2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:37

Succubi schreef:
justkid schreef:
Leuk Marlies!
Dit ziet er niet uit als een gemakkelijk te rijden paardje. Volgens mij kost het wel wat moeite om hem aan de gang te krijgen of vergis ik me.
Waar zit Alice nu?
(ik wil ook weer eens les van haar)


Ik wil hier wel even op reageren want nu lijkt het alsof het aan Gráni ligt.
Maar Gráni past zich aan aan de ruiter.
Hij is liever lui dan moe en hij is heel slim om onder bepaalde oefeningen te komen (door extreem door te buigen enzo dus hij reageert intellectueel ipv stout).

Maar bij mij is hij gewoon vlot, ik geef 2x been en je hebt dat tempo te behouden. Ik hou hem met mijn stem op tempo.


Bij mij loopt hij ook gewoon travers en appuyementen eruit zonder moeite of zeuren.

Het is een apart paard, niet iedereens "cup of thee".
Maar hij is super lenig, slim en werkwillend en op de pinken te rijden.


Ik heb ook zo'n paard 8-) Ze geeft precies terug wat je vraagt, maar wanneer je het te vaak niet goed vraagt en teveel gemixte signalen geeft dan stopt ze er gewoon mee, dan zet ze geen stap meer.

De een rijdt er zo mee weg, de ander krijgt haar niet eens in draf laat staan galop.
Best confronterend af en toe /3
Maar dan zag ik het toch goed op de foto :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:38

Ik zal es kijken of ik volgende keer bewegend beeld kan laten maken...zolang jullie mij niet de grond in boren durf ik het wel te posten. :')

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:40

Ja joh leuk juist.
Je hebt gewoon een heel tof paardje om bij te rijden.
Misschien moet je Kid ook eens uitproberen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:21

Oh dat zou ik leuk vinden!!

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:11

Rocamor schreef:
Een professor die je heel veel kan leren dus.

Dat zijn de beste


Idd!

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:13

@justkid: dat doet Gráni idd ook. En hoe meer jij werkt des te minder hij doet haha.
En idd, de een loopt er zo mee weg en de ander krijgt hem alleen maar in zijn achteruit

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:16

Bellatrix schreef:
Ik zal es kijken of ik volgende keer bewegend beeld kan laten maken...zolang jullie mij niet de grond in boren durf ik het wel te posten. :')


Bewegend beeld vind ik persoonlijk veel handiger. Want er gingen hele stukken heel goed en dan kan je precies zien wat er gebeurd.
Ik heb heel veel trainingen op film zodat ik thuis rustig kan nakijken wat ik fout doe en wat juist goed gaat :).

Maar zo slecht ging het niet hoor! Hij deed erg zijn best! En jij ook :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:20

Thanks! :*

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:32

Blijf het een prachtig paardje vinden! Ziet er goed uit, ben benieuwd naar een filmpje :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:19

niet te streng zijn voor jezelf !,je doet je best en hebt er plezier in!
Het ziet er goed uit ,ga zo door! *\o/*

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27972
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:14

Ik herken wel wat Rocamor zegt, ik heb daar zelf ook last van. Wat bij mij goed helpt is allereerst niet meer naar het paard kijken. Als je kijkt, kan je niet voelen. En je moet voelen.

Een handige oefening om dit te trainen is een cirkel maken met op elk kwart een balkje. En dan cirkels rijden, en de cirkel steeds een kwart doorkijken. Niet meer naar paard, alleen maar voor je uit en voelen. En dan heel bewust steeds je buitenschouder meedraaien in de cirkel.

Komt goed!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:20

Bedankt voor de tip Marije! :D

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:23

Succubi schreef:
@justkid: dat doet Gráni idd ook. En hoe meer jij werkt des te minder hij doet haha.
En idd, de een loopt er zo mee weg en de ander krijgt hem alleen maar in zijn achteruit


Oh man ik heb precies zo'n merrie. Ik heb nog nooit zoveel geleerd van een paard als die.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:26

Rije schreef:
Ik herken wel wat Rocamor zegt, ik heb daar zelf ook last van. Wat bij mij goed helpt is allereerst niet meer naar het paard kijken. Als je kijkt, kan je niet voelen. En je moet voelen.

Een handige oefening om dit te trainen is een cirkel maken met op elk kwart een balkje. En dan cirkels rijden, en de cirkel steeds een kwart doorkijken. Niet meer naar paard, alleen maar voor je uit en voelen. En dan heel bewust steeds je buitenschouder meedraaien in de cirkel.

Komt goed!

vooral de focus op de buitenschouder inderdaad! Dat zorgt voor net het finesse-verschil in ruimte geven om de buitenkant lang te maken, in plaats van verkorting van de binnenkant te vragen. En altijd beginnen van boven naar beneden: dus eerst draait je hoofd, bij onvoldoende reactie draaien je schouders mee enz.

Grani blijft een prachtig paard! Het is jammer dat hij destijds niet in ons fokprogramma paste als dekhengst, had je paard daar graag tussen gezien, Succubi!

Ik rijd zelf ook een kruising haflinger, en het volgende heeft mij erg geholpen:
Als Grani onder jou liever lui is dan moe, is het ook belangrijk om hem de tijd te geven om op je vraag te reageren, maar wel consequent te blijven. De cirkel niet te ver door kijken, dan leg je de lat voor hem te hoog. Inderdaad ongeveer een kwart van de cirkel vooruit blijven kijken is dan voldoende. Andersom werkt ook: als je een paard hebt dat juist heel veel go heeft moet je de cirkel juist wat verder doorkijken, dat geeft voor je paard houvast. Vooral bij onzekere paarden zul je dat verschil goed merken

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:06

Wat een knapperd <3

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:56

justkid schreef:
Succubi schreef:
Ik wil hier wel even op reageren want nu lijkt het alsof het aan Gráni ligt.
Maar Gráni past zich aan aan de ruiter.
Hij is liever lui dan moe en hij is heel slim om onder bepaalde oefeningen te komen (door extreem door te buigen enzo dus hij reageert intellectueel ipv stout).

Maar bij mij is hij gewoon vlot, ik geef 2x been en je hebt dat tempo te behouden. Ik hou hem met mijn stem op tempo.

Bij mij loopt hij ook gewoon travers en appuyementen eruit zonder moeite of zeuren.

Het is een apart paard, niet iedereens "cup of thee".
Maar hij is super lenig, slim en werkwillend en op de pinken te rijden.


Ik heb ook zo'n paard 8-) Ze geeft precies terug wat je vraagt, maar wanneer je het te vaak niet goed vraagt en teveel gemixte signalen geeft dan stopt ze er gewoon mee, dan zet ze geen stap meer.

De een rijdt er zo mee weg, de ander krijgt haar niet eens in draf laat staan galop.
Best confronterend af en toe /3
Maar dan zag ik het toch goed op de foto :')


Quote quote quote lol

Geniaal, jullie omschrijven ook mijn merrie, toevallig ook een haflingerkruising! En min of meer de bouw van Graní!

@Succubi: gaaf dat je Bellatrix er de kans mee geeft, lijkt me moeilijk zo'n op jouw gedesigned paard uit te besteden.
@Bellatrix: leuke foto's! Lijkt me een leuke en nuttige instructrice en herken veel van jouw werkpunten. Toch ook maar eens opzoeken of dat jufje tot in Zuid Holland komt *D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:08

Leuk paardje.

Je kijkt teveel om ipv je cirkel in. Qua houding wil je een worden met je paard en meer recht boven hem. Als jij de cirkel in kijkt en indraait, moet hij ook meedraaien. Jouw schouders, boven zijn schouders blijven.
Nu kijk je om en kom je ook wat teveel op de buitenkant te zitten.

Verder mis ik het ''western'' in het geheel. Als het paardje al goed getraind is, maar nu wat traag reageert, doe je denk ik veel teveel. Dat kan aan je hulpen liggen, maar ook je zit.
Een paard dat goed getraind is, snapt niet wat je wil als je op je buitenbil gaat zitten, maar naar binnen wil sturen met je handen. Dan krijg je storing op de zender.

Ook is western imo meer ingrijpen op de fouten die hij maakt, ipv babyzitten. Dressuurmatig rijden is prima, als ze er iets voor terug krijgen. Op zn eigen benen laten lopen, vertrouwen en ontspannen. Als je vraagt, nog meer vraagt en blijft vragen, weten ze niet meer wat je bedoelt.

Het is erg veel, maar wel belangrijk. Als het paard goed getraind is, is het ook een kwestie van goed gaan luisteren en voelen naar het paard. Als iets niet goed gaat, naar jezelf kijken.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:11

Rije schreef:
Ik herken wel wat Rocamor zegt, ik heb daar zelf ook last van. Wat bij mij goed helpt is allereerst niet meer naar het paard kijken. Als je kijkt, kan je niet voelen. En je moet voelen.

Een handige oefening om dit te trainen is een cirkel maken met op elk kwart een balkje. En dan cirkels rijden, en de cirkel steeds een kwart doorkijken. Niet meer naar paard, alleen maar voor je uit en voelen. En dan heel bewust steeds je buitenschouder meedraaien in de cirkel.

Komt goed!


Wij doen hetzelfde, maar dan met pionnen. Eerst aan de binnenkant erlangs en max 1 pion verder de cirkel inkijken. Als dat goed gaat, buiten de pion langs, maar nog steeds maar 1 pion verder kijken. Werkt goed :j

En ook hier herkenbaar. Doe nooit meer dan er gevraagd wordt. En doen precies wat er gevraagd wordt. Fijn, zulke leerpaarden :j
Je krijgt het niet cadeau, maar als je ze hebt...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2e les van Alice! Dat is dus zweten geblazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:23

Pionnen zijn inderdaad handig en geven houvast. Maar wel opletten dat je echt je cirkel in kijkt en niet naar de grond gaat kijken, dan verplaats je alweer verkeerd gewicht. Niet teveel doen, want paard moet wel de kans krijgen om met je mee te gaan.

Leerpaarden zijn hartstikke leuk. Maar bij een juiste houding, snapt vrijwel elk paard sneller en beter wat je wil. Spanning en teveel doen, geeft bij elk paard wel storing op de zender. Elk paard reageert daar alleen anders op en een doorgewinterd paard zal vaak iets vergevingsgezinder zijn.

Het blijft belangrijk om bij een reactie van een paard jezelf af te vragen wat je deed tot in details.