Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:51

Pff! Als je het aan mijn voeten vraagt: die zijn overleden. :P Maar 'mijn' paard en ruiter hadden de 1ste plaats in hun klasse, dat was wel leuk. Zelf voor het eerst gegroomd met vetgate en weer veel geleerd en ideeën opgedaan. Ook nog een paar bekenden gezien, dus al met al een prima dag!

Hopelijk kunnen we volgend jaar wel zelf starten, want het is echt een mooie wedstrijd. :j

Black_kelpie ook goed uitgereden, fijn! Tegenslag(en) overwonnen dus?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:39

Lein_ schreef:
Wijslander schreef:
Pff! Als je het aan mijn voeten vraagt: die zijn overleden. :P Maar 'mijn' paard en ruiter hadden de 1ste plaats in hun klasse, dat was wel leuk. Zelf voor het eerst gegroomd met vetgate en weer veel geleerd en ideeën opgedaan. Ook nog een paar bekenden gezien, dus al met al een prima dag!

Hopelijk kunnen we volgend jaar wel zelf starten, want het is echt een mooie wedstrijd. :j

Black_kelpie ook goed uitgereden, fijn! Tegenslag(en) overwonnen dus?



Leuk je gezien te hebben !

Heerlijk gereden ik vond het een hele fijne, mooie wedstrijd *\o/* Een van de weinigen die ik nog niet kende :+

Heeft de rest uit dit topic ook lekker gereden? Fijn black_kelpie, leermomenten zijn ook belangrijk :j


Insgelijks, leuk om een gezicht bij de naam te hebben! Ben benieuwd of/wat je nog gaat starten dit seizoen. :j

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:42

Zo even getemd. :)

Lein als het een zondag was, had ik je zeker willen helpen! Helaas. -O-


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:04

Met mijn IJslander moet ik toch al wel grotendeels draven om aan de 8-9 km/u te komen, maar die heeft natuurlijk korte pootjes (en niet de snelste stap). :P

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:12

Als de omstandigheden maar slecht genoeg zijn, kunnen ze op elke afstand stukgaan natuurlijk...

Mijn gezonde paardje is trouwens ook afgekeurd na 23 km. Dus dat ieder gezond paard zonder problemen een endurance klasse 1 kan lopen, lijkt dan ook iets te rooskleurig.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:47

1.38 is ie. :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:20

Marije_jiplover schreef:
Ik heb mijn kaart ook met zonnig weer altijd in een waterbestendig hoesje zitten, want idd, zweet en/of koelwater kunnen die kaarten ook erg slecht tegen :+

En dat (extra) droge dekens met dit weer logisch zijn, geldt blijkbaar ook niet voor iedereen. Heb gisteren bibberende paarden op de nakeuring gezien die zonder dekentje op de regen weer in moest terug naar de trailer. En dan was het nog een geluk dat de keuring zelf in de binnenbak was, uit de wind en de regen.


Werd daar dan ook wat van gezegd door de artsen?

Deelnemers maken zulke fouten vast niet expres lijkt me, je gaat niet op wedstrijd om uitgesloten te worden vanwege een doorweekte kaart of om je paard bewust kou te laten lijden. Van een ervaren enduranceruiter had ik de tip gekregen om een zakje mee te nemen voor de kaart, anders was ik daar als beginner zelf waarschijnlijk niet op gekomen. Fijn als er dan ervaren ruiters zijn die je helpen door zulke handigheidjes te delen. +:)+

En uitzonderingen zullen er altijd wel zijn, maar dan is het te hopen dat de dierenartsen die ondervangen toch? Of worden paarden die staan te rillen van de kou maar verder in orde zijn, wel goedgekeurd?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:28

Djilna schreef:
Het lijkt me toch dat je wel op zijn minst een zweetdekentje meeneemt als je weet dat het een natte/winderige/koude dag wordt? Dat staat los van wel of geen (beginnend) enduranceruiter zijn.

Er zijn al op zoveel (online)plekken tips te vinden over wat wel of niet te doen op (je eerste) endurancewedstrijd dat er best zelf wat voorbereiding kan zijn. Ik verbaas me er soms over hoe slecht sommige mensen zich voorbereiden. Dat hoesje voor je kaart a la, maar er zijn zelfs klasse 2 ruiters die daar niet aan denken ;)


Paardenmensen en mensen met paarden, die kom je kennelijk ook in de endurance tegen... In klasse 2, dat is wel bijzonder ja. :o

Ik ging trouwens ook in de ene baan heen en kwam in de andere terug, puur door de spanning kwam ik er niet uit met die pionnen. :')

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:08

Veel plezier en succes morgen!

Zondag help ik bij de kinderendurance en daarna wordt het langzaam tijd om mijn vakantievierders op te pakken na een dikke maand rust...

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:23

Van, wat knap dat jullie ondanks de tegenslagen toch nog 2de zijn geworden!

Geniale foto op de parkeerplaats Malenka. :D

Welkom, PeerAppel! Wat een leuke kruising, heb je een foto?

Gisteren lag ik al op tijd in bed na de kinderendurance, wat een geslaagde dag! Ik kon mijn hart helemaal ophalen aan al die grappige, eigenwijze pony's en hun ruitertjes. :D

Ook voor mijzelf weer een hoop stof tot nadenken meegenomen na alle gesprekken en verhalen van andere vrijwilligers en hun ervaringen met de endurance. Daar leer ik superveel van!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:52

Malenka, ik heb alle combinaties meerdere keren gezien: sowieso bij de voorkeuring en de finish, daar heb ik van alle pony's en ruiters een finishfoto gemaakt. :D De camera heb ik meegegeven aan de eigenaresse, dus die foto's volgen binnenkort nog als het goed is. Kwamen ze een beetje enthousiast thuis?

Leuk diertje PeerAppel! Wel meer een Arabier dan een haflinger qua uiterlijk, hoe is het karakter?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:06

Ik houd alles met argusogen in de gaten, zodat ik direct kan plannen en de trailer kan reserveren. Dus kom maar op met die agenda, haha. :P

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 05:33

Een trekauto is een goede stap vooruit, Djilna!

Welke auto's hebben jullie eigenlijk allemaal voor de trailer?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:24

Ik huur ook een trailer. Is 5 minuten van mijn huis en ik haal hem vrijdagmiddag op, breng hem maandagochtend terug en betaal het tarief voor 1 dag, omdat het bedrijf in het weekend gesloten is. Ideaal dus. :j

Wij hebben een VW Golf voor de trailer, maar ik heb dan ook een IJslandertje. :P

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:29

Dilan93 schreef:
VW golf is idd nog een handzaam formaat auto. Weet niet wat mijn paard weegt. Tussen de 500 en 600 kg gok ik. Maar dan zit je met trailer erbij ook al gauw op 1200 a 1300 kg denk ik


Dat zal krap worden inderdaad, met een 1,5 paardstrailer en een IJslander hou ik nog iets marge over.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:18

Ik heb kaartjes voor volgende week zondag. :j

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:24

Ik maak mijn kilometers met een IJslanderdressuurzadel (is dat een woord?) en ik zou vooral kijken naar wat goed zit en minder naar een bepaald type zadel.

Massimo vind ik zelf niet lekker zitten weet ik toevallig, terwijl veel mensen erbij zweren. Een zadel is zo persoonlijk voor paard en ruiter.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:28

Die brede zit vond ik er inderdaad niet fijn aan op mijn rondgeribte IJslander... Maar zoveel mensen, zoveel wensen. :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:39

Ik heb ook weer een vraag. :D Deze winter zou ik graag eens een dag willen volgen over trainingsopbouw (zonder paard).

Worden zulke dagen nog wel eens ergens georganiseerd?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:27

Leuk dames! Voor mij geen taak dit keer, ik ben mijn eigen pony's uit het stof aan het trekken na hun 5 weken vakantie. :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:55

Wauw Lein, gefeliciteerd!! De mooiste prijs die je kunt krijgen en dan ook nog op deze wedstrijd, diepe buiging! _/-\o_ Zo te lezen heb je onderweg ook doordachte keuzes gemaakt, echt knap en goed gedaan.

Nu ben ik ook wel heel benieuwd hoe je hier naartoe getraind hebt, als je daar eens iets over wilt vertellen! *\o/*

Ambre wat een stoer debuut in Wassenaar, dat had ik niet aangedurfd hoor! En misschien komen wij elkaar volgend jaar wel tegen, want ik start ook klasse 1. Zou leuk zijn. :D Heb je een foto van je Welsh?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:14

Leuke verschijning ambre!

Na alle verhalen ben ik ook wel benieuwd naar de uitslagen en gereden snelheden.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:25

Gefeliciteerd zoutenootjes!

De uitslagen van Wassenaar zijn inderdaad niet mis!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:26

Ja ik vind hem ook prachtig!

Voor een slank lijntje moet ik mijn IJslander(s) flink rijden, maar ik hoop het gewicht deze winter met iets minder vaak toch vast te houden. 2 keer het bos in en dan nog 1 keer dressuurmatig rijden en een keer werken aan de hand of longeren is ongeveer het plan.
En vooral mijn paarden heel houden!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:19

Hier ook geen binnenbak, maar er is wel goede verlichting in de buitenbak gekomen. Dat wordt met een zaklampje de wei in om mijn paard te zoeken. :P En gelukkig ben ik woensdags vrij van mijn werk.

Klinkt als een goed plan Kelly!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker