Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 19:04

Eindelijk was Jill blessurevrij en konden we weer eens deelnemen aan n clinic bij ons op stal van Roy van der Hoeven.

Afgelopen zondag mochten we om 10u n uurtje zweten :)

Veel gewerkt op de lagere halshouding, n dingetje waar Jill nogal wat moeite mee heeft.... super fijne clinic gehad, erg fijn gereden en echt hele goede aanwijzingen en tips gekregen!

Even n paspoorten voor degene die Jill nog niet kennen ;)

DG DRY JILL
APHA
2008
SIRE: FLITS GOLD DOLLAR
DAM: AMIGAS DRY TINK
homozygoot zwart
1.45m
Ondertussen alweer ruim 3,5 jaar in mijn bezit
Drachtig :D
Disciplines die ze gedaan heeft: Cutting/reining/hunter/pleasure
In Nederland sinds Febr 2016 (met ons mee verhuisd vanuit Amerika :D )

Uiteraard hebben we in en uitgestapt ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nu vooral gaan trainen op het laten zakken van haar hals vanuit haar schoft, iets wat ze in stap al mooi doet maar in draf en galop nog niet... dat wil dus zeggen dat we erg bezig zijn met het opzoeken naar de grens tussen goed en net niet goed. Ik moet soms wat langer "vasthouden " maar vind dat moeilijk.... gelukkig was Roy het met me eens dat ze gewoon nooit zo laag zal gaan lopen als n echte reiner (oftewel n paard met n langere nek/andere halsaanzet) en dat als ze dat wel zou doen het er onnatuurlijk uit ziet.

Op de spins gaan we ook lekker verder trainen, linksom gaat momenteel veel beter dan rechtsom en madam mag dus wel vanuit stap of draf in de spin gezet worden maar niet meer na de spin eruit wandelen aangezien ze sowieso al voorwaarts denkt.

Ik hoop dat jullie net zo genieten van de foto's als ik doe ;)

Voor de liefhebbers zal ik ook nog n video erbij plaatsen, hij is lang (ruim 23min) maar geeft mss wel mooi weer hoe we begonnen aan de clinic en hoe we het afgesloten hebben:


Opmerkingen mogen gegeven worden maar denk eraan dat niemand perfect is, iedereen altijd kan blijven leren en ik vanuit n dressuurverleden kom ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:14

Ziet er goed uit! Fimpje is ook mooi de vooruitgang op te zien :)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:31

Super mooie foto’s!! Ze doet het echt goed Zo te zien!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:38

Roy is een super fijne trainer.

Heel goed dat jullie rekening houden met haar bouw. Over de grond met de neus is niet nodig.

Wel zou ik wat meer aan mn eigen houding gaan werken. Grote kans dat als jij wat beter gaat zitten, ze ook wat makkelijker onder je kan lopen en 2 kanten goed op kan spinnen.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 00:43

Mijn houding gaat helaas nooit meer veel beter worden dan dat hij is (al was ik ook niet blij met mijn houding afgelopen zondag)....
Vroeger zat ik nog 10x beter en rechter dan nu maar ik moet het er gewoon mee doen. Wat ik merk is dat wanneer ik flink aan het trainen ben (net als afgelopen zondag dus) mn houding n stuk minder goed is, so be it

Ik heb oa n versleten rug (doordat ze tijdens mn 2e operatie van 4,5u binnen 3 weken mn ruggegraad geraakt hebben), zenuw beknelling vanuit mijn rug naar mn rechterbeen (waardoor daar dus vaak n soort van verlamming inzit) en n spierziekte... dat ik überhaupt nog rij is al n wonder volgens mijn artsen ;)

Ze kan met gemak beide kant goed op spinnen, wisselt alleen nu even van links naar rechts... ben allang blij dat ze momenteel links zo goed aan het spinnen is omdat dat altijd haar moeilijke kant geweest is en ze daar pas ook aan geblesseerd is geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo rijden we normaal rond en daar vind ik mijn houding goed...

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:16

Bij de spins moet ze inderdaad nog stabieler worden. Het valt mij op dat ze naar beide kanten op het verkeerde been pivotteert, maar daar kan Roy je zeker goed bij helpen. Veel kleine cirkeltjes draven, daar worden ze vanachter sterker van. Van jouw houding ga ik niks zeggen, de houding van de ruiter is voor mij niet zo belangrijk, maar ik zie wel dat je met heel weinig been rijdt. Dan heb je bij een voorwaarts paard inderdaad een probleem, want je wilt er uiteraard niet de hele tijd met je handen aanzitten. Voorwaartse paarden die met weinig been gereden worden zijn erg moeilijk te showen. Ik zou niet teveel fixeren op haar hoofdhouding. Persoonlijk zie ik liever een paard in een natuurlijke houding lopen, dan een stofzuiger die er extreem geintimideerd uitziet. Je wordt er ook niet op afgestraft. De tendens op grote shows neigt ook meer en meer naar de natuurlijke hoofdhouding en dat is alleen maar goed! Veel trainplezier verder :D

Born to slide, forced to work

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:50

Ik vind dat ze netjes loopt hoor! En ze doet ook heel goed haar best.
Je eigen houding is, voor wat je allemaal onder de leden hebt ook uitzonderlijk goed :P Misschien kan je wel wat minder groot lichtrijden? Ik zie Jill afentoe wat reageren wanneer je gaat zitten. Als je wat minder hoog gaat staan, zit je haar niet in de weg en kom je zachter terug in het zadel (en zulke stukken zitten er nu ook tussen ;) ).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:00

Ik begrijp het hoor. Mijn eigen lijf is alles behalve goed en merk dat echt wel. Ik ben er wel altijd aan blijven werken, want een paard loopt gewoon beter, makkelijker en fijner onder een goede zit. Elke beweging en druk voelt een paard.

Ik heb altijd les gegeven en veel problemen in zit en houding gezien. Er wordt te vaak aan voorbij gegaan. Nu is het te kort om te zien en te beoordelen. Maar ben weleens op clinics waar paarden ook de ene kant op alles doen en andere kant moeite hebben. Wordt er niet op de zit gelet, maar paard wel meer gevraagd/gedwongen. Er zijn momenten dat je wel goed zit, dus daar elke keer weer naar terug.

Het is echt heel lastig met een slecht lijf, maar ik blijf er wel aan werken en heb er ook dagelijks profijt van.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 12:18

Issue dat ze met weinig been al heel erg voorwaarts is zitten we al ruim 3 jaar mee, momenteel gaat ze wel steeds wat beter reageren als ik mn been gewoon aanleg... voorheen was alleen mn hak aandrukken al n wegschietend paard.

Dit heb ik ook met Roy besproken en hij zei me dat n voorwaarts paard eigenlijk erg fijn is maar dat daar natuurlijk weer andere valkuilen aan vast zitten. Kwa hoofd/hals houding mag ze wat mij betreft toch echt meer richting het stuk aan het eind vd video, niet te laag maar ook niet te hoog want met n hoge hoofd/hals houding kom je met bepaalde manoeuvres ook weer in de problemen (zei Roy want we hebben uiteraard n heel gesprek gevoerd tijdens de clinic). Ik heb zelf ruim 26 jaar dressuur gereden, geef daarin ook les (gediplomeerd instructrice) dus tja, dan wil je natuurlijk even n goed gesprek met je trainer ;)

Dat flink voorwaartse is dus ook de reden dat ik eigenlijk niet met n spoortje rij, doe het ooit wel maar dan meer om met bepaalde oefeningen wat makkelijker door te komen.

Spinnen gaat toch echt al n heel stuk beter en ze laat dr binnen achterbeen linksom tenminste voortaan staan. Rechtsom heeft ze daar nog veel meer problemen mee maar liever dit dan haar buitenbeen achter laten staan ;)

Al met al nog meer dan genoeg dingen om op te oefenen :)

Minder groot lichtrijden... ik rij eigenlijk alleen licht als we veel voorwaarts aan het rijden zijn want meestal ligt mijn tempo n stuk lager en dan zit ik vele malen liever.

Mijn beugels zijn eigenlijk ook te kort maar als ik ze langer doe steek ik mn been nog meer af en heb ik geen steun voor mn rechterbeen en als die tijdens het rijden ineens uit gaat heb ik n beetje n probleem.

In mn dagelijkse trainingen kom ik vaak niet zo hoog uit mn zadel maar paardlief gooit voor n paint best wel hoog op (denk ik).

Mbt mijn eigen houding: ik werk daar in mijn dagelijkse training mega hard aan, zit volgens heel veel mensen nog steeds super recht ondanks al mn lichamelijke mankementen. Tijdens de lessen die ik zelf dus ook geef let ik ook heel erg op de houding van de ruiter, vaak nog meer dan op de houding van het paard :D

Zoals je ziet op de extra foto's die ik erbij gepost heb zie je ook dat daar mijn houding stukken beter is.... Tijdens mn trainingen gebruik ik de spiegels heel veel maar tijdens de clinic zag ik die n stuk minder en kon ik dus niet constant mijn eigen houding en de houding van Jill corrigeren. Ik heb dus semi bewust ervoor gekozen dat mn paard net wat belangrijker was dan ikzelf en zolang Roy niets zegt over mijn bagger houding zal t wel meevallen ;)

Iedereen thanks voor de tips! Die ga ik zeker meenemen :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:06

Laat het gepieker over je houding gewoon los. Dat is niet belangrijk bij reining :D
Een voorwaarts paard is leuk om te trainen, maar erg moeilijk te showen. Ik zoek altijd bewust naar niet-voorwaartse paarden als ik een showpaard zoek. Een beetje een luie vooruit rijden is altijd makkelijker dan een hete terugrijden. Zeker omdat ze op show automatich ook altijd wat heter zijn dan op training.
Maar je moet het doen met hetgeen je hebt, he :D
Als ze goed loopt zonder sporen, zou ik dat gewoon zo laten. Wij hebben er ook zo eentje. Die is enorm gevoelig en vliegt al vooruit als je er met je broekspijp tegen komt, so I feel your pain :')
Die rijden we ook zonder sporen. Probleem is wel dat het een hengst is, en dat hij soms tegen je been gaat inleunen. DAn zou een spoortje wel helpen.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:44

Er zitten ook goede momenten tussen, dus het lukt wel. Ik denk dat het ook echt momenten zijn dat ze misschien net niet makkelijk zit of je iets wil corrigeren. Aan Roy heb je zeker ene goede.

Ik kan het helaas niet eens zijn met sevke, want zit is altijd belangrijk. Mensen die als zoutzak hobbelen, zitten een paard in de weg ( niet jij hoor CL )
En ik heb meerdere malen problemen met mensen samen opgelost door wat meer op de houding te letten. Zeker veel dressuur ruiters die overstappen, rijden met enorm veel spanning en het gaat vaa stukken beter als daaraan gewerkt wordt. Een paard moet goed onder je kunnen bewegen en het is fijn als je signalen goed overkomen, dus daarom ook is de zit en houding echt altijd belangrijk.
Vaak zie je mensen harder en steviger in signalen worden, omdat ze teveel signalen geven met hun eigen houding en lijf.

Maar goed, ik heb zelf een hernia gehad, buikoperaties en al even reuma, dus moet er ook aan werken. Maar merk wel het verschil.

Ik hou zelf heel erg van pittige paarden en heb daar meer klik mee, dus dan rijdt het sowieso fijner. Ik rij mn ene ruin eerst en dan mn merrie. Andersom zou mn ruin me echt frustreren.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 22:00

Vandaag de tandarts geweest.... ze moest n tijdje geleden al maar toen de tandarts bij ons op stal was stond madam op het dekstation, maar ik had weer gelijk! Mijn gevoel zei al weken dat ze last van haar mond had en vandaag bleek dat ze behoorlijk scherpe haken aan haar linkerkaak had die dus voor wat blauwe plekken gezorgd hadden.

Gelukkig waren de plekken nog klein maar nu snap ik ook meteen waarom mevrouw dus is niet in wilde buigen etc.

Mbt mijn houding ga ik daar niet verder meer op in... foto's (en zelfs n video) zijn momentopnames en ik weet van mezelf waar mijn tekortkomingen liggen. Daar ben ik zelf erg bewust mee bezig maar ik kan niet veel anders dan wat ik nu doe.

Dus graag geen opmerkingen of super goedbedoelde tips meer over mijn houding aub ;)

Ik heb dit topic geopend omdat ik supertrots ben op mijn zwarte parel en dat wilde ik jullie graag laten zien :D

@sevke: ik wilde gewoon n quarter of paint.... heb in Amerika alleen pleasure en hunter geshowd maar dat word hier vele malen minder gedaan dus zijn we rustigaan wat richting de reining aan het trainen geslagen.
Jill is Jill, die is gemaakt voor het snelle werk al pakt ze al het langzame werk ook echt supergoed op.

Moraal van het verhaal: zolang we beide plezier hebben en beide steeds iets verbeteren is het wat mij betreft goed.

Volgend jaar komt haar zoon terug naar huis en ik gok dat die n stuk minder voorwaarts is dus ga ik dan wel meemaken wat ikzelf fijner vind :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:03

@superpony : je moet niet als een zoutzak gaan zitten, daar ben ik het mee eens, maar ik vind de houding van CL niet echt zo slecht, zeker gezien haar lichamelijke problemen die ze zelf aangeeft te hebben. Daarom dat ik vind dat ze er niet zo op gefixeerd hoeft te zijn. Op den duur ga je jezelf zo op die houding concentreren dat je minder natuurlijk gaat beginnen rijden. Je ziet wel aan CL dat ze een dressuurachtergrond heeft.
En lui vs voorwaarts, tja, dat is persoonlijke voorkeur :D
Mijn IJs is megavoorwaarts, een echte locomotief, en dat is bij het dressuur trainen wel aangenaam, maar bij mijn showpaarden verkies ik met veeeeel voorkeur een luiere. Zeker om te showen.
@CL : heb je haar nog niet op de koeien geprobeerd? Lijkt mij dat ze dat ook wel leuk zal vinden als ze voor het snelle werk is. Ben benieuwd hoe de jonge paint onder zadel zal zijn!

Born to slide, forced to work

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 16:33

Ze heeft ervaring op Amerikaanse koeien ;)

Ga ik sowieso niet doen met mijn toch al slechte rug want de kans dat ze vol op de koeien gaat (heb filmpjes van haar op de koeien (zelfs n stier) in Amerika) is aanwezig en ik wil graag over 10 jaar nog rijden :)

Ik kijk ook al uit naar volgend jaar zomer en mijn jonge paint :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:26

Ziet er alleszins goed uit CL +:)+ en blij dat ze van der blessure vanaf is. Keep up the good work _/-\o_

Dat pivotteren op het verkeerde been in de spin, krijg je er helaas vaak niet uit. Je ziet dit al als opgroeiend veulen, sommige nemen van nature het juiste been en sommige niet dus als ze van nature niet het juiste been neerzetten, denk ik dat dit heel moeilijk is voor een ruiter om dit eruit te krijgen.

Ja ze gaat of kan nooit een lage hoofd loper worden, nou ze moet ook niet heel laag hoor, die die die met hun neus in de grond lopen, letterlijk, vind ik ook niet mooi om naar te kijken.
Is er een reden waarom je shacks gebruikt op training? Ik had de indruk dat Flo mooier liep met snaffle en makkelijker te corrigeren was. Nou ja die shacks was dan ook met 1 hand en alleen op wedstrijd. Ik haalde haar hoofd er vaak mee naar omhoog had ik de indruk. Tzal vast en zeker aan mezelf gelegen hebben. :')

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 18:25

Snaffle is geen optie ;) tenzij ik n scheurneus onder mn kont wil hebben....

Tijdje geleden weer eens geprobeerd om op snaffle te gaan rijden maar zelfs mijn instructrice stond met n mond vol tanden te kijken naar hoe totaal anders ze daarop is.

Daarom ben ik in de VS ook overgestapt op shank :)

Vorige week maar 2x kunnen rijden vanwege mijn lijf.... vandaag mn vriendin haar gereden en ik er nog even opgezeten om te kijken of Jill nog weet waar we op aan het trainen zijn maar ook met maar 2x getraind te hebben op wat Roy ons als huiswerk meegegeven heeft zit t er al zo goed als op *\%/*

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:59

Oeie buskruit in haar kont dus :') nee das geen optie natuurlijk. :P

Op zich hebben ze dan wel echt de wil om te werken voor je, alleen iets te gedreven. ;)

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:47

Ik vind het er ook netjes uit zien hoor.

Ik had zelf ook zo'n racemonster onder mijn kont, heb het er samen met Roy aardig uit gekregen. Ze kan nog steeds heel heet worden in het werk, maar het grootste deel van de tijd kan ik er dankzij hem gewoon rustig mee rond rijden zonder dat ze weg vliegt op een wapperende broekspijp ;-)

Ben trouwens ook benieuwd naar Gentle straks :j

~Turbohoof Solutions ~

MissYvette4u

Berichten: 2981
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:07

Wat is het toch een knappe dame <3

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Clinic met DG DRY JILL (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 15:18

En ze weet t ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers