TREC: combinatie endurance en behendigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb jij belangstelling voor TREC?

Ja, leuk om mee te doen
20 (71%)
Ja, ik wil ook wel meehelpen met organiseren
2 (7%)
Nee
6 (21%)

Totaal aantal stemmen: 28


Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

TREC: combinatie endurance en behendigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:59

Zijn jullie al bekend met TREC?

Kort gezegd:
Een lange afstandrit waarbij je zelf m.b.v. kaart en compas je route moet vinden. Er geldt net als bij endurance een minimum en een maximum snelheid.
Daarnaast moet een traject worden afgelegd om behendigheid te toetsen. Hindernissen zijn bijvoorbeeld het openen van een hek, achteruit slalommen, afstijgen en aan de andere kant weer opstijgen, weg kunnen lopen bij je paard terwijl hij blijft staan, door water waden.

In Frankrijk, Groot-Britannië en België wordt het wel beoefend. Volgens mij is er in de western sport ook iets dergelijks (Trail). Mij lijkt het erg leuk om te doen maar in Nederland worden er (nog) geen wedstrijden georganiseerd.
Zijn er mensen die een dergelijke wedstrijd al eens gereden hebben?
Mag je met een engels gereden paard meedoen aan een trail bij western?
Is er meer belangstelling voor?
Misschien kunnen we zelf wat organiseren?

Samshorse

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:01

Ik er eens over gelezen, het lijkt me echt heel leuk om te doen.
Jammer dat het (nog?) niet in Nederland wordt gedaan.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:31

Klinkt erg leuk! Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:17

ik heb er wel van gehoord (Australische vriendin van mij wilde het introduceren in Ghana) en het lijkt me best aardig maar ik houd het maar op dressuur, springen en sgw *LOL*

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:43

Rosemarie schreef:
Mag je met een engels gereden paard meedoen aan een trail bij western?


Ja hoor, zolang je hem en jezelf maar in een westernoutfit stopt Haha! .

Het lijkt trouwens erg leuk om aan een TREC wedstrijd mee te doen.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:01

Nooit van gehoort, maar lijkt me wel een uitdaging. Ik rijd endurance in Engelse stijl met mijn KWPNster. Weet niet of ze daar geschikt voor zou zijn maar wel een leuke uitdaging!!!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:28

Lijkt me wel leuk, maar ik ruil de "nomale"endurance er voorlopig maar niet voor in! Ben niet zo goed in kaartlezen helaas!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:29

Hahahahaha, jij ook weer hier Jorie! Nu ff wachten op Arwen Lune, Karin Navy! and all the others!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:14

*meldt*

Haha!

Oh, dat lijkt me gaaf!! Kaartlezen vind ik erg leuk om te doen, en behendigheid ligt mij ook wel. Bij western vind ik trail altijd het leukste onderdeel om naar te kijken. Komt alleen wel een gebrek aan tijd om de hoek kijken, ik kan nu al nauwelijks alle endurancewedstrijden rijden die ik wil aangezien het paard ook nog door mijn zusje wordt uitgebracht in de SGW. En ik doe al zo veel 'nevenactiviteiten' naast de endurance dat ik niet echt tijd zal hebben voor nog iets leuks maar wel heel tijdrovends! *LOL*

In Laren (Gld.) heb je trouwens ieder jaar in oktober de Tripalon, een wedstrijd waarbij je (net als bij SGW) een dressuurproef en springparcours aflegt, maar met een 'buitentraject' van 5 of 10 km waarbij je onderweg hindernissen moet springen en opdrachten moet uitvoeren. Zoiets komt al meer in de buurt van wat jij bedoelt met TREC, toch?

Ken je trouwens de NVVR? Ik durf te beweren dat er daar ook best mensen te porren zullen zijn voor zoiets! Lachen

[Aanvulling]
Even gezocht met Google, info vind je o.a. op http://www.bhs.org.uk/TREC/TREC.htm

En 'TREC' blijkt de afkorting te zijn van Technique de Randonnee Equestre de Competition, oftewel de techniek van het buitenrijden met je paard in wedstrijdverband (mijn Frans is niet zo super, maar het komt ongeveer hier op neer). Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:51

*voorspelbaar*

Lijkt me wel leuk!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:43

Is die trail dan in een bak of tijdens het de "buitenrit" ?
Denk niet dat mijn paardje rustig blijft staan als ik haar buiten los laat staan en weg loop Haha!
Lijkt me best leuk om een keer te doen.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:53

wel van gehoord.
iemand die endurance belgie rijd die rijd ook treck.
maar voor mij zou het niets zijn, ben altijd zeer blij geweest dat hier de route uitgestippeld was.
vond het altijd wel leuk om overal te gaan rijden alleen raak altijd de weg kwijt want ben dus helemaal niet goed ik kaart lezen Haha!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:12

Oh vreselijk! Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me heel leuk maar ik verdwaal al in een woonwijk. Haha!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:25

lijkt me wel leuk om mee te doen maar waar zou je het dan ongeveer willen houden ik ben pas 11 en mijn vader rijdt niet overal naartoe.
En hoe lang wordt de route ongeveer ik heb maar een b pony en mijn pappie moet ook kunnen mee lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:30

Lijkt me hartstikke leuk om dat ooit ook eens te doen, mocht jij Rosemarie, het initiatief willen nemen om zo'n wedstrijd te organiseren. Dan wil ik je wel met het een en ander helpen Lachen
Alleen een paar vraagjes:
- Hoe worden die hindernissen gecontroleerd? Dan heb je toch wel veel mensen nodig?
- Is er in NL wel een geschikt gebied hiervoor?

Samshorse

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:57

Je hebt (in Engeland iig, weet niet van andere landen) verschillende soorten Trec, je hebt ook Trec waarbij je met z'n 2en meedoet. Dan verdwaal je minder snel Knipoog
De route hoeft niet zo heel lang te zijn, als kennismaking is het een rit van 2 uur of zo dacht ik.

Bij de afstandrit wordt gecontroleerd of je wel de goede route volgt en er staan mensen bij iedere hindernis. Dus veel mensen ja. In Engeland zijn dat voor het grootste deel vrijwilligers.

Het kan best in NL, als je maar ergens genoeg onverharde wegen hebt en een terrein voor de behendigheid Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:08

Ik heb toch het idee dat die Tripalon wel aardig in de buurt komt. Je mag daar ook met meerdere mensen tegelijk (maximaal 4) het traject rijden (van 5 of 10 km) en daar mag je iets van een uur of anderhalf uur over doen. Volgens mij heeft chantal_cs hier op Bokt daar wel eens aan meegedaan, ik zal haar eens vragen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:27

Ik heb er idd al is aan mee gedaan.
Het is altijd erg leuk en gezellie!

Het lijkt idd wel wat op TREC denk ik, alleen hoef je de route niet zelf uit te zoeken.
Bij de tripalon rij je eerst een dressuurproef (voor diegene met startkaart telt deze mee voor winstpunten) en daarna maak je een lange rit van 5 of 10 km zoals Karin al zie.
Hierin verwerkt zitten allerlei opdrachten en hindernissen. Je moet bijvoorbeeld 20 meter naast je pony rennen en op tijd een stukje stappen, draven, galloperen. Ook heb je sprongetjes (deze zitten niet vast) er is een heksenoog aanwezig, in-uitjes, waterbakje, kleine afsprongetjes, slootje en dat soort dingen.
Aan het eind van de rit is er ook nog een simpel springparcoursje die je moet springen.

Om alleen te rijden vind ik het nooit zo geweldig, maar samen of met z'n 3en of 4en is het geweldig!

Er zijn overigens ook prijzen te behalen met de tripalon!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:26

Die Tripalon lijkt inderdaad in de buurt te komen. Is dat alleen in Laren of worden er meerdere wedstrijden gehouden?

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:29

Maya schreef:
Lijkt me hartstikke leuk om dat ooit ook eens te doen, mocht jij Rosemarie, het initiatief willen nemen om zo'n wedstrijd te organiseren. Dan wil ik je wel met het een en ander helpen Lachen
Alleen een paar vraagjes:
- Hoe worden die hindernissen gecontroleerd? Dan heb je toch wel veel mensen nodig?
- Is er in NL wel een geschikt gebied hiervoor?


Bij de jaarlijkse presentatie van het Merensenstamboek doen ze een soort mini-TREC. Alleen de behendigheid. Die doen ze volgens mij in de bak, dus makkelijker te controleren. Ik weet niet hoe ze het in het buitenland doen.

Ik denk dat ik eerst eens ga zoeken naar wat Tripalon-wedstrijden en wellicht meedoen. Zelf organiseren is wel een heel gedoe en dan wil ik eerst wat meer over TREC weten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:30

Voor zover ik weet is er maar één wedstrijd van dit soort in NL. Of in ieder geval één officiële die in de SGW-gids staat aangegeven. Zoals Chantal hierboven al zegt, telt de dressuurproef mee voor winstpunten als je een startkaart hebt. Maar het kan natuurlijk zijn dat verenigingen hun eigen 'tripalon' houden als onderlinge wedstrijd.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:31

Karin schreef:
*meldt*

Ken je trouwens de NVVR? Ik durf te beweren dat er daar ook best mensen te porren zullen zijn voor zoiets!


Ja, ik ben zelf lid. Misschien dat ik een artikel ga schrijven voor in de Vrijruiter. Moet ik wel wat meer uitzoeken en mijn frans is ook niet zo heel erg goed!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:38

Tripalon, stond daarover ook niet een stuk in het Bit?? Dat lijkt me ook wel een keer leuk om mee te doen, maar heb je dat alleen in Laren??

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:54

Sjonniej, zie mijn reactie hierboven. Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:56

Tripalon is zoals Karin al zei alleen in Laren, sommige verenigingen zullen ook onderling wel van dit soort dingen organiseren, maar dat is dan niet voor mensen buiten de organiserende vereniging