd. En idd met dat warme weer is het al helemaal niet prettig als je onbedoeld heel wat kilometers extra maakt doordat de markering mist. Maar goed, wij hebben het overleefd en ik moet zeggen dat de omgeving daar prachtig is! Dat stuk over de hei bij Hilversum, we hebben nog een sprintje getrokken op dat brede pad. En daarna langs dat theehuis, volgens is het een fantastisch uitzicht vanaf dat terras! Cool

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:04

In de lente staan alle bomen rond die hei in bloei: krentebomen, allemaal kleine witte bloemetjes (vandaar dat dat motel daar "De Witte Bergen" heet), echt fantastisch is dat!

In de stukjes bos die bij "Pijnenburg" horen weet ik dan denk ik al wie die lintjes heeft weggehaald... verbaasd me niks. Hij heeft ruiterpaden in "zijn" bos, maar het lijkt erop alsof dat onder dwang is, want ze vinden het daar erg leuk om ruitertje te pesten (nou ja, in ieder geval moet je eigenlijk een penning hebben om daar te rijden, maar het enige wat daar mee kan gebeuren, is dat ze hem afpakken als je iets doet wat hen niet zint. Dus heb ik gewoon maar geen penning, want bekeuren kunnen ze verder niet: 't is particulier bos, opengesteld voor wandelaars e.d.).

Nou ja, hopelijk volgend jaar weer beter...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:18

Heerlijk gereden dus, tja dat blauwe lintje, daar doe je het voor he? Tong uitsteken
Nee grapje, hartstikke fijn dat Ret zo goed te rijden was en dat hij zelfs nog wilde drinken onderweg, heb vaak aan jullie gedacht zondag, ik vond het behoorlijk warm, daarom stuurde ik je zo vroeg al een SMS'je, was idd heel op tijd wakker Haha!

Jammer van de route-aanduiding, toch zonde als je een stuk omrijdt omdat je lichtelijk verdwaald bent, maar niet echt afgezien als ik dit zo lees. Klasse II in Wittelte moet dan ook zeker gaan lukken en ik zie jullie inderdaad volgend jaar nog wel een keer klasse III rijden, las op de mailinglist een verslagje van iemand die jou bij de start had gezien en die vertelde dat Ret zo lekker relaxed was.

Keep up the good work Cool

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:22

ik had al gehoord dat het zo goed gegaan was, maar ben blij dat je er nog steeds zo tevreden mee bent
goed gedaan en in holten zullen we eens kijken hoe het mij (en volgens mij meerdere stalgenoten:D)gaat bevallen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:27

he Ka wat goed gedaan zeg! Super van jou en ret en erg fijn dat je voet weer optimaal meewerkt. Vervelend he dat er veel lintjes ontbraken. Lijkt me ook lastig voor de organisatie want die hebben eerst alles opgehangen en de ruiters klagen nu dat het noiet goed geregeld was/ Ik heb zelf ook gemopperd hoor toen ik het zoveelste verkeerde rondje over de hei deed... maar goed verder heerlijk gereden.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:14

Ook wij zijn verdwaald..1 keer een klein stukje en 1 keer echt het spoor bijster geweest dus ook een minuut of 10 verspeeld, was toch al een pechrit voor ons, want die daas die jullie niet zagen hadden wij al doodgeslagen (nadat het kwaad al geschied was...hihi)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:22

Gefeliciteerd met je BLAUWE lintje Haha!.
Is toch ook veel mooier dan oranje :P


Karin schreef:
Ret had bij thuiskomst trouwens ineens zo'n dorst dat hij meteen toen hij van de trailer kwam met zijn hoofd over het hek van de ponywei schoot en wat flinke slokken uit de drinkbak aldaar nam. En ik had hem bij vertrek nog zo gevraagd of hij dorst had, maar nee... Tong uitsteken



Paarden, het zijn en blijven eigenwijze beestjes.
Van zie zouden ze het toch hebben Schijnheilig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:28

lastig zeg, dat ze aan het rotzooien geweest zijn met de lintjes! Maar gefeliciteerd met je nette vierde plaats!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:23

Mooi resultaat Karin! (bokt blauw is toch het mooist Tong uitsteken ) Vooral fijn dat je enkel het nu weer helemaal doet! Succes met de voorbereidingen voor wittelte!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 01:17

Gefeliciteerd! Een super prestatie ! En dat met die warmte en een aantal km. extra !
Zie je in Wittelte (al rijd ik natuurlijk klasse 1)

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:04

Handige boswachters.. haha..
Maar wat super dat je een betere prestatie hebt geleverd als je zelf had verwacht.. Logisch dat je dan zo'n smileee had op al die foto's! Dat moet wel goed voelen!!! *LOL*
Gefeliciteerd dan maar met je BLAUWE lintje Haha! Knipoog !