Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:51

Mag ik even brutaal dit topic binnen vallen? :)
Ik ben me rustig weer aan het voorbereiden op het volgende endurance seizoen. Ik heb zo'n 8 jaar geleden een paar jaren endurance gereden. Ik ben toen gestopt vanwege tijdgebrek en heb me meer gefocust op de dressuur.
Nu begint het toch weer te kriebelen en ben ik me weer aan het inlezen en een beetje aan het trainen. Mijn pony zijn algemene conditie is prima en ik merk dat hij heerlijk enthousiast is als we gaan buiten rijden <3 maar we hebben nog genoeg tijd om volgend jaar weer helemaal in shape te zijn!

Nu vroeg ik me af, wat voeren jullie je paarden? Ik las iets over dat vetten heel goed zijn, bijvoorbeeld in de vorm van zonnebloemolie. Voeren jullie dat ook bij?
Op het moment krijgt mijn pony 2x daags een halve kilo sportbroek en 1 emmer lucerne. Daar doet hij het nu goed op.

Voorheen reed ik altijd op mijn veelzijdigheidszadel maar inmiddels rijd ik eigenlijk altijd met mijn dressuurzadel, want dat zit gewoon heel lekker :+ zijn er meer mensen die hiermee ook op wedstrijd rijden? Of zeggen jullie, veelzijdigheidszadel geeft toch meer bewegingsvrijheid?

Hebben jullie verder nog tips voor webshops waar ik endurance spullen kan shoppen? :D

Sorry, zijn toch veel vragen geworden! :o ben gewoon heel enthousiast weer en heb er heel veel zin in! :D

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:44

Voor klasse I hoef je niks te veranderen aan voeding en zadel als hij het daar goed op doet. Pas als je echt veel km gaat maken moet er wat eten betreft meer duurenergie in, dus vezels en vetten. Maar voldoende ruwvoer, vitaminen+mineralenaanvulling en evt wat krachtvoer is een prima basisrantsoen.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:22

Dank je voor je antwoordt! :) Ik ging er ook niet echt vanuit dat hij nu iets meer nodig heeft ofzo, maar toch even fijn om even een bevestiging te krijgen van een prof :D

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:57

Als hij het er goed op doet en jij ook dan moet je het vooral laten zoals het is.

Een fijne online winkel is greendistance. Je kunt ze ook altijd mailen met vragen. Mijn paard staat bij ze op stal en ik heb alle vertrouwen in ze.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:57

En qua zadel, vooral rijden met wat voor jullie beide lekker zit/past. Ik heb met mijn Fries ook het eerste jaar met KN Symphonie gereden. Nu was een zadel voor mijn Arabier zoeken nog best een opgave, want wat goed lag, daar kon ik niet in zitten enz. Dus ik gaf aan KN Symphonie, had hij die toevallig 1 liggen en die ligt ook nog eens goed. Hij is pas 4, net onder het zadel, ik ga pas voor een endurance zadel kijken als hij is uitgegroeid. En lang genoeg op de trailer gewend is om een keer bij Countrymill te gaan kijken ;)

Qua dekens, ik ben op vakantie en kreeg zondag een filmpje van mijn Arabier die rillend op stal stond, het arme beest.. die moet dus eerder een deken op dan mijn Fries. Inschattingsfout van mij dus en niet in de gaten gehad dat het zo’n gure dag was in NL.
En zo gok ik dat ik nog wel meer dingen tegen ga komen wat ik bij hem anders moet gaan doen dan dat ik gewend was. Het blijft goed kijken naar je paard, en niet klakkeloos alles overnemen omdat het werkt bij iemand anders of in een trainingschema staat.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:52

Super bedankt voor alle antwoorden! :) wellicht zie ik jullie volgend jaar een keertje op een wedstrijd :D

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:30

Leuk!! Ik sluit me aan bij bovenstaande berichten. Ik ben ook gewoon begonnen in dressuuroutfit, en tja met te weinig dekens en water bij me....
Al doende leert men!! Schroom niet te vragen.

Wie gaan er morgen ook naar Dwingeloo (of zijn er al)?
Ik rijd met Saida daar haar eerste klasse 2 wedstrijd! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen, verwacht geen gekke dingen, denk dat ze de massastart prima mee zal gaan doen. Ze is zoveel relaxter dan mijn andere paard :o

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:23

Veel succes iedereen morgen! :D

Voor ons is het seizoen afgelopen. Volgend jaar starten we klasse 2 :). Weten jullie misschien plekken waar ik in de winter kan gaan trainen in de buurt van Brielle/Hellevoetsluis? Het mag best wel een uurtje rijden zijn!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:08

Veel plezier en succes morgen!

Zondag help ik bij de kinderendurance en daarna wordt het langzaam tijd om mijn vakantievierders op te pakken na een dikke maand rust...

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:17

Ik ga morgen ook groomen, maar dan in Rimbo en niet in Dwingeloo :+ Een 80km ruiter en twee 50km ruiters, dat wordt geloof ik de laatste wedstrijd vh seizoen hier. :j

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:24

_mjwb schreef:
Veel succes iedereen morgen! :D

Voor ons is het seizoen afgelopen. Volgend jaar starten we klasse 2 :). Weten jullie misschien plekken waar ik in de winter kan gaan trainen in de buurt van Brielle/Hellevoetsluis? Het mag best wel een uurtje rijden zijn!


Thanks!

Je bent van harte welkom om en nabij Nijmegen, Veluwe ken ik op meerdere plaatsen ook heel goed.... Bijv richting Arnhem of Ede maar ook Kootwijk bijvoorbeeld. Ik vrees echter dat alles wat ik nu roep best een behoorlijk eind rijden is vanaf Brielle :Y)

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:36

Het strand zul je vast vaak genoeg al komen, gok ik?

Loonse- en Drunense Duinen is nog enigszins aan te rijden vanaf Brielle, als je eens iets anders dan het strand en duinen wil.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:43

Oh ja idd dat is ook een mooi gebied daar, heb ik ook een paar keer gereden :j

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:32

Ik twijfel nog of ik zondag bij de kinderendurance ga helpen. Ik ben de hele week ziek geweest na de nattigheid afgelopen zondag.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 06:47

Dankjulliewel! :)

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:02

Veel succes allemaal dit weekend met rijden en groomen! Voor mij zit er voorlopig niks anders op dan een rij-stop. Gister de zadelpasser langs geweest en mijn zadel is gewoon niet 100% passend te krijgen op mijn paard. Ik twijfelde al langer en ook al een aantal keer laten vermaken en toen lag ie volgens mijn vorige zadelpasser wel goed. Maar ik heb nu besloten om er gewoon niet meer mee te rijden. Ik heb wel een barebackpad dus daar ga ik dan af en toe maar even op hobbelen in de bak en veel longeren want ik heb helaas geen budget voor een nieuw zadel. Hopelijk over een maand of 2/3 genoeg gespaard en dan wil ik een nieuwe kopen.
Wat voor zadel zouden jullie aanraden? Ik heb dit jaar klasse 1+2 met een dressuur gereden maar ik vind dit behoorlijk zwaar dus wil liever iets lichters. Mijn paard is er zo een die graag plotseling opzij springt in de galop dus ik moet er wel genoeg steun aan hebben. Tips zijn welkom!!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:38


Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:01

Balen Pascalle! Informeren bij Green Distance of Countrymill of ze 2e hands wat hebben liggen? Veel zadels kunnen aangepast worden. Verder is het vooral zelf gaan rijden/zitten het beste om te ervaren wat lekker zit.
Franco ken ik niet, maar klinkt als een fijn zadel en qua nieuwprijs gunstig!

Succes grooms en ruiters!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:32

Lein, wat toevallig dan heb ik vorige week zondag als het goed is met mijn paard aangehaakt bij Saida en haar eigenaresse in de lange klasse 1 :D leuk paard!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:55

Zou boomloos iets voor je zijn?

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:16

Nee ik wil wel graag met een boom, ik zit inderdaad te denken om eens bij country Mill langs te gaan maar wist niet dat ze ook 2de hands hadden!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:47

Pascalle, BUA zit fijn :j en CM heeft aardig wat liggen en luistert goed naar je wensen. Een en ander ligt wel aan je budget, ik kan me voorstellen dat je met €500 een andere keuze maakt dan met €2500 op zak.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:04

Linda_Fleur schreef:
Lein, wat toevallig dan heb ik vorige week zondag als het goed is met mijn paard aangehaakt bij Saida en haar eigenaresse in de lange klasse 1 :D leuk paard!


Oh wat leuk! Het is een super fijn beestje!

Hele fijne dag gehad in Dwingeloo, helaas liep ze op de vetgate rechtsachter onregelmatig...
Na de rit liep ze thuis weer prima dus ik verwachting een ‘simpele’ verstapping.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:20

Balen, Lein_! Fijn als het dan toch iets simpels is.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:51

En met een beetje mazzel heb ik binnenkort de bruine versie van mijn zadel. Dus dan gaat mijn zwarte Gaston Mercier weg...