Rodeo, USA

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:48

Wauw gave foto's! <3

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥


UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:50

Het is alsof ik er zelf naast sta, wat een schitterende foto's - en dat is nog zwak uitgedrukt <3 Ik ben blij dat ik zelf ook eens bij een rodeo ben geweest en dus met eigen ogen heb gezien hoe goed de dieren het er in de meeste gevallen hebben. Bedankt voor het delen van deze foto's!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:22

Nog nooit kippenvel gehad bij fototopics
Maar nu lopen de rillingen over mijn rug.
Wat een foto’s, maar vooral hoe het vastgelegd is. Het lijkt alsof ik erbij ben ipv achter een scherm.
Diep respect voor hoe je hebt weten vast te leggen

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:21

Ik vind het ook een feest om naar te kijken , echt mooie platen, wow. <3

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:33

ik zal de titel en dacht : "daar gaan we weer met die reacties over pijn, zielig, etc etc"
En ja hoor.....

Ben zelf op de rodeo in Salinas geweest, niks zieligs aan, respect voor alle dieren en ontzettend zuinig op paarden en stieren die tonnen waard zijn !!! Verdiep je eerst in een rodeo en hoe het werkt.... hoe bv de stiertjes met een robotje op hun rug wordt geleerd hoe het werkt.... de fokprogrammas van bv Medicine Woman ( beste merrie ooit) en haar vader die er op geselecteerd worden en niet erop getrained worden...


En momentopnames..... ga die foto's eens bij barrages van springwedstrijden maken, eventing wedstrijden, races.... of gewoon bij je stalgenootjes in de rijbaan die even hun dier corrigeren !!!!
Zulke fotos kun je overal maken en juist die wel of niet plaatsen al naar gelang wat je wilt bereiken met een topic!!

TS: fantastische mooie foto's van topsport! vooral blijven plaatsen.
Ik heb elf hele series foto's en filmpjes van bokkende paarden met oortjes naar voren en vrolijk rennend door de arena met de riem er nog om.... niks bokken meer want DIE COWBOY is er allang AF....

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:58

Wat gaaf dit om te zien! Toch mooie foto’s geworden ondanks de lichtomstandigheden. :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:41

Ik vind het wel bijzonder dat mensen hier nu gaan beweren dat rodeo paarden praktisch altijd goed behandelt worden. Heb al genoeg filmpjes gezien die het tegendeel bewijzen. (En ja natuurlijk, dat is bij alle takken van de paardensport zo.)

Zo kan ik ook zeggen dat ik mensen ken die hun springpaarden goed behandelen (aangezien de meeste hier nu naar wijzen), wilt dat zeggen dat iedereen in de springsport dat doet en ik hierdoor een algemeen beeld van de springwereld neer kan zetten?
Dat je toevallig een paar plaatsen kent waar de paarden een goede behandeling krijgen wilt niet zeggen dat dat overal zo is. Vind dat nogal een vaag argument.
Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...

Bovendien vind ik niet dat je kan spreken van een 'momentopname' als een paard vol in zijn bek getrokken wordt. Een momentopname kan zijn als het paard iets te diep loopt of de ruiter wat scheef zit, handen niet goed draagt etc... Maar een paard met duidelijk pijn noem ik geen momentopname.
Dat paarden bij andere sporten ook in de mond getrokken worden praat dit toch niet plots goed? Lijkt mij als er foto's geplaatst worden van een jumping waarbij paarden hun mond opengetrokken wordt daar ook wel commentaar op komt.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:44

DezeNaam schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat mensen hier nu gaan beweren dat rodeo paarden praktisch altijd goed behandelt worden. Heb al genoeg filmpjes gezien die het tegendeel bewijzen. (En ja natuurlijk, dat is bij alle takken van de paardensport zo.)

Zo kan ik ook zeggen dat ik mensen ken die hun springpaarden goed behandelen (aangezien de meeste hier nu naar wijzen), wilt dat zeggen dat iedereen in de springsport dat doet en ik hierdoor een algemeen beeld van de springwereld neer kan zetten?
Dat je toevallig een paar plaatsen kent waar de paarden een goede behandeling krijgen wilt niet zeggen dat dat overal zo is. Vind dat nogal een vaag argument.
Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...

Bovendien vind ik niet dat je kan spreken van een 'momentopname' als een paard vol in zijn bek getrokken wordt. Een momentopname kan zijn als het paard iets te diep loopt of de ruiter wat scheef zit, handen niet goed draagt etc... Maar een paard met duidelijk pijn noem ik geen momentopname.
Dat paarden bij andere sporten ook in de mond getrokken worden praat dit toch niet plots goed? Lijkt mij als er foto's geplaatst worden van een jumping waarbij paarden hun mond opengetrokken wordt daar ook wel commentaar op komt.



Ach als ze het achter de schermen maar goed hebben mag je tijdens je optreden je paard gewoon pijn doen en angst bezorgen..:j ( sarcastisch bedoelt he ;) )

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:13

antje_vip schreef:
Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken


Tazers natuurlijk. Mag niet, maar gebeurt wel. Sommige stieren krijgen ook touwen om hun testikels heen dat de boel afknelt. Super pijnlijk en oncomfortabel maar geeft wel een mooie 'show'.

De foto's zijn mooi, maar het leed er achter vind ik vreselijk en misselijkmakend dat er ook hier mensen zijn die hier 'van genieten'.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:21

Wat een schitterende serie! Echt heel gaaf

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:25

DezeNaam schreef:
Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...


Ik dacht je mening te delen tot ik zag hoe een stierkalf zich liet omgooien en met de pootjes omhoog vastbinden.
Hij stond hierna op, liet zich even kort aaien, schudde zich uit en liep vervolgens op een drafje naar zijn Penn. Dat was zijn enige taak voor die dag. En hij wist wat hij moest doen... Hij wist het....

Het is nooit diervriendelijk om vol in actie te gaan en daarbij je dier te moeten afremmen, omtrekken of te gebruiken voor spel en wedstrijd.
Wat me opviel aan deze high action sport, was dat dieren er vrijwel allemaal gezond en fit bijstond en vol will to work zaten. Ik zie in de meeste foto's geen angst maar concentratie en werklust.

Werk dat nog vrij dicht staat bij het ooit oorspronkelijk doel als werkpaard op een ranch. En waar horsemanship je brood is. Nu is het ook sport, en vermaak. Evenals het paardenrennen, de spring, men marathons en de rustigere dressuur.

Er zijn ook echt wel te hardhandige lieden tussen daar in North America. En onnodig leed komt ook echt voor.. Commercie en ouderwetse denkwijzen etc.

Maar het algemeen beeld, dat heb ik echt bijgesteld na het zien van dit werk en deze sport.

Oordelen kan eigenlijk niet... Het is namelijk niet zwart of wit...

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:35

Kelly_ann schreef:
DezeNaam schreef:
Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...


Ik dacht je mening te delen tot ik zag hoe een stierkalf zich liet omgooien en met de pootjes omhoog vastbinden.
Hij stond hierna op, liet zich even kort aaien, schudde zich uit en liep vervolgens op een drafje naar zijn Penn. Dat was zijn enige taak voor die dag. En hij wist wat hij moest doen... Hij wist het....

Het is nooit diervriendelijk om vol in actie te gaan en daarbij je dier te moeten afremmen, omtrekken of te gebruiken voor spel en wedstrijd.
Wat me opviel aan deze high action sport, was dat dieren er vrijwel allemaal gezond en fit bijstond en vol will to work zaten. Ik zie in de meeste foto's geen angst maar concentratie en werklust.

Werk dat nog vrij dicht staat bij het ooit oorspronkelijk doel als werkpaard op een ranch. En waar horsemanship je brood is. Nu is het ook sport, en vermaak. Evenals het paardenrennen, de spring, men marathons en de rustigere dressuur.

Er zijn ook echt wel te hardhandige lieden tussen daar in North America. En onnodig leed komt ook echt voor.. Commercie en ouderwetse denkwijzen etc.

Maar het algemeen beeld, dat heb ik echt bijgesteld na het zien van dit werk en deze sport.

Oordelen kan eigenlijk niet... Het is namelijk niet zwart of wit...


Oh, dus omdat het dier daarna 'vrolijk' verder loopt en nog even een aai over zijn bol krijgt is het plots oké?
Als ik mijn hond aan de halsband overhoop trek en hem daarna beloon is het dan ook plots goed?

Het is al bewezen dat het voor honden slecht is om rukken aan de hals te krijgen, wat moet de impact dan wel niet zijn op zo'n kalf, zoveel meer gewicht en zoveel meer kracht dat er op de nek gezet wordt... Denk niet dat je kan oordelen dat deze dieren gewoon gezond zijn. Die belasting dat ze op hun nek krijgen kan gewoon niet gezond zijn. Dat jij op één video baseert dat die dieren het gewoon rustig toelaten is wel frappant... Wat als die dieren het niet toelaten? Denk je dat die man dan gewoon zegt 'Och ja, laat maar lopen voor vandaag'. Dat een kalf dit zo toelaat is niet bepaald positief.
Vind jij dit er diervriendelijk uitzien?
https://www.youtube.com/watch?v=uA3Rjz2oUkE
En ik moet zeggen dat dit nog een van de 'zachtere' filmpjes is. Als je soms ziet hoe die dieren omver getrokken worden.

Puur voor de fun een dier tegen de grond werken is gewoon egoïstisch en mishandeling. Maakt niet uit of hij daarna een jaar de wei opvliegt (als ik sommigen moet geloven).

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:23

antje_vip schreef:
Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken


Ik heb altijd begrepen dat die paarden (en ook rodeostieren) een strakke band om hun lendenen krijgen, die heel veel pijn veroorzaakt (druk op nieren en andere organen). Ze bokken van pijn, om dat ding kwijt te raken.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:45

Bralindy schreef:
antje_vip schreef:
Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken


Tazers natuurlijk. Mag niet, maar gebeurt wel. Sommige stieren krijgen ook touwen om hun testikels heen dat de boel afknelt. Super pijnlijk en oncomfortabel maar geeft wel een mooie 'show'.

De foto's zijn mooi, maar het leed er achter vind ik vreselijk en misselijkmakend dat er ook hier mensen zijn die hier 'van genieten'.


:') tasers nog wel
Dit is weer een nieuwe hoor :')
Niet die touwen om de testikels, die word oud :))

Hevonen: heb je verkeerd begrepen (waarschijnlijk van de verkeerde gehoord ook)

Het bokken is een aangeleerd iets waarbij ern singel word gebruikt hier op de fotos zelfs met BONT onderlegd.(en dan nog gaan roepen hier dat het een snijdende/strakke singel is terwijl op de fotos te zien is dat het niet zo is!! :+ )
De singel zit verder naar achter en zodra het paard/stier er op bokt word hij beloond. Uiteindelijk doordat de rider er af valt en dan komt de 2e man te paard om de singel los te halen (met 1 hand is ie zo los dus) maar meestal als een stier/paard de bel hoort houden ze al op met bokken en lopen ze zelf al naar de uitgang zo van klaaaar ik ga naar mn vreten terug. De dieren worden meestal heel goed verzorgd en staan in goede conditie.

Roping laat ik me niet over uit daar heb ik minder verstand van.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:57

Hevonen schreef:
antje_vip schreef:
Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken


Ik heb altijd begrepen dat die paarden (en ook rodeostieren) een strakke band om hun lendenen krijgen, die heel veel pijn veroorzaakt (druk op nieren en andere organen). Ze bokken van pijn, om dat ding kwijt te raken.



Klopt, kan je op sommige filmpjes van rodeo wel zien, evenals de stroomstoten die ze krijgen. Ik weet niet of het hier gebeurt is, maar dat het gebeurt is een feit. Maar helaas is dat volgens vele mensen niet erg.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:02

Knap gefotografeerd! ! Ik was dit jaar bij de rodeo in Salinas, fototoestel mee....mocht ik achter laten bij de ingang.... (uiteraard weer s avonds opgehaald).

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:49


"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 23:17

Roping is het enige deel van de rodeo waar ik moeite mee heb. Wat de meiden doen (break away roping) is wel leuk. Wat ik bij roping dan wel weer zie is dat ze uiteindelijk meer aan het dier denken dan aan de prijs. Als het touw niet goed terecht is gekomen oid laten ze ze gewoon lopen, niets forceren (terwijl ze het wel nog konden afmaken)
Ondanks de actie en al het ‘geweld’ worden de dieren wel met respect behandeld


Dankjewel iedereen nog voor de mooie complimenten :)

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:55

Bralindy schreef:
WesternWay wat ben jij naar zeg. Ik zou het niet zeggen als er geen film bewijs van is. Bah!

Leuke sport joh!!
https://youtu.be/aGi5wbXVkIs

Je hebt het over Tasers maar op dit filmpje zie ik niemand een Taser gebruiken... :?

Wat ik wel zie is een stier die zijn been breekt. Erg sneu en niet leuk om te zien. Aan de andere kant wordt de wedstrijd meteen stil gelegd en wordt het diertje waarschijnlijk goed behandeld. Of in ieder geval verdoofd voor het geslacht wordt en op iemands bord beland als steak. Waarna zijn huid gebruikt wordt voor het zadel waarop iemand plaats gaat nemen en alle andere bruikbare onderdelen van het dier gebruikt worden voor de honden, katten, varkens of kippenvoer...

Ik vind het prachtige foto's, echt knap gemaakt!

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 01:18

M_D_H schreef:
Bralindy schreef:
WesternWay wat ben jij naar zeg. Ik zou het niet zeggen als er geen film bewijs van is. Bah!

Leuke sport joh!!
https://youtu.be/aGi5wbXVkIs

Je hebt het over Tasers maar op dit filmpje zie ik niemand een Taser gebruiken... :?

Wat ik wel zie is een stier die zijn been breekt. Erg sneu en niet leuk om te zien. Aan de andere kant wordt de wedstrijd meteen stil gelegd en wordt het diertje waarschijnlijk goed behandeld. Of in ieder geval verdoofd voor het geslacht wordt en op iemands bord beland als steak. Waarna zijn huid gebruikt wordt voor het zadel waarop iemand plaats gaat nemen en alle andere bruikbare onderdelen van het dier gebruikt worden voor de honden, katten, varkens of kippenvoer...

Ik vind het prachtige foto's, echt knap gemaakt!


Ja het zou wat zijn als de wedstrijd niet wordt stilgelegd... Ze kunnen moeilijk doorgaan hé, zou hun in een nog slechter daglicht zetten.

Er zijn genoeg filmpjes te vinden op YT waarop de dieren een elektrische shock krijgen. Op sommige rodeo's is het trouwens ook verboden om te filmen en/of foto's te maken, zegt ook wel genoeg denk ik?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 02:28

Een dier dat 7 dagen per week top behandeling krijgt en dan 5 min moet bokken (maximaal) of een dier dat 5 dagen per week een uur per dag met sporen, pijnlijke bitten en zwepen wordt bewerkt.

Doe mij die eerste maar. Maar een zweep en spoor gebruiken is natuurlijk normaal!

Op een paard gaan zitten op zich is al niet natuurlijk.

Vitas
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:55

Gave foto's!

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:15

De discussie over wel of niet leuk/niet leuk of zielig/niet zielig en vooral de misopvattingen over het bokken van de stieren/paarden blijft toch steeds terugkomen bij elk foto topic erover....
Ik kan ook een topic maken over de rodeo met alleen maar foto's van paarden met oortjes naar voren tijdens hun 8 seconde job.... en filmpjes van blij bokkende paarden met oren naar voren, blijer dan menig ander paard....dan nog zal er discussie zijn.
Ik vind ze prachtig!!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:46


ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Rodeo, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:53

exactly my words


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers