Crosstijgers go Western!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 22:30

Zoals hier [WN-ITP] Jeff Sanders (koeien) clinic, 2023 al aangekondigd nog een impressie van onze kennismaking met Jeff Sanders, California horsemanship, en vooral met koeien.

Nickeltje en ik - leden van bokt sgway of life van het eerste uur - hebben sinds een paar jaar de gewoonte om een pennykamp voor volwassenen te organiseren voor onszelf, en dit keer konden we dus aansluiten bij de koeienclinic georganiseerd door ElCid. Grote voordeel hiervan is dat onze paarden - daarover zo meer - wat meer konden wennen aan koeien, het is met buitenritten best fijn als ze niet helemaal in paniek raken van een kudde in de wei.
En dan de paarden. Ik mocht Nickeltje's Bruin (eigenlijk Fayah) lenen, dochter van de legendarische Nick, en Nickeltje zelf reed weer haar dochter Noortje, beter bekend als Puckie. Bruin had al wel kennis gemaakt met koeien (al was ze dat al weer behoorlijk vergeten) en voor dartel vlindertje Noortje is alles leuk, dus koeien vast ook.

De eerste dag werd gevuld met horsemanship, met veel aandacht in onze - beginnende - groep voor balans, teugelvoering, en rust. We hebben hard gewerkt aan zijgangen, en hoewel er zeker verschillen waren met de dressuuruitvoering zoals wij die kennen (rollback vs wending om de achterhand bijvoorbeeld) was er makkelijk op aan te sluiten. Complimenten ook hoe Jeff de vertaling wist te maken naar springen en crossen!

Zaterdag en zondag hebben we met koeien gewerkt. De eerste sessies waren zowel Bruin als Noortje 'hanging from the rafters' om Jeff te quoten, maar aan het eind konden we zelfs gecontroleerd de koe een rondje linksom en rechtsom door de bak krijgen. Geweldig hoe Jeff de dynamiek tussen ruiters, paarden, koeien en omstanders bleef bewaken en bijsturen! Wij hebben genoten, en veel geleerd!

Hieronder een kleine impressie. Filmpjes, en foto's van het werk aan de hand (wat we heel veel gedaan hebben) ontbreken, ivm privacy van de andere deelnemers.

Pennykamp voor volwassenen
Afbeelding
Afbeelding

uitleg
Afbeelding

kennismaking met dank aan een fantastische mederuiter!
Afbeelding

wegwezen denkt Noor!
Afbeelding

hm, mss toch wel grappig
Afbeelding

Bruin van Flight naar Fight mode
Afbeelding

Afbeelding

En begin van rustig volgen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en uiteraard een oortjes foto!

Afbeelding

En dit is een primeur! Na ruim 22 jaar op Bokt, mijn eerste WN-ITP topic!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-05-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:32

Woehoe!!
Je hebt er een enorm mooi gezamenlijk toch van gemaakt!!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:49

Supergaaf! Leuk verslag ook Lielle!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:55

Wat leuk! Super tof dat jullie dit als niet wn ruiters hebben gedaan!

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:10

Heel gaaf! Ziet er goed uit hoor! Lijkt me ook heel erg leuk om eens te doen!

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:34

Wat leuk om te zien hoe jullie paarden het oppakken :j

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:40

Heel leuk om te zien. Gaaf dat jullie en de paarden dit zomaar gedaan hebben, toch een hele omslag van crossen.

En meneer Sanders bleef zo te zien heel serieus bij jullie kleurige cap-covers, heerlijk _O- .

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:43

Die heeft daarover niks gezegd... Heel sportief.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:47

Wat gaaf!
1 dat jullie dit nog doen
en 2. met dit onderwerp en 3 met deze paarden (van de legendarische nick)

heel grappig om die omslag bij de paarden ook te zien op de foto. Van WTF naar grrr naar oke oke.

En jullie outfits inderdaad :+

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:29

Het was een genoegen om jullie erbij te hebben en voor de rest van de groep, die hards en beginners, mooi om te zien hoe jullie ( mens en paard) steeds makkelijker met de paarden omgingen. De eenhoorntjes vielen wel op en waren de vrolijke, kleurrijke noot. Volgend jaar weer? :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:30

Volgend jaar misschien zomaar weer inderdaad...
Ik heb inmiddels Jeff Sanders zijn tweede boek besteld. De inleiding daarvan sprak me wel aan om verder uit te diepen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:32

Nickeltje schreef:
Volgend jaar misschien zomaar weer inderdaad...
Ik heb inmiddels Jeff Sanders zijn tweede boek besteld. De inleiding daarvan sprak me wel aan om verder uit te diepen.



Zijn boeken zijn echt heel interessant en leuk om te lezen en bezitten een schat aan informatie voor elke ruiter, ongeacht discipline/ rijstijl.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:07

ElCid schreef:
Nickeltje schreef:
Volgend jaar misschien zomaar weer inderdaad...
Ik heb inmiddels Jeff Sanders zijn tweede boek besteld. De inleiding daarvan sprak me wel aan om verder uit te diepen.



Zijn boeken zijn echt heel interessant en leuk om te lezen en bezitten een schat aan informatie voor elke ruiter, ongeacht discipline/ rijstijl.


Dat eerste boek, de beschrijving daarvan kwam op mij over als dat je al wel een heel eind in de "western" richting moet zitten om dat te snappen en er wat mee te kunnen, maar die tweede is waar ik nu maar eens aan ga beginnen.
Altijd nuttig om om je heen te kijken en out of the box te kunnen denken en werken.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:14

Het is eigenlijk andersom; het "hackamore" boek gaat over de beginselen en opleiding van het paard, in welke richting dan ook. Het "two rein & bridle" boek pakt dat ook mee maar gaat ook grotendeels over het rijden in de "two rein" en "straight up" ( alleen op bit). Het rijden op de hackamore wordt vaak gebruikt om een paard in te beleren terwijl alleen op bit ( en dat is dus iets anders dan een trens/snaffle) wordt pas gedaan bij oudere, volledig opgeleide paarden.
Het 2e boek borduurt dus voort op de thema's van het 1e boek en wijdt verder uit over verfijning bij het rijden op bit en "two rein".

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Crosstijgers go Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:43

Hm... Misschien dat ik het eerste boek dan ook zomaar ga bestellen... ;)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:44

Nickeltje schreef:
Hm... Misschien dat ik het eerste boek dan ook zomaar ga bestellen... ;)


Echt de moeite waard. Veel leesplezier! :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:49

Wat lief, een keertje op de voor pagina!

Elcid, je hebt me overtuigd. Ik had dat tweede boek al in bestelling ( direct bij hun eigen bedrijf, niet via Amazon ofzo) dus ik heb er achteraan gemaild. Mijn pakje was nog niet verzonden dus daar kon het eerste boek nog aan toegevoegd worden. Komende tijd wat leeswerk dus ;)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:20

Nickeltje schreef:
Wat lief, een keertje op de voor pagina!

Elcid, je hebt me overtuigd. Ik had dat tweede boek al in bestelling ( direct bij hun eigen bedrijf, niet via Amazon ofzo) dus ik heb er achteraan gemaild. Mijn pakje was nog niet verzonden dus daar kon het eerste boek nog aan toegevoegd worden. Komende tijd wat leeswerk dus ;)


Sowieso beter om het rechtstreeks bij hun te bestellen ;) :D . Je hebt wat te lezen de komende tijd!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 11:53

Nickeltje schreef:
Wat lief, een keertje op de voor pagina!


En dat is voor mij ook een primeur

Citaat:
Elcid, je hebt me overtuigd. Ik had dat tweede boek al in bestelling ( direct bij hun eigen bedrijf, niet via Amazon ofzo) dus ik heb er achteraan gemaild. Mijn pakje was nog niet verzonden dus daar kon het eerste boek nog aan toegevoegd worden. Komende tijd wat leeswerk dus ;)

Klinkt goed!